DOCUMENT Din cele 250 de mii de tablete, niciuna nu va ajunge la profesori, deși oficialii ministerului anunțau că și 1.900 de cadre didactice vor primi astfel de instrumente. Condiție eliminatorie pentru elevii săraci: nimeni din familie să nu aibă telefon cu internet

11.301 de vizualizări
tablete, metode de trișare
Foto: Pixabay.com
Din cele 250 de mii de tablete pe care Ministerul Educației a anunțat că le va cumpăra pentru cei care nu au pe ce să învețe online, niciun dispozitiv nu va ajunge la profesori, potrivit ordinului de ministru 4.738 din 20 iulie 2020, obținut de Edupedu.ro. Asta deși ministrul Educației și secretarul general adjunct al Ministerului Educației au declarat că și cadrele didactice care nu au dispozitive vor primi tablete din acest program, pe lângă elevii din medii dezavantajate.

Ministerul a aprobat normele de aplicare ale programului “Școala de acasă” prin ordin de ministru. Documentul obținut de Edupedu.ro arată că “începând cu data prezentului ordin se aprobă necesarul de 250.000 de dispozitiv electronice cu conexiune la internet ce se vor achiziționa prin Programul Național Școala de acasă pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și secundar, forma de învățământ de zi și cu frecvență (clasa pregătitoare, clasele I-XII, școala profesională) înmatriculați, la început de an școlar, în unități de învățământ preuniversitar de stat; elevii care provin din medii defavorizate; elevii care au familie nu dețin nici un dispozitiv electronic cu conexiune la internet, precum și pentru elevii care nu dețin, în folosință personală, un dispozitiv electronic cu conexiune la internet”

Pe lângă elevii mai sus menționați, programul prevede peste 20 de mii de tablete pentru copiii reveniți din diaspora.

“De prevederilor prezentului ordin beneficiază și elevii cu cetățenie română care s-au întors pe teritoriul României de la declanșarea pandemiei de Covid-19 și care nu au posibilitatea de a dispune de un dispozitiv electronic cu conexiune la internet. Pentru această categorie de beneficiari se alocă un număr de 20.495 de bucăți dispozitive electronice cu conexiune la internet din totalul de 250000 de bucăți”, potrivit documentului.

Pe 15 iulie ministrul Educației, Monica Anisie, declara la dezbaterea organizată de World Vision, că “10 septembrie este data limită comunicată de Ministerul Educației pentru ca cele 250.000 de tablete și laptopuri achiziționate prin licitație să ajungă la copiii și profesorii fără acces la tehnologia necesară pentru desfășurarea orelor online”.

Prezentul ordin de ministru nu conține nicio referire la cadrele didactice, ci aloca întregul lot de 250.000 de tablete elevilor.

Ba mai mult, Sorin Decă, secretarul general adjunct al Ministerului Educației declara pe 20 mai la o conferință online organizată de Tineretul Național Liberal că sunt „undeva la 1.900” de cadre didactice fără un dispozitiv, ori fără acces la internet, care au fost cuprinse în fundamentarea necesarului și care vor primi și ele tablete.

Cum se împart tabletele – se mai înființează o comisie

Ordinul respectiv prevede că în toate cele 41 de inspectorate școlare județene, plus în cele din București “se constituie o comisie de implementare a programului formată din 3-5 membri, desemnați prin decizia inspectorului școlar general”

Această comisie face și ea o procedură de lucru prin care se stabilesc detaliile selecției beneficiarilor programului, modalitățile de distribuire și gestionare.

Comisia predă școlilor tabletele “pe baza unui proces verbal de predare-primire”, iar dispozitivele vor fi înregistrate în inventarul unității de învățământ.

Ce documente trebuie să depună părinții/elevii la școală

Părintele sau tutorele copilului va depune la școală o cerere pentru a primi tableta, precum și o declarație pe propria răspundere. Aceste documente pot fi depuse chiar de elev, dacă e major. În declarația pe proprie răspundere trebuie persoana declară că “familia sau potențialul beneficiar al programului, după caz, nu deține niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet“.

Cu alte cuvinte, dacă familia are un telefon mobil care poate accesa internetul, dar este unul singur pentru mai mulți copii și adulți, atunci copiii nu pot primi tabletă de la școală.

Dacă sunt îndeplinite aceste condiții atunci școala dă tableta pe baza unui contract de comodat pe durata unui an școlar, “cu posibilitatea prelungirii acesteia până la finalizarea studiilor în unitatea de învățământ respectivă”.

