Cazul Forumului Educației de la Iași: Cum a bifat ministrul Cîmpeanu, pe linie de partid, două “dezbateri” din ținta de 50 prin care urmărește să legitimeze, ca amplă “consultare publică”, proiectele de legi ale educației

2.660 de vizualizări
Sursa: Captura Youtube – PNL Iasi
“Toți cei implicați – cadre didactice, elevi, părinți, sindicate, organizații neguvernamentale – au formulat propuneri pentru ca școala să fie mai atractivă”, scria sâmbătă seara, pe Facebook, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. El se referea la trei evenimente desfășurate Iași, prezentate ca “dezbateri” pe tema educației, dintre care primele două au fost organizate pe linie de partid. În cadrul acestora, doar o singură propunere efectivă de modificare a legilor s-a făcut auzită – și nu din public, ci de la liderul local al PNL, primul care a luat cuvântul. Iar la prima parte a conferinței, pe tema proiectului de lege pentru învățământul preuniversitar, din public au luat  cuvântul doar trei persoane.

Forumul Educației de la Iași a fost un eveniment organizat de PNL, inclusiv cu implicarea învățătorului liberal acuzat de abuzuri împotriva elevilor săi, după cum Edupedu.ro a semnalat aici. Evenimentul a fost structurat în două părți, una dedicată învățământului preuniversitar, una celui universitar, suficient ca ministrul să declare două dezbateri și, astfel, să se apropie de ținta de 50 pe care și-a propus-o pentru această perioadă de concedii, înainte ca proiectele de legi ale Educației să fie trimise în parlament. El a plecat puțin înainte de finalul celei de-a doua dezbateri pentru a ajunge și la o a treia, organizată separat, cu Teach for Romania. Iar apoi a consemnat pe Facebook, notând și numărul de participanți, mai cu seamă că autoritățile declară largă și atotcuprinzătoare consultarea pe tema proiectelor:

“A fost a 24-a zi de consultări și, din punct de vedere cronologic, s-au desfășurat dezbaterile cu numărul 37 (Învățământ Preuniversitar – 300 de participanți), 38 (Învățământ Superior – peste 100 de participanți) și 39 (organizată în parteneriat cu Teach for Romania – 150 de participanți fizic și aproape 500 de participanți online).”

  • Sprijinul larg pentru proiectele de legi, fie și în aparență, este important: președintele Klaus Iohannis, promotorul “României Educate” spunea pe 31 iulie că este esențial să existe o “susținere publică largă”: “Legile și normele de aplicare pentru implementarea acestui proiect trebuie să reflecte nu doar litera, ci și spiritul său incluziv, în care valorile fundamentale în construcția și practicile sistemului de educație sunt respectate. Așa cum am spus în repetate rânduri, doar împreună putem construi România Educată de mâine. Așadar, toată această perioadă de dezbatere publică este esențială pentru ca, la finalul ei, să nu avem doar un pachet legislativ închegat, ci și un proiect care se bucură de o susținere publică largă”, declara atunci șeful statului.

Mesajul lui Cîmpeanu publicat sâmbătă seară pe Facebook, integral:

Forumul Educației, ce a reunit “dezbaterile” cu numărul 37 și 38, a fost organizat de PNL Iași, drept urmare prima parte a evenimentului a fost marcată de discursuri ale liderilor politici locali: Alexandru Muraru, președintele PNL Iași, primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe. 

În deschidere, liderii liberali locali, cu mesaje politice și o singură propunere

Alexandru Muraru, primul care a luat cuvântul, a făcut prima și singura propunere formulată verbal, în cadrul conferinței, de modificare a legii învățământului preuniversitar. După ce toată lumea s-a ridicat pentru a asculta imnul României, Muraru a spus, în fața audienței venite pe linie de partid, că propune ca istoria comunismului românesc să fie materie obligatorie pentru elevii de liceu.

  • Alexandru Muraru: „Cred că a venit timpul și momentul cel mai oportun ca istoria comunismului romanesc să fie materie obligatorie pentru elevii de liceu și această disciplină trebuie să se regăsească în lege. (…) După 32 de ani de la prăbușirea comunismului, generațiile de mâine trebuie educate în spiritul democrației, a valorilor libertății și a combaterii formelor de falsificare a istoriei. Propaganda, distorsiunea, manipularea și falsuri au fost fundamentalele de bază ale sistemului comunism. De aceea, România trebuie să înceapă un proces amplu de a educa pe cei născuți după perioada postcomunistă despre istoria regimului totalitar. Această educație va contribui masiv în respingerea formelor de autoritarism, narațiunilor false, nostalgii transformate în proiecte toxice pentru generațiile de mâine și pentru democrație. Istoria comunismului romanesc ar fi, ca disciplină obligatorie, cea mai adevărată și mai profundă condamnare a comunismului, a crimelor și abuzurilor sale.  (…)”
Moment solemn la începutul fiecărei dezbateri liberale de la Iași: imnul național – Sursa: Captură Youtube / PNL Iași

