Bullying-ul la adolescenţi: Relațiile deficitare cu mama, tatăl și prietenii duc la comportamente tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor

6.250 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Relațiile distorsionate cu mama, tatăl sau cu prietenii se asociază cu comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor. Rezultatele aparțin unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Babeș-Bolyai pornind la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani. Cercetătorii au investigat dacă „modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying”, anunță Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor. Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying”, precizează UBB.

Studiul arată că acest tip de relații distorsionate cu familia sau apropiații îi poate transforma pe copii nu doar în agresori, dar și în victime.

„O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”)”, mai spun cercetătorii de la UBB.

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying”, arată Universitatea.

Cercetătorii recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

UBB precizează că adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.


2 comments
  1. Foarte bună ideea de a ieși din exprimarea (patologică) a emancipării pseudo cosmopolite

  2. Hai sa redenumim Bullying-ul imprumutat de la straini si sa ii spunem Hartuire sau intimidare sau brutalizare… in engleza nu inteleg toti romanii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Protestele sindicatelor profesorilor în fața Ministerului Educației – ziua 20 / Manifestanții cer „demisia” ministrului considerat „vinovat principal pentru măsurile care s-au luat”

Protestele declanșate de sindicatele de învățământ împotriva Legii Bolojan, organizate de la sfârșitul lunii iulie la sediul Ministerului Educației și Cercetării, au ajuns, în cea de-a 20-a zi. Manifestanții cer…
Vezi articolul

DEZBATERE Ce șanse are noul plan de acțiune pentru siguranța în școli să îi scape pe tineri de consumul de droguri: „Este un cadru foarte general care, în lipsa unor acțiuni concrete, se va transforma într-o simplă hârtie”, spun specialiștii

Mai mulți specialiști în problema consumului de droguri au comentat pentru G4Media noul Plan naţional privind siguranţa şcolară, combaterea traficului şi consumului de droguri și prevenirea cazurilor de bullying, publicat marți…
Vezi articolul

VIDEO Raluca Turcan (PNL), ministru al Muncii și vicepremier în guvernele Orban și Cîțu: Un profesor cu studii de lungă durată e plătit mai slab decât un muncitor în construcții sau un angajat în agricultură

Profesorii au ajuns să aibă salarii mai mici decât decât muncitorii în construcții sau agricultură, a spus Raluca Turcan, vicepreședinte PNL și fost ministru al Muncii și vicepremier în guvernele…
Vezi articolul

Competențele elevilor pe teme media și de inteligență artificială vor fi măsurate în cadrul PISA 2029 / Scopul evaluării: să verifice eficiența încercărilor sistemelor de educație de a ține pasul cu tehnologia

Peste doar patru ani, în 2029, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va testa competențele media și de utilizare a inteligenței artificiale în cadrul PISA, evaluarea internațională a competențelor…
Vezi articolul

Studiu despre generația Alpha, care peste 4 ani intră oficial în câmpul muncii: Peste 30% dintre respondenții din România cred că vor folosi rețelele sociale la viitorul job și peste 80% vor să dezvolte o afacere proprie în paralel cu ocupația principală

Studiul cu privire la generația Alpha indică o schimbare majoră în ceea ce priveşte așteptările legate de viitorul loc de muncă: Peste o treime (37%) dintre respondenții din România cred…
Vezi articolul