Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă

3.220 de vizualizări
Foto: Sabin Cristoveanu si Octav Ganea / Inquam Photos
Premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrului Educaţiei, Ligia Deca, să preia propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discute „rapid” cu sindicatele, având în vedere că procesul de aderare la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică presupune şi îndeplinirea acestei cerinţe, transmite Agerpres.

Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă. Şi ştiu că toţi părinţii elevilor din România au aceeaşi aşteptare de la sistemul de învăţământ!”, a declarat Marcel Ciolacu, joi, în şedinţa de Guvern, relatează agenția de presă.

Declarația integrală a premierului Marcel Ciolacu referitoare la educație, din debutul ședinței de guvern de joi, 7 martie 2024:
  • „În Educație, am două solicitări clare către doamna ministru Deca. Prima: să continuăm ancheta de la școala Nicolae Titulescu până la capăt și să vedem întreg lanțul vinovaților. Inclusiv cei din administrația de sector care au redus paza în școli, iar azi anunță că închid cu totul primăria.
  • A doua: să preluați propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanță în învățământ și să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerință legitimă. Și știu că toți părinții elevilor din România au aceeași așteptare de la sistemul de învățământ. Vă mulțumesc!” (sursa)
Elizabeth Fordham, OCDE, într-o conferință la București la care Ministerul Educației nu a invitat presa: Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri
Elizabeth Fordham / Foto: Edupedu.ro

Amintim că salarizarea profesorilor din România în funcție de performanța acestora a fost cerută Ministerului Educației condus de Ligia Deca într-un raport elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu finanțare de la DG Report a Comisiei Europene, la solicitarea Ministerului Educației. Raportul a fost lansat la București marți, 5 martie 2024, în cadrul unei conferințe în care Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, a declarat că în România „a existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri”.

Presa nu a fost invitată la conferința organizată de Ministerul Educației, ci doar îndreptată de reprezentanții instituției, cu 15 minute înainte de deschiderea evenimentului, să urmărească o transmisie pe Facebook. Reporterilor Edupedu.ro care au venit să asiste fizic, dat fiind interesul public ridicat în legătură cu acest subiect, persoane implicate în organizare din partea Ministerului Educației le-au transmis inițial că nu este permis accesul presei. La întrebările reporterilor cu privire la identitatea celor care au impus această interdicție, persoanele respective au revenit asupra deciziei și au hotărât să permită prezența jurnaliștilor la conferința organizată de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației.

Raportul OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin» include nu mai puțin de 18 recomandări-cadru pentru România și peste 70 măsuri detaliate pentru autoritățile române, multe care ating elemente-cheie necesare unei reforme în educație, dar care lipsesc în prezent. Concret, experții OCDE îi cer ministrului Ligia Deca „revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”. O altă solicitare este următoarea: „stabilirea metodologiei de tranziție a cadrelor didactice pe noile trasee de carieră și de gestionare a performanțelor și progresului pe parcursul carierei”.

Premierul social-democrat Marcel Ciolacu i-a cerut în mod repetat ministrului liberal Ligia Deca să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, a spus Ciolacu în ianuarie 2024, după ce în decembrie 2023, ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de România la PISA, îi ceruse din nou public să introducă o salarizare a cadrelor didactice în funcție de performanța acestora.

DOCUMENT Descarcă de aici raportul OCDE finanțat de Comisia Europeană – „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”:
Citește și:
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Mario Nava, Director General al DG Reform, Comisia Europeană: Recomandările făcute Ministerului Educației din România „oferă sugestii concrete pentru implementarea pachetului legislativ adoptat anul trecut. Acest lucru va îmbunătăți eficiența și echitatea sectorului educațional din România”
Premierul Ciolacu: Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul
VIDEO Marcel Ciolacu, după rezultatele la PISA 2022: Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

16 comments
  1. da, ar trebui la ciclul primar sa fie platiti in functie daca stiu elevii sa citeasca sau nu , fluent, daca stiu sa scrie dupa dictare in 5 ani de zile, sa mai lase jocu si miscarea, muzica si miscarea etc si sa fie ore mai multe de citit, de caligrafie, de tabla adunarii si scaderii , de tabla inmultirii si impartirii , ca astea sunt de baza si mai tarziu ca adulti la angajare, nu sa vedem ca avem elevi prin clasa a V-a , a VI-a , a VII-a care ghicesc cuvintele si de abia cand termina clasa a VIII-a citesc si ei mai bine, fara pe litere, fara pe silabe, of,of
    40% analfabeti

    1. De acord, dar poate rezolvam problema de spagi in spitale si avem o aplicatie de programare online fix ca la privat.
      Poate ne uitam si la ceilalti speciali daca isi fac treaba, cum ar fi cei din justitie.
      Incepem cu profesorii si terminam cu profesorii care sunt cei mai prost platiti dintre bugetari.