Au urmat alți doi lideri locali, președintele CJ Iași, Costel Alexe, trimis în judecată de DNA de două ori în ultima vreme. respectiv primarul din Iași, Mihai Chirica, la rândul său trimis în judecată recent într-un dosar de corupție. Ambii au vorbit despre implicare pentru îmbunătățirea cadrului educațional, pentru că “fiecare elev contează”, iar profesorii să-și recapete “statutul pe care trebuie să îl aibă în societatea românească”. Mihai Chirică a mai făcut un pas și a transferat responsabilitatea pentru proiectul de legi către cei de la care autoritățile spun că așteaptă opinii, anume profesioniștii din educație: “Dați României o lege a educației care să fie așa după cum doriți să vă educați propriul dumneavoastră copil și așa după cum doriți să vă trăiți viața la pensie”, le-a spus el oamenilor din audiență.

Îndemn la feedback, dar numai trei intervenții din public

Tot pe faptul că e “un moment esențial ca vocea dumneavoastră să fie auzită” a decurs și mesajul Lucianei Antoci, inspectorul școlar general de la Iași, care a anunțat că la nivel de inspectorat s-au întâlnit în ultimele săptămâni mai multe grupuri de lucru care au generat propuneri, iar aceste propuneri vor fi transmise, într-un document, la Minister. Nu au fost prezentate, însă, astfel de propuneri.

În discursul său, ministrul Cîmpeanu a susținut la rândul său “dezbaterea” promițând că nu va vorbi prea mult pentru că “timpul pe care îl avem la dispoziție aș vrea să fie folosit foarte eficient pentru a primi feedback”. Dar, după ce ministrul a apărat legea învățământului preuniversitar, doar trei persoane din audiență au luat cuvântul, iar acestea s-au limitat la comentarii generale, la a solicita clarificări și la propuneri legate nu de lege, ci de procesul de consultare.

În loc de concluzie, câteva vorbe despre “excelența” primarului Chirică și a ministrului Cîmpeanu

La finalul “dezbaterii” cu numărul 37, în fața celor 300 de participanți declarați, moderatoarea a invitat-o să ia cuvântul pe Antoneta Bolchiș, secretar de stat în Ministerul Educației, care s-a aflat pe scenă de la început, dar rămăsese tăcută pe parcursul evenimentului. “Poate chiar să trageți dumneavoastră concluziile”, i-a propus moderatoarea. Reprezentanta ministerului s-a ridicat în picioare și a spus: 

  • “Excelența voastră, stimați parteneri instituționali, stimați colegi, pentru că sunt consilier școlar și am preluat emoția din mesajul domnului primar Mihai Chirica, doresc să rămân în acest registru și să îi transmit excelenței sale din partea celor șase secretari de stat și doi subsecretari de stat mulțumiri pentru modelul de rafinament intelectual, de conduită socio-profesională și, deloc în ultimul rând, de noblețe sufletească pe care ne-o oferă zi de zi. Și da, ministrul Educației, ministrul nostru, este un om de educație, de excelență prin excelență. Vă mulțumesc!”
Discurs despre noblețea sufletească a liderilor politici – secretar de stat Antoaneta Bolchiș / Sursa: Captura Youtube – PNL Iași

Puțin peste două ore a durat dezbaterea nr. 37.

Proiectul legii învățământului superior: val de sprijin din partea liderilor universitari ieșeni

După o pauză prelungită, sala s-a ocupat iar, cu mult mai puțini participanți (100, declară ministrul Cîmpeanu), pentru dezbaterile pe tema proiectului de lege a învățământului superior. 

Tudorel Toader la Forumul Educatiei de la Iasi / Sursa – Captură Youtube – PNL Iasi

Cu excepția unor reprezentanți ai universităților particulare ieșene, nemulțumiți de sprijinul oferit de lege universităților de stat, dar nu și celor private, vorbitorii – lideri ai universităților din Iași – fie au zis că au trimis sau vor trimite propuneri direct la minister, fie și-au exprimat sprijinul pentru proiectul de lege, pornind de la reforma lui Haret și terminând cu susținerea discursului oficial pentru propunerile referitoare la CNATDCU, plagiate și doctorate. S-a spus că plagiatele ar fi un fenomen secundar, dată fiind ponderea lor numerică în totalul doctoratelor, pe când problema ar fi de fapt calitatea lucrărilor (academicianul Viorel Barbu), iar reprezentanții ministerului și-au reafirmat punctele de vedere pentru susținerea prevederilor din lege, fără ca cineva să problematizeze subiectul.

