Descentralizarea educației în criza Covid-19 – Studiu de caz: Spania și comunitățile autonome

2.602 vizualizări
Foto: Pexels.com
Posibilitatea ca deciziile privind redeschiderea școlilor să fie transferate, parțial, la nivel local, la începutul noului an școlar, este discutată în prezent în consultările pe care Ministerul Educației le are cu alte ministere și cu organizațiile profesorilor, elevilor și ale părinților, referitoare la modul cum va fi reluată școala în septembrie. Modelul descentralizat al educației este aplicat în mai multe țări cu un nivel ridicat de autonomie regională, precum Germania sau Spania. Cazul spaniol a făcut, recent, obiectul unei analize publicate pe platforma rețelei europene Eurydice – ce a însemnat autonomia regională în adaptarea școlilor din această țară la pandemie?

În România, subiectul revine permanent în comentariile oficialilor și ale altor participanți la discuțiile găzduite de minister – cel mai recent într-un interviu în care ministrul Monica Anisie a vorbit, impersonal și neangajant, despre posibilitatea descentralizării:

  • “S-au propus și măsuri prin care să descentralizăm deciziile la nivel ISJ și al unităților de învățământ. S-a considerat că trebuie să dăm oportunitatea celor care ar putea să frecventeze cursurile să o facă, dacă situația epidemiologică nu va fi dificilă.”

Analiza Eurydice descrie cum, în sistemul descentralizat din Spania, autoritățile și sistemele de învățământ regionale au acționat după propriile nevoi pentru a se adapta la condițiile impuse de pandemia Covid-10 și pentru a continua școala la distanță. În această țară, potrivit materialului citat, existau de câțiva ani inițiative de implementare a tehnologiilor digitale în educație, la nivelul Comunităților Autonome, proces pe care epidemia l-a accelerat.

Accelerarea s-a produs diferit, în funcție de nevoile locale, în aceste regiuni. Astfel:

  • În Aragon sau Catalonia, au fost dezvoltate platforme de comunicare și predare virtuală.
  • Tot la nivelul unor comunități autonome (Castilla La Mancha, de ex.), pentru o mai bună administrare, a fost autorizată folosirea unor programe și aplicații de management al predării, de la Moodle la Microsoft Teams.
  • Alte administrații regionale au decis să investească în infrastructură și conectivitate, pentru a facilita accesul și folosirea serviciilor lor de profil – cazul Extremadura și Comunidad de Madrid.
  • Unele comunități autonome, de la Țara Bascilor la Cantabria, au lansat propriile bănci de resurse educaționale online, cu acces restricționat sau deschis, clasificat după clasă, materie, cuvinte-cheie etc.
  • Tot autonomia regională a permis o mai bună administrare a programelor de furnizare de competențe digitale pentru profesori și elevi – programe aplicate în regiuni precum Insulele Canare, Castillia y Leon etc..

Analiza Eurydice precizează că Ministerul Educației a oferit comunităților autonome resurse și fonduri suplimentare pentru a face față crizei, după propriilor nevoi.

Detalii pentru fiecare dintre programele menționate, adoptate la nivel regional – în analiza publicată de rețeaua europene.

Decizia privind redeschiderea școlilor în septembrie, însoțită de un set de recomandări, aparține, însă, guvernului de la Madrid – detalii aici.

Foto: Pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ioan-Aurel Pop, președintele CNATDCU, și vicepreședinții Andruh, Banabic și Dumitru: Autoritățile naționale să se pronunțe urgent dacă Curtea de Conturi a României are atribuții de oportunitate academică. Instituția a impus includerea în contabilitate a oricărui rezultat științific. Ce “valoare contabilă” ar avea o poezie de Mircea Cărtărescu?

Reacție dură a conducerii CNATDCU, la ingerințele academice ale Curții de Conturi a României care verifică zilele acestea dacă Ministerul Educației a pus în aplicare în universități recomandările de a…
Vezi articolul

În Anglia, profesorii nu așteaptă să ia guvernul toate deciziile privind reluarea școlii: ei acuză guvernul de măsuri haotice și cer în instanță datele științifice pe care autoritățile își bazează deciziile legate de educație

Sistemul de învățământ din Marea Britanie a început pregătirile pentru redeschidere, după vacanța de sărbători, cu informații clare despre când și cum își reiau activitatea școlile. Dar situația a degenerat…
Vezi articolul

Recorduri de înscrieri la admitere au fost anunțate anul acesta de mai multe universități din țară / Psihologia, studiile economice, medicina și IT&C, cele mai căutate domenii

Universitatea din București, Academia de Studii Economice sau Universitatea Transilvania din Brașov se numără printre instituțiile de învățământ superior care au anunțat, în ultima săptămână, recorduri de înscrieri la admitere,…
Vezi articolul