„Printre atribuțiile unui inspectorat școlar județean nu se regăsește și cea de desființare a unor formațiuni de studiu”, motivează Tribunalul Constanța în decizia din 15 septembrie, când a suspendat hotărârea dată de Inspectoratul Școlar Județean Constanța cu doar 2 săptămâni înainte să înceapă școala. Este vorba despre o clasă de a IX-a de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu din localitatea Nicolae Bălcescu pe care inspectoratul a desființat-o pe motiv că nu se întrunea numărul minim de elevi. 11 elevi din acea clasă au fost nevoiți să se înscrie la alte licee mai departe de casă, unii chiar la învățământ privat. Într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro, ISJ Constanța nu aduce argumente clare și legale care să prevadă că într-adevăr instituția poate desființa o clasă.
- Edupedu.ro a scris pe 15 septembrie că Tribunalul Constanța a decis să suspende decizia prin care Inspectoratul Școlar a desființat clasa de a IX-a de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu. Între timp, elevii s-au înscris deja la alte licee și fiind trecuți în SIIIR nu se pot muta acum înapoi la clasa reînființată prin decizia instanței pentru că, potrivit legii 198/2023, nu se fac transferuri în clasa a IX-a
- De precizat, există două dosare diferite legate de acest caz: unul, cel în care un elev din clasa desființată a dat în judecată Inspectoratul și Liceul iar Tribunalul Constanța a suspedat decizia de desființare, în primă instanță și o altă cauză în care Uniunea Elevilor din Constanța au dat în judecată aceleași instituții
Tribunalul Constanța a spus că „printre atribuțiile unui inspectorat școlar județean nu se regăsește și cea de desființare a unor formațiuni de studiu”, în motivarea deciziei instanței din 15 septembrie. Atunci, Tribunalul Constanța a suspendat hotărârea Inspectoratului Școlar de a desființa o clasă de a IX-a de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu din localitatea Nicolae Bălcescu.
„În hotărârea de instanță prin care se suspendă executarea art. 3 alin. (1) din Hotărârea nr. 62/25.08.2025 a Inspectoratului Școlar Județean Constanța până la pronunțarea instanței de fond, în dosarul nr. 4444/118/2025, se motivează următoarele:
„În schimb, așa cum s-a menționat supra, motivul de nelegalitate fundamentat pe depășirea competenței îndeplinește exigențele art. 2 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 554/2004″.
- Articolul la care se face referire este unul care definește cazurile „bine justificate” – împrejurările legate de starea de fapt și de drept, care sunt de natură să creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ;
„În acest sens, instanța reține că, în aparență, analiza prevederilor Legii nr. 198/2023 și ale Regulamentului — cadru din 5 octombrie 2011 de organizare și funcționare a inspectoratelor școlare aprobat prin Ordinul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 5530/2011 relevă aspectul că printre atribuțiile unui inspectorat școlar județean nu se regăsește și cea de desființare a unor formațiuni de studiu constituite în baza art. 15 alin. (1) lit. f) din Metodologia-cadru din 4 septembrie 2023 de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6223/2023, așa cum este cea vizată de art. 3 alin. (1) al Hotărârii nr. 62/25.08.2025, în speță, această formațiune de studiu fiind menținută prin hotărârea din data de 22.08.2025 a consiliului de administrație al Liceului Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu”.

Inspectoratul Școlar Constanța a încercat să argumenteze într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro că consiliul de administrație al școlii este cel care aprobă formațiunile de studiu, dar nu a putut să dovedească cine le poate desființa.
Nu este prevăzut explicit faptul că Inspectoratul poate să desființeze o clasă, ci doat că CA-ul inspectoratului poate dezbate și aproba planul de școlarizare sau aprobă funcţionarea formaţiunilor de studiu.
„Din Anexa 1 a REGULAMENTULUI-CADRU din 5 octombrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, aprobat prin Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011, regulament invocat de instanță, precizăm următoarele:
Articolul 11
Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
o) dezbate şi aprobă proiectul planului anual de şcolarizare şi al reţelei şcolare;
o^1) aprobă funcţionarea formaţiunilor de preşcolari din grupa mare sau de elevi sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, în situaţii excepţionale, pe baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.
u) analizează calitativ şi cantitativ nivelul de şcolarizare şi stabileşte măsurile de reglare la nivelul judeţului/ municipiului Bucureşti;
y)stabileşte cadrul de organizare a examenelor şi evaluărilor naţionale, a admiterii în liceu, a examenelor de certificare a competenţelor profesionale şi a concursurilor şi olimpiadelor şcolare, conform metodologiilor emise de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ordine şi metodologii ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
Referitor la litera y) menționată mai sus, am precizat deja prin comunicat de presă că obligația Comisiei de admitere județene, precizată în Calendarul de admitere în învățământul liceal și profesional, pentru anul școlar 2025 – 2026, este aceea de a rezolva, între 21 august și 22 august 2025, situațiile de la nivelul unităților de învățământ la care, în urma celor două etape de admitere, nu s-au constituit în limitele legale formațiuni de studiu, prin redistribuirea candidaților admiși la clase/grupe și calificări la care nu s-au constituit efectivele minime legale.
Ce se întâmplă cu elevii înscriși deja, de nevoie la alte licee
Inspectoratul a mai precizat că vineri, 19 septembrie, la 4 zile de la decizia instanței de a suspenda desființarea clase, doar un elev s-a înscris în acea clasă, acum reînființată prin decizia instanței.
ISJ a spus anterior că dintre cei 14 elevi din ace clasă, 11 s-au înscris deja la alte licee dintre care 5 la învățământ privat.
De remarcat, pentru că după desființarea clasei elevii trebuiau să urmeze cursurile unui liceu, aceștia s-au înscris la alte școli mai departe de casă și automat au fost înscriși în Sistemul Informatic Integrat de Învățământ din România. Legea nu le permite acum să se mute la clasa reînființată la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu decât prin transfer, iar transferurile în clasa a IX-a nu sunt permise, potrivit legii 198/2025.
„Menționăm că astăzi, 19.09.2025, la clasa de învățământ profesional de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu, menținută prin hotărârea de instanță, nu este înscris decât un singur elev, altul decât cel care a demarat acțiunea în instanță.
Elevul care s-a adresat instanței este în continuare înscris, conform datelor de astăzi din SIIIR, la un liceu particular din municipiul Constanța, în condițiile în care liceul din Nicolae Bălcescu are clasa repusă în SIIIR de luni, 15.09.2025, de când s-a hotărât acest lucru în instanță.
Tot astăzi, 19.09.2025, este ultima zi în care trebuie finalizată operarea modificărilor la planul de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 și asocierea elevilor la formațiunile de studiu„, menționa vineri ISJ Constanța.
Instanța îi dă dreptate elevului și în privința argumentului că prin desființarea clasei a fost pus în situația de a face zilnic naveta sau să se mute în municipiul Constanța, „ambele variante implicând costuri suplimentare pentru reclamant și părinții acestuia„.
„Nu în ultimul rând, instanța reține că este îndeplinită și cerința pagubei iminente în sensul art. 2 alin. (1) lit. ș) din Legea nr. 554/2004, prin desființarea formațiunii de studiu reclamantul fiind pus în situația de a face zilnic naveta, de luni până vineri, din localitatea de domiciliu până în Municipiul Constanța ori de a se muta temporar în Municipiul Constanța prin închirierea unei locuințe, ambele variante implicând costuri suplimentare pentru reclamant și părinții acestuia.”
Inspectoratul școlar Constanța a adus ca contra argument faptul că potrivit legii elevii primesc bani de navetă, însă anul trecut au existat numeroase luni în care elevii au plătit din banii lor abonamentele pentru a ajunge la școală.
Răspunsul ISJ, referitor la navetă:
„Referitor la acest aspect, menționăm elemente legislative din Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023
Art.83
(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.
(2) Finanțarea gratuității prevăzute la alin. (1):
a) pentru transportul public local și metropolitan rutier se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinație;
b) pentru transportul public rutier județean și interjudețean se asigură elevilor de nivel liceal care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, prin inspectoratele școlare, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1)”
Informații de context
Uniunea Elevilor din Constanța a atras atenția la început de septembrie, că Inspectoratul Școlar Constanța a decis în data de 25 august să desființeze clasa de a IX-a – domeniul Construcții, de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu din localitatea Nicolae Bălcescu, calificarea profesională Zidar– Pietrar – Tencuitor, pe motiv că sunt doar 14 elevi, alți doi înscriși erau repetenți și de aceea nu au fost luați în calcul.
Trimiși de Inspectorat la alt liceu, cel de la Crucea, și această clasă a fost desființată tot pentru că nu erau suficienți elevi.„În consecință, peste 30 de copii au fost lăsați fără opțiuni reale, fiind obligați să facă naveta zilnică, să stea la cămin sau, în cel mai rău caz, să renunțe la școală”, spunea UER.
Contactat de Edupedu.ro, șeful ISJ Constanța, Sorin Mihai, a spus pe 15 septembrie că a fost desființată clasa pentru că nici acolo nu s-au înscris decât 14 elevi, deși Inspectoratul i-a îndrumat să meargă la acel liceu.
„Nu s-au înscris la Crucea, deși noi i-am trimis acolo. Discuția e legată de proximitate sau poate îi trimiteam la o școală mai bună”, spune Sorin Mihai.
