Consiliul pentru Combaterea Discriminării anunță Ministerul Educației că încalcă Constituția prin eliminarea elevilor din școlile particulare din rândul beneficiarilor de burse școlare

10.871 de vizualizări
Csaba Asztalos / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării transmite Ministerului Educației că proiectul de OUG prin care ministrul Ligia Deca vrea să-și modifice pentru a treia oară propriile legi ale învățământului limitează beneficiarii de burse doar la categoria elevilor din școlile de stat. Ministerul Educației încalcă astfel Constituția României, interzicând acordarea burselor școlare către elevii din școlile particulare, transmite CNCD.

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) recomandă Ministerului Educației să nu facă nicio distincție în acordarea burselor între elevii din școlile private și elevii din școlile de stat. Recomandarea a fost transmisă de CNCD la Ministerul Educației într-o notă oficială, ca răspuns la o solicitare de consultare trimisă chiar de Minister.

„A nu acorda acces în condiții de egalitate la dreptul la sistemul de bursă elevilor din învățământul preuniversitar privat, confesional în raport cu cei de la stat constituie o formă de discriminare directă, încalcă principiul constituțional al egalității și nediscriminării în fața legii și a autorităților publice”, constată Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, în nota publicată de CNCD și analizată de Edupedu.ro.

Descarcă de mai jos analiza și punctul de vedere emise de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării:

Analiza făcută de CNCD a fost cerută de Ministerul Educației, care a lansat în dezbatere proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și a Legii învățământului superior nr. 199/2023.

Consiliul atrage atenția că problemele sunt ridicate de următorul articol din proiectul de OUG:

  • La pct. 11, art. 108 alin. (1) se propune următorul text:
    „Elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniversitare de stat obligatoriu beneficiază de burse. Metodologia cadru de acordare a burselor este aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, denumit în continuare CNFÎP. Cuantumul minim al burselor este aprobat prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației, la propunerea CNFÎP.”

În punctul de vedere trimis Ministerului Educației, CNCD precizează următoarele:

  • „Limitarea beneficiarilor de burse la categoria elevilor de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniversitar doar de stat, încalcă:
    – principiul constituțional al egalității și nediscriminării,
    – al accesului în condiții egale la exercitarea dreptului constituțional la învățătură, potrivit art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) și (2), coroborat cu art. 32 alin. (1), alin. (4) și alin. (5) din Constituția României.
  • Prin această prevedere se creează un tratament diferențiat între elevii din învățământul preuniversitar obligatoriu de stat în comparație cu elevii din învățământul preuniversitar obligatoriu particular, respectiv confesional, fără ca între aceste categorii de elevi să existe vreo distincție relevantă”.

Experții CNCD notează că articolul care le interzice elevilor din școlile particulare să obțină burse școlare precum colegii lor din școlile de stat încalcă următoarele articole din Constituția României:

„Egalitatea în drepturi – Articolul 16

(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.

(2) Nimeni nu este mai presus de lege.

Dreptul la învățătură – Articolul 32

(3) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.

(4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii.

(5) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii”.

