Mihaela Enache, profesoară de fizică și director adjunct al Liceului Tehnologic “Dimitrie Bolintineanu” din Bolintin-Vale, a vorbit despre lipsa de resursă umană. „Nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât”. Declarația a fost făcută la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ miercuri, 5 martie, la Colegiul Național „Sf. Sava“.
Aceasta a spus că este că domeniul tehnic „are o mare problemă” în privința resursei umane. Profesoara a explicat că inginerii și maiștrii au ajuns la vârsta de pensionare și se retrag din cariera didactică, fiind „dezamăgiți de realitățile pe care le știți”:
„Mai am ceva de spus. Apropo de resursa umană, domeniul tehnic are o mare problemă în acest moment. Eu predau la un liceu tehnologic, resursa umană pe domeniul disciplinelor de specialitate: nu mai avem ingineri. Nu știu dacă la voi e altfel, la noi asta e realitatea. Maiștri nici atât. De ce? Au ajuns la vârsta de pensionare foarte mulți, ca profesorii de fizică, de altfel, și se retrag din cariera didactică, dezamăgiți de realitățile pe care le știți. Dezamăgiți și de interesul elevilor pentru învățare.”
Mihaela Enache a spus că apelează la foștii elevi care au mici afaceri și îi roagă să-i primească elevii în practică:
„Cum procedăm? Îl duc la agentul economic, dacă agentul economic mi-l primește. Vă spun cu sinceritate că abuzez de foștii mei elevi care au mici afaceri, rugându-i să-mi primească copiii în practică. Și îi primesc, pentru că le este rușine. Nu-mi pot asigura un tutore de practică. Îmi spun: „îi primesc, dar scot om din producție pentru ei?”.
Deci sunt niște probleme care țin de realitățile școlii românești pe care probabil că le cunoașteți. Deci, resursa umană în domeniul tehnologic este o mare problemă. Răspunderea mea, ca director, atunci când trimit un copil la agentul economic, este enormă, pentru că trebuie să mă bazez pe un agent economic serios, pe un agent economic care-mi asigură un tutore de practică, cu care negociez un CDL (curriculum în dezvoltare locală – n.red) convenabil și pentru el, convenabil și pentru noi, pentru că mă uit tot timpul către standardul de pregătire profesională, către profilul absolventului de liceu tehnologic și trebuie să-l am în față zi de zi.”
Despre lipsa de profesori
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.
Profesorul de matematică Flavian Georgescu a adus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
2 comments
am eu o idee. dați voie ca instituțiile de învățământ sa se autofinanțeze parțial impunând taxe . sa vedeți ca dacă taxezi elevii cu 200 ron lunar strângi 6000 de la o clasa. sa vedeți ce atractiv o sa devina învățământul cu câteva mii de euro lunar
Nu mai avem nici industrie, deci invatamentul tehnologic este o fantoma.