Elevii români încep să învețe competențe digitale la școală mult mai târziu decât majoritatea colegilor europeni, în special ca materie separată, în locul predării transcurriculare – raport

1.911 vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
România se numără printre puținele țări europene unde școala începe să predea competențe digitale începând din clasa a V-a, în timp ce majoritatea sistemelor de învățământ introduc predare de profil încă din primii ani, potrivit unui nou raport publicat în rețeaua Eurydice. Acesta arată că totodată că, în timp ce alte sisteme educaționale aplică sisteme combinate de predare – ca materie separată și transcurricular – în România e preferat în continuare modelul materiei separate.

Astfel raportul privind „Competența digitală în școală” ca indicator structural în sistemele europene de educație arată că în 25 de sisteme europene școlile încep să predea, în mod obligatoriu, elemente ce țin de competențele digitale începând din școala primară: din primul an în 20 de sisteme, în clasele a 3-4 în alte cinci sisteme. 

Sursa: Raport Eurydice.- Competetța digitala in scoala

România se numără, în schimb, printre cele doar 3 țări (alături de Croația și Austria) unde competența digitală devine obiect de predare obligatorie în clasa abia în clasa a V-a. În alte trei țări (Cipru, Malta și Albania) predarea obligatorie aferentă competenței digitale apare abia în clasa a VII-a.

  • Într-un grup de opt sisteme, preponderent cele unde învățământul este descentralizat, nu există o decizie la nivel național privind clasa în care începe predarea competențelor digitale, decizia fiind luată la nivel regional sau local sau existând doar recomandări.

Același raport european arată că, la nivelul continentului, există multiple abordări curriculare pentru formarea competențelor digitale. 

În România, este preferată o singură formă: predarea ca materie separată, obligatorie, la nivel de gimnaziu și liceu. Elemente de predare trans-curriculară există, conform raportării europene, la nivel de școală primară, fără o structură clar definită.

Pe de altă parte, în majoritatea sistemelor europene există o combinație de abordări. În cele mai multe dintre sistemele unde competențele digitale sunt predate în școala primară ca materie obligatorie sau opțională, există și predare a elementelor digitale integrată cu alte materii obligatorii, cât și abordarea transcurriculară. La fel, la gimnaziu și liceu competențele digitale sunt vizate de o materie obligatorie sau opțională în cele mai multe sisteme, dar sunt aceste materii sunt completate fie de elemente integrate în alte materii obligatorii, fie cu o abordare transcurriculară.

Citește și:
Recomandări europene în educație: statele UE să adopte strategii pentru competențe digitale, cu susținerea întregii administrații publice, pentru fiecare nivel de învățământ, de la școala primară la formarea continuă
Comisia Europeană presează pentru întărirea educației digitale, prin acces universal la formarea de competențe digitale și reducerea decalajelor în domeniu

Foto: © Robert Kneschke / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


15 comments
  1. In Romania orele de tic sunt predate de inginerii care au esuat cu diploma lor de specialitate. Au dat buzna in invatamant sau au facut masiv conversie pe tehnologia informatiei .Acum isi bat joc de elevi incasand salariul luna de luna. Practic sunt necalificati. Nu au fost evaluati ,nu sunt evaluati. Mai grav ca sunt titulari cu o stampila care in anii 2000 cantarea extrem de greu, fara a sustine o proba practica sau un examen de titularizare. Sunt protejati de un sistem putred.
    Meritam soarta!

  2. Era poate obtional, dar eu în anii 90 făceam informatica la gimnaziu incepand din a 7-a. Nu era manual, ne preda proful tot, era o parte din materia opțională care se gasea la finalul manualelor de matematica de liceu. In se părea destul de greu digerabil ce ni se preda. Uneori ne plictiseam și mai puneam întrebai idioate profesorului cum ar fi cati volți are calculatorul sau daca calculatorul vorbește.
    După baze de numerație unde ne-a înnebunit cu algoritmul lui Euclid transformari dintr-o bază în altă, ne-au băgat scheme logice, apoi pe programare limbaj Basic prima data auzeam de subrutine.

