Cu 20 de zile înainte de Crăciun, Ligia Deca spune că proiectul Legii învățământului superior este „în curs de finalizare”

755 de vizualizări
Foto: Ligia Deca / Facebook.com
Ministrul Educației spune, cu 20 de zile înainte de Crăciun, că proiectul Legii învățământului superior este în curs de finalizare, după cum a scris pe pagina sa de Facebook: „În momentul de față, suntem în curs de finalizare a unui nou cadru legislativ pentru învățământul superior, iar una dintre temele principale de discuție este echilibrul dintre autonomia instituțională și responsabilitatea publică”. La sfârșitul lunii octombrie, Ligia Deca anunța că va prezenta proiectele în Guvern în termen de două săptămâni, adică în jur de 11 noiembrie, conform calculelor Edupedu.ro.

Deca a participat la evenimentului internațional „Valori fundamentale în învățământul superior: autonomia universitară”, organizat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) și Universitatea din București.

Dezbaterea face parte din cadrul proiectului „New building blocks of the Bologna Process: fundamental values – NewFAV”, proiect al cărui coordonator este Cezar Hâj, soțul Ligiei Deca. Acesta a fost prezent la eveniment.

Foto: Ligia Deca și Cezar Haj (stânga) – Facebook

Pe 21 noiembrie, ministrul Educației anunța pe Facebook că s-a întâlnit cu cinci senatori de la PSD, PNL și AUR, dintre care 4 din Comisia de Învățământ, „în contextul finalizării proiectelor de legi ale educației”.

Pe 28 octombrie, Ligia Deca anunța că prelungește cu încă două săptămâni termenul până la care va prezenta în Guvern noile proiecte de legi ale Educației rezultate din consultarea publică. – detalii aici

Inițial, termenul de 31 octombrie sau „finalul lunii octombrie” a fost trasat de premierul Ciucă la preluarea mandatului actualului ministru Ligia Deca. Aceasta a aprobat la momentul respectiv această dată pentru prezentarea proiectelor de legi în forma lor consolidată. 

Redăm mesajul Ligiei Deca:

Felicit UEFISCDI şi Universitatea din București, pentru organizarea evenimentului internațional „Valori fundamentale în învățământul superior: autonomia universitară”, în cadrul căruia am avut, astăzi, un dialog necesar și constructiv pe tema autonomiei universitare.

În acest context, alături de reprezentanți ai universităților, ai diferitelor structuri centrale şi de membrii grupului BFUG pe tema valorilor fundamentale în Spaţiul European al Învâțământului Superior (SEIS), am discutat exemplele de bune practici existente, dar și provocările contextului național în creșterea autonomiei.

De altfel, literatura internațională de specialitate a relevat necesitatea unei mai mari autonomii a universităților, dar și necesitatea elaborării unui sistem de indicatori referitori la exitența de facto a acesteia.

În SEIS există dezbateri în curs cu privire la posibilitatea de a analiza modul în care autonomia instituțională, precum și alte valori fundamentale, sunt protejate.

În momentul de față, suntem în curs de finalizare a unui nou cadru legislativ pentru învățământul superior, iar una dintre temele principale de discuție este echilibrul dintre autonomia instituțională și responsabilitatea publică.

Creșterea autonomiei universitare şi a responsabilității publice, asigurarea transparenței procesului decizional, participarea studenților la luarea deciziilor și asigurarea unui climat etic în universități sunt priorități ale mandatului meu, de la care nu mă voi abate.

Citește și:
EXCLUSIV Cezar Hâj, soțul ministrului Educației, Ligia Deca, a lucrat anul trecut și anul acesta la Trencadis, una dintre companiile care au câștigat licitația pentru Biblioteca școlară virtuală, proiect de 47 de milioane de euro al Ministerului Educației, și al cărui manager a fost consultant al lui Klaus Iohannis / „A fost formator-tutore într-un proiect european, cu contract de telemuncă”, susține ministerul
Întâlnire „în contextul finalizării proiectelor de legi ale educației” la minister, între Ligia Deca și cinci senatori de la PSD, PNL și AUR, dintre care 4 din Comisia de Învățământ
VIDEO Ligia Deca amână termenul pentru proiectele de legi ale Educației: Am discutat astăzi cu prim-ministrul și am convenit un termen mai flexibil de încă aproximativ două săptămâni – declarațiile integrale
Premierul Ciucă i-a trasat primul termen ministrului Ligia Deca, în ședința de Guvern: Proiectele legilor Cîmpeanu să fie gata până la finalul lunii octombrie

