VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ

22.025 de vizualizări
Foto: Alex Micsik / Agerpres Foto
În Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor, a declarat astăzi, 11 martie 2024, ministrul Educației, Ligia Deca. „Avem discuții și pe regândirea gradației de merit si pe regândirea treptelor de salarizare. Acum avem un raport tehnic [realizat de OCDE și finanțat de DG Report a Comisiei Europene – N.Red.] și urmează să adâncim discuția tehnică”, a anunțat Ligia Deca în cadrul unei conferințe la Alba Iulia transmisă de Alba24.ro.

„Nu este simplu, nu se poate face peste noapte [salarizarea profesorilor pe bază de performanță – N.Red.], pentru că ne dorim ca salarizarea să fie una echitabilă”, a declarat Ligia Deca.

Anunțul a fost făcut în contextul în care OCDE a solicitat Ministerului condus de Ligia Deca să corezele salariile profesorilor din România cu performanța acestora, iar premierul Marcel Ciolacu i-a cerut explicit Ligiei Deca să preia „propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele”.

Amintim că anul acesta în România se vor desfășura toate cele 4 rânduri de alegeri: parlamentare, europarlamentare, locale și prezidențiale.

Declarațiile făcute de Ligia Deca, ministrul Educației, cu privire la introducerea în învățământ a unei salarizări pe bază de performanță:
  • Avem un raport al experților OCDE, a făcut parte dintr-un raport tehnic al Comisiei Europene, care semnalează că, într-adevăr, salarizarea ar trebui legată de standarde de performanță în cariera didactică, care să fie legată inclusiv de progresul în carieră. Avem discuții și pe regândirea gradației de merit si pe regândirea treptelor de salarizare. Acum avem un raport tehnic [cel realizat de OCDE și finanțat de DG Report a Comisiei Europene – N.Red.] și urmează să adâncim discuția tehnică, mai ales că noi avem într-un proiect european un profil al cadrului didactic; el trebuie detaliat pe tipologii, pentru că una sunt profesorii care se concentrează pe mentorat pentru viitori profesori, alta când merg pe o carieră de management, deci trebuie să detaliem standardele pentru fiecare tipologie.
  • Expertii OCDE ne spun că este nevoie de foarte multe date, pentru că a măsura performanța în zona didactică nu e deloc simplu și vedem asta din exemplul altor țări care au criterii multifactoriale.
  • Nu este simplu, nu se poate face peste noapte, pentru că ne dorim ca salarizarea să fie una echitabilă.

Declarațiile au fost făcute luni, 11 martie 2024, la Alba Iulia, unde ministrul Ligia Deca a participat la o ceremonie de semnare a contractului pentru construcția unui campus de învățământ dual, transmite Alba24.ro. Potrivit ministrului, este vorba despre o „investiție fabuloasă, 24 de milioane de euro, din care 4 milioane de euro sunt contribuții ale partenerilor din proiecte, deci nu vorbim doar de fonduri europene”.

Informații de background
Elizabeth Fordham, OCDE, într-o conferință la București la care Ministerul Educației nu a invitat presa: Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri
Elizabeth Fordham / Foto: Edupedu.ro

Amintim că salarizarea profesorilor din România în funcție de performanța acestora a fost cerută Ministerului Educației condus de Ligia Deca într-un raport elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu finanțare de la DG Report a Comisiei Europene, la solicitarea Ministerului Educației. Raportul a fost lansat la București marți, 5 martie 2024, în cadrul unei conferințe în care Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, a declarat că în România „a existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri”.

Presa nu a fost invitată la conferința organizată de Ministerul Educației, ci doar îndreptată de reprezentanții instituției, cu 15 minute înainte de deschiderea evenimentului, să urmărească o transmisie pe Facebook. Reporterilor Edupedu.ro care au venit să asiste fizic, dat fiind interesul public ridicat în legătură cu acest subiect, persoane implicate în organizare din partea Ministerului Educației le-au transmis inițial că nu este permis accesul presei. La întrebările reporterilor cu privire la identitatea celor care au impus această interdicție, persoanele respective au revenit asupra deciziei și au hotărât să permită prezența jurnaliștilor la conferința organizată de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației.

