Deputatul UDMR Szabo Odon, în comisia de învățământ: Angajamentele cu privire la salarizare și învățământul minorităților naționale nu se regăsesc în programul de guvernare/ Ligia Deca: La priorități, într-adevăr, la nivel general, este specificată creșterea nivelului de salarizare din învățământ

476 de vizualizări
Szabo Odon / Foto: INQUAM Photos / George Călin
„Programul de guvernare are cel puțin două probleme. Angajamentele cu privire la salarizare semnate și promovate prin Ordonanță de urgență și învățământul minorităților naționale nu se regăsesc în programul de guvernare”, a declarat deputatul UDMR Szabo Odon, vicepreședintele comisiei de învățământ din Camera Deputaților, la audierile din Parlament unde Ligia Deca a primit aviz favorabil pentru un nou mandat de ministru al Educației. 

Szabo Odon a declarat că, din perspectiva UDMR-ului, va da un vot pentru ministrul Ligia Deca. Este altceva ce se va întâmpla cu Guvernul în plen, pentru că în programul de guvernare nu se regăsesc prevederi legate de învățământul minorităților naționale și salarizarea din învățământ. „Nu există deloc o prevedere cu privire la învățământul minorităților naționale, ceea ce totuși reprezintă circa 6% din întregul sistem de învățământ. Angajamentele semnate și promovate prin Ordonanță de urgență nu se regăsesc în programul de guvernare”.

  • Amintim că UDMR este acum în opoziție. UDMR a refuzat să rămână la guvernare doar cu Ministerul Energiei, pe 13 iunie, potrivit G4Media.

Ligia Deca a răspuns că „în programul de guvernare, la priorități, într-adevăr, la nivel general, este specificată creșterea nivelului de salarizare din învățământ„.

În ceea ce privește drepturile minorităților, acestea sunt garantate cel puțin la nivelul din legea în vigoare, a susținut ministrul Educației.

Intervenția deputatului UDMR Szabo Odon la audierea Ligiei Deca:

„Încep prin a vă spune că vă mulțumim pentru colaborare pe care am avut-o cu privire la adoptarea legii educației naționale preuniversitare și universitare la nivelul Senatului și în Camera Deputaților. Din perspectiva UDMR-ului, nu o să ne dezicem de această colaborare bună pe care am avut-o în această perioadă cu ministerul și cu ministrul și cu cei care au reprezentat ministerul în aceste discuții. Este o etapă în care în perioada următoare va trebui să se realizeze o implementare, sperăm cât mai rapid, a acestei legi în care vom fi partener, pentru că este o muncă depusă în comun în această perioadă și vă dorim succes și vă și susținem în această chestiune. 

În ceea ce privește programul de guvernare, am spus și o să spun în continuare, din perspectiva UDMR-ului, vom acorda votul în această comisie ministrului. Este altceva ce se va întâmpla cu Guvernul în plen, dar în această comisie vom da un vot pentru ministrul Ligia Deca. Trebuie să spun că programul de guvernare, din perspectiva noastră, are cel puțin două probleme. Deși în programul de guvernare anterior existau pasaje întregi cu privire la învățământul în limbile minorităților naționale, în acest program nu se face vorbire deloc și doriți să aveți susținerea inclusiv a colegilor de la minorități. Nu există deloc o prevedere cu privire la învățământul minorităților naționale, ceea ce totuși reprezintă circa 6% din întregul sistem de învățământ. Eu cred că acest lucru trebuie, cel puțin printr-un angajament al dvs. în această comisie să fie reglat. 

A doua chestiune pe care o spun, din păcate, se încheie o perioadă destul de intensă în ceea ce privește convulsiile din sistemul de învățământ. Nu am regăsit angajamentele guvernamentale cu privire la salarizare în programul de guvernare. Deci, nu se regăsește nici la Ministerul Muncii, nici în zona educației. Angajamentele semnate și promovate prin Ordonanță de urgență nu se regăsesc în programul de guvernare. Acest lucru eu cred că trebuie reglat cel puțin printr-un angajament în fața comisiei, ca să putem să mergem mai departe. În rest, vă doresc succes„. 

Răspunsul Ligiei Deca:

Drepturile minorităților, drepturile copiilor de a învăța în limba maternă și sprijinul acordat învățământului în limbile minorităților a fost o constantă în discuțiile din legile educației. De altfel, drepturile minorităților sunt garantate cel puțin la nivelul la care au fost garantate în legea în vigoare în legea I, per 2011. Ne dorim însă ca prin măsurile incluse deja în lege și cele generale și cele specifice, să putem sprijini toți copiii din România să urmeze parcursul educațional care li se potrivește și care le respectă identitatea. 

În ceea ce privește angajamentul guvernamental referitor la salarizare, în programul de guvernare, la priorități, într-adevăr, la nivel general este specificată creșterea nivelului de salarizare din învățământ și asigurarea finanțării pentru formarea continuă a cadrelor didactice.

În mod evident, în funcție de evoluțiile discuțiilor pe legea salarizării unitare, este bine să fim optimiști și să ne gândim că sectorul educațional va beneficia de creșteri generoase, poate chiar mai generoase decât ceea ce am discutat cu federațiile sindicale, dar asta rămâne să vedem în funcție de disponibilitățile economice ale României și de discuțiile pe care Ministerul Muncii le va finaliza cu reprezentanții personalului din învățământ„. 


1 comment
  1. ” La priorități, într-adevăr, la nivel general, este specificată creșterea nivelului de salarizare din învățământ”
    Te joci Deca, Lasa ca vine 15 septembrie si vom vedea cu cine ai sa tii orele in scoli.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marius Nistor, FSE, replică pentru Ligia Deca, după adoptarea în Guvern a deciziei care ar „răspunde cerinței sindicatelor”: Nu poate stabili niciun ministru ce este acceptabil pentru profesori. O țară care nu găsește bani pentru a-și plăti dascălii, nu are niciun fel de viitor

„Nu poate stabili niciun ministru ce este acceptabil pentru ei (angajații din Învățământ – n.red). Nu poate stabili niciun premier dacă ceea ce apare în memorandumul respectiv se ridică la…
Vezi articolul

Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe…
Vezi articolul

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: “liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: “îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta “îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul

Cătălina Poiană, prorector al UMF Carol Davila din București: 1 din 2 copii va fi supraponderal sau obez către anul 2035. Educația pentru sănătate trebuie să reprezinte o prioritate și pledăm pentru introducerea cât mai rapidă a acestor ore în școală

„Pentru populaţia românească, prevalenţa copiilor cu suprapondere şi cu obezitate către anul 2035 va fi aproape la 50% din populaţia infantilă, deci 1 din 2 copii va fi supraponderal sau…
Vezi articolul

Curiozități din viețile cercetătorilor de geniu, la Minutul Nobel: Cântărețul fără talent din corul școlii care a rezolvat celebra problemă a neutrinilor solari și scoțianul care a descoperit toate gazele rare, heliu, neon, argon, kripton și xenon

La „Minutul Nobel” Teach4u – Radio România Cultural de săptămâna trecută, am vorbit despre destine fascinante, care au schimbat soarta omenirii. Am vorbit despre : Mulți profesori îmi cer textele, pentru…
Vezi articolul