2 comments
  1. Parca zilele trecute acelasi UEFISCDI spunea ca universitatile ar trebui sa ia de bun examenul de Bacalaureat ca si criteriu unic si centralizat de admitere. Asta in conditiile in care “colegiile centenare” ar avea puterea sa dea admitere, conform unor discutii din vara . Trecand peste faptul ca universitatile care au facut deja admitere cu bac au avut rezultate proaste, azi remarcam ca UEFISCDI vine si spune ca trebuie crescuta autonomia universitatilor insa doar discutand “echilibrul dintre autonomia instituțională și responsabilitatea publică”.

    Ce insemana asta? Mie imi suna a control politic. In plus de ce vorbeste UEFISCDI despre autonomia universitatilor? Nu este UEFISCDI o entitate ministeriala care e in conflict cu acest concept de autonomie universitara?

    Ca sa facem o analiza la rece, Romania are azi cateva universitati in top-urile mondiale. Poate ca ne-am dori sa fie mai multe si mai bine plasate insa e bine ca sunt si astea mai ales ca finantarea universitatilor locale e foarte de mica. In anii 90 Romania venea dupa 4 decenii de control politic strict asupra universitatilor instituit in prin decretul nr. 175/1948 pentru reforma învăţământului. In acea perioada Romania nu avea nicio universitate in vreaun top mondial.

    Cei 40 de ani de control politic au creat o situatie prin care numerosi politicieni isi obtinusera doctoratele prin frauda(ghostwriting). Tonul fraudei academice era dat chiar de Elena Ceausescu, numarul 2 in ierarhia politica a vremii, care desi avea doctorat in chimie si articole reputate la nivel international citea “CODOI” in loc de “CO2”. Pe modelul ei existau numeroase alte doctorate obtinute prin ghostworiting. Profesorii de valoare care erau in sistem erau tinuti sub control strict de mai marii vremii care ii umileau plasandu-i pe pozitii inferioare.

    Ascensiunea internationala din ultimii 30 de ani a universitatilor locale s-a facut pe baza unei oarecare autonomii. De autonomie reala nu poate fi vorba insa cel putin azi universitatile isi aleg rectorii care nu mai sunt numiti politic ca inainte si au inceput sa mai curete din politicenii care s-au obisnuit cu doctoratele scrise de altii. Desigur universitatile locale nu sunt perfecte. Multe din scolile doctorale isi revin inca de pe urma celor 40 de ani de control politic total si a celor 30 de ani de autonomie formala.

    Continuarea controlului politic asupra universitatilor este insa negativa si nu va duce la rezolvarea problemelor universitatilor ci mai degraba la promovarea intereselor unor politicieni vremelnici.

  2. >> în curs de finalizare
    Dulapul blocheaza reformele in invatamant de ani de zile cu proiectul lui de 2 lei. Ce mai conteaza cateva luni?

    >> Valori fundamentale în învățământul superior
    Cel mai bine se discuta la un suc si un pateu, cu stomacul plin. Probabil au discutat despre plagiat, depolitizare, competenta. Ocazie si pentru Deca de a-si etala limbajul de lemn – vom face si vom drege, blah blah blah.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

RAPORT 42% dintre elevi nu pot interpreta o informație, nu pot construi idei proprii, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, arată Raportul național de literație / Doar 11% au competențe funcționale de literație

În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu…
Vezi articolul

Subiectele integrale de la Limba și literatura română 2019: Genul dramatic, la prima compunere, și prezentarea unei întâmplări petrecute în timpul unei activități de lectură, la ultimul subiect

Subiectele de la examenul de Limbă și literatură română susținut în această dimineață la Evaluarea Națională 2019 le cer absolvenților de clasa a VIII-a să realizeze o compunere în care…
Vezi articolul