Doar 1 din 3 elevi de clasa a VIII-a din județul Bihor a vorbit cu un consilier de orientare școlară înainte de a alege liceul, potrivit unui studiu sociologic realizat de Universitatea din Oradea / Aproape jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a privesc viitorul cu îngrijorare, iar 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii

522 de vizualizări
Raport Universitatea Oradea
Elevii de clasa a VIII-a din școlile publice din județul Bihor iau decizii privind viitorul lor școlar fără sprijin adecvat: doar o treime au discutat cu un consilier de carieră, arată cel mai recent studiu Monitorul Educațional al Rezultatelor Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor 2025, realizat de Universitatea din Oradea. În același timp, aproape jumătate dintre ei privesc viitorul cu îngrijorare, 18,9% nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere, iar cel puțin 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii. Studiul a fost realizat de Universitatea din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar și CJRAE Bihor, pe un eșantion reprezentativ de peste 2.300 de elevi. Coordonator a fost șeful școlii doctorale de sociologie, profesorul Adrian Hatos.
  • Cel puțin o zecime dintre elevi au fost victime ai minim unei forme de hărțuire în ultimul an
  • Doar o treime dintre elevi au discutat cu un consilier în carieră
  • 18,9% nu au pe nimeni de încredere la care să apeleze

Potrivit studiului, peste 56% dintre elevii din județ se hotărâseră deja, la momentul analizei, asupra școlii pe care urmau să o aleagă pentru clasa a IX-a. Cu toate acestea, doar o treime dintre aceștia au beneficiat de măcar o discuție cu un consilier școlar.

Totodată, 7,2% dintre respondenți au declarat că s-au gândit să renunțe la școală în ultimul an, iar cel puțin 10% au fost victime ale unor forme de hărțuire sau bullying.

Datele sugerează că, în lipsa sprijinului specializat, alegerile sunt influențate în principal de părinți, prieteni sau reputația școlii, iar criterii precum „siguranța în școală” sau „distanța față de casă” cântăresc aproape la fel de mult ca profilul specializării.

Această lipsă de sprijin profesional este dublată de un nivel al anxietății și fragilității emoționale în rândul elevilor. Conform raportului MERPAS 4, publicat de Universitatea din Oradea, aproape 50% dintre elevi privesc viitorul cu îngrijorare, iar 6% declară un nivel foarte scăzut de satisfacție cu viața. Mai mult, 18,9% afirmă că nu au pe nimeni apropiat în care să aibă încredere – nici familie, nici profesori, nici prieteni.

În plus, datele din studiu arată că mulți dintre elevi sunt implicați în parcursul lor școlar: media generală în clasa a VII-a a fost de 8,82, iar peste jumătate dintre respondenți au avut medii peste 9. În plus, 58% au ales filiera teoretică pentru liceu, iar peste 50% plănuiesc să urmeze studii universitare.

Totuși, aspirațiile vin într-un climat tensionat: 18,6% dintre elevi se gândesc că ar putea lucra în străinătate, iar în procesul decizional privind liceul, factorii determinanți nu sunt consilierea profesională, ci specializarea oferită de școală și percepția de siguranță.

Raportul MERPAS – Monitorul Educațional al Rezultatelor, Practicilor și Atitudinilor în Școlile din Bihor – a ajuns în 2025 la cea de-a patra ediție. Studiul este coordonat de echipa Școlii Doctorale de Sociologie din cadrul Universității din Oradea, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor și al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională. Cercetarea s-a desfășurat între februarie și mai 2025 și a inclus 2.308 elevi de clasa a VIII-a, selectați prin eșantionare reprezentativă, acoperind toate tipurile de localități și școli.


3 comments
  1. Întrebați elevii dacă au mers la consilierul școlar,la biblioteca,dacă s au făcut experiențe la laboratorul de fizică și chimie au să spună aproape toți vă nu au existat aceste activități.Intrebati laboranții,bibliotecarii ,consilierii dacă s au întâlnit cu elevii și toți au să spună că în fiecare zi s au întâlnit cu zeci de elevi.

    1. Asa e!!!! poate nu chiar peste tot! dar in 99% din situatii, ,asa e! si vor aceleași salarii cu cei care muncesc!

  2. foarte rău că n au vorbit! de ce nu au mers la cabinetul scolii?!
    un lucru le care ar trebui sa l facă MEC ar fi sa se preocupe de dotarea cabinetelor școlare cu teste psihologice profesionale .
    școlile nu aloca bani pentru așa ceva și nu poți face minuni din nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În „Săptămâna Verde” și „Școala Altfel” nu sunt permise excursiile internaționale, fără documentație, transmite ISMB. Deplasările trebuie să aibă un caracter preponderent educativ și să fie finanțate de școală sau prin asociațiile de părinți

Inspectoratul Școlar al Municipiului București a precizat într-o adresă trimisă școlilor privind organizarea programelor „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, că nu sunt permise excursiile internaționale, „în absența documentației și aprobărilor…
Vezi articolul

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, care să stea 4 ore pe zi la școală, cu ore de 30 de minute și restul clasei, prin rotație, face școală online – Recomandările pentru redeschiderea școlilor, de la Institutul pentru Sănătate Publică

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, elevii să stea maximum 4 ore pe zi la școală, iar fiecare oră de curs să dureze cel mult 30 de minute, în…
Vezi articolul

Tudorel Toader, contestat de profesori ai Universității din Iași: voi scoate o monografie în care voi scrie ce am făcut și ce n-am făcut la Justiție / Reprezentantul studenților îi cere să facă un pas în spate: Capul dacă este corupt nu poate susține viața trupului. Voiesc să fie o astfel de exorcizare – SURSE

Discuție cu reproșuri între rectorul Universității Cuza din Iași, care vrea să candideze pentru al doilea mandat de rector, și câțiva profesori și studenți. “Cât ați fost ministru, iarăși este…
Vezi articolul

DOCUMENT Posibilitatea suspendării cursurilor fizice și trecerea tuturor elevilor și copiilor la școala online, introdusă în lege până pe 10 ianuarie 2022 – proiect de ordonanță de urgență

Posibilitatea suspendării cursurilor fizice și trecerea tuturor elevilor și copiilor la școala online este introdusă în Legea 55/2020 pe perioada 13 septembrie 2021 – 10 ianuarie 2022, potrivit unui proiect…
Vezi articolul