Ce întrebări de leadership pentru rezolvarea unor situații practice, pe care le-ar putea întâlni la noul job, au avut candidații pentru funcția de director de școală

10.108 vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
„Dacă doi sau mai mulți dintre colegii dvs. din școală se ceartă, care e decizia cea mai adecvată?” a fost prima întrebare de la Subtest Itemi Situaționali – Leadership, pe care au avut-o candidații care au susținut astăzi concursul de directori și directori adjuncți de școli.

Instrucțiunile primite aici au fost următoarele: „În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un număr de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. E posibil să vi se pară adecvate mai multe comportamente, însă va trebui să alegeți o singură alternativă, anume acea decizie care este cea mai adecvată în acea situație”.

Variantele de răspuns ale întrebării amintite anterior au fost: 

  • a. Nu vă este teamă să le spuneți că greșesc. 
  • b. Țineți partea persoanei a cărei opinie o împărtășiți. 
  • c. Încercați să evitați implicarea în acest conflict.
  • d. Încercați să rezolvați problema care cauzează conflictul lor.

Răspunsul corect este „d”.

Iată care au fost celelalte întrebări de la Subtest Itemi Situaționali – Leadership:

26. Ați fost angajat recent pe un post nou într-o școală nouă. Predecesorul dvs., Izabela, și-a dat demisia fără preaviz, lăsând dezordine în documente și un proiect mare nefinalizat. Noul dvs. director v-a solicitat să luați o decizie cu privire la continuarea sau abandonarea proiectului. Care e decizia cea mai adecvată?

  • a. Decideți evident să mergeți înainte și să finalizați proiectul astfel încât să lăsați o primă impresie bună.
  • b. Îi spuneți că nu dispuneți de informațiile necesare pentru a lua o astfel de decizie.
  • c. Abandonați proiectul deoarece Izabela, fiind în căutarea unui loc de muncă, sigur nu a făcut o treabă de calitate.
  • d. Solicitați acces la fișierele Izabelei pentru a afla mai multe despre proiect înainte să luați o decizie.

Răspunsul corect este „d”.

27. Echipa dvs. a depășit recent un termen limită într-un proiect pentru școală din cauza faptului că un membru al echipei, Elena, și-a realizat greșit sarcina. În consecință, munca ei a trebuit refăcută. Care e decizia cea mai adecvată?

  • a. O rugați pe Elena să vorbească cu directorul școlii și să își recunoască eroarea, astfel încât să nu aibă probleme întreaga echipă.
  • b. Îi spuneți directorului dvs. că Elena a fost responsabilă pentru depășirea termenului limită.
  • c. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să îi amintească Elenei constant că a greșit și de ce este important ca fiecare persoană să-și facă treaba.
  • d. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să-și redistribuie sarcinile, astfel încât Elena să nu mai fie nevoită să realizeze acest tip de sarcină.

Răspunsul corect este „d”.

28. Vă petreceți pauzele în fiecare zi în cancelarie cu colegii din școală. Într-una din zile începeți să discutați cu o colegă, Ioana, despre politică, iar conversația generează o dispută serioasă din cauza opiniilor divergente. Următoarea zi aveți cu Ioana o dispută similară. Care e decizia cea mai adecvată?

  • a. Nu mai discutați deloc cu Ioana ca să evitați disputele ulterioare.
  • b. Transformați evitarea temelor sensibile cu colegii într-o abordare personală și în general nu mai discutați cu nimeni la școală astfel de teme.
  • c. Evitați să petreceți timp în cancelarie în timpul pauzei.
  • d. Continuați să vă angajați în discuții cu Ioana, dar pe alte teme.

Răspunsul corect este „d”.

29. În fiecare zi când plecați de la muncă, observați că Traian lasă în mod sistematic documente pe biroul lui, expunând astfel informații confidențiale ale școlii. Traian lucrează pe o altă tură, astfel nu vă intersectați niciodată cu el la birou. Care e decizia cea mai adecvată?

  • a. Îi transmiteți cumva un mesaj cu recomandarea să-și țină documentele într-un loc sigur.
  • b. Vă asigurați că dvs. nu lăsați documente confidențiale pe biroul dvs. – e treaba lui Traian ce face cu documentele lui.
  • c. Faceți în așa fel încât să creadă că cineva a furat documentele, ca să-i dați o lecție.
  • d. Rupeți imediat documentele vizibile care conțin informații confidențiale.

Răspunsul corect este „a”.

30. O componentă a proiectului la care lucrați necesită folosirea unui software nou, în utilizarea căruia dvs. nu aveți deloc experiență. Laura, o colegă, știe să utilizeze software-ul foarte bine. Cealaltă componentă a proiectului implică activități de interacțiune cu părinții elevilor școlii, pe care le-ați mai efectuat anterior. Ar trebui ca o singură persoană să lucreze la acest proiect. Care e decizia cea mai adecvată?

