UPDATE Regulile pentru bursele elevilor în anul școlar 2025-2026 au fost aprobate de Guvern / Burse de merit pentru 15% dintre elevii dintr-o clasă cu media peste 9, fără criterii specifice de departajare stabilite de școli, în varianta supusă aprobării

35.267 de vizualizări
Metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026 / Foto: gov.ro
UPDATE Metodologia-cadru pentru bursele elevilor în anul școlar 2025-2026 a fost aprobată de Guvern, a anunțat Ioana Dogioiu, purtător de cuvânt al Guvernului, la finalul ședinței de Guvern. Proiectul de HG cu metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026 este pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de astăzi, 4 septembrie. După ce ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat ieri că „școala va face criterii de ordinul 2 și 3, dar încearcă acolo unde nota este 10 să dea la toți burse de merit”, proiectul supus aprobării nu conține criterii specifice suplimentare pentru bursele de merit care să fie stabilite de școli. În articol găsiți regulile noi pentru bursele elevilor în anul școlar 2025-2026.
  • Amintim că bursele pentru elevi au fost reconfigurate potrivit Legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (așa-numita Lege Bolojan). Actul normativ modifică Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar, iar articolul vechi privind bursele este abrogat. Astfel, rămân doar 3 tipuri de burse din 5: de merit, sociale și tehnologice, la care se adaugă bursele pentru mame minore, în timp ce bursele de excelență olimpică sunt eliminate.
Trei tipuri de bursă în 2025-2026

Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu, beneficiază, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, de următoarele tipuri de burse:

a) bursă de merit, pentru elevii de nivel gimnazial, liceal și profesional;

b) bursă socială, pentru elevii de nivel primar, gimnazial, liceal și profesional;

c) bursă tehnologică, pentru elevii din învăţământul profesional.

Cuantumul burselor în anul şcolar 2025-2026

Art. 7. (1) Pentru anul şcolar 2025-2026, cuantumul burselor este:

a) pentru bursa de merit – 450 lei/lună;
b) pentru bursa socială – 300 lei/lună;
c) pentru bursa tehnologică – 300 lei/lună.

(2) Valoarea burselor poate fi suplimentată prin hotărâre a consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de:
a) sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale;
b) alte venituri obţinute de unitățile de învățământ și care pot fi utilizate cu această destinație. 

Acordarea burselor de merit

În forma inițială a proiectului, se introducea un articol distinct prin care Comisia de management al burselor din fiecare școală urma să stabilească criterii specifice pentru departajarea elevilor cu medii egale care vor primi burse de merit. Acest articol a dispărut din forma actuală a metodologiei. – Ministerul Educației și Cercetării a eliminat criteriile specifice de departajare pentru elevii cu aceeași medie 

O altă modificare a vizat elevii olimpici internaționali sau cei admiși la liceu fără Evaluarea Națională, pe baza premiilor obținute la olimpiade naționale și internaționale recunoscute oficial, care vor primi bursă de merit, suplimentar față de procentul de 15% din clasă.

Criterii burse de merit pentru anul şcolar 2025-2026

Art. 8. (1) Bursele de merit se acordă pentru maximum 15% din efectivele de elevi ale fiecărei clase de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar care au medii generale pe anul şcolar anterior mai mari sau egale cu 9,00.

(2) Bursele de merit se acordă elevilor din fiecare clasă a V-a dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în baza mediei primelor două intervale de cursuri din anul şcolar curent mai mare sau egală cu 9,00.

(3) Bursele de merit se acordă elevilor din fiecare clasă a IX-a dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în baza mediilor de admitere în învăţământul liceal sau profesional mai mari sau egale cu 9,00.

(4) Bursele de merit se acordă, suplimentar față de cei 15%, și elevilor din fiecare clasă a IX-a care au fost admiși la liceu fără susținerea examenului de evaluare națională, în baza obținerii, pe parcursul gimnaziului, a unui premiu I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației și Cercetării sau a unui premiul I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării.

