Copiii cu tulburări de învățare nu primesc sprijinul la care au dreptul, la școală sau la examene, reclamă Asociația Coordonate Umane. Organizația anunță că va protesta luni la Inspectoratul Școlar București

4.291 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Un protest pentru aplicarea unitară a procedurilor de egalizare a șanselor la examenele naționale va fi organizat luni, 27 martie, în fața Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), de o asociație pentru drepturile copiilor cu tulburări specifice de învățare (TSI), susținut de Federația Națională a Părinților (FNP) și Consiliul Național al Elevilor (CNE), conform unui comunicat remis Edupedu.ro.

Potrivit Asociației Coordonate Umane, inițiatoarea protestului de luni, deși anual Ministerul Educației publică procedurile de egalizare a șanselor pentru copiii cu tulburări specifice de învățare (TSI), precum dislexia, discalculia și disgrafia, ele nu sunt respectate în realitate, nici măcar la simulările examenelor naționale – Evaluarea Națională la clasa a VIII-a și Bacalaureatul:

”Majoritatea copiilor cu TSI nu beneficiază de suportul necesar pe parcursul educațional
prin metode de lucru adaptate, instrumente și materiale compensatorii adecvate nevoilor lor de învățare și întâmpină dificultăți în a susține examenele naționale din cauza faptului că nu li se oferă condiții de egalizare a șanselor. Compensările de care ar trebui să beneficieze acești elevi (timpul de lucru suplimentar pentru examen, posibilitatea de a lucra cu un asistent personal, utilizarea unor instrumente de scriere și alte mijloace tehnologice, hărți mentale, scheme conceptuale etc.) sunt esențiale pentru ca elevii cu TSI să își poată demonstra competențele și cunoștințele în mod real”, susține asociația în comunicatul de presă.

După cum mai transmit organizatorii, ”susținerea examenelor naționale de către acești elevi, fără a li se asigura șanse egale, este un abuz deoarece conduce la rezultate subevaluate și poate afecta accesul acestor elevi în învățământul superior și la oportunități de carieră”.

”Protestul se va desfășura luni, 27.03.2023, între orele 8:30 – 11:00, în fața Inspectoratului Școlar al Municipiului București, cu sprijinul Federației Naționale a Părinților – Edupart și al Consiliului Național al Elevilor. Acțiunea este organizată cu scopul de a aduce la cunoștința opiniei publice faptul că, deși există legislație specifică încă din anul 2017 prin Ordinul 3124, Procedura de egalizare a șanselor fiind îmbunătățită de la an la an, aceste prevederi nu se aplică în mod unitar, la nivel național, ba chiar, uneori, lipsesc cu desăvârșire”.

”Deși simulările examenelor trebuie să se desfășoare în aceleași condiții ca și examenele propriu zise, pentru elevii cu CES fiind extrem de important să se familiarizeze cu metodologia și cu atmosfera examenului, precum și să își afle nivelul achizițiilor și al competențelor cognitive, unele inspectorate școlare, precum ISMB, nu au răspuns, până la acest moment, solicitărilor privind avizarea măsurilor și materialelor compensatorii depuse de părinți sau elevii majori”, susține asociația.

Organizația mai informează că ”solicită Ministerului Educației să se aplece cu responsabilitate asupra problemelor semnalate și să ia măsuri pentru a se asigura că toți copiii cu TSI primesc materialele compensatorii în timpul examenelor naționale. De asemenea, solicităm ca toate cadrele didactice să fie instruite cu privire la modul de acordare a măsurilor compensatorii, să li se explice care sunt nevoile speciale ale acestor elevi, astfel încât toți elevii cu TSI să beneficieze, pe tot parcursul școlar, de un sprijin real, necesar atingerii potențialului lor maxim de dezvoltare”.

Amintim că procedura de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe, pentru Evaluarea Națională 2023, a fost publicată de ISMB în decembrie 2022. Potrivit acesteia, părinții au avut de depus la școală o cerere înainte de organizarea simulărilor naționale – model de cerere și documentele necesare.

În anul 2022, elevii cu CES au putut susține pe calculator proba de Limba română de la Evaluarea Națională. – detalii aici

DOCUMENT Descarcă comunicatul de mai jos:


7 comments
  1. Stimata doamna, noi am dat replica aeticolului si nu comentariului dumneavoastra. Iar articolul se refera la toata gama de elevi cu CES. Se vede ura dumneavoastra pentru profesori din modul in care spuneti cu toata convingerea ca eu, profesorul cu atata scoala, sunt atat de imbecil incat confund dizabilitatea cu dislexia.

  2. Anul trecut au fost aprobate, anul acesta nu. Aceleasi materiale au fost aprobate in unele judete si respinse in Bucuresti, o alta dovada a abuzului. Observ in comentarii faptul ca profesorii care, prin lege, ar trebui sa fie familiarizati cu TSI, le confunda cu o dizabilitate.Confunda si dezvoltarea motorie necesara scrisului cu cea a tinerii unui pahar cu apa.

  3. Buna seara!
    Pentru Kelly și Radu …
    Cred ca nu s-a înțeles conținutul articolului . Nu este vorba de anul 2022 și de modul cum s-au desfășurat examenele de EN și BAC, ci de EN și BAC 2023 , unde pentru acest an nu au fost aprobate materialele compensatorii, timpul suplimentar , etc.
    Nu se lucrează unitar la nivel de ISJ-uri iar acest lucru nu face decât sa îngreuneze situația celor direct implicați .
    Ce nu înțeleg cei de la ISJ-uri este faptul ca ei sunt acolo pentru a sprijini procesul educațional, nu pentru a pune bete in roata, mai ales ca sunt plătiți din buzunarul nostru nu sunt pe autofinanțate !

