Măsura prin care 25% din timpul alocat unei discipline este rezervat activităților de consolidare, remediale și pentru aplicarea practică a cunoștințelor în viața de zi cu zi va fi extinsă pentru toate ciclurile de învățământ, a afirmat ministrul Educației, Daniel David, la prezentarea raportului săptămânal. Măsura este prevăzută din 2023 doar pentru liceu.
Elevii au „prea multe ore, prea multe discipline, conținuturi prea încărcate”, a spus ministrul, idee pe care a exprimat-o și în trecut, în legătură cu reformele pentru liceu.
El a afirmat că 25% din timpul alocat unei discipline nu ar trebui să fie dedicat predării și evaluării, ci unor activități care vin în sprijinul învățării și a precizat că va prelua această prevedere printr-un ordin și o va extinde către celelalte cicluri de învățământ: „Foarte important este ce facem în acel procent de 25%”, a subliniat el.
Redăm declarațiile ministrului pe această temă:
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Încărcarea elevilor cu ore, cu discipline cu conținuturi. Știu, este lucru pe care l-am discutat când am problematizat și am pus în dezbatere planurile-cadru pentru învățământ liceal. Spuneam atunci: prea multe ore, prea multe discipline, conținuturi prea încărcate.
Ați văzut că și prin legea din 2023 deja a apărut această idee prinsă în lege, că 25% din timpul alocat unei discipline ar trebui să nu se refere la activități de predare și evaluare. Am spus că prin ordin de ministru am să preiau acest lucru și să-l impunem nu doar pentru învățământul liceal, putem să-l impunem într-o formă sau alta și pentru celelalte cicluri. Foarte important este ce facem în acel procent de 25%, iar lucrurile pe care le-am discutat în diverse contexte publice au fost legate de activități de consolidare, activități remediale și e foarte important, ce ne lipsește de foarte multe ori, generalizarea lucrurilor învățate la viața de zi cu zi. În acest fel cred că putem să avem programe mai aerisite, un conținut relevant care să intre mai bine în mintea și în comportamentul copiilor.
Informații de context
Sugestiile metodologice includ, de asemenea, exemple de activităţi de învăţare/evaluare, precum şi referinţa la un suport de curs complet şi alte resurse utile. De obicei, aceste sugestii sunt transmise de Minister atunci când apar discipline noi, în general, discipline opționale în cadrul curriculumului la decizia școlii.
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor.
Ministrul Educației a spus, pe 9 ianuarie, că învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă, ci de „profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.
Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
12 comments
Are dreptate ministrul,de departe unul din cei mai buni in mandatul de la educatie in ultimii ani…
Problema este aplicarea reformei educatiei la firul ierbii,in scoli…
Ce vorbești, nene. Hai să-ți spun eu cum funcționează reforma aia, printr-un exemplu.
Au mutat capitolul de optică de la a 11a la a 9a acum vreo douăzeci de ani (deci reține, a fost odată ca niciodată când optica geometrică se studia la a 11a, la mate-fizică, nu la altele). Iar acum patru ani au mutat capitolul de optică de la a 9a la a 8a.
Sau în traducere… fără să se schimbe conținutul, au mutat un capitol inițial introdus pentru liceeni trecuți prin examenul de treaptă (adică ce demonstraseră că pot să învețe așa ceva) la clase din ce în ce mai mici. Acum la a 8a, cu trei ani mai devreme.
Crezi tu că au ascultat de vreun profesor apropo de ”reforma” asta a conținuturilor? Nu. Peștele de la cap se-mpute.
PS Și ca să fie treaba treabă, după ce au pus optica de la a 9a la a 8a, au lăsat-o și la a 9a, că programele nu s-au schimbat și la liceu. Performanță, nu glumă.
