Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo

5.588 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.

Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.

Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.

Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.

Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca.

Redăm declarația ministrului Educației:

„Există o solicitare, într-adevăr, ca în noua grilă de salarizare publică să existe și o corelare a salarizării din sectorul educațional cu zona de performanță. Există deja niște niște instrumente care vizează acest tip de evaluare, că vorbim despre gradația de merit, că vorbim despre acel fond la dispoziția directorului care va fi disponibil în limita a 2% din fondul de salarii.

Am discutat cu experții OCDE, care ne dau și asistență tehnică pentru toată zona de guvernanță, ei ne-au dat un fel de document unde enunță care sunt sistemele utilizate de alte state. Concluziile, în mare desprinse, sunt că, în general, țările nu condiționează salarizarea de bază de performanță, ci vorbim despre bonusuri sau sporuri bazate pe performanță. Iar a doua concluzie este că avem nevoie de un sistem multicriterial, adică acel sistem de salarizare bazată pe performanță nu poate să depindă de un singur factor, că el este valoarea adăugată la clasă, că vorbim de rezultatele elevilor, că vorbim despre evaluarea directorului. Toate acestea trebuie prinse într-un tablou mai amplu.

Lucrăm în continuare cu specialiștii OCDE să vedem care ar fi un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România. Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice. Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluție acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.

Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte.”

Informații de context

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.

Citește și:
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate
Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

6 comments
  1. La personalul didactic auxiliar care prestează sute de ore suplimentare fara plată,care sunt buni la tot ce se întâmplă în afara catedrei, vă gândiți?
    Daca nu deții funcție de contabil sef și ești doar contabil ,criteriile pentru gradația de merit sunt aceleași ,te depunctează din start și munca nu este recunoscută.
    Nu credeți că trebuie făcută o distincție pentru cele două funcții?
    Un contabil sef este ineficient fara contabili.
    Sunt multe de spus,poate se gândește sindicatul,sau ministerul…..ce spuneți,domnilor?

  2. Pe ce dați măi, gradație?
    Sunteți zdraveni? Dați 2000 în plus la salariu pe 5 ani, pe niște hârtii, că a organizat unul/ una un concurs de desene, de recitat?
    Dna. ministru, dumneavoastră ați citit grila! Citiți-o într-o conferință de presă! Invitați și părinții, să vadă ce este un profesor demn de gradație, în accepțiunea voastră!
    BN
    Bani nemunciți!

  3. ,,Sigur, nu putem să venim cu revoluție acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.”
    zice Deca.

    1. Așadar durează să schimb ceva concret si fundamental dar imi place să ma aud vorbind ca sa mai câștig notorietate.

    2. La minister deciziile sunt deja transferate la OCDE fără nicio consultare si asumare politică a unei astfel de decizii.

    3. Ca de obicei NU stim cine răspunde de grupul de lucru care se ocupă de grupul de lucru ce definește ,,salarizarea bazată pe performanță”

    Urmează un adevărat haos in educație.

  4. 4 clase cu cate 3-5 elevi cu CES si s altii ca de CES. Nu progreseaza nici macar cu profesorul de sprijin, nu stiu literele, nu stiu tabla adunarii. 5 dintre ei nu reusesc sa se semneze nicicum. Performanta? Cu cine?

  5. Mda. iau gradație de merit și elevii de la clasa nu știu să citească, se chinuie să ghicească cuvintele; mai uitați-va și la școlile din orașe, școli de cartier care sunt 80%, din țară unde elevii vin de la ciclul primar fară să știe tabla scăderii și adunării pe dinafară , fără să știe tabla înmulțirii și împărțirii pe dinafară, după 5 ani de școală primară, în schimb doamnele învățătoare au gradații de merit.
    Și dau la ciclul primar o mulțime de teme , ca și cum părintele care vine de la servici seara obosit , să fie pe post de învățătoare și să învețe el copilul; după ce că părinții vin seara obosiți, trebuie să facă și mâncare. să spele , să facă curat, hopa apar și temele copilului de clasă pregătitoare, de clasa I sau clasa a II-a, păi învățătoarea ce face în clasă, nu îi învață din clasă ????
    Așa că puneți gradația de merit dacă toți elevii din școlile de cartier știu să citească fluent, nu pe litere și nici pe ghicite.
    Puneți gradația de merit , dacă doamna învățătoare a învățat toți elevii din clasă tabla adunarii, scăderii, înmulțirii și împărțirii, pentru ca elevii ajung fără săle știe până la liceu și intră din această cauză cu medii de 1 și 2 sau 3 la liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din Dâmbovița vor avea lucrările corectate digitalizat la Evaluarea Națională, iar cei din Călărași, la Bacalaureat. Sorin Ion: Vom folosi platforma privată Intuitext, pe bază de parteneriat / Dacă va fi diferență de peste un punct între primii doi profesori evaluatori, lucrarea merge automat la alți doi corectori

„Din momentul în care copilul predă lucrarea, circuitul se schimbă față de ce era până acum. Fiecare lucrare se va duce automat în același timp la doi profesori. În niciun…
Vezi articolul

Asociația cercetătorilor Ad Astra îi cere premierului Cîțu să explice diferențele dintre angajamente și alocarea pentru cercetare în 2021: Dacă estimările se adeveresc, România este condamnată să se îndepărteze ireversibil de profilul unei țări UE

Asociația Ad Astra a cercetătorilor din România îi solicită premierului Florin Cîțu, printr-un comunicat de presă-scrisoare, să explice “aparenta discrepanță” dintre angajamentele formulate din programul de guvernare și proiectul de…
Vezi articolul

Marius Budăi, înainte de întâlnirea cu sindicatele din Educație: Începem discuțiile tehnice pe noua lege a salarizării / Coaliția trebuie să dea răspunsul pe solicitările de creșteri salariale, nu la Ministerul Muncii se decid cheltuielile

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a declarat, luni, înainte de întâlnirea cu sindicatele din educație, că la nivelul ministerului încep „discuțiile tehnice” pe noua lege a salarizării, dar coaliția trebuie să…
Vezi articolul