Cum justifică Inspectoratul școlar Constanța decizia de desființare a clasei
Contactat de Edupedu.ro pe 15 septembrie, șeful ISJ Constanța a pasat responsabilitatea către conducerea Liceului Tehnologic I. C. Brătianu și spune că Inspectoratul nici nu a primit cerere din partea școlii de a înființa clasa de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu din localitatea Nicolae Bălcescu, tocmai pentru că nu era numărul minim de elevi întrunit.
„Liceul Tehnologic I.C. Brătianu Nicolae Bălcescu nu a solicitat către Inspectoratul Școlar Județean Constanța funcționarea cu o formațiune de studiu sub efective la clasa de debut din învățământul profesional. O astfel de solicitare din partea unității de învățământ s-a făcut pentru clasa a XIII-a seral, pentru care Consiliul de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Constanța a aprobat în ședința din 28.08.2025 funcționarea, în anul școlar 2025-2026, cu 14 elevi, așadar cu efectiv diminuat cu 2 elevi față de numărul legal. Așadar, nu se poate considera că nu s-ar fi putut face un demers similar dacă s-ar fi dorit luarea în discuție, în vederea aprobării, a efectivelor clasei a IX-a, învățământ profesional. Art. 23 alin. 6 din Legea nr. 198/2023 stabilește cadru legal de funcționare în aceste condiții, respectiv cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).
Era necesară o justificare a consiliului de administrație al unității de învățământ. În lipsa solicitării și a justificării, Inspectoratul Școlar Județean Constanța nu avea temeiul legal de a pune în discuție menținerea ca formațiune de studiu a clasei a IX-a, învățământ profesional.
Mai mult decât atât, nici procesul verbal ori extrasul din procesul verbal al consiliului de administrație al Liceului Tehnologic I.C. Brătianu Nicolae Bălcescu, care apar în plângerea prealabilă, nu au fost înaintate către Inspectoratul Școlar Județean Constanța”, potrivit unui comunicat de presă transmis Edupedu.ro.
De asemenea, legat de cei doi elevi repetenți care ar fi fost înscriși în clasă și astfel s-ar fi întrunit numărul de 16 elevi pentru a se constitui clasa de a IX-a, Inspectoratul Școlar Constanța spune că pe lista finală a elevilor înscriși nu erau trecuți și cei doi elevi repetenți și că, potrivit calendarului și legii „aceștia nu ar fi putut să participe la admiterea în învățământul profesional pentru anul școlar 2025-2026, așadar au fost în mod eronat trecuți în lista respectivă:
Art. 10 pct. 1 din OME nr. 7.426 din 18 noiembrie 2024 privind organizarea desfășurarea și calendarul admiterii în învățământul profesional și învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4, conform Cadrului național al calificărilor, pentru anul școlar 2025-2026, precizează:
Absolvenții clasei a VIII-a din serii anterioare care au participat la procesul de admitere în anii precedenți și au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile, au fost declarați repetenți sau doresc să se transfere între învățământul liceal și învățământul profesional sau, în cadrul aceluiași tip de învățământ, de la o filieră/un domeniu de pregătire/specializare/calificare profesională la alta/altul nu participă la procesul de admitere în învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025-2026. Pentru continuarea studiilor, acestor absolvenți li se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educației”, se mai precizează în comunicat.
Pe 1 septembrie, după ce a luat decizia de a desființa clasa de a IX-a de la Liceul „I.C. Brătianu” din Nicolae Bălcescu, inspectorul școlar general Sorin Mihai a spus că legea nr. 141/2025, care prevede tăierile din Educație și reorganizarea numărului de elevi în clasă nu îi permite să înființeze clase cu mai puțin de 16 elevi și că elevii se pot îndrepta spre liceul de la Crucea, deși asta însemna ca elevii să facă naveta. Însă, cu doar 2 zile înainte de începerea școlii, ISJ Constanța a decis să desființeze și această clasă de la Liceul de la Crucea din aceleași motive.
Răspunsul ISJ Constanța după motivarea instanței
Citește și:
Instanța a decis să suspende decizia ISJ Constanța prin care a desființat o clasă de a IX-a la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu, pe motiv că nu sunt suficienți elevi înscriși / Șeful inspectoratului școlar, Sorin Mihai: Vom ataca decizia, elevii s-au înscris la alte școli deja, dintre care 5 sunt la o școală privată, deși inspectoratul i-a îndrumat către o școală de stat
Uniunea Elevilor Reprezentanți: ISJ Constanța a desființat și clasa de la Crucea, după ce îi trimisese acolo pe părinții elevilor înscriși în clasa a IX-a de la Liceul „I.C. Brătianu”, desființată tot de Inspectorat
Foto: © Monica Butnaru | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
E bine, așa află și ISJ-urile ce atribuții (nu) au 😆. Zeii de ei, of, of!
Tribunalul Constanța a procedat corect! ISJ-urile aplică legea după ureche!…
Cate mi de clase au fost desfitate de catre inspectorat in acelasi mod de-a lungul timpului…….