Bacalaureat 2021. Rezolvarea subiectelor de la Istorie, făcută de profesoara Andreea Laura Martinescu

19.345 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Profesoara Andreea Laura Martinescu a realizat pentru EduPedu.ro rezolvările subiectelor primite astăzi de candidați, la proba obligatorie a profilului – Istorie, la examenul de Bacalaureat 2021. Mai jos, rezolvarea completă:

Subiectul I

  1. Mihail Sturdza
  2. „emanciparea țăranilor clăcași și împroprietărirea lor cu pământ cu despăgubire”, „Era […] o prevedere care viza unele din problemele majore ale revoluției, problema agrară, de a cărei rezolvare depindea în mare măsură atragerea țărănimii în revoluție”.
  3. Moldova, Țara Românească.
  4. Sursa B.
  5. Cauză: „Prin circulația intelectualilor de o parte și de alta a Carpaților, problemele globale ale națiunii au intrat în conștiința publică.”
    Efect: „Ca urmare, în primăvara anului 1848 […] elita românească era pregătită ideologic să declanșeze o acțiune generală de eliberare socială și națională.”
  6. Exemplu de fapte istorice care puteau fi prezentate:
  • Convenția româno-rusă din 4 aprilie 1877
  • Aderarea la Tripla Alianță – 1883

7. Asemănare: împlinirea idealului național de realizare a unirii

Subiectul II

  1. Partidul Comunist Român
  2. Secolul XX
  3. Constituția din 1948, „întreaga putere în stat vine de la popor și aparține poporului”.
  4. Două informații referitoare la învățământ:
  5. „Toate școlile administrate de culte, precum și cele aflate în proprietatea statelor străine au fost închise.”
  6. „Reforma radicală a instituțiilor de învățământ a însemnat și epurarea drastică a a corpului profesoral, mai ales a celui universitar”
  7. Punct de vedere: concentrarea resurselor economice în mâna Partidului Comunist Român

Două informații selectate din text care să susțină punctul de vedere:

  1. „Încă de la preluare controlului asupra Ministerului Industriilor, din decembrie 1945, prin intermediul comisiilor de refacere economică și al recensământului concentrării întreprinderilor, Partidul Comunist Român a ținut să aibă o imagine completă asupra economiei românești”.
  2. „la 28 decembrie 1948 […] Banca Națională a României a fost naționalizată, instaurându-se proprietatea și controlul direct al statului asupra tuturor instituțiilor naționale de credit”.
  3. Căderea regimului comunist și trecerea la un regim democratic legitimat prin adoptarea Constituției din 1991, exemplificându-se prin prezentarea unei practici politice democratice: separarea puterilor în stat, respectarea drepturilor și libertăților cetățenești, respectarea proprietății private, multipartidismul etc.

Subiectul III

Exemplificare:

  • Mircea cel Bătrân: Tratatul de la Radom; Tratatul de la Brașov
  • Consecințe după semnarea tratatului dintre Ștefan cel Mare și Matei Corvin (1475): cei doi își oferă ajutor reciproc împotriva otomanilor, iar domnul Moldovei devine vasal al regelui Ungariei
  • Prezentarea domniei + schimbările suferite de această instituție în raport cu Poarta în urma capitulațiilor și a legațiilor.
  • În 1711 în Moldova este instaurat regimul fanariot; domnii provin din cartierul Fanar al Constantinopolului și sunt numiți de sultan.

Foto: Pexels.com

Citește și:
Subiecte Istorie Bacalaureat 2021. Vezi ce au avut de rezolvat elevii la proba obligatorie a profilului
Ghid cu sfaturi pentru proba de Istorie, de la profesoara Andreea Laura Martinescu: „O bună parte din greșelile frecvente făcute de elevi la Subiectul I și II au strict legătură cu textul”
INTERVIU Profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu: Problema existenței lui Iisus nu a fost pusă sub semnul întrebării în Antichitate / În a doua jumătate a secolului XX s-a conturat ipoteza că Iisus nu este o figură istorică, ci o sumă a valorilor transmise de niște profeți ai vremii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

VIDEO Avem o mare problemă cu educația financiară și ne expunem unui risc major dacă nu rezolvăm această problemă – Răzvan Mustață, decanul FSEGA a UBB Cluj-Napoca / Programul care propune profesorilor abordarea transdisciplinară a noțiunilor despre bani și despre comportamentul financiar responsabil

Într-un climat de învățare în care elevii se simt confortabil să pună întrebări și să își exprime părerile, cum ar trebui să existe la fiecare oră, în fiecare clasă, curiozitățile…
Vezi articolul

Școala de vară de la Măgurele, pentru liceeni și profesori de știință și tehnologie, între 21 august și 4 septembrie / Înscrieri până pe 25 iulie / Învățare bazată pe proiect, ateliere și dezbateri

Școala de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele (MSciTeh) se organizează anul acesta în perioada 21 august – 4 septembrie 2021 și așteaptă elevi de liceu, profesori din aria STEM (științele…
Vezi articolul