Agenția care evaluează calitatea învățământului superior, ARACIS – răspuns pentru ministrul Dîncu în chestiunea școlilor doctorale: Extrapolări generaliste care afectează nemeritat prestigiul tuturor universităților din România, al studenților, al absolvenților, al cadrelor didactice și al cercetătorilor

1.228 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
“Afirmațiile cu privire la lipsa unei componente internaționale în procesul de evaluare a studiilor doctorale și extrapolările generaliste gen ‘lipsa de strategii privind calitatea din învățământul superior’ sunt nefondate, și au menirea să afecteze în mod nemeritat prestigiul tuturor universităților din România, al studenților, al absolvenților, al cadrelor didactice și al cercetătorilor care își desfășoară în mod onest și cu dedicație munca”, arată, luni, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), drept reacție la comentariile făcute sâmbătă pe această temă de Vasile Dîncu, ministrul Apărării și profesor universitar.
  • Întrebat, la Digi 24, în legătură cu o eventuală demisie a premierului Nicolae Ciucă după acuzațiile de plagiat în teza de doctorat, Dîncu, apreciind între altele că lucrarea premierului nu ar trebui să ajungă la CNATDCU, a criticat situația învățământului superior și a școlilor doctorale. El a apreciat, între altele, că „Ministerul Educației a scăpat de sub control situația învățământului superior” și că „este o slăbiciune a statului român că noi nu am avut o strategie de calitate în ceea ce privește învățământul superior” până în prezent – detalii aici. El a apreciat, totodată, citat de Adevărul, că “ar fi fost normal ca şcolile doctorale să fie auditate chiar de specialişti din străinătate şi în acelaşi timp să facem şi o lege corectă pentru asta”.

ARACIS, instituția responsabilă cu asigurarea calității în învățământul superior, a răspuns, luni, printr-un comunicat în care arată, între altele:

  • “Cadrul legal cu privire la evaluarea studiilor universitare de doctorat a fost clarificat în anul 2021, la 10 ani de la adoptarea Legii educației naționale”
  • “În numai 8 luni, ARACIS a realizat evaluarea a 50 de instituții organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), precum și a fiecăruia dintre cele 398 de domenii de studii universitare de doctorat (DSD) pe care acestea le gestionează. Din fiecare comisie de experți evaluatori a făcut parte câte un expert internațional, ales din Registrul de Experți Evaluatori Internaționali, din care fac parte aproape 300 de cadre didactice, din 43 de țări”
  • “ARACIS, la 17 ani de la înființare, funcționează în conformitate cu prevederile legale în vigoare la nivel național, dar și cu Standardele și liniile directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior”
  • “Afirmațiile cu privire la lipsa unei componente internaționale în procesul de evaluare a studiilor doctorale și extrapolările generaliste gen „lipsa de strategii privind calitatea din învățământul superior” sunt nefondate, și au menirea să afecteze în mod nemeritat prestigiul tuturor universităților din România, al studenților, al absolvenților, al cadrelor didactice și al cercetătorilor care își desfășoară în mod onest și cu dedicație munca în cadrul comunităților academice respective, dar și de a trimite în derizoriu activitatea și eforturile ARACIS în ceea ce privește evaluarea externă și asigurarea calității învățământului universitar”

Informații de context: Edupedu.ro a relatat, la sfârșitul lunii trecute, că ARACIS a finalizat evaluarea instituțiilor organizatoare de studii doctorale: dintre cele 398 de domenii evaluate, pentru un sfert s-a decis reacreditarea condiționată într-o formă sau alta – detalii aici.

Comunicatul ARACIS, integral:

Precizări ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior  pentru informarea corectă a opiniei publice cu privire la procesul de evaluare a studiilor universitare de doctorat

Biroul executiv al Consiliului ARACIS face următoarele precizări, în legătură cu afirmațiile apărute în spațiul public cu privire la evaluarea studiilor universitare de doctorat: 

Cadrul legal cu privire la evaluarea studiilor universitare de doctorat a fost clarificat în anul 2021, la 10 ani de la adoptarea Legii educației naționale nr. 1/2011, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului României nr. 22 din 31 martie 2021 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației. Același act normativ a introdus obligativitatea cooptării experților internaționali în toate procesele de evaluare externă a studiilor universitare de doctorat. Considerăm astfel că nu se impun, în prezent, modificări legislative cu privire la acest proces. 

Ca urmare a modificării cadrului legal, la propunerea ARACIS, a fost posibilă adoptarea Ordinului Ministrului Educației nr. 3651 din 12 aprilie 2021 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați în evaluare, iar în luna mai 2021 procesul de evaluare externă a fost deja demarat.

