Cursurile online: Provocările profesorilor British Council

2.272 de vizualizări
educația digitală
Foto: Pexels.com
Atunci când ne pregăteam pentru tranziția la cursurile online, toată lumea de la British Council, profesori, părinți și elevi deopotrivă, se întreba dacă Sunt cursurile online un instrument didactic eficient?, Sunt ele pe placul adolescenților? și Sunt ele la fel cu cele față către față? După mai bine de șapte săptămâni avem acum primele răspunsuri la aceste întrebări și lucrăm intens la unele detalii.

Sunt cursurile online un instrument didactic eficient? – Da; Sunt ele pe placul adolescenților?  – Desigur!; Sunt ele la fel cu cele față către față? – Nu, nu sunt, dar nici nu trebuie sa fie la fel pentru a fi un instrument eficient de învățare. 

Știm cu toții că nimic nu poate înlocui contactul uman și relația profesor-elev ce se construiește în sala de curs. Cu toate acestea, dacă renunțăm la a vedea în cursurile online un substitut total al lecțiilor tradiționale și le privim ca pe un mod diferit de a atinge aceleași țeluri educaționale, vom înțelege că putem învăța online limba engleză – și, de fapt, orice alt subiect – într-un mod eficient. Pentru profesorii noștri, cheia succesului a fost să-și imagineze că sunt în luna septembrie, la prima întâlnire cu elevii într-un nou an școlar, construind noi rutine, explicând elevilor cum funcționează cursurile în acest nou mediu și împărtășind cu colegii experiența de zi cu zi pentru a găsi cele mai bune soluții la provocările comune.

Ce fac elevii și cum dispare timpul?

Una dintre marile provocări ale predării online este faptul că profesorul nu știe dacă elevul chiar face ce trebuie să facă, mai ales atunci când lucrează în grupuri mici, de pildă în breakout rooms. O soluție este utilizarea documentelor de grup, e.g., tabla virtuală ZOOM cu funcția de adnotare pornită, pentru a permite elevilor să scrie răspunsurile la întrebările primite astfel încât ele sunt vizibile tuturor participanților la curs. Astfel, un elev poate folosi ecranul său la comun cu ceilalți colegi, texte și imagini fiind vizibile simultan tuturor cursanților. O altă soluție este ca elevii să își scrie răspunsurile în secțiunea de chat a platformei folosite pentru curs și nu în caiete, crescând în felul aceste interacția cu colegii și profesorul și minimizând activitățile perturbatoare.

Administrarea timpului în cursurile online este o altă provocare. Cu toții ne întrebăm dacă activitățile didactice au aceeași durată ca în cazul cursurilor tradiționale? În mod firesc, adaptarea la ritmul cursurilor online nu se face imediat, iar după intrarea în rutina ciclului de predare-învățare observăm că unele activități durează mai mult, iar altele mai puțin. E important să facem schimb de experiență cu ceilalți colegi implicați în cursuri online și să analizăm observațiile și sugestiile primite. De asemenea, e important să fim pregătiți cu câteva activități suplimentare, în cazul în care cursul merge mai rapid decât era planificat. Dar recomandarea tuturor profesorilor noștri care țin cursuri online este să alocăm timp pentru a ne obișnui cu mediul online.

Ce facem cu problemele tehnice?

Putem fi siguri că vor apărea mici probleme tehnice în majoritatea cursurilor online, tot așa cum putem fi sigur că adolescenții vor fi uneori dificili în sala tradițională de curs. Nu e nimic special în asta, e pur și simplu parte din procesul educațional, să că trebuie să fim pregătiți și să ținem minte că majoritatea problemelor pot fi rezolvate ușor.

Învățați cum să rezolvați problemele tehnice elementare: aflați tot ce se poate despre platforma folosită la cursuri, verificați că toate update-urile sunt făcute și discutați cu colegii despre problemele întâmpinate. Verificați conexiunea Internet, setările audio și video ale calculatorului, învățați să resetați routerul și să va conectați cu ajutorul telefonului mobil, via hot spot, ca o soluție de back-up, si, cel mai important, explicați-le elevilor toate cele de mai sus. 

Spuneți cursanților că sigur vor mai apărea probleme tehnice – ne cade conexiunea la Internet, suntem deconectați de pe platforma de curs, ne îngheață ecranul – și explicați-le cum se le rezolve (restartați routerul, conectați-va din nou pe platforma, restartați calculatorul).

De asemenea, este important să avem un mijloc alternativ de comunicare cu studenții, ca să putem discuta cu ei atunci când avem mici probleme tehnice. Soluția British Council de comunicare alternativă este https://new.edmodo.com/ care este accesibilă și de pe dispozitive mobile, dar desigur că problemele tehnice dificile sunt rezolvate cu ajutorul unei echipe tehnice care lucrează în regim de permanență pe perioada cursurilor, inclusiv în weekend.

Ce se întâmplă cu elevii care prezintă așa-numitul zombie syndrome?

