Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract”, a spus acesta.
- Ceea ce semnalează ministrul este doar o chestiune administrativă. În schimb, sunt situații în care profesorii au contract cu o singură unitate cu personalitate juridică, dar merg la mai multe școli, pentru norma didactică de predare de 20 de ore, deoarece școala respectivă a absorbit și alte unități de învățământ, conform Legii Bolojan.
Potrivit lui Daniel David, „comasările n-au dus la oameni dați afară”. „Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo”, a precizat ministrul:
„Comasările nu au dus la desființarea acelor structuri școlare. Copiii au rămas tot în acele locuri, în acele clădiri, în acele clase. Comasările n-au dus la oameni dați afară. Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo. În principiu, s-a pierdut o poziție de director, dar aceste comasări au fost utile, pentru că, având structuri mai mari, de exemplu, puteai face mai ușor normele.
Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Altfel spus, chiar făcute pe repede înainte, au fost făcute, totuși, cu o anumită logică. În cea mai mare parte aș spune că lucrurile sunt ok, dar am văzut în presă și am primit și eu sesizări, petiții, în care lucrurile se pare că nu sunt acceptate sau că nu funcționează bine. Le monitorizăm și vom avea grijă la anul, cu siguranță, să facem aceste schimbări.”
- Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.
- Protestele profesorilor au culminat chiar în prima zi de școală, luni, 8 septembrie, când aproximativ 20.000 de cadre didactice au protestat la București, cerând demisia ministrului Educației și abrogarea noilor măsuri. Sindicaliștii au avertizat că protestele vor continua și că „greva generală nu este exclusă”. În replică, Daniel David a spus că solicitarea de demisie i se pare „puțin neinspirată” și că școala „se desfășoară normal” începând cu 9 septembrie.
Comasarea școlilor
Inspectoratul Școlar Bacău a informat că salarizarea lunii august 2025 cu plată în septembrie 2025 se va întocmi de către unitatea de învățământ absorbită, după cum se arată într-un document trimis în școli. De menționat este că noua unitate de învățământ se va ocupa de salarizarea lunii septembrie cu plata în luna octombrie 2025, conform sursei citate.
Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
O procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
5 comments
Comasare sau relocare ar trebui în zonele rurale daca tot există microbuze,acolo s-ar fi făcut economii.Cum un director din rural cu 50 elevi sa ia acelasi venit că cel cu 1000 elevi? Cu 20 ani vechime gradul 1 eu luam 50-60 lei PO acum pt 22 lei prefer sa fac un curs de manichiura că este mult mai mult pe oră.
da. au fost utile. astfel s-a inchis scoala din sat ca sa le dai coazia copiilor sa mearga prin padure, peste râu, peste deal, prin intuneric, perin ploaie, la scoala din satul vecin. O politica de mare economie, care izbuteste sa adanceasca decalajul sat-oras și mai lasa câțiva copii in afara școlii. Concluzionanad, inainte de cele 2 luni solicitate d edom presedinte Nicusor dan, putem spune că politica lui dom David a dus la: circa 20000 profesori fara job, un numar mare de școli //comasate// (multe fiind,de fapt, localuri inchise), un numar imens de absolventi 2024 și 2025 care nu au mai gasit nici un loc disponibil la //titularizarea// susținuta in 2025 (despre acesti tineri nu scrie nimeni, dar vă atrag eu atentia asupra lor), clase supraglomerate (nu doar 30 in clasă la liceu, ci și 34-35, câci, dacă școala cere..inspectoratul aprobă, cum să nu aprobe?), burse tăiate la elevi și studenti. Economii? probabil 0.02% din PIB, dar mai contează cifrele? Reforma sa fie, câci de suportat..suportă generatiile actuale, de la 6 ani pana la 70 ani…
Atât de mult dezinformează opinia publică acest ministru, în frunte cu prim-ministrul, încât îți vine să te apuci cu mâinile de păr dacă ești din sistem (profesor sau director) și te confrunți direct cu aceste probleme.
Punctual, comasarea presupune, de exemplu, mai multe formațiuni de studiu pe nivel care, prin comasare/absorbție, pot duce la redistribuirea elevilor prin mărirea efectivelor, conform Legii 141. În acest fel se acoperă locurile în mai multe clase, dar, în final, poți rămâne fără o clasă, iar de aici rezultă dispariția unor norme. Și personalul didactic auxiliar și nedidactic poate să fie afectat, de pildă, fiecare școală are un post de secretar, contabil sau administrator de patrimoniu, de regulă. Prin comasare/absorbție, nu pot exista două posturi, pentru că trebuie respectate normativele privind numărul de elevi sau suprafețele pentru îngrijitori. Asta înseamnă, concret, că oameni vor rămâne fără loc de muncă.
Și exemplele nu se opresc aici – doar cei care fac parte din sistem cunosc în detaliu consecințele reale. Din păcate, se aplică, și astăzi, un principiu vechi de când lumea: „dezbină și cucerește”.
Desigur!
Numărul de școli în care predau suplinitorii a crescut semnificativ. Profesorii care anterior lucrau în două sau trei școli acum predau în patru, iar cei de muzică și desen ajung să predea în cinci școli.
Dar nu contează! domn ministru lucreaza în forță acolo în bula lui la minister, împreună cu alții care au prins rădăcini acolo.
Asta era marea problema nu ca sunt elevi care vor abandona scoala din cauza comasarilor.