DOCUMENT Școlile în fața cutremurului – aproape 1,5 milioane de elevi sunt expuși unui nivel de hazard seismic mediu / Lista grădinițelor, școlilor și facultăților cu risc seismic din București

1.088 de vizualizări
Foto: SNRRS
Jumătate dintre elevii din școlile din România și 45% dintre clădirile din sectorul de educație sunt expuse unui nivel de hazard seismic mediu, potrivit Strategiei Naționale de Reducere a Riscului Seismic, document aflat pe ordinea de zi a ședinței Guvernului de marți, pentru aprobare. Strategia mai arată că aproximativ 7% dintre elevi, adică puțin peste 200 de mii dintre aceștia, și 11% dintre clădiri sunt expuse unui nivel de hazard seismic ridicat. Edupedu.ro a scris despre această Strategie încă din perioada în care era în dezbatere publică.

Documentul arată că la nivelul anului 2020 erau înscriși aproximativ trei milioane de elevi în circa 18.400 unități de învățământ din România. „Două treimi dintre aceștia învață în unități de învățământ din zonele urbane. Totuși, aproape 65% din unitățile de învățământ din România se află în zonele rurale”.

Strategia propune să eficientizeze culegerea datelor despre clădirile școlare.

„SNRRS poate deschide oportunități de eficientizare a proceselor de colectare a datelor și de control al calității pentru datele tehnice ale clădirilor, pentru a se asigura că SIIIR poate
fundamenta eficient prioritizarea și proiectarea investițiilor în reziliența infrastructurii educaționale. Deși SIIIR conține un set consistent de atribute ale clădirilor din acest sector care au susținut recent prioritizarea unităților de învățământ pentru intervenție în cadrul proiectului „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile din România” pe baza informațiilor tehnice disponibile la momentul pregătirii acestuia, acuratețea datelor trebuie optimizată, fiind necesară completarea datelor relevante, simplificarea proceselor de colectare și optimizarea instrumentelor procedurale de raportare a acestora”, potrivit documentului.

Sectorul de educație este al doilea, după ce rezidențial, după numărul clădirilor și construcțiilor deținute. Pe locul al treilea sunt clădirile comerciale.

Conform codului P100-1, clădirile sunt clasificate în una dintre următoarele clase de importanță-expunere la cutremur, în funcție de (1) consecințele prăbușirii lor pentru viața umană, (2) importanța lor pentru siguranța publică și protecția civilă în caz de urgență și redresare post-dezastru și (3) consecințele sociale și economice ale prăbușirii lor. Clădirile cu o importanță mai mare au cerințe de performanță mai ridicate, pentru a se asigura că este
disponibilă o capacitate ridicată de protecție civilă la cutremure puternice, se arată în Strategie.

Astfel, clădirile din Educație sunt încadrate în clasa II de importanță-expunere pentru acțiunea seismică – cea care include clădiri importante, ale căror prăbușiri sau avarieri grave ar avea un impact major asupra siguranței publice (spitale, clădiri educaționale, case de îngrijire, grădinițe, creșe, clădiri mari de birouri sau rezidențiale, săli de conferințe, centre comerciale și clădiri de patrimoniu cultural).

Strategia de reducere a riscului seismic poate fi descărcată de aici:

În 2018, Inspectoratul pentru Situații de Urgență București a publicat lista grădinițelor, școlilor și facultăților cu risc seismic din Capitală, pe care o puteți consulta aici.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, principalele obiective ale Strategiei naționale de reducere a riscului seismic (SNRRS) sunt:

  • transformarea până în 2050 a fondului construit al României într-un fond construit rezilient la seisme;
  • reducerea riscului seismic la nivel național prin salvarea de vieți, reducerea vătămărilor și protejarea fondului construit, prin investiții prioritizate și eficiente;
  • promovarea bunăstării prin crearea de beneficii conexe prin îmbunătățirea condițiilor de eficiență energetică și sanitare, printre alte aspecte funcționale;
  • creșterea rezilienței prin integrarea considerentelor de risc seismic/multirisc în planificarea teritorială și sectorială și asigurarea unor procese reziliente de recuperare și reconstrucție post-seism;
  • mobilizarea participării și acțiunii incluzive prin creșterea nivelului de conștientizare publică cu privire la managementul riscului seismic și creșterea nivelului de asumare în implementarea măsurilor de reducere a riscului;
  • consolidarea capacității instituționale în domeniul managementului riscului seismic și a calității și numărului de resurse umane implicate în activitățile legate de gestionarea riscului.
Ce înseamnă risc seismic

Conform anexei proiectului, „riscul seismic exprimă probabilitatea de a se produce efecte nefavorabile la nivel uman, material, economic sau de mediu, într-o anumită perioadă de timp, apărute în urma interacțiunii dintre evenimentele seismice și condițiile de vulnerabilitate de la nivelul societății, cauzând astfel alterări grave în ceea ce privește funcționarea normală a unei comunități sau a unei societăți. Riscul seismic este o funcție de trei componente interconectate: hazard seismic, expunere și vulnerabilitate.

  • Hazardul seismic se referă la probabilitatea de producere a unui cutremur care poate cauza pierderi de vieți, rănirea persoanelor sau alte tipuri de impact asupra sănătății, precum și avarii și daune la nivelul bunurilor, infrastructurii, mijloacelor de trai, furnizării de servicii și resurselor de mediu.
  • Expunerea se referă la oameni, bunuri, sisteme sau alte elemente prezente în zonele expuse hazardului, care, astfel, sunt supuse unor potențiale pierderi.
  • Vulnerabilitatea reprezintă condițiile care cresc măsura în care persoanele, comunitățile, bunurile sau sistemele sunt susceptibile a fi afectate nefavorabil de impactul hazardurilor. Vulnerabilitatea fizică se referă la nivelul de avariere a fondului construit, apărut în urma materializării unui hazard, pe când vulnerabilitatea socială se referă la daunele suferite din punct de vedere al mijloacelor de trai, legăturilor sociale, populațiilor vulnerabile și altor factori care pot influența capacitatea unei comunități de a răspunde, de a face față și de a își reveni în urma unui dezastru.

Aceste trei componente pot fi completate cu o a patra componentă, capacitatea, care se referă la combinația tuturor punctelor forte, atributelor și resurselor pe care le are la dispoziție o persoană, o comunitate, o societate sau o organizație și care pot fi folosite pentru a realiza obiectivele stabilite”.

Foto: captură – Anexa proiect_Strategia Națională de Reducere a Riscului Seismic


1 comment
  1. Sindicatele ar trebui sa ceara spor, ne riscam viata pentru un salariu de mizerie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Burse mai mici pentru elevii cu medalii de aur la olimpiade internaționale, 1.000 lei pe lună, în loc de 2.550 lei. Elevii premiați la olimpiadele naționale vor primi cu 200 de lei mai mult – proiectul legii învățământului preuniversitar

Cuantumul și criteriile de acordare a burselor pentru elevii premiați la olimpiadele naționale și internaționale au fost introduse în proiectul legii învățământului preuniversitar. Astfel, un elev care câștigă medalia de…
Vezi articolul

Evaluare Națională și BAC 2026. Graficul pregătirii suplimentare pe baza unui lecturi personalizate a programei școlare, aspect urmărit în cadrul inspecțiilor din județul Vâlcea – document

Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a publicat graficul inspecțiilor școlare pentru primele două module de învățare, an școlar 2025-2026. Unul dintre obiective se referă la pregătirea pentru Evaluarea Națională și pentru…
Vezi articolul

„Este inadmisibil ca ministrul să culpabilizeze profesorii” – Sindicatul SIPA Muntenia reacționează dur la declarația lui Daniel David despre responsabilitatea cadrelor didactice pentru analfabetismul funcțional

Sindicatul Învățământ Preuniversitar Argeșean (SIPA) Muntenia reacționează dur la afirmațiile ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, potrivit cărora lipsa de pregătire a profesorilor este principala cauză a analfabetismului funcțional în…
Vezi articolul

Mircea Dumitru, vicepreședinte CNATDCU, despre suspiciunea de plagiat din teza de doctorat a premierului: Am o părere deplorabilă despre toată situația aceasta / Au trecut 10 ani de la dosarul lui Victor Ponta și se pare că am făcut pași foarte mici în direcția cea bună

„Am o părere deplorabilă despre toată situația aceasta și de faptul că reacția noastră este atât de înverșunată, adică au trecut 10 ani de la dosarul lui Victor Ponta și…
Vezi articolul
Înscrierea la grădiniță 2025

S-au modificat denumirile grupelor de meserii în învățământ: grupa „educatori în învățământul preșcolar” devine „profesori și educatori pentru educație timpurie”, „paznicii” devin „lucrători în servicii private de securitate”

Denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern, publicată deja în Monitorul Oficial. Actul normativ este emis de Ministerul Muncii, care argumentează modificarea…
Vezi articolul