Demisie în bloc a directorilor de la cea mai mare școală din București – Hamburg 195 / Peste 230 de părinți merg în instanță și acuză haos înainte de începerea școlii, fără spații suficiente și program în 3 schimburi „mascat”

41.683 de vizualizări
Școala 195 din Sectorul 3 / Foto: grup de părinți
Conducerea Școlii Gimnaziale nr. 195 „Hamburg” din Sectorul 3, cea mai mare școală din Capitală, cu peste 2.000 de elevi, și-a dat demisia în bloc, a confirmat pentru Edupedu.ro directoarea Ștefania Voicu, sâmbătă, 6 septembrie. Decizia vine cu doar două zile înainte de începerea cursurilor, programată pentru luni, 8 septembrie. În paralel, peste 230 de părinți ai elevilor de clasa a III-a care ar urma să facă ore zilnic de la 11 la 14 au depus sesizări și au anunțat că vor merge în instanță, acuzând că elevii lor sunt obligați să învețe într-un sistem „haotic, abuziv și ilegal”.
  • Întrebată de motivul demisiei, directoarea Ștefania Voicu nu a mai răspuns mesajelor reporterului Edupedu.ro.
  • Școala Gimnazială „Hamburg” Nr. 195 are trei directori adjuncți, potrivit prezentării de pe site-ul instituției: Ionel – Marius Țolescu, Simina – Maria Oncete și Ana – Maria Tudor.

În cel mai recent document transmis Edupedu.ro, părinții descriu situația actuală a școlii prin trei cuvinte: „haos, abuz și intimidare”. Aceștia reclamă că școala a intrat într-un amplu proces de renovare și extindere, iar organizarea procesului de învățământ a fost lăsată pe ultima sută de metri, pentru aproximativ 2.000 de elevi. La dispoziție rămân doar două corpuri active și containere „amplasate efectiv pe trotuar, în parcare, în ciuda faptului că școala oricum este supraaglomerată, în total fiind aproximativ 86 de clase”.

Potrivit părinților, vineri, pe 5 septembrie, în ajunul începerii școlii, conducerea le-a comunicat un „program provizoriu, program haotic, ilegal, deoarece maschează un învățământ în trei schimburi, deși această formă de organizare este ilegală, cum de altfel au declarat recent atât Ministerul Educației, cât și Inspectorul școlar general”. Ei acuză că, fără nicio consultare prealabilă și fără o analiză de impact, s-a decis ca „aproximativ 230 de elevi în vârstă de 8-9 ani din 10 clase de a III-a să învețe provizoriu de la 11:20 și până la 14:00”.

Sesizarea ridică și întrebări legate de efectele asupra familiilor: „Cine îi duce la școală? Cine îi ia de la școală? Cine suportă costurile exorbitante pentru această situație? Cine răspunde pentru faptul că părinții sunt nevoiți să își reducă programul de lucru? Cine răspunde pentru faptul că acești copii vor fi nevoiți să fie sacrificați? Cine răspunde dacă se întâmplă un accident cu un astfel de copil?”. Părinții afirmă că, în paralel, s-a declanșat „o amplă acțiune de hărțuire și intimidare a acestora și a copiilor, pentru a se renunța la atitudinea de revoltă”.

„În acest sens, noi, părinții a 230 de elevi, am luat decizia de a apela la concursul instanțelor de judecată pentru a ne face dreptate, pentru a reclama toate ilegalitățile și pentru a ni se repara prejudiciul suferit”, se arată în sesizarea transmisă redacției.

  • Izabela Nichifor, părintele unui elev de clasa a III-a, avocat, spune pentru Edupedu.ro că în instanță vor fi atacate acte administrative precum „decizia Consiliului de Administrație prin care s-a aprobat acest program. Nu avem un format fizic al acestei decizii, dar operațiunea juridică există la acest moment, pentru că ni s-a comunicat un program aprobat chiar și provizoriu”. „Nu știm unde vor învăța copiii, în două schimburi cu trei serii, mascat, deci ilegal”.

Informații de context. Edupedu.ro a relatat pe 27 august că, la doar două săptămâni înainte de începerea școlii, elevii de la nr. 195 nu știau în ce schimb vor învăța și de la ce oră vor începe cursurile. Situația era cauzată de șantierul de extindere și modernizare, cu termen de finalizare septembrie 2026, potrivit primarului Robert Negoiță.

