Accesul la tehnologie nu trebuie să devină un criteriu de ”selecție naturală” în rândul copiilor – Federația Sindicatelor „Spiru Haret”

482 de vizualizări
Marius Nistor / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
„Ne place sau nu, trebuie să recunoaștem că ne aflăm în fața unui moment de răscruce în evoluția învățământului, de la grădiniță la universitar” care i-a adus „pe toți cei de la catedră în linia întâi a procesului de „reformatare” a învățământului românesc”, iar accesul la tehnologie nu trebuie să devină un criteriu de ”selecție naturală” în rândul copiilor, avertizează Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cu ocazia zilei Educației.

„Criza ne-a adus pe toți cei de la catedră în linia întâi a procesului de „reformatare” a învățământului românesc. Pe termen scurt și mediu suntem responsabili de continuarea acestuia astfel încât să nu lăsăm în urmă pe nimeni. Toți elevii au dreptul la educație, indiferent de mediul în care trăiesc sau de posibilitățile materiale ale familiei. Accesul la tehnologie nu trebuie să devină un criteriu de ”selecție naturală” în rândul copiilor.”, se arată într-un comunicat al FSE „Spiru Haret”.

Reprezentanșii profesorilor au transmis mai departe că pe termen mediu și lung, cadrele didactice sunt cele responsabile pentru direcția în care va evolua școala românească.

„Putem să vedem această criză nu ca pe o ruptură a normalității, ci ca pe o oportunitate de a trece cu adevărat la o școală mult mai conectată la realitatea socială, la nevoile elevilor, la ceea ce le cere societatea după terminarea studiilor. Această responsabilitate, însă, nu este numai a noastră, a cadrelor didactice; ea se împarte cu toți cei care, direct sau indirect, sunt partenerii noștri în procesul de educație – părinți, instituții administrative, asociații etc”, se mai arată în mesajul sindicaliștilor.

Nu în ultimul rând, toți cei implicați în sistem trebuie să înțeleagă că cel mai probabil nu se va mai reveni niciodată la modul în care se preda înainte, ci se va continua pe trendul schimbării și modernizării școlii la nevoile și tehnologiile secolului în acre trăim.

„În același timp, trebuie să acceptăm că ”reinventarea viitorului” sistemului de învățământ presupune și un proces de reinventare a noastră, a cadrelor didactice. Poate că aici este cea mai mare provocare: să avem înțelepciunea de a accepta că nu ne vom mai întoarce la școala de tip ”tablă-cretă” și să ieșim din obișnuința normalității anterioare”, se mai arată în comunicatul Federației.

Mesajul FSE „Spiru Haret”:

Sărbătorim anul acesta Ziua Mondială a Educației în condiții cu totul speciale. Criza generată de virusul SARS-CoV-2 a bulversat sistemul educațional din România și l-a obligat să găsească „peste noapte” soluții de continuare a procesului de învățare în condiții foarte restrictive: izolare la domiciliu, lipsă de echipamente electronice adecvate, abilități limitate de utilizare a acestora în scopuri didactice etc. Peste toate acestea s-au suprapus incertitudinea, riscul de infectare, grija pentru familii, spaima „războiului cu un inamic nevăzut”, starea de urgență și apoi cea de alertă – prelungite mult peste estimările fiecăruia dintre noi, absența comunicării directe și mai ales sentimentul că am pierdut normalitatea cu care ne obișnuisem în viața de zi cu zi…

Pandemia de Covid-19 a multiplicat problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ românesc. Virusul a pus la încercare într-un mod radical abilitățile cadrelor didactice de a utiliza tehnologiile informatice, și nu numai ale lor. Mulți părinți s-au văzut brusc în situația de a-și izola copiii la domiciliu și de a-i asista la desfășurarea orelor în regim online, practic de a împărți cu cadrele didactice responsabilitatea continuării procesului educațional în condiții de criză.

Trecerea ”peste noapte” la învățământul online nu a mai lăsat timp pentru pregătirea personalului didactic, pentru adaptarea instrumentelor didactice și pentru dotarea școlilor și a elevilor cu tehnologiile necesare. Fiecare educatoare, învățător, profesor și părinte a fost obligat să improvizeze cât mai eficient pentru ca procesul de învățământ să nu se oprească și totul a devenit dependent de mediul online.

Ne place sau nu, trebuie să recunoaștem că ne aflăm în fața unui moment de răscruce în evoluția învățământului, de la grădiniță la universitar.

Cu siguranță, la un moment dat va fi disponibil un vaccin care să contracareze virusul, iar procesul de învățământ va reveni la starea de normalitate. Dar suntem conștienți că normalitatea nu va mai fi niciodată cea cu care eram obișnuiți în anii trecuți! Școala va îmbina învățarea clasică și cea online, cu toate consecințele didactice, informaționale, tehnologice și manageriale pe care le impune acest proces.

De aceea, anul acesta, mai mult decât în alți ani, Ziua Mondială a Educației este purtătoarea unui mesaj de responsabilizare. Transformările pe care le inițiem astăzi în sistemul de educație vor genera efecte pentru mult timp și pentru multe generații de acum încolo. Avem șansa – dar și imensa răspundere – de a remodela viitorul școlii românești și al profesiei de cadru didactic.

