Consiliile Județene nu vor să acorde transport gratuit elevilor navetiști și propun păstrarea deconturilor pentru viitoarea lege, invocând contracte încheiate deja / Szabo Odon, UDMR: Licitațiile pentru trasee nu s-au făcut la două treimi din consilii, menținând mafiile cu care o parte dintre acestea sunt în legătură

1.514 vizualizări
Foto: © Photovs | Dreamstime.com
Consiliile Județene nu vor să acorde transport gratuit elevilor navetiști și propun ca banii să ajungă direct la școli prin Inspectoratele școlare, adică să nu mai fie acordați prin Consiliile județene, așa cum este precizat în varianta legilor educației care se află acum în Parlament pentru dezbateri. Sorin Munteanu, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR) a propus mai multe amendamente, marți, în cadrul primei dezbateri din comisa de învățământ din Camera Deputaților: consiliile județene să nu mai fie implicate în decontarea transportului elevilor, ci direct școlile. De asemenea, a invocat și faptul că multe contracte cu transportatorii sunt deja încheiate. La rândul său, vicepreședintele comisiei de învățământ din Camera Deputaților, deputatul UDMR Szabo Odon, a vorbit despre mafia din transporturi și contracte prelungite fără licitații de către consilii județene. “După știința mea, circa două treimi dintre aceștia nu au realizat licitațiile pentru trasee și au încheiat contracte și au făcut presiune pe Parlament să se prelungească contractele în vigoare, menținând mafiile”.
  • Marți și miercuri sunt organizate dezbateri în privința celor două proiecte de legi ale Educației, Legea Învățământului preuniversitar și Legea Învățământului superior, în Parlamentul României, potrivit ordinii de zi a ședințelor Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților. 

Sorin Munteanu, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene, care a participat la dezbaterea din comisa de învățământ din Camera Deputaților, a propus un amendament prin care Consiliile județene să nu mai acorde transport gratuit elevilor navetiști.

“Noi am propus și anul trecut o altă variantă care mi se pare mult mai corectă și eficientă, că acești bani, dacă ei sunt prevăzuți în bugetul Ministerului Educației, pentru Ministerul Educației, cea mai simplă și cea mai corectă variantă este ca ei să fie transmiși către inspectoratele școlare, iar decontarea să se facă direct la școală. Să nu punem copiii pe drumuri să umble pe la Consiliile județene. De asemenea, școlile sunt cele care știu cu exactitate ce elevi fac naveta și își pot întocmi un buget corect și coerent.

Deci varianta pe care o propunem noi este ca banii să treacă pe la Ministerul Educației – inspectorat școlar – școală unde să se facă decontarea, ori decontarea abonamentelor, ori așa cum a fost până acum în legea educației, să se acorde o sumă forfetară, o variantă care mi se pare și mai corectă, pentru că e posibil ca Guvernul să nu-și poate permite decontarea integrala unor abonamente. Unele pot fi foarte scumpe. Așa acordându-i o sumă forfetară în funcție de kilometru credeți-mă că este varianta cea mai corectă”.

Președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene a mai propus eliminarea alineatului 5, care prevede că “Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) elaborează normele-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor serviciilor publice de transport local și județean, inclusiv în vederea asigurării gratuității”. El a precizat că acest lucru nu e posibil pentru că multe contracte sunt deja în derulare.

În replică, deputatul UDMR Szabo Odon, vicepreședintele comisiei de învățământ din Camera Deputaților, a spus că “două treimi dintre aceștia (n. red consilii județene) nu au realizat licitațiile pentru trasee și au încheiat contracte și au făcut presiune pe Parlament să se prelungească contractele în vigoare, menținând mafiile”.

“Da, contractele în vigoare sunt cele care există încheiate, dar hai să fim foarte corecți și foarte cinstiți, nu prea s-au mișcat administrațiile publice județene. După știința mea, circa două treimi dintre aceștia nu au realizat licitațiile pentru trasee și au încheiat contracte și au făcut presiune pe Parlament să se prelungească contractele în vigoare, menținând mafiile, pot să spun foarte clar, cu care o parte dintre ei sunt în legătură cu acești acești transportatori locali și județeni.

Deci, hai să fim foarte corecți, nu ne aruncați nouă comisiei de învățământ în cârcă faptul că la nivelul Consiliilor județene se prelungește a treia a oară prin legislație faptul că ei nu își organizează licitațiile pentru transportul public județean și că unii au fost mai harnici, le-au realizat alții mai puțini harnici și nu le-au realizat. Deci, aici nu este responsabilitatea zonei de învățământ de ce Consiliile Județene nu își organizează licitațiile sau le organizează așa cum le organizează. Deci nu e responsabilitate noastră”, a mai spus Szabo Odon.

Informații de context

Potrivit proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, elevii vor avea gratuitate la serviciile de transport public local și județean, iar elevii care învață în altă localitate decât cea de domiciliu și “nu pot beneficia de transport public de persoane prin curse regulate, vor primi o sumă forfetară în baza unui card național de elev sau prin Sistemul Integrat de Management al Școlarității.

Elevii vor avea gratuitate la serviciile de transport public local și județean, rutier, naval cu metroul precum și feroviar la toate categoriile de trenul de clasa doua pe parcursul anului calendaristic, utilizate pentru accesul la educație”, potrivit proiectului publicat pe site.

Articolul 80 din proiectul legii Învățământului Preuniversitar:

(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de guvern, inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor.

(2) În vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1) pentru transportul public local și județean, rutier și naval se asigură de consiliile locale/Consiliul General al Municipiului București și consiliile județene care au calitate de autoritate contractantă cu operatorii de transport, de la bugetele locale.

Prin bugetul de stat se alocă bugetelor locale sume defalcate din unele venituri ale bugetului, alocate cu această destinație, cu respectarea art. 6 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Autoritățile publice locale nu pot condiționa asigurarea gratuității transportului pentru elevi de alocarea sumelor defalcate din unele venituri de la bugetul de stat.

(9) În cazul în care elevii care nu sunt școlarizați în satul, comuna, orașul sau municipiul de domiciliu și nu beneficiază de existența serviciilor de transport public, aceștia beneficiază, pe durata cursurilor școlare, de o sumă forfetară lunară al cărei cuantum se stabilește anual, de ANRSC, în funcție de distanța dintre unitatea de învățământ și domiciliu. În toate cazurile, DJIP/DMBIP realizează analize semestriale cu privire la aceste situații și le prezintă Ministerului Educației și autorităților locale competente în vederea extinderii serviciilor publice de transport de persoane.

Foto: © Photovs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar

Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor, o finanțare a școlilor legată de nevoile reale ale acestora, revizuirea evaluărilor elevilor și folosirea sistemelor informatice pentru aceste evaluări se numără printre…
Vezi articolul