În numai 8 luni, ARACIS a realizat evaluarea a 50 de instituții organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), precum și a fiecăruia dintre cele 398 de domenii de studii universitare de doctorat (DSD) pe care acestea le gestionează. Din fiecare comisie de experți evaluatori a făcut parte câte un expert internațional, ales din Registrul de Experți Evaluatori Internaționali, din care fac parte aproape 300 de cadre didactice, din 43 de țări. Experții internaționali au fost selectați în urma unui proces transparent, promovat de către ARACIS înspre rețelele internaționale care reprezintă agenții de asigurare a calității, dar și de către universitățile din România înspre universitățile partenere ale acestora și în baza unor criterii și standarde care au vizat activitatea profesională, calitatea de conducător de doctorat și experiența în domeniul asigurării calității.  

Sistemul de evaluare și asigurare a calității în învățământul universitar a fost reglementat din anul 1993, o data cu înființarea Consiliului Național pentru Evaluare și Acreditare Academică (CNEAA), fiind unul dintre cele mai vechi sisteme de asigurare a calității din țările membre în Spațiul European al Învățământului Superior (European Higher Education Area – EHEA). ARACIS, la 17 ani de la înființare, funcționează în conformitate cu prevederile legale în vigoare la nivel național, dar și cu Standardele și liniile directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior (European Standards and Guidelines – ESG). Respectarea standardelor europene în domeniul asigurării calității învățământului superior este certificată prin calitatea de membru cu drepturi depline pe care ARACIS o are în ENQA (The European Association for Quality Assurance in Higher Education) și prin înregistrarea agenției în EQAR (The European Quality Assurance Register for Higher Education), organismele relevante în domeniu la nivel european, ARACIS bucurându-se de recunoaștere și prestigiu internațional indiscutabile. 

Astfel, afirmațiile cu privire la lipsa unei componente internaționale în procesul de evaluare a studiilor doctorale și extrapolările generaliste gen „lipsa de strategii privind calitatea din învățământul superior” sunt nefondate, și au menirea să afecteze în mod nemeritat prestigiul tuturor universităților din România, al studenților, al absolvenților, al cadrelor didactice și al cercetătorilor care își desfășoară în mod onest și cu dedicație munca în cadrul comunităților academice respective, dar și de a trimite în derizoriu activitatea și eforturile ARACIS în ceea ce privește evaluarea externă și asigurarea calității învățământului universitar

Agenția rămâne dedicată obiectivului de a contribui la îmbunătățirea rezultatelor sistemului de învățământ superior din România, prin creșterea impactului proceselor de evaluare și asigurare a calității, dar, în același timp, atragem atenția că, așa cum și legislația menționează, responsabilitatea principală pentru calitatea proceselor de predare-învățare-evaluare rămâne în sarcina universităților; acestea se bucură de autonomie conform Constituției României și legislației în vigoare, dar nu își pot îndeplini misiunea fără un sprijin adecvat din partea statului. 

Detalii suplimentare cu privire la procesul de evaluare a studiilor universitare de doctorat pot fi accesate și aici.

Biroul Executiv al Consiliului ARACIS”

Citește și:
Vasile Dîncu, despre plagiatul de care este acuzat premierul Ciucă: Ministerul Educației a scăpat de sub control această situație a învățământului superior. Ar trebui ca multe școli doctorale să fie desființate
Un sfert dintre domeniile de studii de doctorat evaluate în România au primit acreditare deși nu îndeplineau toți indicatorii / Ministerul proclamă finalizarea evaluării “la 10 ani de la intrarea in vigoare a Legii educației naționale”

2 comentarii
  1. Afimațiile dlui ministru VD nu sunt chiar lipsite de consistență…Dacă ne uităm cu puțină atenție vom observa: 1. în timp ce programele de licență și master sunt evaluate în baza OUG 75/2005, școlile doctorale (practic deasupra celor două niveluri menționate) sunt evaluate pe baza unui OM.. Aflați și primele 2 școli doctorale care au trecut cu succes de „presiunea” evaluării..
    2. ARACIS nu înțelege (ARACIP nici atât) că evaluările corecte, eficiente și eficace sunt doar cele de „terță parte” – adică echipe de experți din afara sistemului! În prezent, evaluările se realizează doar cu „experți” din sistem – ajungând la o evaluare de, cel mult, „secundă parte”, dar cu un grad de obiectivitate scăzut, tocmai din cauza experților componenți;
    3. „Standardele” ESG sunt doar recomandări și repere, nicidecum standarde (în adevăratul sens al cuvântului (vezi definiții consacrate ISO);
    4. Sintagma ”sistem de evaluare și asigurare a calității” demonstrează exact slaba adaptare la terminologia adevărată privind managementul calității (alcătuit din planificare, control, asigurare și îmbunătățire), aplicat după niște reguli inventateîn stil românesc!

    Prin urmare , afirmația ”nu am avut o strategie a calității” este cât se poate de consistentă și de realistă. Și multe școli doctorale ar trebui ”resetate”….