Raportul OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin» include nu mai puțin de 18 recomandări-cadru pentru România și peste 70 măsuri detaliate pentru autoritățile române, multe care ating elemente-cheie necesare unei reforme în educație, dar care lipsesc în prezent. Concret, experții OCDE îi cer ministrului Ligia Deca „revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”. O altă solicitare este următoarea: „stabilirea metodologiei de tranziție a cadrelor didactice pe noile trasee de carieră și de gestionare a performanțelor și progresului pe parcursul carierei”.

Marcel Ciolacu / Foto: Ilona Andrei – G4Media

Premierul social-democrat Marcel Ciolacu i-a cerut în mod repetat ministrului liberal Ligia Deca să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, a spus Ciolacu în ianuarie 2024, după ce în decembrie 2023, ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de România la PISA, îi ceruse din nou public să introducă o salarizare a cadrelor didactice în funcție de performanța acestora.

În cadrul primei ședințe de guvern organizată după ce OCDE a lansat raportul prin care cere României salarizare diferențiată a profesorilor, premierul Marcel Ciolacu a revenit asupra acestei solicitări. „Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă. Şi ştiu că toţi părinţii elevilor din România au aceeaşi aşteptare de la sistemul de învăţământ!”, a declarat Marcel Ciolacu joi, 7 martie 2024, către ministrul Educației Ligia Deca.

Declarația integrală a premierului Marcel Ciolacu referitoare la educație, din debutul ședinței de guvern de joi, 7 martie 2024:
  • „În Educație, am două solicitări clare către doamna ministru Deca. Prima: să continuăm ancheta de la școala Nicolae Titulescu până la capăt și să vedem întreg lanțul vinovaților. Inclusiv cei din administrația de sector care au redus paza în școli, iar azi anunță că închid cu totul primăria.
  • A doua: să preluați propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanță în învățământ și să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerință legitimă. Și știu că toți părinții elevilor din România au aceeași așteptare de la sistemul de învățământ. Vă mulțumesc!” (sursa)
Citește și:
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții

21 comments
  1. Mda. iau gradație de merit și elevii de la clasa nu știu să citească, se chinuie să ghicească cuvintele; mai uitați-va și la școlile din orașe, școli de cartier care sunt 80%, din țară unde elevii vin de la ciclul primar fară să știe tabla scăderii și adunării pe dinafară , fără să știe tabla înmulțirii și împărțirii pe dinafară, după 5 ani de școală primară, în schimb doamnele învățătoare au gradații de merit.
    Și dau la ciclul primar o mulțime de teme , ca și cum părintele care vine de la servici seara obosit , să fie pe post de învățătoare și să învețe el copilul; după ce că părinții vin seara obosiți, trebuie să facă și mâncare. să spele , să facă curat, hopa apar și temele copilului de clasă pregătitoare, de clasa I sau clasa a II-a, păi învățătoarea ce face în clasă, nu îi învață din clasă ????
    Așa că puneți gradația de merit dacă toți elevii din școlile de cartier știu să citească fluent, nu pe litere și nici pe ghicite.
    Puneți gradația de merit , dacă doamna învățătoare a învățat toți elevii din clasă tabla adunarii, scăderii, înmulțirii și împărțirii, pentru ca elevii ajung fără să le știe până la liceu și intră din această cauză cu medii de 1 și 2 sau 3 la liceu.

  2. In anul 1990, o treime dintre noi a luat definitivatul!
    In 1994, un sfert din cei înscriși au luat gradul al II-lea!
    Depindea de secție, de centrul universitar, de an, dar, in general, acesta era trendul!
    Dar puteai să faci un criteriu obiectiv (măsurat cu vârf și îndesat!!!!!), pentru a fi pecuniar luat in considerare (nici pe atunci nu prea se valoriza!)! Vechimea era considerată efort susținut constant și era contorizată, considerată factor de diferențiere salarială până după limita de patruzeci de ani vechime ( poate chiar peste!).

