Prin punerea în comun a cunoștințelor între țări, putem dota mai bine generațiile tinere viitoare cu abilități pentru o Europă competitivă și pregătită, transmite Roxana Mînzatu, comisara europeană care deține portofoliul „Oameni, Competențe și Pregătire”, de ziua Internațională a Educației 2025. Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, instituția a publicat vineri un raport despre educația timpurie a copiilor din Europa și despre evoluția Alianței Universităților Europene.
Conform sursei citate, în primii trei ani de la înființarea Alianței Universităților Europene (EUA), cele 65 de alianțe membre în grupul european au înregistrat o creștere de 400% a mobilității studenților, arată raportul despre învățământ universitar, prezentat de comisara Roxana Mînzatu. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.
Potrivit raportului despre educația timpurie, în Europa, participarea copiilor sub 3 ani în educația timpurie este de 38% (2023), iar pentru cei peste 3 ani, de 93% (2022), cu ținte de creștere la 45% și 96% până în 2030. În plus, În România și alte țări – Malta, Austria, Slovacia – cadrele didactice din educația timpurie pentru toți copiii sub 3 ani nu sunt obligatoriu calificate la nivel de licență. Documentul și infograficele – sinteză pot fi descărcate mai jos din articol.
Redăm comunicatul integral, în traducere, mai jos:
„Comisia marchează Ziua internațională a educației prin prezentarea de date-cheie privind educația și îngrijirea copiilor preșcolari și prin evaluarea celor cinci ani ai inițiativei privind universitățile europene
Cooperarea între universitățile europene are potențialul de a transforma învățământul superior. Acest lucru reiese dintr-un raport prezentat astăzi de vicepreședintele executiv Mînzatu cu privire la rezultatele și potențialul de transformare al inițiativei Universitățile europene, pentru a marca Ziua internațională a educației. Raportul prezintă, de asemenea, progresele și realizările alianțelor universităților europene, la cinci ani de la lansarea acestora și oferă o imagine de ansamblu a provocărilor rămase și a recomandărilor pentru durabilitatea pe termen lung a universităților europene.
Alianțele universităților europene au reușit să înființeze campusuri interuniversitare europene în care studenții studiază și cooperează dincolo de frontiere și beneficiază de învățare și predare inovatoare. În prezent, există 65 de alianțe, care reunesc peste 570 de instituții de învățământ superior din 35 de țări, inclusiv toate statele membre ale UE. Alianțele sunt deja o piatră de temelie a sistemului european de învățământ superior. Numai în primii trei ani, alianțele au înregistrat o creștere de 400% a mobilității studenților în cadrul alianței. Ele formează un nou model de cooperare transnațională în învățământul superior, cu o perspectivă strategică pe termen lung, care le permite să concureze la nivel mondial.
Vicepreședintele executiv Roxana Mînzatu a declarat: «Cu ocazia Zilei Internaționale a Educației, sunt foarte bucuroasă că am putut să mă întâlnesc cu trei studenți din întreaga Europă, pentru a afla despre experiența lor directă cu inițiativa Alianțele Universităților Europene. Astăzi publicăm un raport privind potențialul transformator al acestei inițiative, care arată beneficiile acestui model de învățare. Prin punerea în comun a cunoștințelor între țări, putem dota mai bine generațiile tinere viitoare cu abilitățile și competențele necesare pentru o Europă competitivă și pregătită. Inițiativa permite studenților să beneficieze de programe la nivel de licență, postuniversitar și doctorat – cu grupuri ale Alianței în mai multe domenii de predare, inclusiv în domeniile ingineriei, spațiului, transformării digitale și sănătății globale, pentru a numi doar câteva. Pentru tinerii care învață astăzi, această inițiativă promite mult despre cum ar putea arăta viitorul lor învățământ de nivel terțiar. Un scenariu în care cunoașterea și învățarea sunt privite în termeni de centre de excelență, iar elevii au acces la acestea fără a fi limitați sau restricționați de frontiere».
În plus, Comisia a publicat astăzi noi date-cheie privind educația și îngrijirea timpurie a copiilor (ECEC), oferind o analiză cuprinzătoare și aprofundată a situației ECEC, a politicilor, practicilor și tendințelor în 37 de țări europene. Raportul (n. red. poate fi descărcat mai jos din articol) arată progresele înregistrate în extinderea accesului la ECEC, deși diferențele dintre țări rămân ridicate, inclusiv în ceea ce privește calitatea serviciilor”.
DOCUMENT DESCARCĂ Key data on early childhood education and care in Europe 2025 (sursa):
- FOTO DOCUMENT DESCARCĂ Sumarul raportului despre educația timpurie – CE 2025:





DOCUMENT DESCARCĂ Report on the outcomes and transformational potential of the European Universities initiative 2025 (sursa):
1 comment
Cu BSc la creșă va avea sens pentru familii fara BSc să acceseze servicii iar familiile cu macar un BSc e de așteptat să aibă mai multă încredere în serviciu. Teoretic.
Practic, se vor uita la cât câștigă.