Bacalaureat 2021. Rezolvarea subiectelor de la Istorie, făcută de profesoara Andreea Laura Martinescu

14.645 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Profesoara Andreea Laura Martinescu a realizat pentru EduPedu.ro rezolvările subiectelor primite astăzi de candidați, la proba obligatorie a profilului – Istorie, la examenul de Bacalaureat 2021. Mai jos, rezolvarea completă:

Subiectul I

  1. Mihail Sturdza
  2. „emanciparea țăranilor clăcași și împroprietărirea lor cu pământ cu despăgubire”, „Era […] o prevedere care viza unele din problemele majore ale revoluției, problema agrară, de a cărei rezolvare depindea în mare măsură atragerea țărănimii în revoluție”.
  3. Moldova, Țara Românească.
  4. Sursa B.
  5. Cauză: „Prin circulația intelectualilor de o parte și de alta a Carpaților, problemele globale ale națiunii au intrat în conștiința publică.”
    Efect: „Ca urmare, în primăvara anului 1848 […] elita românească era pregătită ideologic să declanșeze o acțiune generală de eliberare socială și națională.”
  6. Exemplu de fapte istorice care puteau fi prezentate:
  • Convenția româno-rusă din 4 aprilie 1877
  • Aderarea la Tripla Alianță – 1883

7. Asemănare: împlinirea idealului național de realizare a unirii

Subiectul II

  1. Partidul Comunist Român
  2. Secolul XX
  3. Constituția din 1948, „întreaga putere în stat vine de la popor și aparține poporului”.
  4. Două informații referitoare la învățământ:
  5. „Toate școlile administrate de culte, precum și cele aflate în proprietatea statelor străine au fost închise.”
  6. „Reforma radicală a instituțiilor de învățământ a însemnat și epurarea drastică a a corpului profesoral, mai ales a celui universitar”
  7. Punct de vedere: concentrarea resurselor economice în mâna Partidului Comunist Român

Două informații selectate din text care să susțină punctul de vedere:

  1. „Încă de la preluare controlului asupra Ministerului Industriilor, din decembrie 1945, prin intermediul comisiilor de refacere economică și al recensământului concentrării întreprinderilor, Partidul Comunist Român a ținut să aibă o imagine completă asupra economiei românești”.
  2. „la 28 decembrie 1948 […] Banca Națională a României a fost naționalizată, instaurându-se proprietatea și controlul direct al statului asupra tuturor instituțiilor naționale de credit”.
  3. Căderea regimului comunist și trecerea la un regim democratic legitimat prin adoptarea Constituției din 1991, exemplificându-se prin prezentarea unei practici politice democratice: separarea puterilor în stat, respectarea drepturilor și libertăților cetățenești, respectarea proprietății private, multipartidismul etc.

Subiectul III

Exemplificare:

  • Mircea cel Bătrân: Tratatul de la Radom; Tratatul de la Brașov
  • Consecințe după semnarea tratatului dintre Ștefan cel Mare și Matei Corvin (1475): cei doi își oferă ajutor reciproc împotriva otomanilor, iar domnul Moldovei devine vasal al regelui Ungariei
  • Prezentarea domniei + schimbările suferite de această instituție în raport cu Poarta în urma capitulațiilor și a legațiilor.
  • În 1711 în Moldova este instaurat regimul fanariot; domnii provin din cartierul Fanar al Constantinopolului și sunt numiți de sultan.

Foto: Pexels.com

Citește și:
Subiecte Istorie Bacalaureat 2021. Vezi ce au avut de rezolvat elevii la proba obligatorie a profilului
Ghid cu sfaturi pentru proba de Istorie, de la profesoara Andreea Laura Martinescu: „O bună parte din greșelile frecvente făcute de elevi la Subiectul I și II au strict legătură cu textul”
INTERVIU Profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu: Problema existenței lui Iisus nu a fost pusă sub semnul întrebării în Antichitate / În a doua jumătate a secolului XX s-a conturat ipoteza că Iisus nu este o figură istorică, ci o sumă a valorilor transmise de niște profeți ai vremii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La ce mă ajută matematica, în viața de zi cu zi? Profesorul Sorin Borodi: 10 probleme de matematică cu aplicabilitate în viața reală, care ar putea fi date la Evaluarea Națională sau Bacalaureat

“Găsim în viaţa reală miliarde de situaţii care nu ţin nici de fizică, nici de chimie şi nu sunt puerile. Matematica trebuie să le “tranşeze”, a scris profesorul de matematică…
Vezi articolul

Ministerul Educaţiei, despre cei 3.456 de elevi din clasa a VIII-a apăruţi în “sistem” între Simulare şi Evaluarea Naţională: “Datele pe care le prezintă MEN sunt de la directorii şcolilor”

Aplicaţia informatică a Ministerului Educaţiei afişa pe 28 iunie 2019 un număr de elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu 3.456 mai mare decât cel care figura în aceeaşi aplicaţie…
Vezi articolul

Andreea Moldovan, Ministerul Sănătății: Pragurile de 15, respectiv 17 elevi la clasă, în anii terminali, “vin de la Ministerul Educației” / Limita de 50% este cea care contează / Școlile unde mai mulți elevi vor prezență fizică pot cere “derogare de la DSP”

Pragurile de 15, respectiv 17 elevi per clasă, în ani terminali, care pot veni la școală în sistemul hibrid sunt propuse de Ministerul Educației, a spus duminică, la Digi 24,…
Vezi articolul