    Acum, toată lumea ia def.-ul, gradul – in procente f.apropiate de 100% ( cu niște note de zici că toate-s pentru ,,Nadia la paralele”).
    Ce să mai vorbim despre respectul financiar acordat pentru efortul dintre douazeci și cinci și patruzeci de ani? El e diferențiat cu zero lei!….
    Asta apropo de criterii obiective, măsurabile individual!
    Intr-un firesc, aceste valori ale specialiștilor intr-un domeniu ar trebui văzute și apreciate! Considerate ca și criterii de diferențiere! Dar cum să mai treacă x și y peste rând cu o diplomă de la doamna director? Ca apoi, doamna dir. să aibă, la nevoie, oameni lângă!
    Sunt vremurile pline de…nevoi!

  3. V-am spus ca OCDE e noua sperietoare care justifică și acoperă imperceptibil cu catifea pumnul de oțel cu care politicienii se ,, răzbună ” pt. ca au fost obligați să crească salariile când au vrut profesorii, nu când si cu cât ar fi vrut ei (adică rar și putin).

    OCDE este doar o noua interfață intangibilă asupra căreia se vor transfera toate relele politrucilor și toate deciziile aberante ce vor urma.

    OCDE ca și organizație globală NU poate impune nimic.

    Desigur că poate face recomandări foarte bune sau total greșite. Cum au făcut si FMI sau UE.

    Ca de obicei guvernanții le vor alege doar pe cele rele crezând in ignoranța lor ca pupatul de mâini specific partidului funcționează și acolo. In mod paradoxal cei din OCDE vor fi surprinși de slugărnicia românilor.
    Dar se vor complace in situația dată.

    Cum foarte bine spunea un alt comentariu depinde foarte foarte mult de cine verifică criteriile și mai ales cum.

    Dacă cei care vor verifica vor fi politrucii, obedienții politic, cointeresații financiar din clanurile specifice aceste ,, reforme ” nu vor aduce decât frustrare și revoltă sau un comunism revopsit cu sclipici globalist care vor devasta cancelariile.

  4. Primul lucru, pentru orice plată diferită ( de la plata in bani până la lauda din partea societății) este asigurarea startului egal! Adică egalitatea de șanse acordată!
    Asta nu se întâmplă nici la nivel de instituție! Cum vreți să se întâmple la nivel de sistem?

    Da, sistemul are o performanță de asigurat! Dar noi nu facem șuruburi, deci nu putem fi evaluați după un număr (de orice) ce nu e caracteristică proprie, adică ce nu a fost construit prin efort personal! Astea sunt legi universale de management! Se știu, se aplică in alte sisteme!

    Și mai cred că (și) lipsa de armonie dintre angajații sistemului, citită onest de societate, vine tocmai din aceste criterii de evaluare f.f.f.prost gândite, dar și f.f.f.prost aplicate ( priviți fișele de evaluare, cele de la gradații!)!

    Iar salarizarea proastă și cu componentă diferită, fără criterii măsurabile (deci care să nu fie subiective), a transformat resursa umană în rău! Acțiunea de a-l calca pe altul in picioare, de a-i minimaliza potențialul, capacitățile- ca să pari mai grozav – este utilizată și este cea mai periculoasă ( uitați-vă cu câtă nonșalanță iau decizii rușinoase in C.A. colegii noștri- referitoare la numărul de ore, la distribuția dirigențiilor, a claselor etc.)!
    Mai grav, gândiți-vă că acest model de comportament este transmis micilor făpturi, câteodată inconștient!
    Acești indivizi, care folosesc sistemul pentru a-și întări doar propria poziție, sfidează totul și îi învață pe elevii lor că sunt și ei tot dintre cei aleși!