  4. Bună seara, copilul meu are TSI, iar anul acesta a susținut simularea la Evaluarea Națională.
    Haideți sa va spun cum sta treaba acum, mai ales sa le răspund celor doua cadre didactice care au lăsat comentarii mai sus.
    Da, anul trecut materiale compensatorii au fost aprobate, la fel și restul de solicitări cerute, sala separata, timp suplimentar, cel puțin pentru unii, cum fost si cazul nostru. Alții nu au avut aceasta șansă, pe motiv ca nu au ajut timp, decidentii din inspectorat nu au trimis răspuns în scoli, iar elevii cu TSI, NU au beneficiat de nimic, nici de sala separata, nici timp suplimentar, NIMIC!
    Anul acesta, cel puțin pe București aceste materiale compensatorii nu au fost aprobate. Da, a avut sala separata, a avut timp suplimentar , a avut consilier, însă nu a beneficiat de hărți mentale, scheme conceptuale. Deși are un IQ net superior pentru vârstă lui, faptul ca a uitat formulele la matematica și nu s-a putut ajuta de materialele care prin lege sunt acordare, cu siguranță ii vor scădea nota. Cum va explicați ca în București, nu s-au aprobat, dar în Constanța da? Cum de aceleași materiale aprobare anul trecut, au fost respinse anul acesta? Celor care au comentat, le rog sa nu confunde disxelia cu o dizabilitate. Este total nefondat și arata ca nu știți ce este cu adevărat aceasta tulburare de invatare. DIn păcate multe cadre didactice fac aceasta confuzie.
    Ca părinte ca a dus mulți ani o lupta cu cadrele didactice din scoala , pentru a i se putea acorda șansele de egalizare ( PEP-ul intocmit doar pe hârtie, pentru ca la ore este ascultat și testat la fel ca ceilalți colegi, deși tot conform PEP are dreptul la anumite masuri de compensare și dispensare), ca părinte care a văzut acum la simulare, cum ii sunt încălcate drepturile, culmea date tot de către cei care acum i le incalca, consider aceste masuri un abuz și voi lupta pentru copilul meu!

    1. În comentariul de mai sus, am făcut o greșeală de exprimare, pe care doresc sa o clarific. Anul trecut, copii cu TSI, au beneficiat de masurile de adaptare a procedurilor de examen solicitate la evaluare( sala separata, timp suplimentar, calculator , citirea cu voce tare, pe rand în ordinea elaborării lucrării la cererea candidatului sau scrierea de către un profesor asistent după dictare candidatului, s-au aprobat și materialele compensatorii la limba și literatura romana și matematica depuse). Anul acesta , la unii cum a fos cazul copilului meu, i s-au aprobat masuri de adaptare a procedurilor de examen, cele solicitate fără aprobarea materialelor compensatorii depuse. Pentru limba romana, am primit rezultatul în scris, iar la matematica, surpriza, răspunsul nu a venit nici pana în ziua de astăzi. Alți copii au fost și mai ghinioniști, deoarece inspectoratul nu a mai trimis raspuns , astfel copii nu au beneficiat de nici o măsură de adaptare, nu au avut sala separata, nici timp suplimentar, nu mai vorbesc de alte conditii pentru egalizarea de șanse. Ii rog pe cei care aduc argumente contra sa studieze OMEN 3124/2017.

  5. Buna ziua! Am fost profesor asistent la Bacalaureat Geografie la Sala Speciala. Elevul cu dizabilitati a beneficiat de un profesor asistent personal care scria sub dictare, s-au respectat toate regulile, am fost 3 asistenti(eu+asistentul responsabil cu webcamurile+asistentul personal). La un singur elev in sala. Toata lumea era draguta, amabila si intelegatoare. Nu doar ca nu i s-au incalcat din drepturi. Mereu cand doamna care scria era ocupata si elevul dorea mai aproape fie apa sau altceva il ajutam, i le ridicam la nivelul mainii.(Elevul putea ridica usor apa, fara a fi capabil sa foloseasca degetele pentru a scrie.) Deci, va rog, suficient cu acest circ precum ca le sunt incalcate drepturile. Le sunt perfect respectate si am fost mai mult decat oameni cu elevul.

  6. Nu este adevărat!Beneficiază de toate măsurile compensatorii!Personal am fost și la Examenul de Evaluare, anul trecut, la un elev cu TSI. A beneficiat de tot ce avea dreptul +asistent Personal,specializat,timp de lucru prelungit +portofoliul la care avea dreptul +calculator pt.matematica.Anul acesta, la simulare am fost asistent la un elev cu CES. A avut timp de lucru de 3 ore +consilier și a fost singur în clasă, așa cum a solicitat părintele elevului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai multe asociații de elevi acuză Guvernul că minte, în plină grevă generală a profesorilor: Asociațiile de elevi din țară nu au fost invitate la consultările anunțate de Guvern pentru marți

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Timiș (AETM) „condamnă minciunile…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci și a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice – de la diagnosticare până la implementare

Moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc, transmite ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un comunicat cu ocazia lansării negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțate pe 25 ianuarie. Reamintim că OECD…
Vezi articolul