  • a. Pentru că nu vreți să pierdeți această oportunitate, vă oferiți să acoperiți activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii, chiar dacă proiectul va fi încetinit dacă lucrează două persoane pe componente diferite.
  • b. O rugați pe Laura să fie responsabilă cu utilizarea software-ului în acest proiect și, ulterior, să vă învețe și pe dvs. să-l utilizați.
  • c. Vă oferiți să utilizați software-ul ca să-l puteți învăța, dar numai dacă orele suplimentare astfel consumate vă sunt compensate cumva de director.
  • d. Îi cereți directorului să vă facă responsabil(ă) de activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii din toate proiectele și să nu vă mai dea pe viitor proiecte care presupun lucruri pe care nu știți să le faceți.

Răspunsul corect este „b”.

Întrebările pe care le-au avut candidații la concursul de directori și directori adjuncți de școli:
Șablon răspuns:
Informații de context

Peste 450 de profesori nu s-au prezentat la proba scrisă a concursului de directori, după cum a anunțat Ministerul Educației. Nu a fost niciun candidat eliminat, iar 21 s-au retras după ce au văzut subiectele.

Candidații au avut 120 de minute la dispoziție pentru rezolvarea celor 50 de itemi de tip grilă. Fiecare item are 4 variante de răspuns, dar doar o variantă este cea corectă, potrivit procedurii trimise de Ministerul Educației inspectoratelor școlare. Candidații au primit răspunsul pe loc, după predarea foilor de concurs.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în urmă cu câteva luni, că subiectele de la concursul de directori „se vor axa pe rezolvarea unor situații concrete cu care se întâlnesc școlile, nu pe memorare” și că probele vor fi “teste de abilități cognitive, abilități manageriale și de leadership”.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


12 comentarii
  1. Probabil ca suntem singura tara in care competentele de leadership se evalueaza cu 5 intrebari. Felicitari celor care au inventat acest test extrem de eficient :)).

    Raspunsul la 28 e cel putin ciudat. Sa inteleg ca un lider bun se va face ca ploua si va ignora complet conflictul in care a intrat.

  2. Am raspuns corect la 42 de intrebari facind testul pe fotoliu, cu 2 copii in brate, fara sa fi invatat absolut nimic inainte (nimic din bibliografie, altfel invat zilnic, e un obicei de care nu pot sa ma dezvat). Concluzionez ca acest examen ar trebui sa fie in cel mai fericit caz un test preliminar care sa descalifice candidati care sunt analfabeti functionali sau nu au macar o vaga orientare legislativa. Rezultatul oficial ar trebui sa fie in cel mai fericit caz “admis/respins”. Daca un astfel de test face diferenta intre un candidat sau altul, suntem deja intr-o situatie de gluma cu Bula.

    P. S. Sunt curios daca ministrul Campeanu sau oricare inspector general sau multi dintre inspectori ar lua punctaj de trecere… Chiar sunt curios.

  3. Bună ziua!
    Acest concurs ar trebui anulat. Timpul pentru rezolvarea subiectelor nu a fost suficient. Nu mai vorbim de subiecte.

  4. Varianta d de la itemul cu certăreții e cel putin ciudata. Daca cei 2 se cearta din motive personale (gelozii, înșelăciune etc) , directorul ce face? Le rezolva problema? Sau încearcă? Are competenta necesara? Daca unul dintre certăreți l-a păgubit pe celalalt sau a făcut avansuri sotului/soției si ajung sa se certe in scoala… directorul încearcă sa rezolve problema? Cum? :))))) Legal… e riscant! Ideea era ca cei doi perturba activitatea organizației. Directorul putea, cel mult, sa atragă atentia ca atitudinea lor nu e adecvată mediului profesional. Sau putea, cel mult, sa intervină daca sursa disputei era in legatura cu îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Dar nu sa încerce sa rezolve probleme care nu intra in sfera lui de competenta. Trebuia, in item, precizata natura problemei (in legatura cu serviciul). Sau renunțat la verbul ,, sa rezolve”…

  5. Așa mizerie de itemi pentru un concurs de directori nu credeam că am să văd vreodată….
    Mulțumesc lui Dumnezeu că am ieșit la pensie, dar ațâta ambiguitate și depărtare de ce ar trebui să facă un director pentru școala pe care o păstorește mă dezamăgesc… Să faci calcule matematice, să știi cum se fabrică sticla…; dacă era și un chimist sau biolog în echipa care a conceput subiectele, îi puneau să numere moleculele sau cromozomii….

    1. Nu trebuie să știi cum se fabrică sticla, ci să înțelegi textul pe care îl citești.
      Și calculele respective era firesc să știe să le facă cineva care vrea să fie director.

        1. Glumiți, nu?
          Indiferent cum facem calculele acum, gândim, deci le putem face și fără calculatoare, sunt doar adunări, scăderi, înmulțirii, împărțiri.