Părinții primiseră atunci un formular online cu trei variante de program, inclusiv una care propunea reducerea orelor la 45 de minute și rotația claselor, fără să se precizeze frecvența acestei alternări. Conducerea școlii declara atunci pentru Edupedu.ro că „se analizează organizarea programului în două schimburi” și că va solicita aprobarea Inspectoratului Școlar al Municipiului București pentru eventualele modificări. Detalii aici

Aglomerație și la Școala Nr. 280 din Rahova

Situații similare se regăsesc și în alte școli din Capitală. La Școala Gimnazială nr. 280 din Rahova, cei peste 1.600 de elevi vor începe luni, 8 septembrie, cursurile în două schimburi, însă cu un program „decalat”, a declarat pentru Edupedu.ro directoarea Violeta Filip. Decizia a venit după ce părinți au semnalat că și anul acesta școala ar fi urmat să funcționeze în trei schimburi, lucru devenit ilegal din anul școlar 2025-2026.

Inspectorul școlar general al Municipiului București, Florian Lixandru, a precizat că elevii nu vor învăța în trei schimburi, iar soluția convenită cu Inspectoratul este ca orele să fie împărțite pe intervale orare diferite, timp de cel puțin trei luni. „Primăria sectorului 5 a promis că vom mai avea 5 săli la sediul din Electromagnetica, dar mai durează în jur de 3 luni”, a explicat directoarea școlii.

  • Părinții însă critică soluția găsită, susținând că aceasta „nu schimbă în fapt cu nimic” orarul elevilor, în condițiile în care unele clase vor începe dimineața devreme, iar altele vor termina cursurile seara, în jurul orei 20. În lipsa spațiilor, elevii de clasa a VIII-a ar fi urmat să învețe după-amiaza până târziu, situație semnalată de ani de zile de familii.

Directoarea recunoaște că școala funcționează de mult timp la capacitate maximă, cu 65 de colective și doar 29 de săli, și spune că a făcut numeroase demersuri către autoritățile locale. „Am ținut legătura în permanență pe tema aceasta și cu Inspectoratul Sectorului 5 și cu Primăria. Dar toate discuțiile se împiedică în lipsa fondurilor”, a declarat aceasta.

Ministrul Educației, Daniel David, a avertizat în martie 2025 că, din anul școlar 2025-2026, nu mai este legal ca elevii să învețe în trei schimburi. „Sunt o problemă majoră, care afectează calitatea actului educațional”, a spus acesta, reamintind că inspectoratele și autoritățile locale sunt responsabile pentru a asigura spații suficiente, fie prin extinderi și construcții noi, fie prin soluții provizorii.


22 comments
  1. Ipocrizie! Cum să renunțe la privilegii nesimțite? Este o joacă cu demisia.

  2. degeaba se vorbește de „egalitate de șanse” atâta vreme cât sunt scoli „de elită” in care se investesc zeci de milioane și altele care nu au o sală de sport modernă. părinții vor fi atrași magnetic de gardul vopsit iar înăuntru sunt leoparzi: supraaglomerare, coadă la wc, bullying pe bază de haine și telefon, număr mare de copii în clasa ceea ce înseamnă calitate redusă a activității didactice, evaluarea numai prin teste, orar tâmpit etc. vrem învățământ de calitate? toți copiii să meargă la școala de proximitate, fiecare școală să aibă aceeași dotare și același număr de care didactice pentru fiecare grad profesional. sa fie un standard de pregătire și de încărcare umană pe metru pătrat. așa cum este oriunde in UE.. media de spatiu educațional per elev în UE este de 6mp/elev. in școlile aglomerate din București scade până la 2-2.5mp. dar se vrea „performanta”.

    1. pai dacă „evaluarea” o fac mămicile prin parcuri, poliția face vize de flotant pe nevé, toată lumea se înghesuie la cele 3-4 învățătoare așa-zis „bune”, dar ce să vezi, clasele sunt de la A la E.!?!? aia e: haos în școli, trafic blocat, copii înghesuiți ca pe vremuri socialiste. și analfabetul functional E gata! nu mai vorbim de brățările de aur tip mărțișor 😂

  3. Bravo! Asa ar fi trebuit sa își dea demisia, simultan, absolut toți profesorii din tara, cu trei zile înaintea începerii anului școlar. Asta ar fi fost ca o lovitura de berbec pentru cel care s-a inspirat dintr-o lucrare celebra a lui C. Rădulescu-Motru, scrisa în perioada interbelica, dar și pentru casapul nemuritor de carte și de gramatica din fruntea guvernului.