    2. hai că i buna…înv sa fie plătită daca știe copilul sa citească?! hai,zău…dar mă sa e amendată daca ia copilul in timpul anului școlar că l duce la schi? las o balta:))

  2. Este ca și cum medicii oncologi ar trebui plătiți mai prost decât cei generaliști; au rată de mortalitate mult mai mare. Mai fraților, chiar nu gândește nimeni că dacă făina nu e bună, nu iese cozonac indiferent cât muncește maestrul bucătar, ci tot turtoi îi iese? Mai băgați și câte un biet copil cu CES într-un colectiv de elevi din medii defavorizate (elevi cu părinți plecați în străinătate, elevi cu situație materială precară…elevi cu părinți “afaceriști cu droguri”… etc. ) și vedeți ce performanță măsurabilă au profesorii de la clasa respectivă, deși muncesc de le sar capacele!

    1. Da’ le pun numai de zece, sa mor de nu. Eu nu am materie de examen si din pix ii fac pe toti savanti. By the way, in clasele mele am intre 4-8 elevi cu CES pe clasa. Ii dau lui Ciolacu cu performanta in cap pana ii face pe astia olimpici. Cand iei bacul la peste 30 ani si ai primul job pe carte de munca dupa, nu poti sa ai idei bune. Nici macar in a-ti alege bine oamenii care ti le dau.

  3. Parintii elevilor din Romania mai bine ar avea asteptarea ca elevii sa puna mana pe carte!
    In rest, OCDE bate campii la greu. Am citit raportul ala, e o mizerie. O gramada de balarii ambigue, si se propune sa se scada salariile profesorilor si sa creasca la personalul de conducere.
    Apoi se face mare tam tam ca ar fi existat o mare crestere de salarii, care de fapt a fost mai mult o indexare cu rata inflatiei.
    Este incredibil cum toate tunurile sunt atintite pe invatamant, cum doar invatamantul trebuie sa fie performant in tara asta, cand in scoli nu mai exista reguli, elevii fac ce vor si sunt incurajati si la urma totul se pune in carca profesorilor.
    Apoi tocmai OCDE face o gafa colosala, spunand ca nu s-a vazut o legatura intre cresterea de salarii si “performanta”. Pai maid esteptilor de la OCDE, intr-un sistem de educatie nu pot aparea efecte atat de rapid. Pana acum 5 ani plateati porofesorii cu sub 2000 de lei, si acum va asteptati sa faca mari minuni cu elevi dezinteresati? Ce gluma buna…
    Nu e nimic, in ritmul asta sa nu se mire ca nu va mai veni nici urma de profesor bun in sistem!

  4. OCDE e noua sperietoare sau ,, țap ispășitor ” pt a justifica lovitura de grație dată învățământului.

    Un fel de FMI din anii 2000.

    Unde s-a ajuns știm.

    Unde se va ajunge?

    După ce vor distruge tot, in stilul FMI, OCDE va spune că a dat doar recomandări și nu i-a OBLIGAT nimeni pe guvernanți să ia decizii absurde care vor fi condus la deprofesionalizarea educației (se vrea probabil revenirea la un fel de salariu de merit dat la nivelul școlii, discretionar de către director, politrucilor, amantelor rudelor si prietenilor de partid).

    Motivația perfectă de a ne întoarce la autoritarismul postcomunist total corupt si ineficient de ,,motivație” salarială.

    PS
    Guvernanții NU au uitat că au fost obligați sa dea salarii când au vrut profesorii. Astfel de răzbunări si metode de presiune psihologica, cu mutarea vinovăției la instituții internaționale care nu răspund electoral, vor continua și in perioada următoare.

  5. Sindicatele trebuie sa-i spuna lui Ciolacu cand se vad ca salariul unui debutant trebuie sa plece de la salariul mediu pe economie.
    Profesorul trebuie sa predea lectia iar elevul sa invete. Cred ca la medici nu se evalueaza daca a operat cum trebuie, la politisti daca a prins hotul, in justitie daca dosarul a fost clasat, etc.

  6. Telectualu Ciolacu sa ceara si un raport despre pensiile speciale?

    Poate si un raport despre casa imparatului?

    Poate aplica recomandarile OECD la toti bugetarii? Si la aia cu sporuri nesimtite si la aia care ies la pensie la 40 de ani. Poate da un exemplu si le aplica la el la guvern intai?

  7. Scăderea performanțelor urmează firesc generalizării corupției. Iar generalizarea corupției este rezultatul politizării școlii și cumpărării funcțiilor. Premierul să nu uite că este votantul entuziast al ultimei legi a educației, cea care corupe, în numele politizării și segregării pe caste (speciali vs. ordinari), tot sistemul educațional. Să nu uite că legile salarizării unice fac permanent obiectul corupției politice. Să nu uite că statul nu cumpără cretă, nu cumpără niciodată hârtie A4 sau caiete pentru elevi, să nu uite că statul nu cumpără markere, nu cumpără foi duplex sau flipchart, statul nu cumpără în mod uzual nimic din ce ar fi util procesului didactic, lăsând povara doar pe umerii copiilor, părinților și profesorilor. Iar fotografiile cu șefii politici se fac în costume populare, niciodată în fața vreunei mese cu dotări moderne sau cu materiale didactice din belșug. In această perioadă în care toate taxele și contribuțiile se măresc, deși se neagă, în care inflația este împovărătoare, fără să o recunoască vreun politician guvernamental, înțeleg diferențierea drept o pârghie nouă de tăiat salarii, nu de mărit, de umilit, nu de recompensat.

