DOCUMENT Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească elevii și familiile lor din medii defavorizate, dacă vor tabletă de la școală. Model contract de comodat

10.788 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Sunt trei condiții pe care elevii și familiile lor trebuie să le îndeplinească pentru a putea cere una de cele 250 de mii de tablete care sunt în procedură de achiziție prin Oficiul Național pentru Achiziții Centralizare de la Ministerul Finanțelor, potrivit unui ordin de ministru publicat aseară de Edupedu.ro. Părinții acestora vor semna un contract de comodat cu școala, pentru a primi tableta, după ce vor da o declarație pe propria răspundere și vor depune o cerere. Contractul respectiv are o serie de obligații pentru elevi.

Criteriile generale stabilite prin Ordinul Ministrului Educației nr. 4.738/2020 pentru selecția elevilor care pot primi tablete sunt:

  • să fie elevi din învățământul primar, gimnazial și secundar
  • să fie elevi proveniți din medii defavorizate

Condiția ca elevii să fie din învățământul gimnazial și secundar este una pleonastică, pentru că ciclul gimnazial este cuprins în învățământul secundar, potrivit Legii Educației. Învăţământul secundar cuprinde:

  • învăţământul secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V – VIII
  • învăţământul secundar superior care poate fi:
    • învăţământ liceal, care cuprinde clasele de liceu IX – XII/XIII, cu următoarele filiere:
      • teoretică
      • vocaţională
      • tehnologică
    • învăţământ profesional, inclusiv profesional dual, cu durata de minimum 3 ani.

Criteriile specifice pentru selecția celor care vor primi tablete, potrivit Ordinului citat, sunt următoarele:

  1. Să fie elevi ai căror familii nu dețin niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet
  2. Elevii care nu dețin, în folosință personală, un dispozitiv electronic cu conexiune la internet
  3. Elevii de cetățenie română care s-au întors pe teritoriul României de la declanșarea pandemiei de COVID-19 și care nu au posibilitatea de a dispune de un dispozitiv electronic cu conexiune la internet.

Modelul contractului de comodat a fost publicat ca anexă la Ordinul de Ministru și poate fi descărcat de aici.

Cele trei condiții cumulate pe care un elev și familia lui trebuie să le îndeplinească pentru a putea primi tabletă sunt următoarele:

  1. Să provină din medii defavorizate (nu neapărat din mediul rural, ci și/sau din familii cu situații dificile, aflate în risc de sărăcie sau monoparentale, cu venituri reduse, aflate în deprivare materială severă)
  2. Niciun membru al familiei (mama, tata, frații) să nu dețină nici măcar un telefon cu acces la internet – părintele este pus să semneze o declarație pe proprie răspundere pentru asta (falsul în declarații are consecințe penale)
  3. S-a întors cu familia din diaspora în acest an și nu are „posibilitatea de a dispune” de un telefon conectat la internet.
Obligațiile pe care le au cei care semnează contractul de comodat și iau tabletele:

Familia care ia tableta trebuie să se „îngrijească de conservarea bunului dat în folosință gratuită ca un bun proprietar”, potrivit art. 2.148 din Codul Civil.

Comodatarul nu poate folosi bunul împrumutat decât în conformitate cu destinația acestuia determinată prin contract ori, în lipsă, după natura bunului. El nu poate permite unui terț să îl folosească decât cu aprobarea prealabilă a comodantului.

Comodatarul nu răspunde pentru pierderea ori deteriorarea bunului rezultată numai din folosința în scopul căreia bunul i-a fost împrumutat, potrivit art 2.149 din Codul Civil.

Dacă însă comodatarul folosește bunul cu altă destinație decât aceea pentru care i-a fost împrumutat sau dacă prelungește folosința după scadența restituirii, comodatarul răspunde de pieirea sau deteriorarea bunului, chiar dacă aceasta se datorează unei forțe majore, afară de cazul când dovedește că bunul ar fi pierit ori s-ar fi deteriorat oricum din cauza acelei forțe majore.

Citește și: DOCUMENT Din cele 250 de mii de tablete, niciuna nu va ajunge la profesori, deși oficialii ministerului anunțau că și 1.900 de cadre didactice vor primi astfel de instrumente. 

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comments
  1. Un program lipsit de viziune, facut pe genunchi, doar sa ne facem ca facem ceva.
    Ce inseamna ca in familie exista un dispozitiv conectat la internet?
    Daca este smatphone-ul părintelui, ce va trebui sa faca ? Sa l lase acasa cand este la munca ?

  2. De cand saracia este ridicata la rangul de principiu?De cand saracia este sinonima cu virtutea?Si de ce un copil sarac si inteligent trebuie sa cerseasca dreptul lui ?

  3. Da, deci prima condiție e să recunoască în scris că nu au posibilități, că sunt prea săraci pentru a-și cumpăra o tabletă. Așadar să renunțe la dreptul la demnitate în schimbul dreptului la educație. E o „logică” specifică pnl-ismului românesc aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București

Profesorii Mircea Miclea, Domnica Petrovai și Csaba Asztalos vin la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”, pe 15 octombrie, la București / Înscrierile sunt deschise cadrelor didactice

Profesorii de gimnaziu din toată țara sunt invitați la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar”, pe 15 octombrie 2024, de la ora 13:30, la ARCUB Gabroveni,…
Vezi articolul

Reintroducerea tezelor ca modalitate de evaluare și monitorizare a progresului elevului, propusă de peste 2.000 de profesori și directori de școli – raport al Ministerului Educației

Reintroducerea tezelor pentru a putea evalua și monitoriza progresul elevilor este recomandată de peste 1.900 de profesori care au participat la studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Nu există o mentalitate antreprenorială la niciun nivel, nici al elevilor, nici al profesorilor, nici al directorilor / Vom duce aceste unități de învățare în disciplina Economie, dacă o să le placă elevilor și o să faceți bine componenta obligatorie, introducem și un opțional

„Mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor, a afirmat, luni ministrul Educației, Daniel David,  la finala „Maratonului pentru Educație Antreprenorială” –…
Vezi articolul

Testele grilă la examene înseamnă creștere artificială a ratei de promovare. Simulările de BAC și Evaluare se transformă într-un experiment – Elevii critică dur Ministerul Educației

Elevii critică dur Ministerul Educației, pentru transformarea simulării examenelor într-un „experiment nefundamentat”. Introducerea a minimum 30% subiecte grilă la Evaluarea Națională și la Bacalaureat arată dorința de a crește artificial rata…
Vezi articolul