Consiliul Elevilor solicită 4,7% din PIB pentru Educație pentru 2022 și sumele pentru burse și transport școlar să fie prinse în buget

1.104 vizualizări
Foto: CNE
Creșterea finanțării învățământului la 4,7% din PIB, atât cât este media europeană a alocărilor bugetare pentru acest sector, este cerută de Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat. Solicitarea vine în condițiile în care se vehiculează un buget pe 2022 similar cu cel alocat pentru anul în curs.

Elevii solicită și „cuprinderea unor sume pentru asigurarea cuantumului minim al burselor școlare conform criteriilor actuale de acordare, dar și a unor sume pentru asigurarea transportului gratuit al elevilor”. Reprezentanții CNE spun că „aceste două revendicări sunt indispensabile unui act educațional de calitate, dar și pentru a combate fenomene atât de nocive pentru întreaga societate, precum sărăcia, excluziunea socială și abandonul școlar, care afectează aproximativ o treime dintre elevii României”.

Redăm comunicatul integral al CNE:

„Educația din România nu e Cenușăreasa! Acordați o finanțare adecvată!

În cursul acestei săptămâni, a fost publicat un proiect de ordonanță de urgență cu privire la prorogarea unor termene de aplicare a unor dispoziții legale, inclusiv prevederea referitoare la alocarea a 6% din PIB pentru domeniul educației, aspect devenit deja o tradiție a guvernului încă din 2011, de când există Legea educației naționale.

Consiliul Național al Elevilor condamnă cu fermitate decizia de a subfinanța din nou un domeniu atât de important pentru evoluția societății și solicită creșterea finanțării învățământului la 4,7% din PIB, atât cât este media europeană a alocărilor bugetare pentru acest sector, conform Eurostat.

De asemenea, atragem atenția asupra alocărilor bugetare în concordanță cu nevoile elevilor. Astfel, e imperioasă cuprinderea unor sume pentru asigurarea cuantumului minim al burselor școlare conform criteriilor actuale de acordare, dar și a unor sume pentru asigurarea transportului gratuit al elevilor. Aceste două revendicări sunt indispensabile unui act educațional de calitate, dar și pentru a combate fenomene atât de nocive pentru întreaga societate, precum sărăcia, excluziunea socială și abandonul școlar, care afectează aproximativ o treime dintre elevii României.

Totodată, solicităm Ministerului Educației să procedeze la convocarea de urgență a Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP), în așa fel încât să se poată decide din timp costul standard per elev, iar unitățile de învățământ să poată dezvolta proiectele de bugete aferente anului financiar 2022. O tergiversare a stabilirii costului standard, așa cum s-a întâmplat în anul 2021, atrage după sine multiple dezavantaje cu impact major în viața școlară a fiecărui elev. De aceea, cerem Ministerului

Educației să fundamenteze costul standard per elev prin suplimentarea sumelor la coeficientul „Bunuri și servicii” și să nu se ascundă după o creștere falsă a finanțării, generată de creșterea inflației.

În același timp, solicităm Ministerului Finanțelor publicarea proiectului de buget de stat pentru anul 2022 și organizarea unei dezbateri publice pe marginea lui.

Cea mai mare parte dintre motivele pentru care școala românească eșuează este reprezentată de o subfinanțare cronică. Mecanismul e simplu – cu cât sunt mai puțini bani pentru educație, cu atât șansele elevilor de a se integra în societate și în piața muncii sunt mai mici. Nu este posibil ca anul 2022 să ne prindă pe nepregătite, astfel că e necesar ca autoritățile să prioritizeze educația și să o considere un sector indispensabil, cu o finanțare adecvată”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la…
Vezi articolul

Ministrul Lucian Bode a dat în judecată Comisia de Etică a Universității „Babeș-Bolyai”, în cazul suspiciunilor de plagiat în teza sa de doctorat. Emilia Șercan: Dr. Bode a recurs la aceeași stratagemă juridică folosită și de șeful său de la partid și guvern, alt mare doctor, dr. Ciucă și are aceeași casă de avocatură

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a dat în judecată, pe 5 ianuarie, Comisia de Etică a Universității „Babeș-Bolyai” (UBB), a dezvăluit jurnalista Emilia Șercan, într-un articol pressone. Casa de avocatură…
Vezi articolul

Compania care produce actualizarea aplicației de salarizare din Învățământ reacționează în problema posibilei întârzieri a salariilor: Am livrat noul kit EduSal în 2 zile de la semnarea contractului cu Ministerul Educației, cu 4 zile înainte de termen

Reacție a companiei care a contractat de la Ministerul Educației serviciile de dezvoltare și suport tehnic pentru aplicația de salarizare EduSal, după ce varianta actualizată a acesteia a ajuns în…
Vezi articolul