(5) Prin excepție de la prevederile alin. (3), pentru învățământul liceal vocaţional, profilurile artistic, sportiv, teologic şi militar, prin sintagma „media de admitere” se înţelege media finală de admitere, calculată conform prevederilor ordinului de ministru care reglementează organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal pentru fiecare an şcolar.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se acordă bursă de merit și elevilor care au media egală cu a ultimului beneficiar stabilit prin aplicarea procentului de 15%.

(7) Bursa de merit se acordă şi sub condiţia ca elevul beneficiar să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare, la finalul anului şcolar anterior.

Art. 9. (1) Calcularea numărului de beneficiari, corespunzător procentului de 15% din efectivul de elevi din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, se face, prin rotunjire la numărul întreg imediat superior numărului fracționar obținut. 

Acordarea burselor sociale

Art. 12. Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socio-economic, din grupuri vulnerabile sau cu situaţii medicale speciale, în vederea susţinerii participării la activităţile didactice, precum şi pentru prevenirea abandonului şcolar.

  • Bursa socială se acordă la cerere, în funcţie de situaţia materială/socială/medicală a elevului.
  • Bursa socială se acordă şi sub condiţia ca elevul beneficiar să fi promovat la toate disciplinele şi să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare, la finalul anului şcolar anterior.

Bursa socială se acordă elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, înscrişi la cursurile cu frecvenţă de zi, inclusiv celor şcolarizaţi la domiciliu sau care urmează cursurile în Școala din spital, care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele situaţii:

a) elevi proveniţi din familii care realizează un venit mediu net pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;

b) elevi cu unul sau ambii părinţi decedaţi şi elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgenţă, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;

c) elevi care au deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, încadrate conform criteriilor din Anexa nr.1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, şi structurate tipologic conform aceluiaşi act normativ, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net, pe membru de familie, supus impozitării;

d) elevi cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Şcolii din spital” sau la domiciliu, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;

 e) elevi care revin după şcolarizarea din cadrul „Şcolii din spital” în unitatea de învăţământ la care au fost înmatriculaţi anterior, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;

f) elevi proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

(2) Pentru obţinerea bursei sociale, elevii majori sau părinţii/tutorii legal instituiţi/reprezentanţii legali ai elevilor minori depun la secretariatul unității de învăţământ o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar.

(3) Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar, de către părinții/reprezentanţii legali/elevii majori pentru acordarea burselor sociale prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt:

a) cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;

b) declaraţie pe propria răspundere privind veniturile nete, obţinute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei şi acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;

c) documente doveditoare ale componenţei familiei, aşa cum este definită la art. 3 din prezenta Metodologie: certificatele de naştere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, declarația pe proprie răspundere dată de ambii părinți, necăsătoriți, că locuiesc împreună, certificatul de divorţ şi convenţia notarială încheiată în cadrul procesului de divorţ cu copii minori, sentinţă judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinţi, certificat de deces, decizia instanţei de menţinere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinţilor dispăruţi, după caz.

(4) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului de încadrare în grad de handicap sau a certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidenţă de către medicul de la cabinetul şcolar/medicul de familie – acolo unde nu există medic şcolar.

(5) Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar, de către părinţi/reprezentanţii legali/elevii majori pentru acordarea burselor sociale prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt aceleaşi ca cele prevăzute la alin. (3), cu excepţia declaraţiei pe propria răspundere privind veniturile nete.

(6) Prin excepție de la prevederile alin.(2), acordarea burselor sociale pentru elevii proveniţi din familii care beneficiază de venit minim net de incluziune se face în urma comunicării la inspectoratele şcolare, de către agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a listei elevilor înscriși în învăţământul cu frecvenţă, proveniţi din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

(7) Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, prin completarea cu elevii a căror situație financiară/socială/medicală s-a modificat pe parcursul anului școlar și fac dovada încadrării în condiţiile prevăzute.

