Bullying-ul la adolescenţi: Relațiile deficitare cu mama, tatăl și prietenii duc la comportamente tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor

6.218 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Relațiile distorsionate cu mama, tatăl sau cu prietenii se asociază cu comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor. Rezultatele aparțin unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Babeș-Bolyai pornind la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani. Cercetătorii au investigat dacă “modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying”, anunță Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor. Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying”, precizează UBB.

Studiul arată că acest tip de relații distorsionate cu familia sau apropiații îi poate transforma pe copii nu doar în agresori, dar și în victime.

“O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”)”, mai spun cercetătorii de la UBB.

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying”, arată Universitatea.

Cercetătorii recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

UBB precizează că adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.


2 comments
  1. Foarte bună ideea de a ieși din exprimarea (patologică) a emancipării pseudo cosmopolite

  2. Hai sa redenumim Bullying-ul imprumutat de la straini si sa ii spunem Hartuire sau intimidare sau brutalizare… in engleza nu inteleg toti romanii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș-Bolyai, după discuții cu manifestanții pro-Palestina: toate colaborările în vigoare, cu companii sau alte instituții, vor fi făcute publice / În absența unor sancțiuni ale statului român sau ale Comisiei Europene, măsurile unilaterale ar situa UBB în afara cadrului legal

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță, într-o poziție transmisă după discuții avute luni cu un grup de manifestanți pro-Palestina, că va susține facilități pentru cadrele academice și studenții cu statut de…
Vezi articolul

Un colaborator Sputnik, numit consilier al unui secretar de stat din Ministerul Educației. Alexandru Mîță promovează deschis Rusia, visează ”încă de copil să ajungă la Moscova” și consideră ”colonialism” parteneriatul cu SUA

Un colaborator al publicației Sputnik, organul oficial de propaganda al Rusiei, a devenit consilier al secretarului de stat Mihaela Popa din Ministerul Educației, scrie G4Media.ro. Este vorba de Alexandru Mîță,…
Vezi articolul

Elevii legitimați pot participa la Olimpiada națională a sportului școlar (O.N.S.Ș.), potrivit Ordinului pentru modificarea Regulamentului de organizare și desfășurare a competițiilor sportive școlare

La Olimpiada națională a sportului școlar (O.N.S.Ș.) au dreptul de participare toți copiii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar înscriși, la data de 1 octombrie a anului școlar în…
Vezi articolul