„Abandonați de sistem” – Ioana Turcu, profesoară de flaut, soluții pentru învățământul vocațional

3.201 de vizualizări
Ioana Turcu / Foto: Arhiva personala

Analiza este semnată de Ioana Turcu, profesoară de flaut la Colegiul Național de Muzică “George Enescu” din București, Doctorat European în Educație Muzicală (Universitatea din Granada, Spania):

Auzim mereu, de peste 30 de ani, formulări precum ”reformă”, ”grup de lucru”, ”consultare națională”, ”specialiști” și, mai nou, ”scenarii”. Ne desfășurăm activitatea didactică urmând directivele trasate de minister prin interminabile metodologii, ordine, anexe și alte documente care ne sunt trimise. În realitate, totul se desfășoară într-o continuă și obositoare improvizație, o cârpire permanenta a problemelor care „plesnesc”.

Să luăm în considerare, de pildă, ultimul act normativ primit de la minister, ”Anexa nr. 3 la ordinul MEC nr. 5.457/31.08.2020” prin care se stabilește metodologia de organizare și desfășurare a examenului de admitere în liceele vocaționale. În ceea ce privește profilul artistic-muzică, secția instrumentală, se observă apariția frecventă a sintagmelor ”conform programei din învățământul gimnazial” și ”nivel de dificultate de cel puțin al ultimei clase de gimnaziu”.

Imposibilitatea respectării actului normativ emis este dată chiar de minister, prin LIPSA unor programe pe ani de studiu la fiecare instrument. Aceste programe nu există. Printre profesorii de instrument circulă niște fițuici care reprezintă programele de studiu din anul 1975, modificate (”după ureche”) în timp de diverși inspectori de specialitate sau profesori.

Această problemă majoră a educației muzical-instrumentale se poate rezolva la nivelul ministerului, respectând chiar normele de lucru impuse:

  • Realizarea unui ”grup de lucru” format din specialiști pentru fiecare instrument. Acești specialiști pot fi identificați cu ușurință în liceele de muzică din țară.
  • Consultarea (prin chestionar online) tuturor profesorilor de instrumente muzicale în scopul determinării programelor școlare pentru fiecare an de studiu.
  • Consultarea programelor impuse la concursurile internaționale pe grupe de vârste.
  • Consultarea programelor impuse la examenul de admitere în învățământul superior muzical, atât la instituțiile de învățământ superior din România, cât și la cele din afara țării (toate aceste informații se găsesc online).

Odată obținute aceste date se pot concepe, redacta și (foarte important!) afișa pe site-ul ministerului programe școlare pentru fiecare an de studiu la toate instrumentele muzicale.

Diferențierea ”an de studiu”/”clasă” are o importanță primordială în educația muzicală specializată, știut fiind că studiul unui instrument se poate începe la vârste diferite, prin urmare în clase diferite. Acesta este un alt aspect care necesită reglementare imediată, corectând astfel norma care impune începerea studiului instrumentelor de suflat și percuție în clasa a V-a. Inițierea studiului unui instrument muzical se poate face la orice vârstă, în funcție de dezvoltarea fizică a copilului. 

Ca orice profesor, evident că îmi doresc schimbări majore importante ale sistemului, dar realitatea mă obligă să încerc rezolvarea sau completarea lipsurilor ”pas cu pas”. Un prim pas ar fi acesta: elaborarea programelor școlare în urma unei consultări bine organizate și eficiente. Când le voi putea consulta pe site-ul ministerului, pot începe să visez la marile schimbări ale planurilor-cadru, sau la introducerea consilierii psihologice împotriva emoțiilor de scenă, sau la specializarea ”Alexander technique” ca materie opțională în liceele vocaționale.

Până una alta, rămânem aceiași, abandonați de sistem, strigând când „plesnesc” problemele.


2 comments
  1. Respect pentru doamna profesoară!

    Astept de un an să spună cineva cum se/nu se pot face ore de instrument on-line, cum pot respecta elevii și profesorii o programă ”târâtă” de decenii prin școală, cum nu își asumă nimeni reluarea cursurilor vocaționale preuniversitare.
    tăcere maximă [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

  2. Cumva, în circumstanțele actuale, și profesorii s-au lăsat abandonați. Poate ajută să se strângă un grup de specialiști care să lucreze pentru propuneri, soluții punctuale pe acest tip de discipline. Apoi, când toate sunt bine gândite, pot oferi programa care lipsește. Este nevoie ca profesorii de muzică, de instrumente, să fie uniți, mai mulți, un grup independent, alternativ iar nu instituțional, pentru discuții pe probleme, pentru soluții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Ciucă să trimită copii după teza de doctorat membrilor CNATDCU, Agenția Universitară a Francofoniei și Consiliul Rectorilor să-l schimbe pe Cîmpeanu de la conducere – printre cererile din “decalogul” profesorului Preda pentru “un plus de credibilitate a lumii universitare”

Premierul Nicolae Ciucă ar trebui să trimită copii ale tezei sale de doctorat membrilor CNATDCU pentru a o verifica, miniștrii acuzați de fraude universitare ar trebui să fie chemați la…
Vezi articolul

„Ministerul Educației nu este instanță judecătorească. Trăim într-un stat de drept” – Mircea Dumitru, vicepreședinte CNATDCU, după ce retragerea titlului de doctor al procurorului Olaru a fost stopată de Direcția juridică

„Ministerul Educației nu este instanță judecătorească. Trăim într-un stat de drept. Direcția juridică a Ministerului Educației nu se poate substitui unei instanțe judecătorești”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea…
Vezi articolul

Profesorii, inspectorii și academicienii vor lupta cu înverșunare să demonstreze că fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale, scrie rectorul UMFST Leonard Azamfirei despre dezbaterea pe noile planuri-cadru: Să vedem cine reușește să își păstreze gloria orelor din orar… și, evident, bugetele aferente / Poate, de data aceasta, vom alege elevii

Dezbaterile privind noile planuri-cadru pentru învățământul liceal sunt un adevărat „război sfânt al disciplinelor”, scrie rectorul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș (UMFST), Leonard Azamfirei. Într-o…
Vezi articolul

„Taxă pentru liber la furat prin doctorate plagiate sau încă o șansă pentru premierul Ciucă” – așa califică senatorul USR Ștefan Pălărie propunerea PNL ca cei care renunță la titlul de doctor să dea banii de școlarizare înapoi statului

„Dacă ești prins că ai plagiat, poți să renunți la titlu, mergi la casierie, dai niște bani (contravaloarea cursurilor) și ai scăpat”, scrie senatorul USR Ștefan Pălărie într-un mesaj pe…
Vezi articolul