Tema aleasă de UNESCO pentru a celebra această zi – ”Dascălii: lideri în perioade de criză, care reinventează viitorul” – subliniază foarte bine esența perioadei pe care o traversează sistemul educațional.

Criza ne-a adus pe toți cei de la catedră în linia întâi a procesului de „reformatare” a învățământului românesc. Pe termen scurt și mediu suntem responsabili de continuarea acestuia astfel încât să nu lăsăm în urmă pe nimeni. Toți elevii au dreptul la educație, indiferent de mediul în care trăiesc sau de posibilitățile materiale ale familiei. Accesul la tehnologie nu trebuie să devină un criteriu de ”selecție naturală” în rândul copiilor.

Pe termen mediu și lung, suntem responsabili pentru direcția în care va evolua școala românească. Putem să vedem această criză nu ca pe o ruptură a normalității, ci ca pe o oportunitate de a trece cu adevărat la o școală mult mai conectată la realitatea socială, la nevoile elevilor, la ceea ce le cere societatea după terminarea studiilor. Această responsabilitate, însă, nu este numai a noastră, a cadrelor didactice; ea se împarte cu toți cei care, direct sau indirect, sunt partenerii noștri în procesul de educație – părinți, instituții administrative, asociații etc.

În același timp, trebuie să acceptăm că ”reinventarea viitorului” sistemului de învățământ presupune și un proces de reinventare a noastră, a cadrelor didactice. Poate că aici este cea mai mare provocare: să avem înțelepciunea de a accepta că nu ne vom mai întoarce la școala de tip ”tablă-cretă” și să ieșim din obișnuința normalității anterioare.

Criza pe care o traversăm a demonstrat că avem puterea de a ne adapta la schimbare, tocmai pentru că ne respectăm profesia și ne iubim elevii. Vă respectăm toate eforturile din această perioadă și dedicarea de care dați dovadă pentru a asigura continuitatea pregătirii școlare.

Putere de muncă și multă sănătate!

La mulți ani, dragi colegi!

Marius Ovidiu Nistor Președinte

Sursă foto: INQUAM Photos – Octav Ganea

Citește și:
Sindicatele FSLI cer sancționarea elevilor și părinților care postează filmulețe din timpul predării online. Simion Hăncescu: Profesorii, amenințați cu desfacerea contractului de muncă dacă nu predau online. Este un abuz


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere națională despre empatie și respectul față de animale în școli, la Liceul Teoretic „Horia Hulubei” din Măgurele / Opționalul școlar „Ora cu și pentru animale” ar putea intra în oferta națională din 2026

Prima dezbatere națională despre empatie și respectul față de animale în școli are loc pe 28 mai la Liceul Teoretic „Horia Hulubei” din Măgurele, județul Ilfov. Dezbaterea are loc în…
Vezi articolul

În cei 35 de ani de după 1989 am avut 30 de miniștri ai Educației, iar între 1881-1916 au fost 10 miniștri, mulți dintre ei somități, spune Nicolae Noica, directorul Bibliotecii Academiei Române: Cum să existe continuitate? Îi schimbăm de azi pe mâine și toată lumea e specialistă în domeniile respective

Nicolae Noica, directorul Bibliotecii Academiei Române, a criticat instabilitatea sistemului educațional românesc. El a subliniat că, în lipsa unei continuități și a unei direcții clare, orice reformă riscă să fie…
Vezi articolul

Opt elevi din Odessa învață deja la Școala Gimnazială “Al. S. Pușkin” din Brăila / Copiii erau puțin speriați în prima zi, dar s-au împrietenit cu elevii noștri români, care s-au străduit să vorbească în limba rusă cât de corect pot ei, spune directoarea școlii

8 elevi ucraineni, veniți din Odessa, merg la Școala Gimnazială “Al. S. Pușkin” din județul Brăila, unde majoritatea elevilor sunt din comunitatea ruso-lipoveană. Unii profesori vorbesc limba rusă, și predau…
Vezi articolul

“Datorită meditațiilor” elevii se concentrează mai puțin la școală, spune consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: Un părinte poate face mai mult dacă îl întreabă pe copil la masă „cum te simți, cum te pot ajuta”, decât plătindu-i meditații

Consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, a spus într-o intervenție la Digi24, că „un părinte poate face mai mult dacă îl întreabă pe copil: cum te simți, cum te pot ajuta,…
Vezi articolul

Toate școlile vor fi verificate de Ministerul Educației marți, 16 aprilie, dacă au plătit contribuțiile la sănătate și pensii ale profesorilor, spune directorul economic Mihai Păunică: Sper ca în conturi disponibilul să fie cât mai aproape de zero – VIDEO

Toate școlile vor fi verificate de Ministerul Educației marți, 16 aprilie, dacă au plătit contribuțiile la sănătate și pensii ale profesorilor, spune directorul general al Direcției Economice Mihai Păunică. Acesta…
Vezi articolul