Argumentația CNCD:
  • „Statul prin Constituție externalizează la opțiunea elevilor dreptul la învățătură în sistemul preuniversitar către entități particulare, dar fără să cedeze autorizarea și controlul statului.
  • În privința raportului juridic între stat și elevi din învățământul preuniversitar constatăm că rezultă pentru elevi obligativitatea învățământului general, indiferent de opțiunea elevului pentru forma de organizare a învățământului preuniversitar (de stat, privat, public).
  • De asemenea, legea fundamentală în raportul dintre elevi din învățământul preuniversitar și stat, obligă statul să acorde burse sociale de studii copiilor și tinerilor proveniți din familii defavorizate și celor instituționalizați, în condițiile legii, fără să facă deosebire de forma de organizare a învățământului preuniversitar – art. 32 alin. (4) din Constituție. Singurul criteriu de acordare este situația socială a elevilor sau tinerilor.
  • Elevul este subiectul raportului juridic constituțional rezultat din art. 32 alin. (1) din legea fundamentală, statul consacrând principiului finanțării învățământului preuniversitar că «resursa financiară urmează antepreșcolarul/preșcolarul/elevul,» potrivit art. 135 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023.
  • […]
  • După cum vedem, statul nu face distincție în cazul finanțării de bază între formele de organizare a învățământului preuniversitar, ci consacră obligația constituțională a statului de a asigura elevului finanțare standard minim, în condiții de egalitate.
  • Statul urmează tratament identic față de elevi și în acordarea gratuităților și reducerilor pentru transport local și între localități, respectiv la accesul la unități culturale, muzeu, cinema etc, fără a face distincție între forma de organizare a unității de învățământ preuniversitar.
  • […]
  • Dreptul la bursă intră tot în conținutul raportului juridic dintre stat și elevi, indiferent de forma de organizare a învățământului preuniversitar. Nu există un drept constituțional la bursă în mod expres reglementat, dar acesta rezultă în mod indirect din art. 49 alin. (1) din legea fundamentală, care consacră protecția copiilor și a tinerilor: (1) «Copiii şi tinerii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor.»
  • Chiar și în lipsa unei reglementări constituționale exprese, în temeiul Protocolului nr. 12 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului, orice drept prevăzut de lege este protejat împotriva discriminării.
  • În propunerea de modificare și completare legislativă, la art. 108 se propune introducerea alin. (11) cu următorul conținut: 
  • „bursele care se acordă elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar sunt: 
  • bursa de excelență olimpică (I și II); 
  • bursa de merit; 
  • bursa de reziliență;
  • bursa socială;
  • bursa tehnologică”
  • Bursa de merit se acordă în situația obținerii unei medii la învățătură, respectiv pentru rezultatele obținute la competițiile sportive naționale, internaționale, respectiv la concursurile naționale și internaționale în diferite domenii, astfel cum sunt recunoscute de stat. 
  • Acordarea burselor are la bază exclusiv doar motive ce țin de rezultatele sau situația socială a elevului. 
  • În privința rezultatelor, performanței elevilor constatăm că întregul sistem de învățământ preuniversitar este reglementat în mod unitar (atât pentru stat, cât și privat și confesional) după aceleași principii de evaluare, a se vedea Legea nr. 198/2023 art. 95. Evaluarea:
    1. «Scopurile evaluării sunt orientarea şi optimizarea procesului de predare-învăţare, precum şi gestionarea propriilor rezultate ale învăţării.
    2. Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire.Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, denumit în continuare CNCE. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD.»
  • Rezultă fără echivoc situația identică a elevilor din învățământul preuniversitar privat și confesional în comparație cu elevi din sistemul de învățământ preuniversitar de stat, din punct de vedere al criteriilor de evaluare a cunoștințelor. 
  • Aceași situație identică o constatăm și în cazul olimpiadelor școlare naționale sau internaționale, competiții sportive, respectiv competiții culturale, artistice sau de alte natură, toate reglementate, organizate, sau aprobate de Ministerul Educației Naționale. 
  • Or, principiul constituțional al egalității și nediscriminării interzice tratamentul diferențiat al unei persoane sau situații, între care nu există nicio distincție relevantă. 
  • În cazul olimpiadelor și a competițiilor sportive internaționale elevi din învățământul preuniversitar privat sau confesional, tot culorile României le reprezintă. 
  • Reținem: suntem în prezența unei obligații constituționale a elevilor de a urma învățământul general obligatoriu. 
  • Dreptul încălcat 
  • În această speță se încalcă accesul la dreptul la învățătură în condiții egale și dreptul la protecție a copiilor și tinerilor în realizarea drepturilor lor (art. 32 alin. (1) și art. 49 alin. (1) din Constituție. 
  • În concluzie:
  • A nu acorda acces în condiții de egalitate la dreptul la sistemul de bursă elevilor din învățământul preuniversitar privat, confesional în raport cu cei de la stat, constituie:
  • o formă de discriminare directă
  • încalcă principiul constituțional al egalității și nediscriminării în fața legii și a autorităților publice, potrivit art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) și (2), coroborat cu coroborat cu art. 32 alin. (1), alin. (4) și alin. (5), respectiv art. 49 alin. (1) din Constituția României,
  • se încalcă accesul la dreptul la învățătură în condiții egale și dreptul la protecție a copiilor și tinerilor în realizarea drepturilor lor (art. 32 alin. (1) și art. 49 alin. (1) din Constituție”. 
Citește și:
SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului
OFICIAL Legile învățământului Deca-Iohannis vor fi modificate prin OUG pentru a treia oară, în doar 8 luni. Ministerul Educației anunță că organizează luni, 25 martie, prima conferință de presă susținută de Ligia Deca în Guvernarea Ciolacu
Ligia Deca, în prima conferință de presă organizată de Ministerul Educației, în Guvernarea Ciolacu: Se introduce o nouă bursă, de reziliență, pentru elevi cu rezultate medii, bursa de merit va fi pentru elevii cu rezultate bune / Noi măsuri de supraveghere audio-video, în scopul investigării cazurilor de violență