    Astăzi, din întâmplare, am auzit discuții între niște colegi cum că trebuie să organizeze faza județeană a concursului national x! Ei intre ei! Fără intruși (Da, e ca și anul trecut; parcă s-ar mai roti între ei….; discutaseră cu doamna director y, distribuie subsecțiunile …! ) Adică noi, toți ceilalți ,,conlocuitori” ai cancelariei, eram niște fraieri, niște incapabili, iar ei, pentru că aveau pe dir. y in spate ca martor al discuțiilor și al acțiunilor, erau in altă ligă! Asta a ajuns cancelaria!
    Și acesta e un caz fericit! (Că am auzit!) Altă dată, am fugit repede-repede pe sală să ajung in cancelarie să întreb (ca pe vremea lui Ceaușescu : Ce se dă?): ,,Ce aveți acolo, doamnă consilier?”,, A, nimic, un proiect extrașcolar!” ,, Bine, bine, dar n-ar trebui să îl știu și eu, pentru a alege dacă mă înscriu? Și dacă nu se mai poate aici, poate voi putea, pentru echilibrată distribuție, să ader la altul!” Etc.
    La ,,etc.” e toată viața noastră!

    Pentru unii factori decizionali, de a căror citire depind viețile noastre, traiul în armonie, banii – ca plată a energiei depuse, noi suntem la,,etc.”! Noi suntem doar mulți, un număr, pentru care ei (unul, doi, trei oameni) au….funcții de conducere! Si drepturi fără îndatoriri!
    Intr-un asemenea construit sistem, ei învață zilnic acea abilitate de a calca pe suflete, pe trupuri – pe care să le strivească, dar să fie citiți din afară ca superbi, strălucitori dansatori!

    Cine vrea transparență, asumare, criterii obiective?

  5. până când se vor discuta acele criterii de performanță și se vor pune de acord pe ele,doamna Deca va fi plecată din sistem,va veni alt ministru,cu alte criterii și așa mai departe,până când se va reveni tot la un fel de ce este acum, adică PCR(pile,cunoștințe,relații)

  6. Se i a în calcul și faptul că elevii fac pregătire la câteva materii, cu alți profesori, merg la olimpiade și profesorii de la clasă culeg laudele, iar la alte materii nu învață?
    Iar se dau bani în funcție de câte hârtii se strâng sau în funcție de pile?

  7. Tovărășa Deca,
    Nu mai bine introducem criteriul suprem al domnului Președinte, respectiv
    câte case din meditații a făcut fiecare profesor.
    Nu de alta, da’ nici matale nu pari a te fi calificat pentru funcția de ministereasă, altcumva decât pe pile și obedienta față de Ficus

  8. Primul lucru, pentru orice plată diferită ( de la plata in bani până la lauda din partea societății) este asigurarea startului egal! Adică egalitatea de șanse acordată!
    Asta nu se întâmplă nici la nivel de instituție! Cum vreți să se întâmple la nivel de sistem?

    Da, sistemul are o performanță de asigurat! Dar noi nu facem șuruburi, deci nu putem fi evaluați după un număr (de orice) ce nu e caracteristică proprie, adică ce nu a fost construit prin efort personal! Astea sunt legi universale de management! Se știu, se aplică in alte sisteme!

    Și mai cred că (și) lipsa de armonie dintre angajații sistemului, citită onest de societate, vine tocmai din aceste criterii de evaluare f.f.f.prost gândite, dar și f.f.f.prost aplicate ( priviți fișele de evaluare, cele de la gradații!)!

    Iar salarizarea proastă, cu componentă diferită, fără criterii măsurabile (deci care să nu fie subiective), a transformat resursa umană în rău! Acțiunea de a-l calca pe altul in picioare, de a-i minimaliza potențialul, capacitățile- ca să pari mai grozav – este utilizată din ce in ce mai des (tocmai pentru că diferența salarială mare e la un pas distanță – o diplomă dată cu mare ușurință de directorii x, y)!
    Este cea mai periculoasă!
    Uitați-vă cu câtă nonșalanță iau decizii nerușinate in C.A. colegii noștri- referitoare la numărul de ore, la distribuția dirigențiilor, a claselor etc.!
    Mai grav, gândiți-vă că acest model de comportament este transmis micilor făpturi, câteodată inconștient!
    Acești indivizi care folosesc sistemul pentru a-și întări doar propria poziție sfidează totul și îi învață pe elevii lor că sunt și ei tot dintre cei aleși!