Cele 250 de mii de tablete sunt în procedură de licitație, iar cumpărarea lor este realizată de Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate.

Foto: Pixabay.com


13 comments
  1. programa trebuie curatata de materiile inutile. numarul de profesori poate fi scazut la jumatate.atunci se poate un salariu decent. profesorii nu mai pot gasi scuza ca nu se pricep. daca nu te descurci acum da-ti demisia.acum sunt multi profesori si parinti care isi permit sa cumpere un device, dar mai usor le e sa cerseasca. culmea e ca cei f. saraci se imprumuta sa cumpere, iar nesimtitii care isi permit cersesc. procedurile cu tabletele sunt facute sa fie nule de un minister incompetent, iar cei care au realmente nevoie nu vor primi.

  2. Am sa comentez contrar directiei.
    Inainte de comentariu o precizare: mi se pare un politicianism ieftin promisiunea guvernului ca va lua 250000 de tablete pt copii defavorizati si cred ca ar trebui pedepsiti la vot pentru asta.

    Comentariu. Lucrez in universitate si recent am facut un calcul care a rezultat intr-o revelatie: Taxele de scolarizare (platite de stat sau de studenti) sunt informatii publice, formatiile de studiu sunt publice, salariile profesorilor sunt publice prin legea salarizarii unitare. Trebuie doar sa le cauti.
    Am facut calculul si taxele acopera cu greu doar salariul cadrului didactic. ZERO lei pt curatenie, 0 pt utilitati, 0 pt investitii in … ce e nevoie (banci, pixuri…). Asta e realitatea. Sunt date publice.

    6% din PIB pt Educatie e un basm. Sau mai exact este fezabil in tari in care nivelul de taxare este 40-50% (bugetul administrat de guvern) cum ar fi Franta (55%) sau Germania (45%), nu in Romania unde e 30%. Si astea sunt dat publice.

    Si atunci alegerea e: iti asumi ca trebuie sa faci curat in propriul laborator sau sala de curs sau pleci din invatamant si iti cauti altceva de lucru. Daca stai – faci curat. Daca stai si doar te plangi ca guvernul nu iti da vei fi un profesor prost.
    Nu inseamna ca nu trebuie pusa presiune pe guvern ca creasca nivelul de investire, dar asta inseamna si ca acceptam taxe mai mari.

  3. Personal m-am specializat în predarea online pe banii mei deoarece am norocul să cunosc bine limba engleză și am putut urma cursuri reale, oferite de instituții de calibru mondial și la care cursuri nu am învățat cum să deschid „google classroom” ci cum să construiesc predarea online și să folosesc site-uri specializate care îți permit încărcarea resurselor didactice și transformarea lor în lecții interactive. Am făcut și fac în continuare și cursurile oferite de ISJ / CCD / Minister și, din păcate, sunt la nivel de „faceți click pe fereastra nuștiucare”.
    Am avut șansa extraordinară să predau câteva luni online la o școală particulară – a se citi 8 elevi per grupă. Au făcut progrese enorme în perioada de lucru online, repet ENORME. Însă cei care nu au avut acces la un calculator sau laptop s-au descurcat greu pentru că interfața unui smart phone nu oferă toate ustensilele de care am nevoie în lecția live. Nici tableta nu le oferă toate posibilitățile. În plus, se lucrează mult cu imagine și secvență video, cu exercițiile din manuale mărite la nivel de ecran. De multe ori, am transcris eu toate exercițiile în slide-uri ca să poată fi: 1 vizibile, 2 atractive 3. interactive. Am lucrat în Zoom care îmi permite să le dau elevilor acces la ecranul meu, să lucreze direct, în fața mea și sincron. Nu îmi imaginez cum ar fi să predai astfel de lecții de pe o tabletă cu ecran mic. De pe telefon EXCLUS. Nu există școală telefonică. haideți să fim serioși. Când au văzut părinții cum se lucrează cu adevărat online, le-au cumpărat copiilor laptop sau ce a fost nevoie – cazuri rare.
    Caut cu multă groază soluții pentru implementarea modelului corect de predare online la clasele de 28 de elevi de primar și gimnaziu și singura soluție pe care o văd acum este să împart clasa în grupe cu care să lucrez separat …
    Da. Am un calculator bun, dar din cauza imensității de materiale descărcate (toate manualele în format pdf + alte cărți + audio + video + imagini + etc.) tot a trebuit să cumpăr un HD extern și să scot afară din calculatorul familiei arhivele noastre personale.
    Da. Am și eu un copil, elev la un liceu unde s-au desfășurat destul de multe lecții online LIVE, deci i-am cumpărat un laptop. Să mai povestesc și despre restul familiei?
    Să povestim despre formarea noastră profesională – unde a fost vreodată vorba despre predare online ca să o găsesc acum în fișa postului? Titularizare – definitivat – grade – apare pe undeva? Cine este suficient de competent ca să îmi evalueze mie predarea online? Este definită undeva predarea online? Ce consideră onorat angajatorul meu că este predarea online? Statul de vorbă cu elevii într-un chat? Trimiterea de POZE cu exerciții din manuale pe WhatsApp? Lectura cu voce tarea a unor pagini pe Meets (de către profesor unor copii de liceu)?
    Dar dacă elevii mei nu au telefon, nu au tabletă și nu au computer – eu ce soluții de predare ONLINE am? Eu profesorul cât de cât priceput ce fac într-o astfel de situație?
    Este un lucru bun că, în sfârșit, toți profesorii sunt obligați cumva să devină utilizatori buni ai aparatelor digitale pentru că tocmai se adâncea prăpastia dintre generații, dar de la această alfabetizare în ale computerului și până la predarea online reală, probabil mai e ceva drum de parcurs. Și nu îl vom parcurge cu clase de 28 de elevi, fără aparate de la tabletă în sus, și nu îl vom parcurge pe baza unor liste de resurse și site-uri utile postate de ISJ-uri și CCD-uri (dintre care nu sunt funcționale chiar toate – am avut curiozitatea și am verificat linie cu linie).