    1. Foarte bine punctat! Adică școala e oglinda societății. Elevii ne spun mereu ceea ce știe toată lumea, și anume, că tot ceea ce învață nu are legătură cu societatea, mediul în care trăim!

    2. corupție conform DEX=
      1. încălcarea moralității societății.
      2. Moralitate încălcarea unui set de opinii formate în societate. Sunt legi nescrise, pe care noi de la mic la mare le-am încălcat.
      Educația că și celelalte sectoare ale societății trebuie depolitizată.
      Nu poți pune in fruntea unor universități oameni care nu au titlul de profesor universitar doctor, deoarece persoana respectiva e obligată sa încalce nu numai legile ci și morala societății academice, in primul rand autonomia universitară. Aceea persoana nu poate avea autoritate morală și juridic universitară asupra profesorilor universitari doctori promovați și recunoscuți ca modele de moralitate in lumea academică.
      Nu poți aprecia un management universitar performant doar prin investițiile făcute și valoarea lor de intrare.
      daca aceste investiții nu produc cel puțin 1 euro peste valoarea lor, din contract cu terții ele nu au nici o valoare în aprecierea unui management performant.
      De ce ministerul educației păstrează valoare regiei în granturile naționale la 25% iar în cele internaționale la 10%. Această regie spune mult despre un management ineficient. Adică dacă ea este sub 5% se fac economii mai ales cu salariile oamenilor iar daca este peste 10% exista suspiciuni rezonabile că se deturnează banii in interese obscure, sponsorizarea partidelor, de exemplu.
      in alta ordine de idei, nu poți păstra într-o universitate oameni care au avut dosare de corupție și s-au prescris. De ce? Oare faptele nu au existat.
      Ce învață un student in acele instituții.
      Toți recunoaștem valoarea scăzută a educației românești, cu precădere a celei universitare.
      Dar nimeni nu face nimic de a se respecta adevărata definiție a corupției, fara dosare penale și cu opinii sănătoase despre un management universitar performant și cu respectarea strictă a noțiunii de management universitar. Aceasta nu înseamnă că SENATUL, universității propune măsuri care încalcă Constituția țării și legile ei fundamentale.
      un exemplu negativ în acest sens e UPB.
      Daca doamna ministru Deca nu ne crede să trimită corpul de control al ministrului care să facă verificări fara a ține cont de interesele partidelor sau mai rău a ” agenturilor străine sau naționale”.
      Daca nu avem curajul sa facem așa învățământul se va pastra la același nivel sau la nivel mai scăzut. Ori educația este prioritate națională, deoarece este considerată,alaturi de sănătate adevărate motoare ale societății, și justiția.
      Una crează valori, pentru societate, cea de a doua le repară, daca se strică iar cea de a treia veghează că să se respecte legile, asa bune sau proaste si să le aplice ca acele valori să a nu se deterioreze, iar costul reparațiilor sa fie minim

  8. Si ce te faci cu profesorii buni care au clase intregi de elevi dezinteresati?
    Posturile din liceele si gimnaziile cu elevi buni se ocupa cu pile de la partide, asadar “tot ei” si de data asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salvați Copiii: ”Fenomenul mamelor minore este unul cronicizat în România, fiind afectate în principal fetele cu acces îngreunat la educaţie şi sănătate”/ Președintele Klaus Iohannis a promulgat recent legea prin care elevii de clasa a VIII-a vor face la ore educație pentru sănătate doar cu acordul părinților

Peste 700 de adolescente din judeţul Iaşi au devenit mame în anul 2020, potrivit organizaţiei Salvaţi Copiii, în timp ce în România unul din zece nou-născuţi provine din mame adolescente,…
Vezi articolul

Elevii cer eliminarea admiterii la liceu prin examen separat, propusă în legea educației. Printre amendamente: introducerea calificativelor la Religie, Desen, Sport

Reprezentanții Consiliului Național al Elevilor și Consiliului Elevilor din București au susținut marți că vor eliminarea din proiectul legii Învățământului Preuniversitar a articolului privind examenul de admitere la liceu pentru…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu

Ministra Educației, Ligia Deca, a spus referitor la gestionarea cazurilor de violență din unele școli, că există “diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și…
Vezi articolul

INTERVIU Reprezentantul special ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor, Najat Maalla M’jid: Agresorii nu au idee cât de devastatoare este atitudinea lor umilitoare pentru psihicul unui copil / Este foarte important pentru o societate să se asigure că profesorul care supune un copil la rele tratamente este pedepsit corespunzător, nu doar transferat de la o școala la alta

Agresiunea profesor-elev și elev-elev la școală este poate cea mai întâlnită formă de bullying din sistemul educațional românesc, așa cum am văzut în cazul de la Târgu Mureș. Edupedu.ro a…
Vezi articolul