    Astăzi, din întâmplare, am auzit discuții între niște colegi cum că trebuie să organizeze faza județeană a concursului national x! Ei intre ei! Fără intruși (Da, e ca și anul trecut; parcă s-ar mai roti între ei….; discutaseră cu doamna director y, distribuie subsecțiunile …! ) Adică noi, toți ceilalți ,,conlocuitori” ai cancelariei, eram niște fraieri, niște incapabili, iar ei, pentru că aveau pe dir. y in spate ca martor al discuțiilor și al acțiunilor, erau in altă ligă! Asta a ajuns cancelaria!
    Și acesta e un caz fericit! (Că am auzit!) Altă dată, am fugit repede-repede pe sală să ajung in cancelarie să întreb (ca pe vremea lui Ceaușescu : Ce se dă?): ,,Ce aveți acolo, doamnă consilier?”,, A, nimic, un proiect extrașcolar!” ,, Bine, bine, dar n-ar trebui să îl știu și eu, pentru a alege dacă mă înscriu? Și dacă nu se mai poate aici, poate voi putea, pentru echilibrată distribuție, să ader la altul!” Etc.
    ,,Etc.” acesta e toată viața noastră!

    Pentru unii factori decizionali, de a căror citire depind viețile noastre, traiul în armonie, banii – ca plată a energiei depuse noi, suntem la ,,etc.” din viețile lor! Noi suntem doar mulți, un număr, pentru care ei (unul, doi, trei oameni) au….funcții de conducere! Și drepturi fără îndatoriri!
    Intr-un asemenea construit sistem, ei învață zilnic acea abilitate de a calca pe suflete, pe trupuri – pe care să le strivească, dar să fie citiți din afară ca fiind superbi, strălucitori dansatori!

    Cine vrea transparență, asumare, criterii obiective?

  9. Nu e vina profesorului că nu are olimpici , e vina sistemului. Eu cand am fost elevă, eram olimpică la matematică ,dar profesorul nu știa nici jumătate din ce știam eu. Dacă vor să verifice performanța profesională, să le dea o testare la disciplina pe care o predau, să vedem câtă materie cunosc. Garantat nici un director sau inspector nu ar da testarea.

  10. Toate clasele mele au intre 4-8 elevi cu CES(Da, la tara, unde saracia e mare si lenea asemeni, a fi cu CES e o sursa in plus comoda de venit, pe langa bursa sociala, bursa de merit cu media 3, ajutorul social, ajutor de incalzire, ajutor de la UE, card de energie, card social, card de imbracaminte, tichete la gradinita, rechizite si ajutor pentru mame minore. La tara nu trebuie sa ratezi nimic. Cumuland toate aceste “pomeni” traiesti mai ceva ca un salariat cu 1-2 copii, chiar daca ai o echipa de fotbal de plozi. ) Pe langa acesti “diagnosticati” vezi-Doamne cu CES, mai sunt si real nediagnosticatii, derbedeii, cei proveniti din familii dezorganizate, de betivi, de hoti, de etnii reticente la apa, munca si educatie. Cam cum o sa fac eu performanta cu astfel de “olimpici”? Ca deh, altii nu sunt. Cu astia defilam. Un raspuns, seniorita Deca??

  11. salarii pe performanta????? si cei care desfasoara activitati cu copii “defavorizati” cum vor fi platiti??? ginditi-va si la varianta trimiterii cadrelor cu gradatie de merit.. macar doi ani sa predea la copii defavorizati.. si o sa vedeti.. ca.. nu fac fata/ progres/performanta.. si atunci nu e mai bine ca suma alocata gradatiilor sa fie impartita tuturor cadrelor didactice?

  12. Am dori un răspuns la salariile ingrijitoarelor de la Grădinițele cu Orar Prelungit, cum sant trecute în noua grila de salarizare .Trebuia sa fim trecute Infirmiera în educație timpurie .Nu santem trecute ,cui să ne adresam Inspectoratelor sau sa dam unitatea în instanta. Mulțumesc.