  4. In casa am un calculator. eu sunt profesor iar fiica mea este eleva de liceu. Cine il foloseste?
    Invatamantul este gratuit: Fals, ca sa inveti online trebuie sa ai instrumente performante, dar si scumpe;
    Toti cetatenii Romaniei sunt egali: Fals, cei bogati au acces la educatie performanta
    Dreptul la educatie pentru toti copii: Fals, cat timp nu toti dispun de dotari asemanatoare si compatibile, acest drept este abuziv incalcat. Un jaf de telefon nu este egal cu un telefon performant, acestea nu sunt egale cu un laptop sau un desktop PC performante!
    Folosirea resurselor personale de catre stat in mod abuziv se numenste nationalizare! S-au intors anii 50? Se pare ca da, activitatile socio-economice vitale, precum educatia, se fac cu resursele personale ale dascalior care sunt fortati sa le puna gratuit la dispozitia statului, prin fisa postului, respectiv obligativitatea desfasurarii activitatii online), fara nici o compensatie materiala!
    Sindicatele sunt impacate se pare cu aceste abuzuri! Nu am auzit sa fi cerut calculatoare si mijloace IT pentru profesori, nu am auzit proteste legate de modificarea fisei postului!

    1. Sa nu exageram!
      Pe linia pe care ati pornit si famillile care nu au copii sau treaba cu scoala pot sa se planga ca sunt discriminate si ca ele de ce nu primesc tableta? Sa afle stirile despre COVID… de exemplu.
      Invatamantul nu este gratuit in sensul in care vorbiti dumneavoastra. Este gratuit in sensul in care copilul are acces in scoala gratuit. In opozitie este sistemul din US, care de la un moment nu mai e gratuit: trebuie sa plateasca pentru a fi lasat in scoala. Nu este gratuit in sensul ca orice dispozitiv care ar putea sa il ajute sa isi faca lectiile mai usor trebuie pus la dispozitie gratuit de stat. Si in vremuri normale un copil cu parinti mai instariti va avea un stilou mai performant, care il va ajuta sa faca literele mai usor si nici un tribunal nu va considera asta discriminare.
      Dreptul la educatie nu include componenta de calitate.
      Iar nationalizarea: imi pare rau dar opinia dumneavoastra este hilara. 1 Puteti sa va dati demisia si nu se nationalizeaza nimic (si asta e motivul pentru care nu veti obtine in veci sentinta de nationalizare). 2. In linia dumneavoastra de gandire: la privat daca trebuie sa mergi cu masina personala la serviciu (nu e in zona urbana) inseamna ca folosesti mijloace personala pentru firma si e frauda fiscala ! Sa fim seriosi.
      Nu vreti sa faci invatamant online: dati-va demisia si practicati in privat. Iar fata dumneavoastra poate face home-schooling; e legal si in Romania.