  6. Intrebarile sunt extrem de subiective, nedemn de un concurs de acest fel. Ar merge mai degraba la proba de interviu, nu o proba scrisa de verificare a cunostintelor de leadership. O mizerie de concurs.

  7. La Buzău s-a furat la “examen” ca în codru: am fost câte 30 într-o sală MICĂ + 3 supraveghetori. Băncile (modulare), au fost aranjate special de inspectorul general, așa încât să satisfacă nevoile clientelei politice PNL: la 30 cm una de cealaltă (în lateral). Puteai vedea nu doar grila celui din față, ci și a celui din fața lui, iar în lateral, asemenea … Colegii stânga-dreapta erau la o lungime de braț. Am fost așezați ca sardelele, claie peste grămadă, în condițiile în care incidența virusului este cea pe care o cunoaștem, fiind nevoiți să purtăm mască inclusiv pe stradă.
    I-am sesizat aceste aspecte înainte de examen inspectorului general – președintele comisiei – de față cu toți ceilalți candidați din sală, așa încât să rămână înregistrată video intervenția mea. I-am explicat că se văd grilele celor din jur și nu este deloc în regulă și i-am mai spus că într-o sală alăturată am informații clare că se va frauda (cu sprijinul dumnealui). I-am spus nominal cine o va face … De asemenea, am sunat la TelVerde înainte de examen, imediat după ce am văzut distribuția pe săli și înghesuiala din acestea. La numărul national nu a răspuns nimeni (am două apeluri), iar la cel județean a răspuns o voce suavă, spunând că totul e în regulă, întrucât se filmează. M-am consultat cu un avocat, iar luni dimineață voi depune o plângere penală pe subiectul acesta, este singura posibilitate, întrucât nu poți contesta lucrarea altuia.
    În concluzie, examenul a fost o bătaie de joc la adresa celor care s-au pregătit și a avut unicul scop de a da un caracter de “legitimitate” lipitorilor de afișe numiți în funcții de PNL.
    Din ceea ce am putut observa, consider că subiectele nu au fost divulgate anterior examenului, însă frauda s-a petrecut la nivel de ORGANIZARE a inspectoratului, așa cum era de așteptat.
    Una dintre candidatele despre care i-am spus inspectorului general că va frauda a luat fix aceeași notă ca și cumnata ei, colegă de sală (oare se va dovedi că și greșelile sunt aceleași?). Eu am luat 8:60, iar cele două au luat note mai mici decât mine, deci nu asta este nemulțumirea mea, cum ar putea unii cititori să creadă. Camere video: doar UNA, care nici nu știu dacă a funcționat permanent, în condițiile în care la Bacalaureat și Evaluare Națională sunt OBLIGATORII DOUĂ, una în spate și cealaltă în fața clasei, calitate HD, audio+video.
    Avem pretenția că educăm tinerii, iar la bacalaureat și EN se iau zeci de măsuri de securitate, dar aceste măsuri au fost încălcate în cazul examinării directorilor…
    Pentru toate aceste nereguli mă voi adresa justiției, așa cum am spus. Nu mă aștept să ia vreo măsură ministerul, fiindcă acesta e “pe mână” cu inspectoratul în România (Ne)Educată. Poate voi, presa, mai puteți avea un cuvânt de spus…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PARADOX Una dintre priorităţile bugetare ale Ministerului Educaţiei este susţinerea manualelor Editurii Didactice şi Pedagogice, desi acelaşi minister a renunţat la manualele unice

În proiectul de Buget pe 2019, adoptat de Guvern, una dintre priorităţile Ministerului Educaţiei la capitolul învăţământ preuniversitar este “susţinerea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică S.A.”. Este apoi precizat şi…
Vezi articolul
Iulian Cristache

Federația Părinților, după reducerea numărului de ore: Va fi dezastru la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dacă nu se modifică și programa școlară și dacă nu se implementează obligatoriu Școala după școală

Reducerea cu 5 a numărului de ore pentru elevii de gimnaziu și liceu, “fără corelarea cu programele școlare și fără un program obligatoriu Școala dupa școală, va duce la un…
Vezi articolul

Tot mai mulți copii români au ajuns sub pragul de sărăcie în primul an de pandemie. Cei mai expuși sunt copiii cu dizabilități, copiii mamelor minore și cei de etnie romă – Raport Internațional Salvați Copiii

Pentru prima dată în ultimii cinci ani, riscul de sărăcie și excluziunea socială au crescut în rândul copiilor români (36,3%), arată datele unui nou raport al Save the Children. Criza…
Vezi articolul

Ce ținte are guvernul Cîțu la capitolul Digitalizare, în planul de guvernare: competențe digitale pentru populație în ansamblul ei, “autostrăzi informaționale” între instituții, hub-uri regionale de inovare. Accent pe “eficiență”

“Educația digitală” este una dintre cele patru axe strategice pentru un proces de “digitalizare accelerată”, alături de administrația digitală, economia digitală și societatea digitală, potrivit capitolului referitor la acest domeniu…
Vezi articolul