„Cu cât va crește bugetul cercetării în 2025 pentru a se atinge ținta de 1% din PIB într-un orizont rezonabil”? / Acest buget „ar trebui să fie de minim 3.000.000.000 lei”, pentru o „finanțare cât de cât decentă” în domeniu – scrisoare deschisă a cercetătorului Lucian Pintilie către ministrul Daniel David

1.206 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
„România se află pe ultimul loc în UE în ceea ce privește investițiile publice în cercetare”, cu un buget de 0,13% din PIB pentru acest sector în 2024, iar „în România mai sunt, cu indulgență, aproximativ 20.000 de cercetărori”, cel mai mic număr raportat la un milion de locuitori, atrage atenția, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației și Cercetării, cercetătorul Lucian Pintilie de la Institutul Național pentru Fizica Materialelor. El avertizează în scrisoarea citată – transmisă și redacției Edupedu.ro – că, fără o suplimentare a bugetului, România nu va putea să recupereze decalajele față de celelalte țări europene. 

Lucian Pintilie, director științific al institutului menționat, care semnează scrisoarea în calitate de președinte al Patronatului Român din Cercetare și Proiectare, își transmite punctul de vedere în contextul în care zilele acestea se finalizează proiectul de buget pentru 2025.

El amintește că programul de guvernare promite 1% din PIB pentru cercetare, dar pe baza unei majorări graduale pe parcursul următorilor ani. Drept urmare, cercetătorul se întreabă: „Cu cât va crește bugetul cercetării în 2025 pentru a atinge ținta de 1% din PIB într-un orizont rezonabil de timp?”

Și solicită măsuri menite să protejeze „resursa umană din cercetare”, care, arată el, „numără aproximativ 20.000 de cercetători, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), situându-ne din nou pe ultimul loc în UE cu cel mai mic număr de cercetători raportat la un milion de locuitori”. 

Lucian Pintilie apreciază că „bugetul pentru anul 2025 ar trebui sa fie de minim 3,000,000,000 lei. Ar fi un semnal pozitiv pentru cercetători, iar un astfel de buget ar permite o finanțare cât de cât decentă a programelor de cercetare aflate în derulare (inclusiv Programele Nucleu) sau care urmează a fi contractate, precum și lansarea unor noi competiții de proiecte.” Altfel, în condițiile unei finanțări minime, „România nu va putea recupera decalajul față de celelalte țări membre ale UE; dimpotrivă, acest decalaj va continua să crească, iar puținii tineri cercetători care mai sunt în țară vor fi tot mai tentați să plece, din cauza finanțării inadecvate și a lipsei de predictibilitate și stabilitate pe termen mediu și lung”.

Scrisoarea deschisă, integral:

Citește și:

Scrisoare deschisă a cercetătorilor Academiei Române, filiala Iași, către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Salariile de bază ale cercetătorilor științifici trebuie să fie corelate cu cele din universități, conform legii / Mai mult ca oricând, este nevoie de educație științifică și de cultivarea spiritului critic, fără de care educația civică nici nu mai funcționează

Photo 102911927 © ChormailDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Împărțirea banilor pe centre de excelență este o aberație, ceva de genul pensiilor speciale. Primești mai mulți bani că te numești ,,de excelență” fără a avea rezultate din cercetare.
    Dorim o singură unitate de măsură pt toate universitățile: finanțarea cercetării să se facă după rezultatele cercetării (articole științifice și brevete de invenție).
    Tot un fără sens este și această clasificare după cercetare a universităților !! Justificare ministrului este o aberație (să obțină poziții în clasamente internaționale). Clasificările folosesc alte criterii, după interes, cercetarea este 10%.
    Scopul real este să primească finanțare fără rezultate efective, vizată este și UBB.

  2. Aceasta promisiune, de creștere graduala a bugetului, a fost inventată cu ani in urma, odată cu primele amânări ale punerii in aplicare a Legii 1/2011.
    De atunci, se rostogolește aceasta minciuna: nu putem acorda 1% (6% pentru educație) pentru ca sistemul nu este pregătit sa acceseze banii, prin urmare o să-i dam cu țârâita, începând de la anul.
    Marele necaz este ca declarația este cam șmecheră: nu spune care este anul de referință, astfel încât in fiecare an va fi un „începând de la anul”.

  3. Să înțelegem din această scrisoare ca de fapt se vrea deblocarea controversatului proiect cu centrele de excelență?

    Cercetătorii români ar trebui să își arate capacitatea atrăgând finanțări internaționale și de la companii. Adevărul este ca mulți toacă bani naționali fără prea multe rezultate de valoare și după aceea strigă ca vor fi bani de la guvern(adică din împrumuturile României). UEFISCDI continuă să fie o organizație care nu corespunde nevoilor societății.

    1. Corect, subscriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol susținut de ROMANIA TECH NATION

Robotica la gimnaziu și liceu, proiect-pilot lansat de primăria Reșița. „Vrem să devenim un centru pentru domeniul tehnician operator roboți industriali și începem cu robotica, cu Nextlab.tech, de la copiii de vârste mici” – Ildiko Pataki, consilier pentru politici educaționale

Primăria Reșița a lansat un proiect pilot de robotică în școli, printr-o investiție în roboți educaționali cu tehnologie Nextlab.tech, ca parte a strategiei de relansare a orașului. Iar în această…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Programa de limba germană modernă pentru liceu nu este recunoscută de 18 din cei 21 de profesori din grupul de lucru de la minister, care cer ministrului Daniel David, într-un memoriu, să fie retrași de pe lista autorilor

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) reclamă, într-un document trimis ministrului Educației și Cercetării și obținut de Edupedu.ro, modul în care a fost constituit și a funcționat grupul…
Vezi articolul

Aproape 50 milioane persoane din întreaga lume sunt victime ale sclaviei moderne, dintre care 3,3 milioane sunt copii forțați să muncească și jumătate sunt exploatați sexual, arată un raport pe 2021 al Organizației Internaționale a Muncii

Peste 27 de milioane de persoane aflate în sclavie modernă sunt supuse la muncă forțată și alte 22 de milioane, la căsătorie forțată, arată proiectul „Semnalăm Traficul, Oprim Pericolul –…
Vezi articolul

Manuale din alte țări vor fi folosite ca referință pentru pregătirea viitoarelor manuale din România, în baza noilor planuri-cadru pentru liceu, spune Daniel David / Despre pregătirea pentru predare: „Un profesor bun de obicei știe ce trebuie să facă”, dar „alții, care au fost la zeci de cursuri, predau tot prost”

România urmează să ia în calcul exemple manuale din alte țări „la care noi ne raportăm”, atunci când va elabora propriile manuale – „nu să le copiem, dar să le…
Vezi articolul

Centrele județene de excelență vor fi păstrate și selecția elevilor poate începe de la clasa a III-a, potrivit proiectului Legii Educației – surse / Se renunță la clasele „de excelență” din colegiile naționale, propuse în legile Cîmpeanu din vară

Centrele județene de excelență (CJE) în care elevii se pregătesc pentru performanță și olimpiade nu vor fi desființate, potrivit ultimei variante a proiectului de lege a învățământului preuniversitar, consultată de…
Vezi articolul