  13. Da. Nu stiu ce se incearca, dar de 34 de ani se tot incearca, reforme, schimbari, evolutii, pasi inainte, clase pregatitoare, manuale alternative, saptamani verzi, altfel, trimestre, semestre, module, etc etc. Rezultatele sunt inca prea bune la cata bataie de joc este in acest sistem. Fiecare ministru vine cu propriilei idei si da cu barda si modifica. Dupa ce pleaca, rezultatele nu mai intereseaza pe nimeni, vine urmatorul si ala da cu barda si el si tot asa. Copii de dupa 1990 sunt experimente ale acestui sistem in care s-au perindat zeci de ministrii. Doamna Deca nu este nici un nume in educatie, nu o recomanda nici anumite merite deosebite, sa zici ca ar fi fost profesorul anului macar undeva in sistem. Nu domnia sa este doar recomandata de domnul KWJ ca trebuie sa duca programul Romania educata mai departe. Serios. Ce studii, ce cercetari s-au facut de acum stau ei si nu stiu cum sa dreaga busuiocul cu criterii de performanta. Din 1990 si pana acum cam in fiecare judet de la 350-400 de unitati scolare, atat le-au comasat si regrupat, incat a ajuns reteaua scolara sa aiba 200-250 de unitati maxim. S-au inchis zeci de licee, s-au transformat zeci de scoli generale in liceee si tot asa. Nu are cum sa rezulte nimic bun in toate aceste miscari aiuristice ale unitatilor. Parerea mea personala este ca inca sunt rezultate decente la ce dezastruos manageriaza statul acest sistem. Scoala trebuie sa pregateasca copii pentru viata. Cine vrea sa fie olimpic sa fie olimpic, cine vrea sa faca o meserie sa isi aleaga o meserie, cine vrea liceu apoi facultate, asta sa faca. Cat despre ce mai nascoceste ministerul educatiei, deja mi-e lehamite. Numai de cate ori a iesit doamna Deca sa ne zica cat e salariul si cat va lua un debutant si că domnia s-a se zbate pentru salarii decente si atractive in sistem. Serios? Daca nu ieseau oamenii instrada anul trecut acum primeau 5% la o inflatie care in anumite zone ajunge si la 60-70%. 15-20% e doar in capul guvernantilor, a INS-ului si a BNR-ului. Sunt foarte constienti de cifre si dau valkori cat mai mici ca sa compenseze pensii si salarii cat mai putin. Toata aceasta tema se face doar de dragul de a mai produce poate o economie la buget. Garantat acesta este scopul. Asemeni proiectelor de comasare a unitatilor de invatamant.

  14. “Daniel David: Cum crești prestigiul, dincolo de vorbe, de laudă și conferințe? Cu un salariu foarte atractiv, scurt spus. Poate să pară o chestie foarte economică, dar funcționează bine. Așa cum ai crescut salariul medicilor, ca să nu plece în străinătate – și au un salariu foarte mare raportat la salariile celorlalți profesioniști, ca să spun așa – la fel trebuie făcut cu profesorii.”

    un interviu interesant cu rectorul UBB …dar cine sa audă?! pe margine sunt cei care striga “huo” doar pentru că pot,nu pentru că pricep ceva…

    “Deci, trebuie un salariu foarte atractiv, astfel încât cei mai buni studenți, de la fizică, de la chimie, de la psihologie, de la biologie, să-și dorească să ajungă în învățământ. Și pentru că le place, și pentru că au un salariu foarte bun, care le dă un statut social important”.

    Noi sărim la “recomandările” OCDE .. și le luam litera de lege,doar,doar ne baga și pe noi in seama!!