Invatarea trebuie sa fie adaptata felului in care functioneaza creierul. Iar aceasta, intr-o maniera rudimentara, inseamna
* o memorie pe termen scurt, capabila sa depoziteze un numar extrem de limitat de informatii (dupa unele surse, intre 5 si 9 elemente noi)
* o memorie pe termen lung, capabila sa stocheze si exploateze cantitati imense de informatie.
Rolul scolii (al educatiei) este de a imbogati aceasta memorie pe termen lung. Ideal, educatia trebuie sa ofere o baza extrem de larga de informatie, cel putin in primii 8 ani de scoala, de informatie depozitata la acest nivel. Ulterior, informatia furnizata trebuie sa fie tot mai directionata spre capabilitatile individuale.
Daca este realizata o depozitare de calitate a informatiilor (iar aceste informatii includ si mecanismele de agregare ale informatiei generice depozitate), se obtine gandirea critica.
Scoala, asa cum a fost gandita in ultimele secole chiar, a fost orientata exact spre acest tip de abordare. Orele de predare au fost gandite pentru a furniza un numar relativ mic de informatii (sub 4/ora, in primele clase), fiind urmate de activitati de consolidare ale acestor informatii. Pentru ca nu este suficient sa alimentezi memoria pe termen scurt; informatia nu este depozitata automat, impreuna cu conexiunile semantice necesare, in memoria pe termen lung; sunt necesare activitati de consolidare = teme de casa, exercitii in clasa, etc.
Urmatoarele ore de predare adauga la informatia deja consolidata, tot cate o cantitate mica de informatie (in medie, maxim 5-6 elemente noi), fiind urmate, evident, de activitati de consolidare.
Este necesara o asemenea introducere pentru a intelege faptul ca activitatile remediale isi doresc sa repare calitatea informatiei consolidate. Dar nu o poti face decat prin exact acelasi proces. Activitatile remediale nu pot fi integrate in activitatea de zi cu zi, deoarece reprezinta masuri exceptionale. Data fiind functionarea creierului, aceste masuri remediale nu pot fi aplicate la nivel de colectiv. Ele trebuie sa fie individualizate, daca sunt necesare, si adaptate la informatia existenta la nivelul individului. Iar daca este invatamant individualizat, exista o singura forma care poate fi gandita: meditatia 🙂
De asemenea, este necesara o asemenea introducere pentru a intelege ca scoala nu trebuie sa raspunda intrebarii care se repeta obsesiv in ultimii ani: la ce-mi foloseste mie cutare sau cutare materie. Scoala, educatia, exista pentru a construi o baza destul de puternica pentru a dezvolta o memorie de lunga durata de calitate, si pentru a pune in functiune mecanisme superioare de exploatare a acestor informatii. Capacitatea de a rezolva probleme de natura diversa este principala tinta, iar aceasta nu se obtine prin oferirea de retete/modele. Sunt creativitatea + gandirea critica, cele care se pot antrena printr-un proces educativ consecvent, de calitate. Si, evident, de durata.
Folosirea oricaror scurtaturi pentru atingerea unor scopuri imediate (acum, AI pentru teme, dar si retete/modele pentru bac/evaluare nationala) nu ajuta, pe termen lung, individului. Toate acestea limiteaza baza informatiei de calitate pe care individul o depoziteaza, si relatiile/rationamentele care se cladesc peste acestea.
Si pentru societate este un pericol imens, pentru ca limiteaza creativitatea, inovarea, la nivel global, ceea ce transforma natiunea intr-o masa de consumatori si ii indeamna pe cei cu potential creativ sa caute un teritoriu care le apreciaza calitatile (celebrul exod al creierelor)
Tot ceea ce sustine acest ministru al educatiei este, din pacate, impotriva unei societati a cunoasterii.
Felicitări, bine spus. Din păcate, cei care ar trebui să citească asta, n-o vor face, sunt auto-suficienți și convinși că dețin adevărul absolut.
