Creșele ar putea fi eliminate din lista serviciilor sociale, potrivit unui proiect al Ministerului Muncii – document

3.545 de vizualizări
Foto: © ​Mooshny | Dreamstime.com
Creșele ar putea fi scoase din Nomenclatorul serviciilor sociale, potrivit unui proiect al Ministerului Muncii. Dacă proiectul va fi aprobat, înseamnă că vor fi eliminate creșele din categoria „Centre de zi pentru copii: copii în familie, copii separați sau în risc de separare de părinți”. În document nu este menționat dacă creșele vor putea rămâne în subordinea primăriilor sau vor trece toate la Ministerul Educației. Proiectul urmărește să modifice anexa Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.
Foto: Captură mmuncii.ro

Conform notei de fundamentare, proiectul prevede eliminarea creșelor din Nomenclatorului serviciilor sociale.

La secțiunea „Schimbări preconizate” apare abrogarea numărului curent referitor la creșe.

La titlul “Centre de zi pentru copii: copii în familie, copii separaţi sau în risc de separare de părinţi”, numărul curent 41 se abrogă, potrivit proiectului. Numărul 41 este cel destinat creșelor, potrivit Hotărârii de Guvern nr. 867 din 14 octombrie 2015.

Foto: Captură legislatie.just – Hotărârea nr. 867 din 14 octombrie 2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale

Nota de fundamentare și proiectul de Hotărâre de Guvern:

Informații de context

Amintim că salariile angajaților din creșele din Capitală care au fost preluate de Ministerul Educației au scăzut, în plină criză, cu 30%, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro. – detalii aici

O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister.

Pentru anul școlar 2021-2022, cele 247 de creșe rămase la primării cuprind 1.075 de grupe de copii, 16.096 de copii și 4.531 de posturi ocupate, potrivit Ministerului Educației.

Edupedu.ro a scris că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere, potrivit Metodologiei privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară.

Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.

Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

Anul trecut, au fost scoase la concurs pe site-ul Titularizare 2022 peste 140 de posturi de educator-puericultor, potrivit Ministrului Educației.

Articolul 59 din Metodologia de organizare și funcționare a creșelor stabilește următoarele:

„(1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.

(2) Educatorii-puericultori din structura unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2025, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației.”

Articol în curs de actualizare

Foto: © ​Mooshny | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Salarii scăzute cu 30%, în plină criză, pentru angajații creșelor din București care au trecut în subordinea Ministerului Educației / Angajații susțin că grădinițele care au preluat creșele ar fi fost obligate de Inspectoratul Școlar să angajeze infirmierele pe posturi mai prost plătite, de îngrijitoare
Tensiuni în creșele din Sectorul 2 al Capitalei transferate doar pe hârtie la Ministerul Educației, dar care își continuă activitatea fără ca angajații să-și știe salariul și funcția / Vlad Drinceanu, șeful Inspectoratului București: Salarizarea va fi conform legislației în vigoare / Lider sindical: sindicatul va ataca în instanță instituția, dacă se scad drepturi salariale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Unul dintre elementele care produc deficit de performanță este improvizația. Să renunțăm la deciziile luate fără a avea în spate studii și analize foarte serioase, este de părere Lucian Ciolan, prorector al Universității din București

„Unul dintre elementele care produc deficit de performanță este improvizația”, a transmis Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, la evenimentul de lansare a ediției 2023 a Education at a…
Vezi articolul

Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect

Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare primesc burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui…
Vezi articolul