      1. In ordine inversa:
        1. Home-schoolingul NU exista in Romania! Nu este prevăzut în nici o lege!
        2. Daca lucrezi in privat nu te duci cu polizorul, bormașină, strungul de acasă! Deci uneltele de munca sunt asigurate de angajator! Și costurile determinate de acestea, de asemenea!
        3. Învățământul preuniversitar românesc este gratuit iar toți elevii trebuie sa aibă acces egal la resursele acestuia, indiferent de starea de normalitate sau de pandemie!
        Concluzie: probabil erau prea multe comentarii in viziunea mea și v-ați simțit dator (oare de ce?) să săriți cu afirmații false și neacoperite de nimic!

  5. Eu,dacă am un telefon și doi copii, ce fac când amândoi au ore în acelaș timp? Bun,unul din copii mei intră anul acesta clasa a9 a,liceul este la100 km distanta,eu trebuie sa platesc chirie,căci liceul nu are internat,nu știm cum incepe școala,când începe școala,la noi nu se gândește nimeni cât de stresați suntem noi plătind chirie si copilul stă acasă pe un telefon care nu permite unele aplicatii si semnalul la retea este oribil,cum sa isi faca copilul teme si ore?

  6. Sunt profesor. Am un jaf de netbook de 9 ani care abia se târăște. Vreți să fac lecții performante cu el? Nu se face din c…t bici și nici nu pocnește, să știți! Iar a spune că prin telefon se pot face lecții, atât de profesori cât și de elevi, este o prostie! Telefonul este un mijloc de comunicare, de divertisment, nu de învățare! Învățarea necesita resurse, necesite investiții. In raportarea din primăvară către minister au fost prinși ca deținători de instrumente IT și elevii cu ultimul jaf de telefon Smart, de 200 de lei. De aceea le-a dat că sunt doar 250000 de copii fără mijloace. Cifra reală cred că e de 10 ori mai mare!

  7. Organizare romaneasca.Deci, daca profesorii nu au….cine preda elevilor care vor avea.Etc.Ce haos iremediabil e in tara aia.

    1. Atunci sa ne dea ca si celotlalti care au facut telemunca si vor primi 2500 lei. Nu poti fenta cadrul didactic din toate partile. Cand se fac cresteri de minim pe economie, il fentezi ca are grila de salarizare fixa, cand cresti salariul pt.studii superioare corespunzatoare postului, il fentezi ca are grila fixa, cand il pui obligat sa predea online il fentezi ca preda de acasa si nu-i dai nimic, cand dai tuturor, il fentezi si lui nu-i mai dai, cand dai bani pt telemunca il fentezi inca o data si lui nu-i dai, ca i-ai schimbat fisa postului fara ca acel profesor sa primeasca, citeasca sau semneze vreun exemplar. Un ‘viol’ permanent in grup pe care toata lumea se face ca nu-l vede.si mai nou, victima e de vina pentru toate…

      1. Din cate inteleg ideea cu bani de laptop e doar pentru IMM (sub 250 angajati). Ar fi o idee ca banii care se dau pentru carti profesorilor sa fie bani de laptop.
        La fel si pentru copii sa se evite tiparirea altor manuale si sa se investeasca in tablete – ceva decent sau sa fie un voucher peste care sa poti pune ceva

        1. Bani de cărți profesorilor? Ce frumos ar fi! În universitar nu se dă nimic, poate în preuniversitar (acolo chiar nu știu)… Eu aș fi dispusă să aleg un tichet de laptop/cărți/programe pt, calculator etc. în locul tichetului de vacanță.

    2. O idee foarte pertinenta. Dar statul nu gandeste asa, ci, doar in termeni electorali, desi, dupa ce ministresa s-a contrazis de 3 ori pe I timp de 5 luni, nu stiu ce aspiratii electorale sa mai ai…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația Părinților cere public ministrului Educației să prezinte școlile cu clase supra-aglomerate care încalcă legea numărului maxim de elevi, după ce nu a primit niciun răspuns timp de peste o lună: Tăcerea reprezintă un refuz tacit de a dispune măsurile

„Să ne comunicați dacă ați sesizat organele de cercetare penală, conform obligațiilor legale, precum și autoritățile implicate în activitate de evaluare și acreditare a acelor unități de învățământ care încalcă…
Vezi articolul