Da. De-aia ati propus noi discipline pentru noul an scolar? Ce Educație financiară? plPana la pălărie! Numai tâmpenii! Sunt suficiente 2 ani pentru Educație socială, 3 animpentru Educație tehnologica, iar Educația pentru sănătate se poate face în câteva ore de dirigenție.
Poate dl. profesor universitar doctor psiholog si pedagog special defineste educatia remediala altfel.
In mod normal ai ore remediale extra doar cu elevii care au ramas in urma, nu cu toata clasa. Nu copii cu CES, doar cei ramasi in urma. Cei cu CES au educatie speciala cu proful de sprijin la orele de sprijin. Educatie speciala nu este educatie remediala. Nu mai spun ca orele remediale ar trebui facute cu alt prof are care ar trebui sa aiba o pregatire specifica. Si in general se fac doar la mate si romana.
Bate David campii din nou?
Din pacate sunt clase intregi ramase in urma! Elevii par sa fie cu invatarea la zi, dar de fapt nu raman cu mare lucru din ceea ce li se cere. Ar fi bine sa se puna pe tapet chestiunea continuturilor prea incarcate, de la romana si matematica la biologie si muzica. Incercati sa aflati cu ce a ramas, din ceea ce exista in programa, un elev de clasa a VI-a, de exemplu, la oricare dintre materiile acestea. Mai bine mai putin si temeinic, decat mult si sofisticat. Sa incercam sa citim manualele si sa vedem daca sunt inteligibile, daca sunt coerente.
Nu putem scoate discipline pe motiv că sunt multe ore. Nu putem scoate nici prea mult din conținut la unele discipline. La alte discipline după reducerea la jumătate a numărului de ore, profesorul este nevoit să parcurgă aceeași programă ca pentru două ore. Dar vrem performanță. Nu ai cum, elevii refuză să lucreze și la clasă, ce să mai vorbim de teme pentru acasă. Ni se cere să folosim multimedia în predare pe motiv că o imagine face cât 1000 de cuvinte dar se uită că memoria vizuală se pierde prima. Copilul, elevul nu va rămâne cu nimic sau va ramane doar cu extrem de puțin mai ales că nu sunt nici atenți la ore. Nu sunt atenți absolut deloc, ei și la un film la cinema se uită pe telefoanele mobile, sunt dependenți de ele. Aceste dispozitive tehnologice au devenit un drog.
Nu stiu daca educatia remediala e solutia. Daca ar fi, clasa ar trebui impartita in 2 sau 3 pentru orele remediale.
Pe de alta parte nu se pot face ore remediale la orice materie. Nu rezista nici copiii si costa prea multi bani.
David are sansa sa faca o reforma adevarata. Sau macar sa o inceapa. Deocamdata insa exista doar vorbe.
Scoala dureaza cu vacante de iarna si primavara, cam 36 de saptamani.Prin urmare cam 30 saptamanide scoala. Atatea lectii ar trebui sa detina orice manual. Adica de predat doar o lectie pe saptamana, la materiile care se fac de 2 ori pe saptamana si 2 lectii predate la cele cu 4 ore pe saptamana. Asa se pot face discutii, interpretari, comentarii, recapitulari cu elevii si se reduc manualele la lucrurile esentiale. Dar cum avem acum este o incarcare inutila.
Aveți dreptate. Elevi buni “fug” de matematică datorita conținutului prea încărcat. Rămân în urma De la primele conținuturi și simt ca nu fac față. Nu exista ore de consolidare și aprofundare. În fiecare ora se preda alt conținut. La fel și la alte materii. De exemplu la clasa a VI -a la biologie sunt foarte multe informații. Trebuie lucrat practic altfel degeaba se predau atâtea conținuturi.
omul confundă niste termeni și activități specifice 😁😁😁nu vă luați după el.remedialele de fac de regulă la disciplinele de e.n. sau bac. cine credeți ca sta după program pt. biologie sau istorie,daca elevul are5. pe bune, ce este, munca patriotică, cincinalul in 4 ani și jumătate?