DOCUMENT Standardele cu materialele de predare și învățare pentru creșă și grădiniță, publicate în Monitorul Oficial

2.202 vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Standardele cu materialele de predare-învățare pentru creșă și grădiniță au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul pentru aprobarea Standardelor privind materialele de predare-învățare în educația timpurie. Educația timpurie cuprinde două niveluri: creșa (educația timpurie antepreșcolară) și grădinița (învățământ preșcolar).

Un argument amintit în ordinul menționat se referă că „în 2019 a fost elaborat un nou curriculum pentru educația timpurie (pentru copiii de la naștere la 6 ani)” și „acest document reprezintă un set de enunțuri care reflectă așteptările privind ceea ce ar trebui copiii să știe și să fie capabili să facă”.

Potrivit sursei citate, finalitățile educației timpurii (creșă și grădiniță) vizează 5 domenii ale dezvoltării copilului:

  1. dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală;
  2. dezvoltarea socioemoțională;
  3. dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii;
  4. dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii;
  5. capacități și atitudini în învățare.

Iată câteva condiții de bază pentru elaborarea standardelor, conform ordinului citat:

  • „stimularea dezvoltării globale a copiilor în toate domeniile menționate în curriculumul pentru educația timpurie;
  • adecvarea la particularitățile de vârstă ale copiilor și la specificul învățării la copilul mic prin joc, explorare, experimentare și mișcare;
  • promovarea sănătății, securității și igienei copilului;
  • respectarea principiilor științifice privind conceperea și folosirea materialelor în educația copilului mic;
  • reflectarea conștientizării dimensiunii de gen;
  • reflectarea multiculturalității la nivelul grupei de copii.”

Exemple de standarde pentru creșă: utilizarea materialelor pentru promovarea sănătății, nutriției, igienei și îngrijirii personale: cadrele didactice pun la dispoziția copiilor o varietate de materiale educaționale și cărți pentru a consolida informațiile și practicile sănătoase (cărți cu imagini despre sănătate, jucării specifice gătitului pentru centrul „Colțul căsuței”/„Joc de rol”, Piramida alimentelor. În cadrul activităților din domeniul experiențial „Om și Societate”, copiii desfășoară activități de gătit, cu respectarea regulilor de igienă, folosind procedee de preparare acceptate drept sănătoase și având la dispoziție ingrediente naturale).

Un alt standard pentru creșă se referă la utilizarea materialelor în scopul extinderii interesului pentru carte și citit: în spațiul bibliotecii există pernuțe, covor, canapea/fotoliu/balansoar care creează o atmosferă plăcută și liniștitoare.

Pentru grădiniță sunt standarde, precum folosirea materialelor pentru exersarea motricității fine: materialele educaționale puse la dispoziție pot fi utilizate pentru activități din domeniul experiențial estetic și creativ. Ele pot include: lut, plastilină, pastă de modelat, cocă, faianță pentru pictură, sticlă, lemn, pietre, carton, hârtie, precum și instrumente de lucru specifice: cuțite speciale pentru sculptură în lut, daltă, pensule de diferite mărimi, grosimi, bureți pentru amprentare, ștampile.

Utilizarea materialelor pentru încurajarea utilizării unor modalități diferite de comunicare grafică este un alt standard. Aici, în sala de grupă vor exista materiale care permit: completarea periodică a jurnalului grupei, încurajarea copiilor să dicteze poveștile inventate, încurajarea copiilor să elaboreze cărți individuale sau în grupuri, ilustrarea rețetelor realizate în grupă (caiete, coli de hârtie/carton, instrumente de scris etc.).

Ordinul cu standardele poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Amintim că Edupedu.ro a scris că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere, potrivit Metodologiei privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară.

Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Reamintim că o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente (148 din 395) vor trece în subordinea Ministerului Educației, restul rămân în subordinea primăriilor cu finanțare de la minister. În jumătate din județele din România nu există educatori în creșele preluate de minister.

Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.

Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

Mai amintim că, în luna martie, au fost scoase la concurs peste 140 de posturi de educator-puericultor sunt scoase la concurs pe site-ul Titularizare 2022, potrivit Ministrului Educației.

Articolul 59 din Metodologia de organizare și funcționare a creșelor stabilește următoarele:

„(1) În vederea asigurării personalului didactic de predare necesar în unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar, pentru ocuparea pe perioadă determinată a funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar care au urmat sau vor urma, până la 1 septembrie 2025, cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți ai programelor de masterat didactic cu specializarea educație timpurie.

(2) Educatorii-puericultori din structura unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar pot ocupa, până la data de 1 septembrie 2025, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației.”

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Educatorul – puericultor de la creșă este obligat să informeze în scris părinții, ori de câte ori e nevoie, despre progrese, dificultăți și starea emoțională a copilului, plus să colaboreze cu psihologi pentru dezvoltarea emoțională, potrivit metodologiei aprobate de Guvern
ianuarie 2022 – Legea care prevede că în creșe pot merge copii de la 0 luni la 3 ani, promulgată de președintele Iohannis / La „grupa mare” vor putea fi și câte 20 de copii. Acreditarea este primită cadou de toate creșele existente de stat, particulare și confesionale, fără să mai treacă pe la ARACIP, la intrarea legii în vigoare
Doar puțin peste o treime din creșe vor trece în subordinea Ministerului Educației, restul rămân în subordinea primăriilor cu finanțare de la minister. În jumătate din județele din România nu există educatori în creșele preluate de minister

3 comments
  1. Parca era interzisa prin lege propaganda ideologiei de gen în scoli și gradinite?!
    Ce cauta în grădiniță “conștientizarea dimensiunii de gen? ” . Au formulat o special în limba de lemn ca să nu înțelegem la ce se refera și ce vor sa le predea?
    Folosirea materialelor științifice privind conceperea.. . Le vor arata pe atlas cum e cu conceperea?? Le vor explica folosind termenii “stintifici”?
    Și nu putea sa lipsească ideologia multiculturalitatii bineînțeles.
    Și apoi se mira ca nu avem încredere sa ne lăsăm copiii pe mâinile lor.

  2. Este posibil să fie educator-puericultor, dar de ce vă bateți joc de ingrijitoarele de copii din creșă? Ele se ocupă de ingrijirea copiilor, cand educatoarea face activități, cu unu sau maxim doi copii. Reduceți din personalul de ingrijire, aducând două educatoare, pe salariu dublu decât al ingrijitoarelor.La ingrijitoare tăiați din salariu(fiind și așa mic), aducându- l la minimum pe economie.Treziți-vă până nu este prea târziu, până mai aveți personal in creșe. Ingrijitoarele de copii nu sunt ingrijitoare curățenie clădiri. Ele au raspundere de ingrijire specială pentru copii mici.

  3. Am inteles că trebuie educatoare in creșă, dar nu două. Toată grija copiilor o au ingrijitoarele, nu educatoarele.Activitatea educatorului, până acum, era de maxim 5min cu un copil.Cine credeți că se juca și avea grijă de ceilalți copii, când aceasta era cu unu sau maxim doi copii la masă? Da, chiar ingrijitoarea de copii, pe care acum o considerați o simplă ingrijitoare de curățenie. Nu era de ajuns că nu aveam nici un spor și salariul mic, acum mai tăiați si din acesta ajungând la salariul minim pe economie.Treziti-vă și analizați situația, până mai aveți personal in creșe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like