  4. Si conducerea scolii 88 a demisionat Tot legat de relocarea elevilor in alte scoli si gradinite. Pare opera domului Primar Robert Negoita

    1. adică vina lui Negoiță, sau vreți să spuneți că el ar fi in spatele acestor demisii? eu nu vad ce interes ar putea avea

  5. Crunta realitate a subvenționării educației, care în 36 de ani nu au reusit sa construiasca nici o școala noua în Iași, unde sunt o mulțime de școli gimnaziale, de cartier, cu învățare în 2 schimburi. Copiii mei amândoi vor învăța anul acesta de dupa amiază: unul până la ora 16, și cel mare până la ora 19. Majoritatea claselor de gimnaziu învață până la cl. a VIIIa inclusiv dupa-amiază. Nu vreau să-mi închipui cum va fi iarna sa ajungă la ora 19:30 acasă. I-aș pune pe guvernanți și pe cei din minister să-și facă temele și treaba la ora 21 să vadă cum e….așa am facut gimnaziul și eu acum 30 ani, dar nu mi-am închipuit ca vor ajunge și copiii mei la fel… școala românească aceeași bătaie de joc de 36 de ani…

  6. Bună ziua! O situație similara este și LA Școală Generală Ionel Teodoreanu din Sectorul 4. Cu 2 zile înainte de începerea anului școlar cei de la Primăria Sectorului 4 au venit să anunțe că lucrările nu sunt finalizate și școala nu poate fi dată în folosință. Pentru prima săptămână au introdus program de 2 ore și se va întrata în schimburi. Pe viitor încă nu se știe ce se va întâmpla.

  7. Interesant. Principalele întrebări ale părinților sunt: cine ii aduce la/de la școală. Desigur, este si asta o problema.

    Dar nimeni nu se intreaba ce si cat ar putea învata niște elevi de clasa a III-a in doar 2 1/2 ore ???

    1. mi se pare hilar să fie asta o problemă. părinții au ajuns să considere că școala este bona lor personală și să se ofuscheze nu pentru probleme reale ale sistemului de învățământ (și sunt destule!), ci pentru că nu are cine sa stea cu copiii lor când sunt la serviciu.

  8. scoala 195 (dar si altele precum Leonardo da Vinci, 190 etc) sunt modele despre cum NU SE FACE EDUCATIE. Corpuri peste corpuri inghesuite, unele clase aproape nu au soare, corpuri la 2-3m unele de altele. Ce sa vorbim despre repsectaea normelor de urbanism? Despre POT? despre retrageri obligatorii? despre sudiu de insorire? Despre necesarul de spatiu verde per cap elev? va dati seama cati metrii patrati de spatii verzi ar trebui sa aiba 195. le cei 2500 de elevi? Va spun eu…..un minim de 25000mp. Normalul ar fi de vreo 50000mp. Sa aiba copii unde sa iasa, sa se aeriseasca. Asa? unde ies? Scoala poate fi salvata. Toti cei cu vize de flotant sa fie verificati unde locuiesc. Sau, macar sa aduca adeverinte de la asociatiile de proprietari ca platesc acolo intretinere de la momentul vizei de flotant. Si, evident, viza innoita la fiecare an, asa cum prevede legea.

  9. Din Articol: „Sesizarea ridică și întrebări legate de efectele asupra familiilor: „Cine îi duce la școală? Cine îi ia de la școală? Cine suportă costurile exorbitante pentru această situație? Cine răspunde pentru faptul că părinții sunt nevoiți să își reducă programul de lucru?”

    Inca o dovada ca școală e doar o parcare de copii câtă vreme părinții muncesc. Genul asta de părinți nu știu ce e aia RESPONSABILITATE PERSONALA.