Majoritatea profesorilor British Council ne-a spus că predarea și învățarea online este mult mai intensă decât activitatea didactică față către față din cauza nevoii de a comunica neîntrerupt, tăcerea fiind resimțită ca un disconfort. Cum adolescenții au toată activitatea școlară online, petrecând o bună parte a fiecărei zile în fața calculatorului, există riscul de a se simți copleșiți, de a simți că nu mai pot face față. Cum elevii – dar și profesorii – pot obosi la un moment dat e important să planificăm mici pauze. Putem ruga, de pildă, toți participanții la curs să ia o mică pauză la fiecare jumătate de ore, închizând microfoanele câteva minute, ca să facă câțiva pași, să bea un suc, un ceai, o cafea șamd. Este important, de asemenea, ca în cadrul cursurilor să existe mici activități individuale, de exemplu citirea unui text, care să se facă cu microfonul închis, fără contact cu ceilalți cursanți.

Ce se poate spune despre interacțiunile din timpul orelor de curs online? Cum maximizăm atenția elevilor și participarea la curs?

Cu toate că majoritatea adolescenților sunt într-o bună măsură nativi digital, este important să nu presupunem că sunt familiarizați cu tehnologiile pe care le folosesc. Pentru a ne asigura că niciun elev nu se simte lăsat deoparte pentru că nu știe ce are de făcut, e extrem de important să ilustrăm utilizarea funcționalităților platformei înainte de a le cere să o utilizeze.

După o zi petrecută acasă, elevii au tendința de a cauta compania colegiilor lor, dar rămân numeroase distracții: telefoanele mobile, frați și surori care perturbă activitățile de curs, alți membri ai familiei cu care elevii interacționează, televizorul șamd. De aceea este important ca profesorii să stabilească de la început regulile după care se desfășoară cursurile online, repetându-le pe parcurs, așa cum se întâmplă în cadrul cursurilor tradiționale. Dacă se poate, elevii ar trebui să fie singuri în camera, cu ferestrele închise și toate celelalte dispozitive electronice de asemenea închise. Telefoanele rămân principala tentație, ca și în clasa tradițională de curs, așa că recomandarea noastră este să fie puse pe modul silențios, preferabil departe de elevi. Desigur, atunci când apar probleme repetate se poate discuta și cu părinții. 

Similar unei tradiționale săli de curs, sunt unii elevi care domină clasa, în cazul cursurilor online aceștia fiind elevii cu cele mai multe cunoștințe IT, după cum se poate întâmpla ca profesorii să se focuseze în mod inconștient pe cei mai participativ și avansați elevi. Se poate, de asemenea, ca unii elevi să încerce să evite efectuarea activităților ce le-au fost atribuite, bazându-se pe ajutorul prietenilor. Pentru a evita toate aceste pericole e important ca activitățile de curs să fie planificate cu grijă și să ofere activități concrete tuturor elevilor. Așa cum am menționat anterior, este util ca răspunsurile la activități să apară în secțiunea chat a platformei, ca toți elevii să participe. În cazul proiectelor, e important ca fiecare elev să aibă un rol explicit atribuit, să îi fie care ce are de făcut. Iar atunci când se fac activități în breakout rooms, e important ca la final fiecare elev să prezinte parte din rezultate. Gruparea elevilor în breakout rooms trebuie să țină cont de nivelul fiecărui elev, pentru a nu avea situații în care cei mai bun elevi lucrează împreună și termină activitățile cu mult înaintea celorlalți, care simt că rămân întotdeauna în urmă, și nu au timp să-și termine treaba.

Autor: Monika Zaczek – Academic Manager în cadrul British Council

Această analiză face parte dintr-o serie realizată de experții educaționali ai British Council, prin care aceștia își deschid propria experiență de învățare digitală către întreaga comunitate de profesori, părinți și elevi din România.

British Council este organizaţia internaţională a Marii Britanii pentru relaţii culturale şi educaţionale. De peste 80 de ani, oferă oamenilor de pretutindeni o deschidere către creativitatea şi realizările britanice şi stabileşte relaţii durabile prin activitatea sa în domeniul educației, al limbii engleze și al artei.

De la predarea inovativă a limbii engleze pentru a modela noi generații și a susține valori umane universale, la programe care susțin formarea profesorilor în toate mediile, încrederea în puterea educației de a ne conecta și a crea oportunități și înțelegere sunt la baza activității British Council în lume și în România, iar acum sunt mai importante ca niciodată. 

În această perioadă, rețeaua globală British Council a convenit asupra unui obiectiv major: facilitarea accesului la diverse materiale și resurse culturale și educaționale, atât în sprijinul celor care doresc să învețe limba engleză și să acceseze noi oportunități, cât și al profesorilor și specialiștilor din sectorul educațional.

Citește și:

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu
  1. Multumim foarte mult! Ne sunt de ajutor aceste informatii ,rezultate din experienta dumneavoasta a educatiei online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația și “demența digitală”, teme-cheie în discursul susținut la Ateneu de un specialist în neuroștiințe tradiționalist. Exercițiu de media literacy cu un contestatar al alfabetizării media – cercetătorul german Manfred Spitzer

“Mediile digitale dăunează educației, iar de nivelul educației depinde măsura în care te va afecta demența” în sensul medical al termenului, acela de declin al capacității mintale, pe măsură ce…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul