DOCUMENT Evaluarea competențelor profesorilor de a elabora planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare, printre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj

14.652 de vizualizări
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre graficul actualizat al inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026.

Un alt aspect vizat, conform documentului inspectoratului școlar, este evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a proiecta și utiliza strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe.

Este menționată și evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și resursele educaționale deschise (RED).

În cadrul inspecțiilor de specialitate, aspectele vizate sunt următoarele:

  • Consilierea cadrelor didactice care predau la clasele de gimnaziu pentru aplicarea noilor programe școlare și a cadrelor didactice de liceu, în vederea respectării reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la casele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a în anul școlar 2025-2026.
  • Evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare;
  • Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu realizarea activităților de planificare și proiectare didactică;
  • Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a proiecta și utiliza strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe;
  • Consilierea cadrul didactic inspectat privind proiectarea și utilizarea unor strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe;
  • Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și resursele educaționale deschise (RED);
  • Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu desfășurarea activității didactice utilizând TIC, platformele educaționale și RED.
  • Evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a manifesta autonomie profesională în procesul de predare-învățare-evaluare și de a utiliza metodele de învățare diferențiată;
  • Consilierea cadrului didactic inspectat cu privire la dezvoltarea autonomiei profesionale în procesul de predare-învățare-evaluare și la utilizarea metodelor de învățare diferențiată;
  • Evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare;
  • Consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu integrarea elementelor de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare;
  • Consilierea cadrelor didactice în vederea diversificării ofertei curriculare de cursuri opționale;
  • Consilierea cadrelor didactice în legătură cu posibilitățile de dezvoltare profesională și evoluție în carieră;

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:

  • În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.
Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Evidența participării profesorilor la cursuri și programe de formare continuă, în vizorul inspecțiilor școlare din județul Dolj. Graficul inspecțiilor pentru anul școlar 2025-2026 a fost actualizat – document


4 comments
  1. Acest aspect nu trebuie sa țină de cadrele didactice. Alături de programă, pentru calitate garantată, formați o echipă de experți în domeniu și să vină nominal,pentru fiecare cadru didactic, în școli manuale și planificări plus caietul de proiecte și planuri de lecții. Pe parcursul anului, eventual, se reține un mic procent din remunerație in vederea rambursării acestor materiale care modernizează actul învățării și nu mai mai învinuiește nimeni profesorul decât pentru lucrul cu elevii, ceea ce este cel mai important, de fapt.

  2. Oooo, ce frumos si eficient ar fi ca acestea sa fie standardizate pe fiecare materie, sa apară intr-un manual pt profesori – de exemplu „Planificare si Proiectare didactica Matematica, clasa a X-a”, elaborata de MEN in sprijinul activității didactice!

    1. pai nu ,ei au treaba sa ne urmareasca pe noi
      Nu am vz un inspectorat din tara sa transmita public Ministerului faptul ce probleme semnalam noi ca profesori.
      unul macar
      pe ei ii intereseaza de programe de formare,de planificari, de cursuri facute intre casele si firmele lor pe banii nostrii sau u.e si lista e lunga
      nu am vazut un inspectorat sa spuna ca nu este bine ca o clasa de 25 de elevi in care sunt 3 cu C.E.S sa functioneze asa
      Nu am vz un inspectorat sa spuna ca si profesorii au nevoie de consiliere cand iese dupa o zi de lucru cu 3 copii cu C.e.s in care 75% din timp sta sa fuga dupa ei,sau sa i linisteasca ,sau sa stea langa ei sa nu fie violenti cu alti copii.
      nu am vazut un inspectorat sa zica ,haide sa oferim un curs gratis si pt profesori ca si asa i au hamalit astia destul si au salarile taiate
      si lista e lunga……
      niste nesimtiti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
De ce nu citesc bine elevii români

Directorul Asociaţiei Editorilor din România: Citim cel mai puţin din UE. Avem un sistem educaţional dezinteresat de cititul de plăcere, uitaţi-vă cum se predă literatura. Avem o piaţă de 60 de milioane de euro pe an, cât Bulgaria cu populaţie de trei ori mai mică

Îmbrâncită de politicieni, România a plonjat într-o gaură neagră din care va mai ieşi extrem de greu, explică Mihai Mitrică, directorul Asociaţiei Editorilor, într-un interviu acordat News.ro. Politicile succesive ale…
Vezi articolul

Lista școlilor de aplicație pentru practica pedagogică, în anul școlar 2024-2025, publicată în Monitorul Oficial / Până pe 1 octombrie, inspectoratele școlare transmit Ministerului Educației situația centralizată a consorțiilor școlare înființate

Lista școlilor de aplicație pentru anul școlar 2024-2025 a fost publicată în Monitorul Oficial. Prin ordinul de ministru nr. 5.957 din 13 august 2024 a fost aprobată componența rețelei naționale…
Vezi articolul

Oana Moraru: La clasă e degringoladă totală. Nu avem ghiduri scrise cu adevărat de Ministerul Educației sau de specialiști, avem programe și metode și foarte abstract scrise. Motivul pentru care nu există impact în educație cu adevărat este pentru că profesorii nu mai știu să pună întrebări generațiilor de astăzi astfel încât să creeze conexiuni, gândire critică

Oana Moraru, profesoară, consultant educațional și fondator de școală, atrage atenția că nu există ghiduri scrise de Ministerul Educației care să ajute profesorii să creeze conexiuni cu elevii și să…
Vezi articolul