Ce percepție au studenții despre școala online? Concluzia unui studiu cu șase autori, majoritatea de la Universitatea din București: Nu e limpede / Ar fi necesară o continuare a cercetării

2.907 vizualizări
Bursă lunară
Bursă lunară Foto: Dreamstime.com
Deschiderea anului universitar, în care predarea online va avea un loc central în majoritatea facultăților, a fost prefațată de studii cu privire la percepția studenților față de instruirea online de care au avut parte în primăvară, după declanșarea stării de urgență. Un prim exemplu este studiul detaliat prezentat joi de EduPedu.ro, realizat de două reprezentante ale Universității Lucian Blaga din Sibiu. Un al doilea este cel publicat, în septembrie, în Revista Română de Statistică nr. 3/2020 – un articol cu șase autori, majoritatea de la Universitatea din București, a cărui concluzie este: studenții erau nesiguri, în martie-aprilie, în privința studiului online, experiența fiind, aunci, abia la început. “Este sugerată o analiză mai extinsă”, spune cercetarea, care se bazează pe un eșantion de sub 300 de respondenți.
  • Cei șase semnatari ai studiului sunt: Andreea-Raluca Buzatu, Cristian Cojoc, Ecaterina Cotovici, Miruna Cristiana Spirache și Mihaela Păun, toți de la Facultadea de la Facultatea de Administrație și Afaceri a Universității din București, precum și Romica Trandafir de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Științe Biologice.
  • Studiul s-a bazat pe un chestionar elaborat de studenți la master din cadrul Universității din București, distribuit pe internet timp de o lună. Studiul se bazează pe răspunsul oferit de respondenți – 238 la număr, din toată lumea: 42,8% europeni, 47,1% nord-americani și 10,1% asiatici, aproape jumătate dintre bărbați și circa 1 din 5 femei fiind studenți la stiinte ingineresti.

La concluzii, raportul notează, înainte de toate, că “pe baza datelor colectate (…), putem concluziona că, deși studenții respondenți erau în favoarea educației online, ei erau nesiguri dacă educația online se ridică, din punct de vedere calitativ, la nivelul mediului tradițional“.

Aceleași concluzii fac referire rapidă la sursele de informare ale studenților în privința Covid. Plasate pe al doilea loc în ierarhia concluziilor, surse includ – fiind un studiu cu eșantion internațional – platforme mai rar folosite în România, precum Twitter (folosit pentru informare de către 28% dintre respondenți) sau WeChat (1.26%). Acestea completează alte surse precum site-ul universității (43%), TV (47%), presa online (77%), Facebook (41%) etc.

Tot la concluzii e notat că perioada alocată răspunsuriilor a avut loc imediat după trecerea în online, “ceea ce ar putea explica de ce nu exista o opinie bine definită” în privința calității educației online. De aceea, argumentează studiul în final, “este sugerată o analiză mai extinsă, în continuare, pe tema educației online, care să investigheze diversele abordări naționale (…)”.

Întrebată de EduPedu.ro cum descrie relevanța acestui studiu, Mihaela Păun, profesor în cadrul Facultății de Administrație și Afaceri a Universității din București și co-semnatar al materialului publicat de Revista Română de Statistică, a spus:
  • “Prin concluziile rezultate, studiul poate atrage atenția autorităților (universitate, guvern) asupra măsurilor ce trebuie aplicate în vederea îmbunătățirii acestui gen de învățământ, astfel încât în final procesul educațional să aibă cât mai puțin de suferit.”

Întrebată în legătură cu reprezentativitatea eșantionului folosit, ea a arătat că:

  • “Din punct de vedere statistic, un eșantion este reprezentativ dacă respectă structura populației investigate (procentual), de exemplu: domeniile de studiu, nivelul (ciclul I, master, doctorat), genul, ţară. Având în vedere că respondenții răspund voluntar la întrebările din chestionar, problema reprezentativității, din punct de vedere statistic, nu poate fi pe deplin satisfăcută. Aşadar, eşantionarea se poate considera ca fiind convenţională (la întâmplare). Totuși pentru colectarea rapidă a datelor, sondajele online sunt o metodă viabilă de evaluare a situației şi a percepției populației, în special în contextul unei pandemii. Scopul nostru a fost de a colecta un eșantion cât mai reprezentativ, într-o perioadă foarte scurtă de timp, în contextul în care situația generată de COVID-19 se schimba rapid şi noi măsuri puteau fi oricând implementate. Am fost interesați să obținem rapid feedback legat de experiențele studenților faţă de situația dată. Însă, având în vedere numărul relativ mare de studenţi care au răspuns solicitării de a completa chestionarul, imaginea care se obţine prin prelucrarea datelor colectate poate da indicaţii apropiate de realitate în ceea ce priveşte obiectul studiului.”