  • În aprecierea generală a proiectelor, s-a ajuns chiar ca rectorul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, fostul ministru al Justiției Tudorel Toader, să salute faptul că proiectul de lege nu include soluții care, în trecut, au fost declarate neconstituționale

După încă aproape două ore, ministrul Cîmpeanu și alți reprezentanți ai ministerului au plecat înainte ca evenimentul să se termine. Urma deja, pentru ei, “dezbaterea” cu numărul 39, organizată separat. După câteva ore, seara, el a scris pe Facebook: “Am întâlnit astăzi, la Iași, oameni care au încredere în ,,România Educata” și în schimbările atât de importante și de necesare propuse în cele două proiecte de lege.”

Citește și:

Constantin Șerban, fostul învățător liberal acuzat de abuzuri asupra elevilor săi, prezentat de oficiali PNL drept unul dintre organizatorii Forumului Educației de la Iași, în care ministrul Cîmpeanu și-a susținut proiectele de legi / Cîmpeanu îi ceruse demisia după scandalul de anul trecut
Sorin Cîmpeanu: Am fost întrebat care cred că este cel mai bun ministru al Educației din ultimii 30 de ani. Niciunul, începând cu mine / Întrebat ce garanții oferă pentru creșterea resurselor: “Dacă luptăm, avem o șansă”
Cel puțin 12 elevi vor lua bursă „în fiecare clasă din România”, anunță ministrul Educației
Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii

3 comments
  1. Un ministtu care își bate joc de profesori, asta avem! Este vacanta, profesorii sunt in concediu. Legile au fost lansate in consultare in aceasta perioada tocmai că profesorii să nu aibă timp să le discute, într-un cadru instituțional, la școala! Este un simulacru de consultare publică, la fel cum e o mare minciună povestea celor 10.000 de specialiști care au creat legile!
    Stătea învățământului e rea, dar daca aceste legi vor fi adoptate, va fi praf și pulbere!

  2. Cu atat mai inspirata pare ideea comentatorului “Vasile” la unul dintre articolele de ieri: “Pentru că sunteți o sursă credibilă pentru comunitatea educațională care informați profesori, părinți, elevi dar și alte categorii interesate de mersul în educație, ne-ați ajuta foarte mult dacă ați putea organiza un sondaj prin care măcar aici să dăm feedback ministrului, secretarilor de stat și inspectoratelor școlare. Funcționarea sistemului de învățământ se realizează în România doar de sus în jos. Vocea reală a profesorilor, părinților, elevilor și a altor categorii este ignorată „englezește”. Trebuie să vorbim „de prin tufe” mai tot timpul. Am vrea ca acest feedback civic dar real să fie prezentat public să aflăm ce susținere reală are această reformă .”

    Aveti autoritatea data de numarul urias de cititori, multe feedback-uri deja, ar fi foarte bine daca ati face un sondaj bine gandit, cu sprijin de la specialisti in domeniu, ale carui rezultate sa fie PUBLICE. Sa aiba, de asemenea – sugerez cu respect- spatiu pentru propuneri si sa existe un control asupra unor eventuale interventii rau intentionate. Ar fi greu de ignorat, speram noi.

    In aceeasi ordine de idei, va multumim, si nu doar pentru asta. Si inca ceva – nu sunt sigura ca am citit undeva pozitia explicita a redactiei fata de proiectul Legii Invatamantului in discutie. Poate dupa sondaj, ca sa nu existe banuieli de parti-pris…? 🙂 Nu mai e asa de mult pana la termenul limita pentru dezbateri, de aceea mi se pare ca e urgent sa facem ceva cu totii, sa nu ne trezim, vai, cu legea in vigoare din septembrie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”

Ideea ca psihologia și logica să nu mai fie predate în liceu este una greșită, în opinia inteligenței artificiale. Aceasta e convinsă de necesitatea păstrării celor două materii, în așa…
Vezi articolul

EXCLUSIV OCDE despre o componentă-cheie a reformei Iohannis-Deca din educație: evaluarea rezultatelor învățării este amenințată de probleme sistemice precum lipsa planificării strategice, o risipă a resurselor puține, lipsa de coordonare

Felul cum România (nu) monitorizează și evaluează rezultatele educației și ale reformei în domeniu – o țintă-cheie urmărită în proiectul “România Educată”, tradus în legile pe care președintele Iohannis urmează…
Vezi articolul

Prima lună de școală, ratată, iar a doua lună, incertă pentru Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar. Szekely: Au existat întârzieri în fluxurile financiare / Directori de școli: Dacă știam că treburile stau lejer, nu ne mai complicam atât

Inspectoratele școlare au început să semneze deja contractele cu cele 1.415 școli din toată țara, validate cu jumătate de an în urmă în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS),…
Vezi articolul

Învățarea prin investigație la fizică îmbunătățește competențele specifice ale elevilor și crește interesul față de această materie – studiu al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale

Când profesorii sunt pregătiți susținut pentru a folosi investigația științifică atunci când predau fizica, atât competențele lor, cât și competențele specifice ale elevilor se îmbunătățesc, potrivit unui studiu realizat de …
Vezi articolul