De 1 aprilie, Ministerul Educației a anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să scrie criteriile de performanță pentru salarizarea profesorilor

7.252 de vizualizări
Marius Nistor, Simion Hăncescu și Anton Hadăr / Foto: Gov.ro
Luni, 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.

„Astăzi (1 aprilie – n.red), Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut o întâlnire cu reprezentanții federațiilor reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar și superior, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, pentru stabilirea demersurilor în vederea identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar pe criterii de performanță”, se arată în comunicatul Ministerului Educației.

Potrivit sursei citate, „întâlnirea are loc în contextul recentelor recomandări ale OCDE privind salarizarea pe criterii de performanță, precum și în contextul susținerii, de către Prim-Ministrul României, domnul Marcel Ciolacu, a unei reforme a salarizării.”

Luni s-a stabilit constituirea un grup de lucru pentru elaborarea proiectului de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță:

„În cadrul discuției a fost agreată, ca prim pas, constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați de federațiile sindicale reprezentative, care să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță. Calendarul de desfășurare a activităților va fi stabilit la prima întâlnire a grupului de lucru”, după cum se arată în anunț.

Deși informația a fost publicată pe 1 aprilie de Ministerul Educației, până la această oră nu au fost precizări că ar fi fost o păcăleală.

Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.

Informații de context

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Citește și:
Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate
Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

13 comments
  1. Mare atenție, performanță va însemna chestii de genul olimpici negresit
    Ei vor pe aia să-i bage la salarii mai mari, nu pe noi ceilalți din alte școli și licee tehnice unde abia ne ținem orele

    Uitati
    https://www.edupedu.ro/echipa-de-elevi-de-la-colegiul-sfantul-sava-din-bucuresti-medaliata-cu-aur-la-prima-editie-a-turneului-de-chimie-din-georgia-problemele-inspirate-din-povestea-personajelor-mitologice-iason-si-medei/

    Adică tot politrucii și aia care nu fac orele cu elevii de masa vor profita. Ce marfa ai la Sf Sava și ce marfa la școala profesională. E nedrept. Suntem astfel discriminați.
    Sa ne opunem.
    Sa faci olimpici nu e performanta, iar noi astelalte sa ne luptam cu clase heterogene cu vagabonzi și interlopi care ne și agresează.

  2. In primul rand, sindicatele nu au habar de performanta ! Au facut ei vreo performanta , candva ??? Da…. La sabotat sistemul ! In al doilea rand, nici noi nu suntem de acord cu salariile si bonusurile guvernantilor si ale liderilor de sindicat ! Performanta lor, de cine este evaluata ? In al treilea rand, in care alt sistem , salariile sunt stabilite in functie de performanta ? Despre ce vorbim ????? O alta gaselnita in tomberonul cu idei geniale !!!!

  3. Pai este simplu, la liceu in functie de numarul de elevi care iau bacalaureatul, iar la gimnaziu in functie de numărul de elevi care iau evaluarea nationala cu media peste 5. La invatatori, in functie de numarul de elevi care stiu sa citeasca fluent si stiu cele 4 table : ale adunarii, scăderii, înmulțirii și împărțirii pe de rost, la finalul celor 5 ani de ciclu primar.
    La celelalte discipline să se ia în considerare printr-o testare scrisă a elevilor cum era simularea judeteană din clasa a VII-a. Propun reintroducerea treptei a II-a ca să învețe elevii pentru acest examen, nu să stea fără să învețe până în clasa a XII-a si deabia în ultima clasă de liceu să înceapă să învețe.

    1. Deci ce vrei tu e ca în colegiile naționale, unde școala e făcută în privat cu meditatorii iar rezultatele elevilor n-au, uneori, legătură cu ce face profesorul la clasă, să fie și cele mai mari salarii, iar la școlile de cartier sau de la sat, unde familia muncește cu ziua, elevul vine la școală doar jumătate din an, că în rest muncește… să fie cele mai mici salarii, că doar e după rezultate!

      Așa, și după ce se implementează regula asta, care e prostul care rămâne în învățământ în școlile de cartier sau rural?

  4. Este o aberaţie. Ciolacu dă indicaţii preţioase, care a trecut prin şcoală ca gâsca în apă.Cum poţi aprecia performanţa unui cadru didactic de la un colegiu naţional vis a vis de un profesor de la şcoala gimnazială din Hârtoapele din Vale? Munca depusă de profesor e aceeaşi, dacă nu mai mare e cea depusă de profesorul din sat.

  5. Pentru ca trebuie sa facem mai multe ore din cauza lipsei de personal?
    La sport de au aceeasi norma cand nu au lucrari de corectat, teste de pregatit, lectii de pregatit, etc.?
    Mai intai trebuie rezolvate problemele existente!

    1. dle Viorel,nu putem ataca niste colegi și să punem la colt anumite discipline. Sunt convinsă că și orele de sport necesita pregătire, normele de control la fel …haideți să nu permitem sa ne lăsăm învrăjbiți și să considerăm că anumite materii nu merita…daca e bine pregătită și oamenii se implica,orice materie este atrăgătoare…

      1. Ce norme de control? Profii de sport dau 10 din oficiu la toti elevii, nici nu se uita cui trec notele, elevii bat mingea singuri, profii stau in cabinetele lor la cafea si pe telefon.

        1. Colegul meu de sport(de la tara) e primul pe judet, fa probe, face odata cu ei om la 50 de ani, aduce materiale de acasa si are rezultate foarte bune(gradul I cu 10) si rezultate la competitii.Colegele de la alte dicipline fac si meditatii la scoala gratuite. Pentru cultura ta generala, nu exista cabinete ale profesorilor. Doar directorul are.Profesorii au o sala de recreere comuna, numita cancelarie. In care demult nu mai ajung decat pentru a lua/lasa catalogul, facand pe jandarmii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Viitorul digital al învățământului superior: universitățile au acționat bine în pandemie, dar pentru programe online sustenabile au nevoie de mult mai multe resurse tehnice, educaționale și financiare – raport al Comisiei Europene

Instituțiile de învățământ superior au dovedit, pe parcursul pandemiei Covid-19, o capacitate foarte mare de adaptare la modelele digitale de predare, însă au nevoie de foarte multe resurse suplimentare și…
Vezi articolul