  2. DIN ANUL 2005, ARACIS SI ARACIP SIMULEAZA “ASIGURAREA CALITATII” IN ROMANIA UZURPAND ACEST CONCEPT (APLICAT IN ROMANIA DIN ANII 80) SI NERESPECTAND STANDARDELE (CA DOCUMENTE CONSENSUALIZATE PE PLAN INTERNATIONAL) DIN FAMILIA ISO 9000 (RECOMANDATE SI DE MINISTRII EDUCATIEI DIN EU-16), CU ARGUMENTUL INFANTIL “ASA VREA CE/ UE!” SI IN NUMELE UNEI SPECIFICITATI A EDUCATIEI SI AL UNEI CREATIVITATI INERENTE A EDUCATIEI, DE FAPT AMBELE ARGUMENTE FIIND INTERPRETATE IN NUMELE UNOR INTERESE DE GRUP, INTRUCAT AMBELE SUNT AVUTE IN VEDERE IN STANDARDELE RESPINSE AIUREA, ALE FAMILIEI ISO 9000…

    Se stie ca ARACIP si ARACIS (cu ROF-urile lor aprobate prin HGR) functioneaza pe baza OG 75-2005 (privind asigurarea calitatii educatiei) aprobata prin Legea 87/2006, care – datorita diletantismului autorilor ei – este departe de-a fi ceea ce trebuia!!! … Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica si nu se preteaza la mimetisme, simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele “vanturate” in massmedia si social media dupa controalele efectuate de CCR la ARACIP si mesajele ministrului Sorin Campeanu privind situatia institutiei) cateva REALITATI DURE generate de OG 75-2005 (L87/2006) privind asigurarea calitatii educatiei, o lege plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata de fostul presedinte Traian Basescu desi a fost avertizat in 2008 sa nu o faca!):
    1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
    2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati, conform ministrilor educatiei din E16.
    3.Recomandarile conferintelor ministrilor educatiei din EU16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care la noi au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza! Fara comentarii! Pentru ei nu conteaza ca absolventii universitatilor, ajung in mediul de afaceri unde intalnesc cu totul altceva decat in mediul educational din pdv al asigurarii calitatii
    4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este depasit, irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali din Parlament si Executiv habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
    5.”Asigurarea calitatii” este doar o componenta a Managementului calitatii (si nu un slogan politicianist exotic, ignorat de utilizatori si destinat doar ..impresionarii auditoriului !!!) – care, la randul lui, nu poate fi obtinut de facto fara un Sistem de management al calitatii (SMC) conform standardelor internationale aferente. Atat Managementul calitatii si SMC cat si actiunile corective si preventive au fost complet ignorate de autorii OUG 75-2005, ceea ce se explica partial prin diletantismul lor…
    6. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS (aparent din bugetele scolilor si universitatilor, pentru …. calmarea unor spirite, dar de fapt din finantarile Ministerului Educatiei) nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…
    Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
    Solutia este deci chiar DESFIINTAREA ARACIP daca niciun decident actual din Parlament si Executiv nu este in stare sa aprecieze cat de nociva este OG 75-2005 pentru a o modifica RADICAL, cu abrogarea L87/2006!…” Se pare ca mult pomenita noua Lege a educatiei nici macar nu include asigurarea calitatii educatiei – un domeniu care, numai la noi, face parte strategic din alt proces legislativ
    Cu sperante, totusi, pentru o reala/ nesimulata asigurare a calitatii educatiei in Romania, cu sau fara programul Romania Educata,

    prof.univ.dr.ing.Nicolae-George Dragulanescu
    Secretar general – Fundatia romana pentru promovarea calitatii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Reacția lui Cîmpeanu, la acuzațiile de conflict de interese pentru deținerea pozițiilor rector și parlamentar lansate de SNSPA, condusă de Pricopie: Unii își pierd echilibrul

Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Rectorilor și parlamentar PNL, reacționează la acuzațiile de conflict de interese lansate de universitatea condusă de Remus Pricopie. “Într-o perioadă în care învățământul preuniversitar și cel…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că a solicitat alocarea de fonduri pentru finanțarea suplimentară a unui număr de peste 6.000 de posturi de rezidenți în învățământul superior, înregistrați anul acesta

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că a solicitat Ministerului Finanţelor alocarea de fonduri, la rectificarea bugetară, pentru asigurarea finanţării unui număr de peste 6.000 de rezidenţi în învăţământul superior…
Vezi articolul

Cinci mari universități românești vor să stabilească programe de studiu comune, de la licență la doctorat, mai ales în domenii “hot topic” și clasice. Decizia Consorțiului Universitaria

Cele cinci mari universități românești care formează Consorțiul Universitaria intenționează să desfășoare pe viitor programe academice comune, “inclusiv cu dublă diplomă și/sau cu utilizarea sistemului de microcredite”, dar și să…
Vezi articolul