INTERVIU Reprezentantul special ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor, Najat Maalla M’jid: Agresorii nu au idee cât de devastatoare este atitudinea lor umilitoare pentru psihicul unui copil / Este foarte important pentru o societate să se asigure că profesorul care supune un copil la rele tratamente este pedepsit corespunzător, nu doar transferat de la o școala la alta

925 de vizualizări
Reprezentantul Special al Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite pentru combaterea violenței împotriva copiilor, Najat Maala M’jid. Sursă foto: Adrian Holerga/UNICEF
Agresiunea profesor-elev și elev-elev la școală este poate cea mai întâlnită formă de bullying din sistemul educațional românesc, așa cum am văzut în cazul de la Târgu Mureș. Edupedu.ro a stat de vorbă cu Reprezentantul Special al Secretarului General al ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor, dr. Najat Maalla M’jid, la prima sa vizită în România. Ea ne-a spus că un profesor-agresor umilește atunci când vrea să pedepsească un copil și că aceștia „nu au idee cât de devastatoare este atitudinea lor umilitoare pentru psihicul unui copil”.

De aceea, „este foarte important pentru o societate să se asigure că profesorul care supune un copil la rele tratamente este pedepsit corespunzător, nu doar transferat de la o școala la alta”. De asemenea, pentru a limita șansele ca astfel de tratamente să se repete, trebuie luate măsuri în educarea și pregătirea profesorilor atunci când intră în sistem și pe parcursul carierei lor, a explicat Najat Maalla M’jid.

„La nivel internațional, unul din trei copii este agresat din diverse motive cum ar fi comunitatea din care fac parte, modul în care arată, situația socio-economică a familiei”, a explicat Najat Maalla M’jid.

Mai jos, precizările reprezentantul Special al Secretarului General al ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor privind violența din școli:

„În primul rând, atunci când vorbim despre bullying, este foarte important să definim ce este bullying-ul. Aici există agresiunea profesor-copil, dar și de la un elev la altul și este un fenomen în creștere care a trecut de poarta școlii în online, mă refer aici la fenomenul de cyberbullying.

Să începem cu profesorii care își bat sau își umilesc în vreun fel elevii, ceea ce pentru agresor reprezintă o formă de pedeapsă. Ca societate, primul lucru pe care îl faci este să interzici bullying-ul legal, să îl treci în codul penal, pentru a avea pârghiile necesare ca să poți trage la răspundere agresorii în instanță. Desigur, legile nu sunt destul, dar sunt foarte importante.

De asemenea, trebuie discutat la nivel de societate și de formare profesională conceptul de educație pozitivă. Deseori, în situațiile de agresiune în sistemele de învățămât, în societate, copiii nu sunt priviți ca ființe umane, nu au dreptul să vorbească, să își spună punctul de vedere. Deci avem o problemă mare de ordin cultural aici, nu îi ascultăm pe copii, nu îi ajutăm să se dezvolte în așa fel încât să se poată exprima.

Schimbarea aici începe cu pregătirea profesorilor. Cum gestionezi educația într-un mod pozitiv, cum dezvolți empatia, comunicarea pozitivă și o atitudine umană generală în societate? Trebuie să includem copiii în ecuație, ei iau parte la viața comunității, ei aduc schimbare și noi trebuie să creăm un dialog intergenerațional. Este foarte greu fiindcă trebuie să schimbi mentalități și lucrul acesta nu se întâmplă peste noapte.

Ce am observat este că agresorii nu au idee cât de devastatoare este atitudinea lor umilitoare pentru psihicul unui copil. Minorii pot ajunge la gesturi extreme, la autosabotare, rănire și chiar suicid. Este foarte important pentru o societate să se asigure că profesorul care supune un copil la rele tratamente este pedepsit corespunzător, nu doar transferat de la o școala la alta.

În al doilea rând, copiii trebuie educați despre ce nu este acceptabil, trebuie împuterniciți, informați despre cum să procedeze, cui să raporteze abuzul, adică unei persoane independente, unui lucrător social spre exemplu. Aici este o problemă mare de încredere, trebuie să fie o persoană în care au încredere, alfel copiii nu vor avea curajul să raporteze.

Mai sunt și acele situații când copiii le spun părinților ce li se întâmplă la școală și aceștia nu îi cred. De aceea trebuie să îi înveți pe adulți ce înseamnă disciplina pozitivă. Este un proces de lungă durată care implică și programe de training pentru profesioniști.”

