Accesul la cercetare crește accelerat în lume, pe măsură ce explodează studiile referitoare la Covid-19

156 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Criza cauzată de epidemia Covid-19 produce un val masiv de schimbări în privința accesului la materiale de cercetare, pentru că, în cazul noului coronavirus, cercetătorii trebuie să găsească soluții pentru a putea ține pasul cu o creștere “fenomenală” a volumului de studii derulate pe această temă, potrivit publicației Times Higher Education, care citează experți în domeniu.

Sursa menționată arată că, de la începutul anului până în data de 3 aprilie, peste 6.000 de materiale de cercetare fuseseră publicate pe tema Covid-19 și teme conexe. Creșterea este comparată de furnizorul unui motor de căutare în baze de date legate de cercetare, Daniel Hook de la Digital Science, cu segmentul cercetărilor legate de învățarea profundă (deep learning). Acestuia i-au trebuit șase ani să crească la un nivel similar cu cel atins în doar trei luni de cercetarea privind noul coronavirus.

Potrivit acestuia, faptul că mulți oferă acces gratuit la cercetările lor privind Covid-19 și teme conexe, alți cercetători pot aborda mai ușor volumul imens de informație, folosind tehnici sofisticate de căutare, precum data mining și text mining.

  • Cele mai multe dintre articolele publicate sunt găzduite de medRxiv, platformă ce oferă acces gratuit la cercetări medicale, inclusiv care nu au fost încă publicate și nu au fost verificate de alți cercetători. Platforma similară bioRxiv are peste 200 de articole, iar SSRN Electronic Journal – peste 400 de materiale. Comparativ, reviste în care cercetărorii își publică de obicei investigațiile verificate au în jur de 100 de astfel de articole, cu excepții precum The BMJ, care figurează cu aproape 200.

Majoritatea covârșitoare a studiilor sunt legate de chestiuni medicale (peste 4.500) legate de noul coronavirus, dar există studii și în alte domenii precum științele agricole și veterinare, chimie, matematică, inginerie, sociologie, economie, psihologie și științe cognitive.

Este citată și Erica Bickerton, reprezentantă a Coronavirus Group din cadrul centrului britanic de cercetare The Pirbright Institute, potrivit căreia în situația actuală au căpătat un rol mult mai important instituții precum Science Media Centre, ce colectează și filtrează studiile, așa încât cercetătorii să ajungă mai ușor la informația relevantă. Acest lucru este important în condițiile în care a explodat numărul de studii puse la dispoziția publicului interesat înainte să fie verificate de experți.

Foto: Pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile nu trebuie să reacrediteze programele de studiu, după introducerea noilor standarde ARACIS care vor permite cursurile online – ministrul Educației: “Nu are nimeni dreptul să arunce în aer un sistem de învățământ”

“Noile standarde elaborate de ARACIS pentru fiecare domeniu vor fi de fapt completări la standardele deja existente pentru fiecare domeniu, completări care vor viza recunoașterea” cursurilor online, a declarat pentru…
Vezi articolul