Ziua Educației. Trebuie să te bucuri cu ei, să fii exigent, să te joci, să fii medic, să fii tată, mamă, prieten, într-un cuvânt să fii învățătorul lor – Nicușor Beraru: Viața copiilor se schimbă radical când primesc atenție și sprijin

1.066 de vizualizări
Foto: World Vision Romania
De 30 de ani, școala românească încearcă să evolueze. Și tot de trei decenii, aceste eforturi de modernizare au în vedere școlile de la oraș, elevii de la oraș, profesorii de la oraș. În toți acești ani, școlile de la țară au fost uitate de diversele administrații care s-au succedat la conducerea țării, de experții în politici publice și chiar de societate. O jumătate de Românie, cu copiii ei cu tot, zace în uitare, așteptând un ajutor care nu mai vine. Acolo, în satele unde nu mai ajung decât căruțele, copiii din comunități defavorizate duc o bătălie pentru supraviețuire. Iar singurul lor aliat, în afară de familie, sunt școlile și profesorii.

Nicușor Beraru, învățător la școala din Cioatele, județul Vaslui, a crescut într-o vreme în care multe comunități rurale nu aveau acces la electricitate. „Condițiile de atunci sigur că nu se pot compara cu cele de azi”, spune Beraru. „Dar, din păcate, sunt și multe asemănări, mai ales dacă vorbim de școlile din mediul rural, școli fără acces la resurse digitale și fără un minimum de condiții de igienă pentru copii. Cum îmi făceam eu temele la lumina lămpii seara e ceva care încă se întâmplă… Deși s-a schimbat, în multe privințe satul românesc este tot ca acum 50 de ani.”

În vreme ce discuția publică se duce în jurul digitalizării educației, patru din zece școli rurale funcționează cu toaleta în curte, așa cum arată studiul „Cursa celor 30 de ani în educație în România”, realizat de Fundația World Vision. În acest moment, dacă ne referim la învățământul rural, vorbim de urgențe, nu de priorități. Iar pentru ca această operațiune de salvare să înceapă totuși, trebuie plecat de la nevoile imediate ale copiilor de la țară: „tehnologie, o sală de sport, o școală renovată, cu încălzire și apă curentă”, spune Beraru. „Și, poate că sunt prea dur, mai cred că este nevoie de pedagogi implicați și de părinți – dintre care mulți sunt plecați la muncă în străinătate.”

În aceste condiții, ce poate face un simplu profesor?

„Educația nu ar trebui să fie condiționată de locul în care s-a născut elevul, oraș sau sat”, spune Nicușor Beraru. „Copiii trebuie să aibă șanse egale, este dreptul lor. Așa că am ales să îi ajut și pe copiii de la sat să aibă acces la educație de calitate. Lucrez cu elevi de toate vârstele și-ți trebuie câteodată și o baghetă magică sau puteri de supererou. Trebuie să te cobori la nivelul fiecărei vârste, să râzi, să te bucuri cu ei, sa fii exigent, să faci glume, să te joci, să fii medic, să fii tată, mamă, prieten, într-un cuvânt să fii învățătorul lor.”

Școala online a complicat mult misiunea educațională a școlilor rurale. „Ne vedeam rar prin intermediul aplicațiilor online”, povestește învățătorul. „Nu toți copiii au dispozitive compatibile cu care să interacționăm, iar cei care au folosesc dispozitivele părinților. Închipuiți-vă un loc cu zece frați, unde singurul telefon este al tatălui. Și toți trebuie să lucreze online. Da, avem grup pe Facebook Messenger. Dar nu e totuna cu lucrul la clasă. A fost greu. Unii copii se simțeau frustrați, de parcă ar fi fost vina lor că părinții nu au o tabletă sau un laptop. Așa că am încercat să interacționez cu toți. Le răspundeam la mesaje oricât de târziu era și le dădeam lămuriri.”

Viața de dascăl la țară are, desigur, și satisfacții profesionale. „Toate au ceva în comun: reușita elevilor în viață. Și mă refer aici la lucruri simple: când îi văd că au familii, un loc de muncă, că sunt oameni cu mult bun simț. Mai ales că elevii din comunități vulnerabile au un drum mult mai greu și lung de parcurs decât alții… Viața copiilor se schimbă radical când primesc atenție și sprijin. Copii care aveau rezultate slabe și care provin din familii numeroase sunt astăzi printre primii. Pe mine mă uimesc tăria și puterea lor, ambiția de care dau dovadă.”

Credeți în educație și în rolul ei de a schimba în bine viitorul? Puteți dona la acest link sau puteți trimite textul „Liceu” la 8845 pentru o donație de 2 euro pe lună pentru ca World Vision România să sprijine tot mai mulți tineri să-și poată continua studiile. #Ameritat


1 comment
  1. … Iar parintii acasa sa nu își faca timp pentru copilul lor, ci sa il abandoneze in fața tabletei, computerului, telefonului, pe jocuri si pe retele de socializare.
    Ce ei nu sunt dadace, ei sunt…parinti…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

BREAKING 60% dintre profesorii din România s-au vaccinat, anunță Ministerul Educației după un amplu recensământ în toate instituțiile de învățământ publice din preuniversitar și publice și private din universitar

60% dintre profesorii din România s-au vaccinat, anunță Ministerul Educației, care face publice rezultatele raportărilor privind vaccinarea personalului din sistemul de învățământ preuniversitar (de stat) și din sistemul de învățământ…
Vezi articolul

Șefa PSD Piatra Neamț va fi numită inspector școlar general pentru județul Neamț – surse / Profesoară metodistă, Florentina Luca Moise și-a pus în CV o diplomă de la o „facultate de drept” fantomă, nerecunoscută de statul român și la competențe a scris că știe să „utilizeze calculatorul și copiatorul”

Șefa organizației municipale PSD Piatra Neamț, Florentina Luca Moise, va fi numită inspector școlar general al ISJ Neamț, potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro. Surse din Ministerul Educației au declarat pentru…
Vezi articolul

Doru Căstăian, despre învățarea de profunzime și cea de suprafață: Dragi părinți, nu vă amăgiți că manipularea unei tablete înseamnă precocitate. Faceți-vă timp să discutați cu copiii, să le răspundeți serios la întrebări

Învățarea superficială este învățarea care “se adresează procesării de nivel inferior (de pildă, memorarea și reamintirea unor factori, acceptarea pasivă a unor informații, ignorarea tiparelor sau cauzalităților profunde) care nu…
Vezi articolul