DESCARCĂ Resurse educaționale utile pentru profesorii care predau anul acesta disciplina obligatorie „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu

5.666 de vizualizări
Suport didactic – ODIHR-OSCE

Programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la: 

  • „clasa XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică; 
  • clasa a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.”

Materiale și link-uri publicate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu:

Manualul „Lecțiile trecutului ca impuls spre acțiune” în limba română: 

Resurse de la  European Holocaust Research Infrastructure

Recomandări privind predarea și învățarea despre Holocaust 

EHRI Podcast – A Petition on a Postcard Ana Bărbulescu talks about Romanian boys Marcu and Sorel Rozen)

The Holocaust in Romania Platform, created by the Elie Wiesel Institute

Pagina de start Centropa

Jindrich Lion “My Escape From Prague” – resursă discutată în timpul Seminarului

The Wiener Holocaust Library


The Persecution and Murder of the European Jews by Nazi Germany, 1933-1945 – o serie în 16 volume cu documente istorice) 

Resurse utile din programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”:


Pentru activitățile online se pot utiliza aplicațiile și materiale documentare:
• Padlet (https://padlet.com/) – pentru crearea de aviziere virtuale
• LucidChart (https://www.lucidchart.com/) și MindMeister (https://www.mindmeister.com) –  pentru crearea unor hărți conceptuale
• (https://www.readwritethink.org) –  pentru crearea unor eseuri online
• (https://www.genial.ly) –  pentru exersarea gândirii critice

10 suporturi didactice cu privire la abordarea problematicii antisemitismul prin educație, elaborate de ODIHR-OSCE 

  1. Aprofundarea cunoștințelor despre evrei și iudaism
  1. Depășirea prejudecăților inconștiente
  1. Abordarea stereotipurilor și prejudecăților antisemite
  1. Contestarea teoriilor conspirației
  1. Predând despre antisemitism prin intermediul educaţiei despre Holocaust
  1. Abordarea negării, distorsionării şi trivializării Holocaustului
  1. Antisemitismul și discursul memoriei naționale
  1. Gestionarea incidentelor antisemite
  1. Gestionarea antisemitismului în mediul online
  1. Antisemitismul și situația din Orientul Mijlociu
Recomandări pentru profesori din programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”

„Modul în care este concepută programa „Istoria evreilor. Holocaustul” răspunde unei duble exigențe: pe de-o parte, de a fi un punct de plecare comun pentru toți profesorii și, pe de altă parte, de a le oferi sprijin în interpretarea și adecvarea acesteia la condițiile specifice în care își desfășoară activitatea. Astfel se recomandă:

  • crearea unui mediu de învățare pozitiv, interactiv, cu o abordare centrată pe elev; 
  • analiza critică, din perspectiva valorilor democratice, a surselor istorice scrise, vizuale și de istorie orală; 
  • definirea termenilor antisemitism, Holocaust, genocid pe baza documentelor internaționale unanim acceptate; 
  • individualizarea istoriei, prin transformarea statisticilor în povești personale; 
  • abordarea din perspectiva interculturalității și a multiculturalității; 
  • încurajarea studiului istoriei și al memoriei locale, regionale, naționale și universale; 
  • abordarea interdisciplinară; 
  • încurajarea elevilor de a lua parte la tradițiile naționale și locale și de a reflecta pe marginea acestora; 
  • contextualizarea, pe cât posibil, a conținuturilor în raport cu comunitatea în care trăiesc elevii; 
  • descurajarea legitimării distorsionării faptelor istorice și a negării Holocaustului. 

Pentru formarea, dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor, profesorii pot folosi strategiile centrate pe elev care utilizează metode didactice interactive precum mozaicul, dezbaterea, problematizarea, cubul, turul galeriei, pălăriile gânditoare, diagrama Venn și metoda cauză-efect, metode care se pretează pentru activitățile în clasă, dar se pot folosi și aplicațiile platformelor de e-learning, conform documentului.

„Pot fi integrate în demersul didactic și site-urile Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în România „Elie Wiesel”, ale Institutului de la Yad Vashem din Israel, ale Muzeului Holocaustului din Washington, care au secțiuni dedicate activităților didactice, numeroase surse, mărturii și exemple de activități de învățare, 10 suporturi didactice cu privire la abordarea problema”, potrivit sursei de mai sus.

DOCUMENT Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” 
Informații de context
  • Legea Învățământului preuniversitar prevede că noua disciplină se va studia din anul școlar 2025/2026, potrivit art. 248 (29), după cum a remarcat directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian, într-un interviu pentru RFI.
  • Ministrul Educației, Ligia Deca, a amintit, cu ocazia Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului, că „începând cu anul școlar 2023-2024, disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul” va fi cuprinsă în planurile-cadrul ale învățământului secundar superior.”
  • Amintim că legea privind introducerea în programa școlară a studierii istoriei evreilor și a Holocaustului a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, în luna noiembrie 2021, după cum a scris G4Media.ro.
Citește și:
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare

2 comments
  1. Si la Bv se invata la cls XI. O prostie. S-au gasit unii mai cu mot. S-a scos muzica/desen/sport si s-a introdus Istoria evreilor. 1 ora pe saptamana Istoria clasica + 1 ora pe saptamana Istoria evreilor. In loc sa scoatem din programa materiile inutile, Ministerul se gandeste sa mai creeze unele noi, total inutile, parca nu putea sa aloce un capitol in istoria clasica…

  2. Uite asa va pocni nu stiu cine din degete si profii vor abandona planurile de lectie gen tabel pentru inspector, stupide si directive, leninist-maoiste si vor incepe peste noapte sa predea experiential, cu metode active, non-directiv, constructivist. Nu stiu daca sa ma apuce plansul sau rasul.

    La predare o mai fi cum o mai fi, sa vezi la evaluare dureri de cap.

    Manualul doamnei Neștian‑Sandu este foarte reusit. Se vede experienta dansei ca trainer in felul cum construieste activitatile de invatare, cum reuseste sa te conduca din punctul A in punctul B. Ma ingrozesc gandindu-ma ce va ajunge acest manual in mainile profilor din RO. A facut cineva o pregatire cu profii care vor preda?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul-pilot al ISJ Cluj de „scanare” a palmelor unor elevi pentru profilul de orientare în carieră „este o greșeală”, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai / Daniel David și decanul Adrian Opre, profesori în psihologie: Instrumentul folosit nu este acreditat, iar instituția nu este partener în proiect, cum s-a afirmat

Proiectul anunțat săptămâna aceasta, la Cluj, prin care peste 100 de elevi de clasa a XI-a ar urma să fie evaluați prin „scanarea” mâinilor cu un dispozitiv, „pentru identificarea abilităților…
Vezi articolul

Trei din patru elevi ai școlilor postliceale militare sunt vaccinați, declară Ministerul Apărării Naționale / Testarea elevilor în unitățile de învățământ ale MApN și motivul pentru care doar o parte dintre acestea au fost în vacanță

Între 70% și 75% dintre elevii unităților de învățământ postliceal militar sunt vaccinați, ceea ce face ca numărul celor infectați, izolați sau carantinați să fie redus, în limita a 2-5%…
Vezi articolul