    Aveam cabinet de informatica, stăteam cate 3 pe un calculator românesc hc85 și hc90, vreo 2-3 erau conectate la televizoare cu tub. Scriam pe rand cate un rand de program. Daca tastatura avea conectica imperfecta cu ecranul dădea eroare ansamblul și toată munca se perdea.

    In dulap avea domnul prof și un radiocasetofon Tehnoton românesc. Se uitau băieții, uaaa, ăla ne scoate afara de aici daca ii da drumul spuse unul referindu-se la puterea difuzoarelor. Îl folosea pt stocat programe pe caseta audio.

    Domnul era dedicat meseriei, vocație buna, f puternic și foarte destept, preda și azi la liceu materii diverse info mate fizica si electronica. In anii 90 era la început.
    In liceu am avut dotări mai slabe însă, nu eram de profil, vreo 2 pc-uri 286 sau 386 și cam atât, am avut vreo 5 suplinitori care nu ne-a cam învățat nimic, tot felul de doamne și domnișoare aiurite care nu știau nici ele prea multe. O perioada prin a 12-a nici n-am avut profesor. Cei care au făcut mate info și info la licee evident că aveau dotari.
    Și la liceu info era opțional. Noi nu le alegeam, erau impuse probabil după anume criterii. Erau si licee unde nu făceau info deloc.

    Până prin 2000 informatica era mai de nișă, putini ii intuiau viitorul și alegea s-o urmeze în studiu, azi sunt milionari. Undeva dupa 2002 a început lumea sa își cumpere pc-uri pt internet și să mai studieze, domeniul a explodat după 2008.

    Trebuia să ai ochi sa vezi un PC, probabil doamna absolventa in 2001 din aceste comentarii confunda pc-ul și televizorul, spunea uaa, ce de televizoare color. Era interesată de ce ai fac colegele și probabil că are o înclinație umanistă.

    Mai știu cunoștințe care nici azi nu știu să-și monteze tastatura la PC, daca e normal sa zic monteze, s-o conecteze mai degrabă. Cam asta e nivelul enorm al atehnicitatii unora din învățământ, și apoi striga că n-au dotari. Dotări sunt dar trebuie sa știi sale folosești. Daca nu, atunci fă-ți ora clasic.

  3. Cine face programa școlară și cine face planul cadru?

    Profesorii de Informatică și TIC?
    Nu prea cred.

    Ministerul Educației care susține astfel de statistici?
    Sigur.

    Nu confundați utilizarea smartphone ului cu deținerea de competențe digitale.

    Sunt o mulțime de elevi care nu știu să trimită, să răspundă sau să redirecționeze un email.

    3. Se vor cheltui sute de milioane de euro din PNRR.
    Trebuie sa vină apoi să ii justifice cu astfel de statistici.

    România ar trebui să primească un loc I intr-un clasament international. Țara statisticilor inutilizabile.

  4. Ce competente digitale visează ăștia când copchiii de 3 ani folosesc smartfonul mai bine decât 90% dintre profesori.

    Stam bine la capitolul it, sa nu mai vina ăștia sa tot critice că ei is analfabeți la toate capitolele nu doar digital.

    Info &tic se face din clasa a 5-a de câțiva ani. Din clasa a 7- a se făcea prin anii 90.

    Iar la profesori de tic &info numai convertiți de la alte materii și de-aia care nu sunt primiți la privat, evident că un informatician bun nu sta la catedra. Dar e ok și așa, copchiii învață și singuri.

    1. Am absolvit gimnaziul in anul 1997 si liceul in 2001. Pana atunci nu am vazut calculator decat la centrele Romtelecom si nu am facut sau auzit in viata mea de ore de informatica(fac parte din generatia in care nici nu exista profilul de informatica sau matematica-informatica). Despre ce informatica in scoala in anii ’90 vorbim atunci??? Cred ca nu stii ce e cu tine.