6 comments
  1. De ani și ani de zile Guvernul discriminează copiii preșcolari dum grădinițele cu program prelungit, acordând subvenții programului “Cornul și laptele” doar pentru copiii dim grădinițele cu program normal…

  2. Bursele monoparentale vor fi condiționate de venitul părintelui la care stă copilul. Este cumva bursa părintelui? Sau aici se poate aplica discriminarea? Dar citez dintr-o carte “toate animalele sunt egale, dar unele mai egale decât altele”. Cred ca este reinterpretarea articolului 16 văzută de minunații conducatori.

  3. Adica e adus in discutie articolul 16 din Constitutie doar cand vor ei sau cum se explica faptul ca o discriminare mai mare decat privilegiile “specialilor” este eludata ?!?
    Si doar de dragul discriminarii trebuie sa primeasca o bursa de cateva sute de lei si acei copii ai caror parinti platesc niste mii de euro bune (in medie vreo 7-8 mii) pentru fiecare an scolar ?!
    Pai, atunci sa ii includa pe acestia si in “programul masa calda pt elevi”…

    1. Munca și efortul copiilor nu contează, nu? Doar banii părinților? Vorbim aici și de burse pe competențe sportive.

  4. Fix pe acelasi principiu, in proiectul de legislatie pt acordarea burselor de anul viitor, copiii din familii monoparentale sunt discriminati la burse sociale din cauza venitului parintelui rezident. Onor ministerul n-a inteles ca-s banii copiilor, nu ai parintilor. Sa le taie si pensia de urmas / alimentara, ca prea se lafaie in bani, nu ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bugetul Ministerului Cercetării și Inovării va atinge 1% PIB în 2024, promit premierul Ciucă și ministrul Burduja, la Gala Cercetării Românești / Anul acesta bugetul Cercetării a rămas sub 0,2% din PIB

Premierul Nicolae Ciucă și ministrul Cercetării și Inovării Sebastian Burduja au reluat promisiunea de majorare a bugetului cercetării. În cadrul primei ediții a Galei Cercetării Românești cei doi oficiali au…
Vezi articolul

Mărturiile profesorilor de la protestul din fața Guvernului: „Situația învățământului a degenerat, nu este doar despre bani” / „Sunt aici pentru a-mi putea privi elevii în ochi și atunci când le vorbesc despre 1 decembrie, despre eroi naționali, când le predau orele de istorie, să simtă pasiunea și că eu nu aduc doar vorbe goale”

Mii de profesori sunt miercuri în fața Guvernului. Ei protestează drept răspuns la oferta Guvernului de a nu acorda creșteri salariale pentru angajații din Învățământ. Edupedu.ro a stat de vorbă…
Vezi articolul

CLASAMENT Babeș Bolyai – cele mai multe apariții printre universitățile românești, în rankingul global Times Higher Education după domenii de studiu – 2024 / Instituțiile din România – mai multe apariții, dar majoritatea fie stagnează, fie au rezultate mai slabe ca anul trecut

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca înregistrează cele mai multe apariții, în rândul universităților românești, în rankingul Times Higher Education după domenii de studiu – 2024, dat publicității joi. Reputatul clasament internațional…
Vezi articolul