Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în emisiunea Starea Nației, că „trebuie mărit salariul” profesorilor. „Evident că mărirea salariului nu vine pur și simplu. Trebuie să vină cu standarde minimale de performanță, trebuie să vină cu indicatori de performanță, cu asumarea responsabilității”, a precizat acesta.
Ministrul Educației a spus că, pentru un tânăr debutant, care dorește să-și facă o familie, o casă, salariul nu-i permite să trăiască de pe o lună pe alta:
„Noi trebuie să schimbăm rolul profesorului în societate. Altfel spus, trebuie mărit salariul. Evident că mărirea salariului nu vine pur și simplu. Trebuie să vină cu standarde minimale de performanță, trebuie să vină cu indicatori de performanță, cu asumarea responsabilității. Dar nu poți aduce tineri buni în sistem cu un salariu de debutant care nu-le permite să trăiască de pe o lună pe alta, mai ales un tânăr care, dacă vine în sistem, este în faza în care are nevoie să-și facă o familie, o casă. Ori tu vii să faci ce? Cu un salariu care nu-ți permite să trăiești de pe o lună pe alta.
Deci, astea sunt lucruri care trebuie abordate frontal, direct și să dăm un răspuns. Vrei să schimbi educația? Vrei să nu mai avem 40-42% analfabetism funcțional? Toate aceste lucruri pe care le-am spus trebuie schimbate. Unele se pot schimba fără bani, altele costă”, a spus Daniel David.
Miercuri, 2 aprilie, Marcel Ciolacu, prim-ministru la acea vreme, a anunțat că profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii.
Informații de context
Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „un profesor poate să își dea sufletul în clasă, să explice și să nu aibă rezultate”. Aceasta a spus că este legat de intrarea elevilor la unele licee cu medii foarte mici.
Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a spus că „e foarte greu să stabilești cine face performanță”. Aceasta a menționat că „performanță se face și de la nota 5 spre nota 6. Și acolo e muncă multă cu acel elev. Performanță e și de la 9 la 10”.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a dat replică anunțului premierului Marcel Ciolacu în privința salarizării profesorilor pe bază de performanță. Într-o declarație transmisă de TVR Info, oficialul a respins ideea evaluării pentru componenta salarială, pentru care a explicat că ar trebui să existe standarde minime. Tototdată, Daniel David a cerut ca astfel de standarde să fie pentru toți funcționarii publici. Ministrul a spus că venituri diferențiate pe bază de performanță pot exista, dar nu salarii.
„Feedback de la directori: pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu sunt treaba ta și care sunt sau nu cuprinse în fișa postului?”, întreabă retoric Șerban Iosifescu, expert în educație și fost președinte al Agenției Române de Asigurare a calității în școli (ARACIP), într-un comentariu publicat pe pagina sa de Facebook,
„Este aberant să evaluezi activitatea unei persoane pe baza rezultatelor obținute de altcineva”, este de părere profesoara Iuliana Șerfan, într-un punct de vedere trimis Edupedu.ro. „Rezultatele elevilor pot fi influențate de o mulțime de factori (pregătirea anterioară, condițiile familiale și sociale, probleme de sănătate, nivel de inteligență, influența mediului, etc)”, a spus aceasta.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „profesorii n-au nimic împotrivă să fie evaluați, numai că această evaluare să fie extrem de obiectivă și bine cuantificată”.
„Propunerea de a remunera sau recompensa în funcție de performanță profesorii (…) ridică probleme de formă și de fond”, ce țin de cultura școlară, lipsa unor criterii uniforme de performanță și birocrația „nefuncțională” din educație, apreciază Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați.
Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, a spus că „noi nu avem standarde naționale de evaluare (pentru elevi – n.red), adică nota 8 de la un liceu din Pașcani să fie egală, ca performanță, cu nota 8 de la un liceu din București”. Declarația a fost făcută pentru știrile ProTV.
În luna martie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a precizat, la Euronews România, că este foarte important să dăm valoare notelor, dar trebuie să avem standarde de evaluare pentru acest lucru.
În decembrie 2024, noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”
În ianuarie anul acesta, ministrul Educației și Cercetării a afirmat că indicatorii pentru creșterea veniturilor cadrelor didactice performante vor fi gata la sfârșitul lunii mai.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie 2024, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.
- „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.
Pe 8 decembrie 2024, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie 2024, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Foto: © Hossein Lohinejadian | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Intai sa dovedeasdca ca merita marire de salariu. De la ultima marire de salar a profesorilor, am observat mai putin interes din partea lor . La privat se mareste salariul doar daca dovedesti ca meriti. Din pacate sunt foarte putini profesori cu vocatie.
Trebuie marit cand sunt alegeri!
Tot cu bau-bau numit criterii de performanta?
Da, salariile trebuiesc mărite. Un minim, așa cum au zis-o si sindicatele, este necesar.
Solutia simpla este:
1. salariul de intrare egal cu mediu pe economie,
2. rezidentiat pe 5 ani,
3. dupa 5 ani, salarizare intre limite, cu o limita inferioara mai mult decât decentă, o limita superioară pentru criterii “de performanta”
4. analiza la fiecare 5 ani, odată cu trecerea într-o noua treapta de salarizare, pana la vechimea de 40 de ani
discuții sterile. salariul este unul. trebuie discutate doar bonusurile: olimpiade, concursuri, rezultate deosebite observabile/măsurabile, cărți scrise, articole științifice reale, necopiate…. activități de genul deplasare la McDonalds sper că nu vor intra. adevărul e că va fi foarte greu…nu au vina cei care nu au copii de olimpiada, dar…nici capra vecinului nu trebuie sa moară pt. cei ce au olimpici . cel mai greu de cuantificat va fi progresul scolar pt. copiii cu note mai mici. e greu sa fii obiectiv în evaluarea pt. bonusuri a celor ce ridica un copil de la 4 la 6, de ex. cum facem sa aflăm daca nu e “din pix”?
atunci renunțați la caricatura de gradație de merit făcuta anul asta numai din adeverințe!!!