      1. Ai facut probabil pe la seral liceul. Am facut informatica in provincie. Aveam profesor de informatica si laborator in anii 1998. Era profil de matematica informatica . Am terminat liceul in 2000.

  5. Da, hai să ne prefacem că n-au copiii ultimele variante de iPhone încă de la 5 ani. Vezi dom’le, n-au competențe digitale. De parcă părinții nu-i plantează pe canapea cu tableta în brațe încă de când reușesc să stea singuri în capul oaselor.

    Și după aia ne plângem că nu se pot concentra, că sunt incapabili să rămână atenți mai mult de trei secunde, și că sunt mereu distrași de telefoane în timpul orei.

  6. la noi se fac competente digitale din clasa a V-a , numai in laborator si chiar au invatat sa scrie mai bine, scriind deja in Word pe calculator in clasa a V-a si elevii mai analfabeti care vin din clasele primare fara sa stie sa citeasca fluent si sa scrie fluent deoarece doamnele invatatoare ii trec clasa pe toti indiferent daca stiu sa citeasca sau stiu scrie si uite asa ne trezim in gimnaziu cu acel procent de analfabeti de 40%, totul vine de la ciclul primar unde nu sunt invatati in primele 2 clase , pregatitoare si clasa I toti copiii sa citeasca si sa scrie, iar din clasa a II-a nu ii mai invata nimeni cititul si scrisul, cine stie de acasa foarte bine , cine nu, intra in procentul de analfabeti de 40%. Ce sa inteleaga ce-au citit cand ei bajbaie cititul si sa chinuie sa citeasca corect.
    Este foarte bine ca disciplina separata cu profesor de informatica si era si mai bine daca incepeau scrisul in Word din clasa a II-a cu profesorul de informatica, mai recuperau din citit.

    1. Încă o știre falsa.
      Știu să folosească smartfonul și aia de la creșă și ei zic de înapoiere.
      La a 5 a ai alte chestii la info nu sa faci alfabetul in editor de text. Eu făceam in a 7 a deja scheme logice și programare acum 30 de ani pe hc85 cu ecran verde și tastatura neagra cu butoane albe și transformator separat, și eram școala de cartier.

      Probabil motiv sa mai cumpere la suprapreț niște “dotari” in scoli.

      Învățătoarele nu au ce sa le mai facă daca nu vor să învețe, înainte îi cafteau de învățau aia sa scrie și citească toți deja până la a 3-a. Citeau cursiv deja în a 4-a toți și scriau după dictare, și era școala de cartier nu de fitze. Acuma sunt și prin clasa a 9- a pe la profesională care nu știu a citi, scriu cu laba gâștei de nu-și înțeleg nici ei scrisul.

    1. Arata ce inseamna sa pui sa faca reforma educatiei o habarnista de pe santierul naval, plecaciunea von Luxemburg la dulap.

      La noi se invata competentele digitale in clasa. Copiii nu au acces in laborator ca sa nu fure cabluri, soareci etc. sau sa nu le strice. Se mai sterge praful prin laborator cand vine vreo inspectie de la Aracip.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: O diferențiere în sensul în care se permite școlilor private să desfășoare cursuri e un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare

“O diferențiere între stat și privat în sensul în care se permite școlilor private de a desfășura școala este un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare”, a declarat pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Doar una din trei grădinițe are materiale pentru activități artistice și mai puțin de jumătate – pentru activități de tip STEM / Infrastructura educației timpurii e într-o situație “îngrijorătoare” – studiu despre grădinițele din România

Nevoile grădinițelor din sistemul românesc de educație timpurie, situat mult în urma celorlalte țări europene din punct de vedere al participării copiilor și din cel al investițiilor, se întind de…
Vezi articolul