Proiectul de HG cu metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026
Nota de fundamentare
Citește și 
Noile criterii pentru burse de merit 2025-2026 trec de la meritul național, pentru toți, la meritul pe clasă, dar cu locuri limitate. Ministerul Educației pasează școlilor departajarea elevilor buni de elevii buni care primesc și bani
Burse sociale 2025-2026: Doar bursele pentru elevii orfani și cele medicale nu sunt condiționate de venit, dispar bursele pentru elevii din familii monoparentale / Documente necesare și criterii – proiect


12 comments
  1. In legea privind calcularea procentului de 15% din clasă (copii care se incadreaza la bursă de merit)se spune ca “se face prin rotunjire la numärul întreg imediat superior numărului fractionar obtinut” Daca intr-o clasa cu 28 elevi,15% reprezinta 4,2,normal se rotunjeste la 5. Ar trebui sa primeasca bursa 5copii. La clasa li s-a spus ca vor primi doar 4. Cum e corect?

    1. buna am o întrebare am un băiețel. la scola. a fost. in clasa a. 4. și. a trecut. Inna 5. directorul școlii. mia zis. că nu mai ia bursa sociala. un an de zile pt. că a avut. in clasa a 4 absente. dosarul de bursa l-am făcut. din nou. acum nu mai. intaleg. nimc ce se întâmplă

  2. Fetita mea a terminat clasa a 7 a, cu media 9.94. După noile reguli nu se încadrează in cei 15%, deoarece in clasa au fost 8 medii de 10. Clasa paralela cea mai mare medie e 9 49, medie pentru care va primii bursa. Sa ne spuna dl ministru dacă este justa departajarea. Dacă tot s-a dorit reducerea burselor și o egalitate între case, scoli, etc , de ce nu s-a mărit nota minima de acordare , de la 9,50 la 9 60, 9,70 ? Atunci nu ar mai fi fost discuții și nemulțumiri.

    1. si la noi aceeasi situatie, media 9.95😞. sunt scoli unde nu se invata extraordinar, si obtin burse elevi care probabil au terminat si cu media 6. Unde putem face oare sesizare? chiar nu este corect ce se intampla!! Copilul a stat si a invatat, cand altii poate bateau mingea in parc si care au luat bursa cu 6. Cum ii mai motivezi pe copiii buni sa traga sa invete? sa le fie rusineeee!!!!! sunt fff suparata😞

  3. Buna ziua!
    daca intr_o clasa sunt mai multi elevi cu media peste 9,vor lua bursa doar primi 15%(4_5elevi) dar vor ramane fara bursa elevi cu media peste 9.50 ,9.70….chiar mai mare…atunci acei elevi cu media destul de mare care nu se incadreaza la bursa,nu vor fi frustrati si suparati pe sistem in conditiile in care in alte scoli si clase vor lua burse elevi cu mediile mai mici ca ei,chiar cu media 9.00?
    Unde este corectitudinea fata de elevii care au invatat(clar,pt ei) si au medii mari dar nu iau bursa si altii cu medii de 9 ,iau bursa….
    Eu cred ca nu este corect fata de acesti elevi cu medii peste 9.00,sa nu se incadreze la burse. De ce au coborat media si nu au lasat doar media 10.00 sau cum era ,media 9.50….clar cu media 9.00 sunt mai multi copii dar degeaba,tot nu vor lua burse. NU ESTE CORECT

  4. pur si simplu nesimtire, ne am chinuit tot anul sa luam bursa si acum introduc cacatul asta, rusine

  5. Am identificat o posibilă contradicție în Metodologia-cadru de acordare a burselor școlare aprobată prin hotărâre de Guvern:

    📌 Art. 13 alin. (7):
    „Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, prin completarea cu elevii a căror situație financiară/socială/medicală s-a modificat pe parcursul anului școlar și fac dovada încadrării în condițiile prevăzute.”

    📌 Art. 26 alin. (3):
    „Lista elevilor beneficiari se actualizează ori de câte ori este nevoie (…). Lista se modifică doar în cazuri bine justificate, cum ar fi transferul elevilor, decesul unui părinte, apariţia unei situaţii medicale (…) o eroare materială (…). Nu se adaugă pe listă beneficiarii ai căror părinţi nu au depus în termenul-limită dosarele pentru obţinerea burselor sociale.”

