De la “Am doar 18 ani, Bacul l-am luat uşor, am copiat la mate şi la sport” la “Am 16 ani și aș vrea să dispar undeva unde să pot conta”. Tudor Chirilă, o nouă piesă despre şcoală

3.091 de vizualizări
SURSA: Vama/Tudor Chirila
Tudor Chirilă şi Vama au lansat joi a doua lor piesă despre şcoală, la 17 ani distanţă de “Am doar 18 ani”, celebra piesă care a fost lansată pe 1 ianuarie 2002. Cea de acum se numeşte “Pe de rost” şi este despre trăirile unei adolescente de 16 ani. În videoclipul publicat pe canalul de Youtube protagonistă este Paula Moldovan, cunoscută ca Alla, o tânără din Cluj care a participat la emisiunea “Românii au talent”, sezonul 8 de la PROTV şi care este pasionată de dans modern.

Versurile cântecului “Pe de rost” au fost inspirate de o întâlnire întâmplătoare dintre Tudor Chirilă şi o elevă din clasa a 8-a, care a mers să îi ceară un autograf, potrivit stirileprotv.ro. Au stat de vorbă şi Tudor a întrebat-o dacă încă se mai învaţa pe de rost comentariile literare la liimba romană. Răspunsul ei a fost “da”.

Care este mesajul piesei

“Există ceva ce leagă două generaţii, cumva această chestie în care noi trebuie să fim subordonaţi şi nu suntem invitaţi să gândim liberi, să gândim cu mintea noastră, ci suntem invitaţi să ascultăm şi cred că, dacă vrem să punem copilul în centrul societăţii trebuie să începem ca părinţi, dar şi ca profesori şi sistem să dăm copiilor încrederea şi posibilitatea de a le arăta că ei sunt adulţi de când sunt mici,” a explicat Chirilă mesajul cântecului, potrivit sursei citate.

În circa un minut şi jumătate din clip este redată atmosfera sumbră dintr-o sală de clasă, la ora de matematică, cu elevi îmbrăcaţi în alb şi negru, trişti, care scriu la comandă şi care au în faţă o tablă pe care sunt înşirate exerciţii şi probleme. Versurile care ilustrează scenele acestea din clasă sunt următoarele: “Am note mari, dar nu-mi place nimic/Sunt un număr, într-un sistem/N-am voie să-ntreb, învăţ pe de rost/Numai proștii întreabă, e rușinos/Școală, îți amintești?/Ce mic eram, cum mi-ai promis c-ai să ma crești…/Școală, cum naiba vrei să cresc/Dacă e o rușine să greșesc

Refrenul piesei este o succesiune de cifre: 643445523456433, repetată pe tot fundalul piesei.

Apoi apare familia adolescentei, într-un decor foarte colorat, în contrast cu atmosfera de la şcoală. Părinţii şi fratele tinerei apar la masă, într-o piscină fără apă.

“Am 16 ani și aș vrea să dispar/Undeva unde să pot conta/Tată, dacă te sună azi, spune-le că-s plecat/Azi chiulesc pentru că m-am săturat să ascult,/Vreau să gândesc/Tată, nu-ți fie frică,/Există viață după notă mică/Școală, cum naiba vrei să cresc/Dacă e o rușine să gândesc”, sunt versurile piesei.

“E un cântec care leagă două generaţii, generaţia noastră şi generaţia actuală de elevi de liceu. E trist că acest cântec leagă două generaţii, dar în acelaşi timp cred că orice cântec poate să dea un ton la schimbare şi să dea de gândit. Cumva asta ne dorim cu acest cântec, să dăm puţin de gândit felului în care privim copiii, ne uităm la ei, cum se uită ei la noi, ce relaţie avem unii cu alţii, este copilul în centrul societăţii noastre? Sunt nişte întrebări pe care le-am pus cumva în cântecul ăsta. El nu e un cântec politic, nu e un cântec social. E un cântec,” spune Tudor Chirilă despre această nouă piesă, într-un mesaj transmis pe Facebook.

“Mă încăpăţânez să cred că chiar dacă muzica nu poate schimba lumea, poate să dea un pic de gândit. Şi e foarte important când dai de gândit pe un instumental bun şi pe un “beat” bun, care să se răspândească. Cred că avem un videoclip care va uimi, cel puţin, dacă nu va impresiona,” a mai spus Chirilă.

În 2002 Tudor Chirilă şi Vama Veche lansau piesa “Am doar 18 ani”, de pe albumul Am să mă întorc bărbat, una dintre cele mai cunoscute melodii româneşti şi una dintre cele mai cunoscute melodii ale trupei Vama Veche. La acea vreme şcoala se intersecta foarte puţin cu personajul principal, care spunea “Am doar 18 ani/Sunt nebun, iubesc şi nu am bani!/Nimeni nu-mi stă în drum/Am şoseaua mea doar cu-n singur sens/mă va duce undeva?
Bacu l-am luat uşor/Am copiat la mate şi la sport/Şcoala s-a terminat/Libertate frate, poate facultate, şi viaţă de noapte”.

În ultimul an Tudor Chirilă s-a exprimat de mai multe ori în spaţiul public în legătură cu sistemul de învăţământ, şcoală, profesori şi elevi. Pe 1 iunie a publicat un text critic la adresa părinţilor: “În numele iubirii ne permitem multe cu copiii noștri plecând de la premiza că sunt niște ființe incomplete. Iar noi alegem să le “completăm” subordonându-i în fiecare clipă. Sunt părinți care lovesc, urlă, sperie, înfricoșează, condiționează, umilesc și suspendă dragostea. Toate astea în numele iubirii. Nu pun la îndoială că orice părinte își iubește copilul. Chiar nu pun la îndoială asta. Pun însă la îndoială că un părinte care subordonează și dictează e mai eficient decât unul care colaborează. Sistemul este mereu după chipul și asemănarea noastră. Iar reforma aia din educație de care vorbim de treizeci de ani nu poate începe decât cu noi.”

Pe 20 aprilie, Chirilă a participat la dezbaterea viziunii Andronescu, publicând un text pe blog, intitulat “Ciudata viziune a Ecaterinei Andronescu”, în care spune că este un document bun, dar că, “din păcate, cel mai mare obstacol în calea împlinirii acestei viziuni este chiar ministrul care o promovează”.

Tudor Chirilă: Trebuie să ne uităm la copiii ăștia care nu votează și să ne gândim de ce s-a scos Educația civică între clasa a 9-a și a 12-a?