Cu tableta pe uliță. O școală din județul Călărași oferă o lecție valoroasă despre inovație, educație digitală și conectare umană (P)

2.482 de vizualizări
Foto: Kinderpedia
Școala Gimnazială Nr. 1 Curcani este la mai puțin de 50 de kilometri de București, într-o comunitate de 6000 de locuitori. Au înscriși 500 de elevi și 150 de preșcolari, de al căror viitor se ocupă zi de zi 36 de cadre profesori dedicați, alături de un director gospodar și însuflețit. Viforel Dorobanțu a înțeles repede că într-o lume în care tehnologia șterge aproape orice granițe, elevii din Curcani vor lucra cot la cot cu absolvenți de la Londra, Paris sau New York și că școala are o responsabilitate uriașă de a-i pregăti pentru un viitor global. Dar cum poate o școală din mediul rural să se compare cu școli prestigioase din lume? Prin pasiune, inovație și tehnologie.
Singura școală-pilot din mediul rural

Ca să fie atrăgătoare pentru o generație de elevi care este mai dinamică, creativă și interactivă decât toate cele de până acum, educația are nevoie de haine noi. Așa că, începând din anul școlar 2021-2022, timp de 4 ani, Școala Gimnazială nr. 1 Curcani are statut de școală-pilot, prin Ordinul de Ministru al Educației nr. 5161/2021. Întreg procesul de predare-învățare pentru clasa a V-a a fost personalizat pe propunerile de modificare a curriculumului la nivelul școlii. Astfel, transformarea de conținut a provocat echipa școlii să regândească complet modul în care lucrează.

Atât profesorii, cât și elevii, au descoperit și au adoptat cu ușurință instrumente digitale moderne.

”Căutam o soluție pentru învățarea online pe timp de pandemie cand am descoperit Kinderpedia. Aici am găsit integrate funcționalități digitale pentru un proces de predare-învățare adaptat secolului XXI: catalog electronic, modul de teme, librărie de resurse educaționale sau mesagerie,” povestește directorul.

Pentru că aduc modificări programei școlare standard, profesorii nu se pot folosi de manualele tradiționale. Acest fapt îi determină să încarce pe platformă documente, suporturi de curs, care pot fi consultate de către elevi, sincron și asincron.

”Totodată, am renunțat la lucrările scrise semestriale și am dat în schimb posibilitatea elevului să-și prezinte portofoliul semestrial în variantă digitală, sub formă de prezentări CapCut, video-uri scurte sau postere. Faptul că toate materialele sunt încărcate pe Kinderpedia și pot fi consultate și ulterior prezentate constituie un avantaj pentru elevi. Pentru că își pot reaminti eventuale noțiuni recurente”, completează Viforel Dorobanțu.

Ghid complet de întrebări, răspunsuri și informații pentru școli, directori și profesori în alegerea unei platforme digitale care să aibă și catalog electronic

Cu prima oportunitate, chiar în septembrie 2021, Viforel și echipa sa au inclus școala în pilotarea Ministerului Educației privind catalogul electronic. La scurt timp după aceea, li s-a schimbat paradigma asupra timpului pe care profesorul îl alocă sarcinilor administrative.

”Am redus semnificativ, până la eliminarea totală în unele cazuri, timpul alocat completării unor rapoarte necesare managementului școlii. Astfel ne rămâne mai mult timp pentru abordarea actului educațional fără sincope administrative”, afirmă Viforel Dorobanțu.

La Curcani, catalogul pe hârtie e istorie. Cloud-ul e mai rapid și mai sigur decât cerneala

Kinderpedia este găzduită în siguranță în cloud, pe Amazon Web Services, și oferă utilizatorilor acces personalizat la datele școlii, în funcție de tipul acestora și de necesități. Fiecare școală are posibilitatea de a configura acest acces, ceea ce întărește nivelul de securitate și caracterul privat al informațiilor din platformă.  

”Faptul că profesorii, elevii și părinții au acces separat la situația școlară, prin doua variante ale aplicației mobile, Kinderpedia pentru părinți/elevi și Kinderpedia pentru profesori, conferă o siguranță a datelor introduse de către profesor – absențe, note – care nu pot fi alterate de vreun factor extern”, apreciază directorul. 

Familia, mai aproape de progresul școlar al copiilor  

Profesorii de la Curcani au fost întotdeauna conștienți de rolul uriaș al familiei în educație, mai ales într-o comunitate vulnerabilă, unde abandonul școlar a fost mereu o amenințare reală. Doar că nu au avut întotdeauna mijloacele potrivite pentru a-i aduce pe părinți aproape de activitatea copiilor de la școală grădiniță.  

”Un alt avantaj al utilizării catalogului electronic de la Kinderpedia la nivelul școlii îl constituie legătura cu părinții care nu sunt în țară. Ei primesc automat notificare, oriunde s-ar afla, dacă elevul este absent la o anumită oră de curs, dacă a fost notat și care este aceea notă. Această legătură nemijlocită cu familia este crucială pentru școala noastră, cu atât mai mult cu cât mulți părinți lucrează în străinătate”, spune Viforel Dorobanțu.

Și părinții au descoperit cu satisfacție ușurința comunicării cu ajutorul tehnologiei, care îi scutește de drumuri până la școală, de discuții interminabile pe WhatsApp sau de anxietatea și rușinea de a-i scrie profesorului când au o întrebare sau o nelămurire.

”De când folosim Kinderpedia, s-a creat o legătură mult mai strânsă între școală și familie. Această legătură este în beneficiul copiilor noștri, pentru că ne permite să îi sprijinim permanent și să intervenim rapid dacă întâmpină dificultăți”, afirmă o mămică din Curcani.

Cu ajutorul tehnologiei, profesorii vorbesc pe limba nativilor digitali

“Profesorii nu mai pleacă la clasă cu un catalog sub braț, ci cu o tabletă, telefon sau laptop”, ne împărtășește Viforel. ”Fără să fim ipocriți, îndrăznim să spunem că această imagine a schimbat optica elevului asupra profesorului. Acesta este perceput acum mai aproape de preocupările actuale ale elevilor și poate să share-uiască informații, comentarii folosind un mediu prietenos”, completează directorul.

Aceeași opinie o împărtășește și Vali Neagu, profesor de Limba Română la Școala Gimnazială nr. 1 Curcani, care a descoperit Kinderpedia la Școala Remedială de Vară A.E.R., după ce experiența în alte platforme nu o convinsese încă de beneficiile tehnologiei.

”Când am început să lucrez în Kinderpedia mi-am dat seama cât de prietenoasă și accesibilă poate să fie o platformă educațională. Totodată, cât de multe funcționalități ne poate oferi, ca să ne simplificăm activitatea de zi cu zi de la clasă și interacțiunea cu părinții. […] Am folosit platforma pentru a transmite informații, dar și pentru a corecta temele sau portofoliile celor de clasa a V-a care nu au mai dat teză, școala noastră fiind în proiectul pilot de transformare curriculară.

De asemenea, în vacanță, folosesc Kinderpedia pentru funcționalitatea Media, unde incarc fotografii de la Atelierul de lectură – Eroi de poveste. Astfel, colegii mei, părinții și copiii sunt în permanentă legătură cu noi”, afirmă profesorul Vali Neagu.

Cum bine se spunea într-un reportaj Euronews România, în școala din Curcani, tehnologia este mai prezentă decât asfaltul pe străzile comunei. Dar mai prezente chiar decât tehnologia sunt pasiunea pentru educație, responsabilitatea și curajul.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Radu Gologan avertizează că 5% din elevii de la Olimpiada online au copiat, unii ajutați de părinți: Nu trebuie să existe milă pentru furt / Sprijinul părinților pentru fraudare este mai mare, cu cât copiii sunt mai mici

“Copilul educat din clasele mici în acest sistem [n. red. al fraudei] este un mare pericol pentru viitorul acestei țări”, atrage atenția, într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Radu Gologan, președintele Societății…
Vezi articolul

Părinții care schimbă Bucureștiul: Grow Up Romania a lansat o campanie de înlocuire a panourilor “comuniste” din parcuri. Răspunsul autorităților: Să spună cetățenii că afișele nu sunt bune

“Bine că inventați voi roata!”, “Veniți să ne cereți să schimbăm panourile din parcuri când aveți statistică pe sector care să arate că cetățenilor nu le plac afișele existente”. Acestea…
Vezi articolul

PROIECT 12 milioane de euro, granturi pentru școlile care vor să piloteze noi modele curriculare, de evaluare sau carieră didactică. Pot primi până la 200.000 de euro, prin PNRR, per proiect / Cererile pentru înscriere, fișa de evaluare și documentele esențiale

Cel puțin 60 de școli vor putea primi câte maximum 200.000 de euro granturi dacă doresc să devină școli-pilot din anul școlar 2022-2023, se arată într-un comunicat al Ministerului Educației.…
Vezi articolul