„Cu cât va crește bugetul cercetării în 2025 pentru a se atinge ținta de 1% din PIB într-un orizont rezonabil”? / Acest buget „ar trebui să fie de minim 3.000.000.000 lei”, pentru o „finanțare cât de cât decentă” în domeniu – scrisoare deschisă a cercetătorului Lucian Pintilie către ministrul Daniel David

1.026 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
„România se află pe ultimul loc în UE în ceea ce privește investițiile publice în cercetare”, cu un buget de 0,13% din PIB pentru acest sector în 2024, iar „în România mai sunt, cu indulgență, aproximativ 20.000 de cercetărori”, cel mai mic număr raportat la un milion de locuitori, atrage atenția, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației și Cercetării, cercetătorul Lucian Pintilie de la Institutul Național pentru Fizica Materialelor. El avertizează în scrisoarea citată – transmisă și redacției Edupedu.ro – că, fără o suplimentare a bugetului, România nu va putea să recupereze decalajele față de celelalte țări europene. 

Lucian Pintilie, director științific al institutului menționat, care semnează scrisoarea în calitate de președinte al Patronatului Român din Cercetare și Proiectare, își transmite punctul de vedere în contextul în care zilele acestea se finalizează proiectul de buget pentru 2025.

El amintește că programul de guvernare promite 1% din PIB pentru cercetare, dar pe baza unei majorări graduale pe parcursul următorilor ani. Drept urmare, cercetătorul se întreabă: „Cu cât va crește bugetul cercetării în 2025 pentru a atinge ținta de 1% din PIB într-un orizont rezonabil de timp?”

Și solicită măsuri menite să protejeze „resursa umană din cercetare”, care, arată el, „numără aproximativ 20.000 de cercetători, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), situându-ne din nou pe ultimul loc în UE cu cel mai mic număr de cercetători raportat la un milion de locuitori”. 

Lucian Pintilie apreciază că „bugetul pentru anul 2025 ar trebui sa fie de minim 3,000,000,000 lei. Ar fi un semnal pozitiv pentru cercetători, iar un astfel de buget ar permite o finanțare cât de cât decentă a programelor de cercetare aflate în derulare (inclusiv Programele Nucleu) sau care urmează a fi contractate, precum și lansarea unor noi competiții de proiecte.” Altfel, în condițiile unei finanțări minime, „România nu va putea recupera decalajul față de celelalte țări membre ale UE; dimpotrivă, acest decalaj va continua să crească, iar puținii tineri cercetători care mai sunt în țară vor fi tot mai tentați să plece, din cauza finanțării inadecvate și a lipsei de predictibilitate și stabilitate pe termen mediu și lung”.

Scrisoarea deschisă, integral:

Citește și:

Scrisoare deschisă a cercetătorilor Academiei Române, filiala Iași, către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Salariile de bază ale cercetătorilor științifici trebuie să fie corelate cu cele din universități, conform legii / Mai mult ca oricând, este nevoie de educație științifică și de cultivarea spiritului critic, fără de care educația civică nici nu mai funcționează

Photo 102911927 © ChormailDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Împărțirea banilor pe centre de excelență este o aberație, ceva de genul pensiilor speciale. Primești mai mulți bani că te numești ,,de excelență” fără a avea rezultate din cercetare.
    Dorim o singură unitate de măsură pt toate universitățile: finanțarea cercetării să se facă după rezultatele cercetării (articole științifice și brevete de invenție).
    Tot un fără sens este și această clasificare după cercetare a universităților !! Justificare ministrului este o aberație (să obțină poziții în clasamente internaționale). Clasificările folosesc alte criterii, după interes, cercetarea este 10%.
    Scopul real este să primească finanțare fără rezultate efective, vizată este și UBB.

  2. Aceasta promisiune, de creștere graduala a bugetului, a fost inventată cu ani in urma, odată cu primele amânări ale punerii in aplicare a Legii 1/2011.
    De atunci, se rostogolește aceasta minciuna: nu putem acorda 1% (6% pentru educație) pentru ca sistemul nu este pregătit sa acceseze banii, prin urmare o să-i dam cu țârâita, începând de la anul.
    Marele necaz este ca declarația este cam șmecheră: nu spune care este anul de referință, astfel încât in fiecare an va fi un “începând de la anul”.

  3. Să înțelegem din această scrisoare ca de fapt se vrea deblocarea controversatului proiect cu centrele de excelență?

    Cercetătorii români ar trebui să își arate capacitatea atrăgând finanțări internaționale și de la companii. Adevărul este ca mulți toacă bani naționali fără prea multe rezultate de valoare și după aceea strigă ca vor fi bani de la guvern(adică din împrumuturile României). UEFISCDI continuă să fie o organizație care nu corespunde nevoilor societății.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fără OUG anti-ONG, petiția online demarată de Asociația Dăruiește Viață care poate pierde jumătate din fondurile anuale / Asociația construiește primul spital pentru copiii bolnavi de cancer din România

Asociaţia ”Dăruieşte Viaţă”, care contruieşte un spital în Bucureşti, a demarat o petiţie online, intitulată ”Fără OUG anti-ONG”. Organizaţia atrage atenţia că, dacă ordonanţa va fi adoptată în forma propusă,…
Vezi articolul

Elevii unei școli din Argeș au primit la Limba și literatura română, la simularea Evaluării Naționale, subiectele destinate elevilor maghiari / Greșeala a fost observată doar după terminarea examenului

20 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea argeșeană Vlădești au primit la Limba și literatura română la simularea Evaluării Naționale 2023 subiectele…
Vezi articolul

Ministerul de Externe, despre campania Rusiei de a atrage studenți români: „O decizie unilaterală a guvernului rus” / „Cooperarea efectivă în domeniul cultural-științific și în domeniul învățământului este suspendată la ora actuală”

„Cooperarea efectivă în domeniul cultural-științific și în domeniul învățământului este suspendată la ora actuală” între România și Rusia, chiar dacă în domeniul culturii și educației rămân în vigoare o serie…
Vezi articolul

Consiliul Național de Etică a anulat sancțiunile ”prea blânde” ale Comisiei de Etică de la Universitatea ”Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu și a mărit pedepsele pentru patru cadre didactice prinse că au plagiat în grup

Decizie fără precedent a Consiliului Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării: patru cadre didactice de la Universitatea „Constantin Brâncuşi” din Târgu‐Jiu au fost sancționate pentru plagiate…
Vezi articolul