    Problema:

    Art. 13 alin. (7) dă impresia că lista bursierilor sociali poate fi actualizată lunar, ori de câte ori apar situații noi, deci există o flexibilitate generală.

    Art. 26 alin. (3) restrânge semnificativ această posibilitate, menționând că lista se modifică doar în câteva situații expres enumerate și exclude elevii ai căror părinți nu au depus cererile în termen.

    Întrebarea mea: considerați că avem o contradicție între regula generală (revizuirea lunară) și limitarea procedurală (modificare doar în cazuri justificate)? Cum se aplică practic aceste dispoziții în școli?

  6. De ce tot susțineți ca elevii claselor a V-a, respectiv a IX-a sa beneficieze de bursă de merit altfel decât celelalte clase. Nu poți ,,tăia” dreptul unui elev, de exemplu, care în clasele gimnaziale a avut note foarte bune, respectiv, note peste 9.5, sau poate puțin sub, să fie impusă nota de la evaluarea națională. Vă închipuiți cate emoții au avut? Poate unii au avut o zi cu probleme de sănătate și nu s-au putut concentra, poate starea lor fizică și/ sau psihica nu i-au ajutat sa obțină o nota la adevărata lui valoare.
    Exemplu: fiul meu are media de absolvire l gimnaziului 9,2, iar în clasa a IX- specialitatea matematică -informatica, in clasa A el a intrat al treilea cu 7,8, ultima medie a ultimului elev în clasa lui are 7,72., dar la absolvirea gimnaziului toți au medii intre 9,00-9.80. De ce pentru ei nu se poate face nimic? Macar aveau acea bursa de reziliență… era o alinare.
    Bine că se găsesc bani pentru concedii de odihnă pe Coasta de Azur și salarii cu sume ,, fără număr ” .

  7. Buna ziua,

    Va rog intrebati pe dl ministru legat de bursele de excelenta pentru olimpici, pe care le-a eliminat pentru ca „nu le poate sustine”. Stie cumva ce „premiu” a primit in 2025 (an scolar 2024-2025) un olimpic ONSS – fotbal care a castigat locul 2 pe tara?
    Cum poate spune ca le-a asigurat premii!?

    Multumesc

  8. SE IAU ÎN CONSIDERARE ȘI ALOCAȚIA ȘI BURSA LUNARA DE ANUL TRECUT la calculul venitului ptr bursa sociala pe ultimele 12 luni sau doar VENITURILE CARE SUNT IMPOZITATE GEN SALARII PENSII ETC.?

  9. Mi se pare incredibil sa continue sa insiste pe subiectul burse pe clase: daca o clasa are cea mai mare medie 10 si o alta cea mai mare 9,25, atunci un copil cu 9,25 ia bursa la fel cu cel cu 10. Copiii astia invata toti, pe profile, aceleasi materii. Nu se poate sa nu fii capabil sa faci un clasament pe tara al profilului stiinte, de exemplu sau de mate info si sa aplici un procent per profil. Nu poti aplica nici un clasament pe liceu pentru ca si la licee este fix aceeasi situatie ca cea de la clasa (licee unde cea mai mare medie e 10, iar altele poate au 9,5). Singurul criteriu real este cel al mediilor pe profil. 🙁 Mi se pare ca se insista absolut aiurea. La liceu mi se pare ireal, de asemenea, ca vorbim de programe, dar nu verificam 4 ani de zile copiii si ne trezim ca foarte multi nu iau bacalaureatul. Dar avem grija sa ii testam din 2 in 2 ani la clasele primare, cand oricum la acea varsta copiii sunt mai atrasi de scoala. 🙁

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planuri-cadru 2025. Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație: Dacă elevii aleg ce este mai ușor, probabil că ceva le lipsește și lor, le lipsește și profesorilor. Ministerul trebuie să se asigure că oferta națională de discipline opționale este corelată cu nevoile elevilor și cu nevoile școlii

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, referitor la proiectele de planuri-cadru 2025, că „dacă elevii aleg ce este mai…
Vezi articolul