Mihaela Păun spune că “având în vedere data culegerii răspunsurilor (la începutul perioadei de pandemie) credem ca s-a acumulat între timp mai multă experiență de ambele părți (universitate: profesor, student) si autorități, încât o aprofundare a cercetării considerăm că își are sens. În concluzie : Plănuim o analiză mai extinsă de urmărire a educației online, investigând diverse abordări naționale, instruire a facultăților, echipamente hardware și software și standardizare de măsuri.”

Amintim că un alt studiu despre experiența școlii online pentru studenți, în primăvară, a fost realizat de două reprezentante ale Universității Lucian Blaga din Sibiu, pe un eșantion de circa 3.600 de respondenți la nivel național, cu opinii detaliate despre predarea online, comparativ cu cea tradițională. Vezi informații detaliate despre cercetarea aceea:

Cursurile online, care vor avea un loc central în noul an universitar, au fost percepute de majoritatea studenților drept mai rele sau mult mai rele decât cele față în față, în primăvară: prea multe proiecte și teme, prea puțină comunicare – studiu

Foto: 172786254 © RidoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Oana Moraru: Pentru generaţia asta de copii regăsitul stării de plictis cu care noi ne-am obişnuit mult în copilărie e un triumf pentru că în sfârşit copilul se întâlneşte cu el, încep să îi funcţioneze rotiţele imaginaţiei

“Cred că pentru generaţia asta de copii regăsitul stării de plictis cu care noi, generaţia noastră, ne-am obişnuit mult în copilărie e un triumf pentru că în sfârşit copilul se…
Vezi articolul
Regulile sanitare pentru școli

Reprezentanții elevilor, ai părinților și ai sindicatelor îi solicită Premierului Orban modificarea ordinului comun cu regulile sanitare pentru școli: A generat confuzie / Lipsa unor reguli clare a determinat instaurarea panicii în rândul elevilor, studenților, părinților și salariaților din învățământ

Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți și cele trei federații sindicale reprezentative din Învățământ îi solicită într-o scrisoare deschisă Premierului Ludovic Orban, modificarea ordinului comun cu…
Vezi articolul

O hartă considerată pierdută aduce dovezi ale vieții din Cretacic în Țara Hațegului / Documentul, pe care sunt marcate situri cu fosile de dinozauri, a fost descoperit în arhivele Institutului de Geologie de la Budapesta

O hartă veche de mai bine de 100 de ani, considerată pierdută și pe care sunt marcate situri cu fosile de dinozauri de pe teritoriul Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului,…
Vezi articolul

Școala în campania electorală. Echipa de robotică a Liceului de Informatică din Arad, folosită politic de primarul-candidat Călin Bibarț, PNL, contrar legii. Directoarea școlii și inspectorul școlar general, numit pe filieră liberală, spun că nu știu despre ce e vorba

Primarul liberal al Aradului, Călin Bibarț, candidat pentru un nou mandat, a publicat luni seară, pe pagina sa de Facebook, un spot în care echipa de robotică a Liceului Național…
Vezi articolul

Ștefan Pălărie, senator USR, o acuză pe Ligia Deca de tehnici similare celor aplicate de Iordache și Cîmpeanu, acum pentru a bloca CNATDCU să analizeze doctoratul lui Lucian Bode: Cum să te duci tu, ministru, să ceri fățiș CNATDCU să nu își facă exact treaba pentru care există? Este șocant

Senatorul USR Ștefan Pălărie o acuză pe Ligia Deca, ministrul Educației, că aplică metode similare celor folosite de foștii miniștri Cîmpeanu sau Iordache, pentru a împiedica verificarea unor colegi de…
Vezi articolul