    1. Dar daca faci greva generala 2 saptamani o sa iasa parintii in strada sa se inceapa scoala. Daca le mai spui ca trebuie sa recupereze in ziua de sambata se duc peste ministru, pentru ca se pierde materie de examen atat pentru cei din ani terminali cat si pentru ceilalti. In 2023 nu au dat bani din urma pentru ca nu au fost recuperi, acum este alta situatie.

  10. Dar cand stateati la coada la viza de flotant sa inghesuiti copiii la 195, ati avut timp. Si ni v-ati gandit niciodata, in viitor, ce se va intampla peste cativa ani? Cum poate o scoala sa sustina 15 clase de pregatitoare si sa le duca mai departe? pana in a 8a? Ati dat toti buluc acolo, ca era vopsita frumos.

    1. aveți dreptate:))) de mult nu mi s-a mai întâmplat să fiu de acord cu atât de multe comentarii :))

  11. Lipsa spatiilor s a stiut nu din ac an scolar de către primărie,ISJ București siME dar nu au rezolvat ac problema S-a ajuns la o urgenta care nu se poate rezolva peste noapte ME trebuia sa asigure fonduri urgente pt a crea spatiile necesare (+primărie)

  12. Si mai sunt multe alte exemple cu scoli in trei schimburi! (https://www.administratiascolilor6.ro/admin_scoli_primariesector6/scoala-gimnaziala-regina-maria ) program la vedere!
    Asa este când populația vrea stadioane iar scolile sunt din ce in ce mai aglomerate! O fi scăzând populația in mediul rural dar in București si alte orașe mari pot fi numărate pe o mână școlile care mai invata într-un singur schimb! Nebunia este mai ales la școlile bune!
    Cate școli noi si cate stadioane au fost construite in România dupa 90? Edupedu, cred ca mulți ar fi interesați de aceasta comparație!

  13. Sunt atât de multe școli unde se anunță un început de an fastuos, însă adevărul iese la iveală când citești notele de subsol, unde scrie că elevii vor fi primiți direct în clase. Semn că profesorii, deși spuma de manageri vânduți politicului ar dori să ascundă această informație, boicotează masiv începutul de an școlar. Prin aceste conducte pline de ticăloșie și minciună, care unesc ilegal partidele de școli, rareori intră în partide exigență, responsabilitate, integritate, dar atât de des coboară în școli lipsa de integritate, lipsa de adevăr, lipsa de puritate. Simt, însă, din ce în ce mai des, că leul nu se mai lasă supus hienelor. Am încredere!

  14. Ia de vezi, unde nu e nevoie de școli se construiește, unde e nevoie, nu. Trei schimburi, nici două nu sunt normale.
    Nimic din statisticile care vă sunt la îndemână, domnule ministru al educației, nu vă provoacă, doar să mai ciupim un pic de aici, un pic de acolo.
    Și oricum, eu nu am înțeles prea bine. E reformă sau austeritate? Și pentru cine?

    1. Eee, pentru cine… ?
      Asta e o întrebare retorică, bănuiesc… pentru binele neamului, bineînțeles; și când spun „neam” mă refer la rubedenii 😏.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Competențele digitale ale elevilor și profesorilor, dezvoltarea gândirii critice și a capacității de a face față pericolelor online să devină priorități pentru sistemele europene de educație – Consiliul UE

Dezvoltarea alfabetizării digitale și media, gândirea critică și competențele de rezolvare a problemelor sunt esențiale și ar trebui să constituie o prioritate pentru sistemele de educație, potrivit concluziilor adoptate de…
Vezi articolul

Absolvenții de rezidențiat care devin medici specialiști în 2025 nu vor putea să se angajeze în spitale și instituții publice, conform deciziei Guvernului Ciolacu

Ocuparea posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice este blocată, începând cu 1 ianuarie 2025, potrivit ordonanței „trenuleț” cu măsuri fiscal-bugetare, publicată pe 31 decembrie în Monitorul Oficial. Conform actului…
Vezi articolul

Dreptatea nu trebuie cerșită de mame – scrisoare deschisă pentru Președintele Nicușor Dan, ministrul Educației Daniel David, șefii inspectoratelor școlare și directorii școlilor înaintea probelor scrise ale Bacalaureatului 2025

Mii de elevi din școlile cu predare în limbile minorităților sunt obligați să susțină proba de Limba Maternă la Bacalaureat, deși nu au beneficiat de predare integrală în această limbă,…
Vezi articolul