  15. Putem începe prin a defini performanța în termeni de rezultate așteptate.
    Altfel, va rămâne o goană a profesorilor după hârtii, lipsită de sens și substanță, fără impactul pozitiv dorit.
    Este o idee excelentă care poate degenera, așa cum se întâmplă în continuare cu olimpicii care nu devin olimpici la clasă.
    Depinde ce ne dorim. Ne dorim un învățământ de masă de calitate, care să nu mai producă analfabeți funcționali, sau olimpici care reprezintă un procent foarte mic din numărul total al elevilor din preuniversitar.
    Apreciez olimpicii și munca profesorilor care-i pregătesc. Această activitate vocațională nu se adresează însă decât unui număr foarte mic de elevi și modul de abordare trebuie să fie diferit, pentru că are rezultate diferite față de învățământul de masă.

    1. Problema este cine evalueaza, directorii si inspectorii numiti politic?
      Mai intai trebuie depolitizarea sistemului de invatamant, altfel nu faceti decat sa-i alungati din sistem pe cei mai buni. Sper ca sindicatele, profesorii si parintii sa se trezeasca.

  16. Zicea cineva sa se puna criterii de tipul promovabilitate 100%, olimpiade . Suna bine! Le punem. Cred ca nu o sa mai vedem picior de profesor la rural, in orasele mici si periferia oraselor mari. Decat in vacanta, poate!

    Mai mult, la o scoala ok, dar unde criteriul de salarizare e “promovabilitate 100%”, apare un copil problema. Inclusiv cu “cerinte educationale speciale” (diagnosticat si care conform metodologiei actuale trebuie integrat, nu inchis la sanatoriu). Daca avem criterii d’astea de performanta, punem pariu ca in momentul (1) clasa ramane fara profesori, iar in momentul (2) clasa ramane fara elevi, minus copilul cu CES! Si ca sa rezolvi, legi profesorii de clasa. Dar in momentul ala directorul va avea o putere teribila putand sa iti transfere cu forta copii problema.

    Olimpiade: departe de mine gandul de a reduce meritele profesorilor care au performante. Dar in momentul in care de rezultatele la olimpiade va depinde salariul profesorilor, in prima instanta vor aparea contestatiile in tribunal la nota de la olimpiada, iar in a doua, dupa o decizie judecatoreasca de corectare de nota si despagubiri , olimpiadele se vor transforma in “toata lumea ia premiul I”. Daca ne referim la loturile internationale, atunci toti profesori trebuie sa aiba o sansa si dupa o contestatie in instanta, va aparea “concursul anual national de coordonator al lotului olimpic de …” . Si din lipsa de continuitate, vom pierde si rezultatele alea.

    Concluzie: Ligia Deca are dreptate : e foarte greu sa ai criterii serioase!

  17. Romania are putine cadre didactice, raportat la numărul de elevi (sau studenți).
    Introducerea unor criterii suplimentare pentru o salarizare mai mult decât modesta nu va face decât sa oprească interesul tinerilor pentru aceasta meserie, astfel încât criza cadrelor didactice se va adânci, în numele unei așa-numite “corectitudini”. Ba, mai mult, ar putea să-i îndemne pe unii dintre cei oarecum tineri sa părăsească sistemul.
    Politically correctness nu este altceva decât vechea zicere românească: drumul spre iad e pavat cu bune intenții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educatoarea Lorena-Eliza Dascălu, după ce a luat 9,90 la Titularizare 2023: Profesorii sunt respectați atât timp cât pun suflet în activitatea pe care o desfășoară. Nu suntem superiori părinților, ci parteneri educaționali cu un scop precis: bunăstarea copiilor

O educatoare din Botoșani a reușit să obțină cea mai mare notă din județ la examenul de Titularizare, 9,90. „Îmi doresc să continui ceea ce am început acum 2 ani:…
Vezi articolul

Învăţământul se poate desfăşura online pe perioada stării de urgenţă, lege aprobată azi de Senat, cameră decizională. Actul prelungește toate acreditările până la 30 iunie 2021

Învăţământul preşcolar, şcolar, preuniversitar şi universitar se poate desfăşura online pe perioada stării de urgenţă sau de asediu, prevede Legea educaţiei naţionale 1/2011 modificată, miercuri, de Senat, în calitate de…
Vezi articolul