Citește și:
EXCLUSIV Cazul de agresiune de la Târgu Mureș, mușamalizat. Raportul Inspectoratului: „Se recomandă reluarea urgentă a comunicării amiabile” între învățătoarea agresoare și mama elevei agresate / Cât timp au fost inspectorii în clasă „s-a constatat o atmosferă de colaborare și interacțiune corectă cu elevii, manifestând respect și toleranță”
Mușamalizarea cazului de la Târgu Mureș, Școala „Romulus Guga”. Învățătoarea Mariana Alexa a primit un avertisment scris pentru abuzurile verbale repetate, zilnice, la adresa elevilor săi de 8-9 ani: „Ce-i în capul ăsta al tău, groapă de nisip? Creier în niciun caz”, „minte îngustă!”, „unul mai bătut în cap ca altul”
Încercare de defăimare la adresa părintelui care a expus comportamentul abuziv al învățătoarei de la o școală din Târgu Mureș. Părintele care încearcă să o compromită pe mamă a trimis și un text de susținere pentru cadrul didactic „luat la cunoștință” de 14 persoane prezente la ședința cu părinții
„Copiii sunt problema dacă doamna are acest comportament” abuziv, spun doi părinți din clasa învățătoarei care-i umilea și agresa pe elevii de clasa a II-a într-o școală din Târgu Mureș. Aceștia „s-au activat” brusc după o ședință convocată la școală de cadrul didactic
„Psihologul ne-a recomandat să o mutăm de urgență” – mărturiile părinților care și-au retras copiii de la clasa învățătoarei din Târgu Mureș care-i umilea și agresa fizic și verbal pe elevi
Mărturiile părinților care și-au retras copiii de la clasa învățătoarei din Târgu Mureș care-i umilea și agresa fizic și verbal: Îi trata așa pe cei din familii cu probleme sau care nu se descurcau la fel de bine la învățătură / Fata mea venea mereu mai nervoasă de la școală și începuse să strige la surorile ei
„O învățătoare din Târgu Mureș, către elevii ei de clasa a III-a: „Ce-i în capul ăsta al tău, groapă de nisip? Creier în niciun caz”, „minte îngustă!”, „unul mai bătut în cap ca altul, și moldovean și…”, Un părinte a făcut multiple sesizări la autorități, fără niciun rezultat: Fata mea merge la psiholog. A lovit-o cu cartea în cap, a luat-o de maxilar, a bruscat-o din bancă”

2 comments
  1. Va rog sa recititi cartea recomandata de Dvs de la doamna profesor Ecaterina Stanca, Umbra Vantului, pentru lectura copiilor de clasa a VI-a. Puteti sa cereti si parerea Reprezentantului Special al Secretarului General al ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor, dr. Najat Maalla M’jid. Sunt chiar curios ce ar zice.

  2. Din pacate sunt cazuri de elevi cu probleme psihice (evidente, dar nerecunoscute de către proprii parinti), care ii pun in pericol pe colegii lor si chiar pe profesori.
    Fiind minori, nici Politia, nici plangerile parintilor copiilor agresați (batuti, trantiti pe jos, fete care sunt calcate in picioare de catre elevul in crize) nici Regulamentul scolar nu dau nici o rezolvare acestor cazuri.
    Ramane doar sa poarte cineva raspu derea atunci cand pentru un coleg elev sau pentru un profesor care intervine, va fi prea târziu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile pentru proba scrisă de la Titularizare 2023. Candidații intră în săli până la ora 8. Sunt interzise instrumentele de scris a căror cerneală se poate șterge. Când poate fi anulată lucrarea – document

Procedura pentru proba scrisă de la concursul național de Titularizare 2023 a fost publicată de Ministerul Educației. Proba scrisă este organizată în data de 12 iulie, conform calendarului oficial. Accesul candidaților…
Vezi articolul

Corpul de control al Ministerului Educației se va duce în toate cele 36 de licee unde rata de promovare la Bac 2021 a fost zero. Cîmpeanu a anunțat că va conduce și el corpul de control: „Am să doresc și eu să văd una-două-trei din aceste școli”

Corpul de control al Ministerului Educației va investiga situația ratei de promovare zero din cele 36 de licee, unde niciun candidat nu a reușit să treacă de examenul de Bacalaureat…
Vezi articolul

Suedia, țara cu peste 1.500 de morți din cauza COVID-19, nu a închis școlile și grădinițele. Educatoare româncă în Stockholm: Au calculat că 25% din personalul din spitale ar fi blocat, dacă ar trebui să stea acasă cu copiii care nu mai pot veni la școală sau la grădiniță

Suedia este țara europeană care încă nu a închis școlile și grădinițele. Au o rată foarte mare de decese și îmbolnăviri de COVID-19 – la ora publicării acestui articol erau…
Vezi articolul

Calendarul activităților educative pentru elevii și profesorii din București, publicat de Inspectoratul școlar. Sunt peste 270 de concursuri organizate de școlile din Capitală – document

Lista activităților educative pentru elevii și profesorii din București, cu datele de desfășurare a acestora, a fost publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Majoritatea concursurilor desfășurate de școli,…
Vezi articolul

Procedura privind alegerea reprezentantului elevilor în consiliul de administrație al școlilor, publicată în Monitorul Oficial / Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească elevii candidați și etapele organizării alegerii

Procedura privind alegerea reprezentantului elevilor sau a unui supleant în consiliul de administrație al școlilor a fost publicată în Monitorul Oficial. Elevii care candidează trebuie să aibă vârsta de 18…
Vezi articolul