Educatorul – puericultor de la creșă este obligat să informeze în scris părinții, ori de câte ori e nevoie, despre progrese, dificultăți și starea emoțională a copilului, plus să colaboreze cu psihologi pentru dezvoltarea emoțională, potrivit metodologiei aprobate de Guvern

2.258 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Executivul a aprobat Metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară, inițiată de Ministerul Educației, potrivit unui comunicat de presă. Documentul vine după ce, în ianuarie, șeful statului a adoptat legea care aduce o serie de modificări funcționării și organizării creșelor și unităților de educație timpurie antepreșcolară.

Modul în care educatorul comunică părinților este una dintre noutățile din metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară.

Asemeni sistemului privat, educatorul-puericultor din creșe și alte unități de educație timpurie antepreșcolară, are obligația de a comunica în scris părinților/reprezentanților legali ai copiilor, prin orice mijloace de comunicare, semestrial sau ori de câte ori este necesar, cel puțin următoarele informații, cu avizul directorului/coordonatorului/șefului de centru de zi:


a) progresele realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare;
b) starea emoțională și afectivă a copiilor;
c) dificultăți/deficiențe identificate;
d) orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri sau a căror cunoaștere de către
părinți/reprezentanți legali este necesară pentru dezvoltarea armonioasă, optimă a copiilor.

Mai mult, educatorul înregistrează progresele realizate de copil în caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul preșcolar. El trebuie să colaboreze activ cu părinții/reprezentanții legali ai copiilor înscriși la creșă și să deruleze programe de informare și formare a acestora, pentru a dezvolta competențele parentale.

De asemenea, pentru evaluarea potențialului copilului și stimulării dezvoltării optime a acestuia, creșele și unitățile în care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară trebuie să colaboreze cu psihologi, mentori, metodiști ai inspectoratului școlar județean/al municipiului București, precum și cu alți specialiști, în baza unor protocoale de colaborare.

Părinții/reprezentanții legali ai copilului trebuie să știe că au dreptul la:
a) consiliere și sprijin din partea personalului unității de educație timpurie antepreșcolară pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce privește educația copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social;
b) primirea oricăror informații necesare dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul
le poate furniza, în funcție de evoluția copilului.

În același timp, părinții/reprezentanții legali ai copilului sunt obligați să comunice reprezentanților unității orice informații cu privire la starea de sănătate a copilului, precum și informații necesare dezvoltării armonioase, optime a copilului.

Părinții sunt obligați la plata unei contribuții lunare de întreținere/contribuție de hrană, stabilită prin decizia consiliului de administrație al unității de învățământ, după consultarea părinților.
Sunt scutiți, integral sau parțial, de la plata contribuției lunare de hrană, sarcina fiind preluată de bugetul local, părinții/reprezentanții legali care au în îngrijire copii ce sunt expuși riscului
de separare de familie și au aprobate planuri de servicii.
Contribuția poate fi achitată și prin tichete de creșă, tichete sociale și/sau cupoane sociale, potrivit legii.

În fiecare creșă trebuie să existe un cabinet medical, cu un medic sau asistent medical, după caz

În cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar se organizează și
funcționează un cabinet medical deservit de un asistent medical și, după caz, de un medic.

Acesta acordă, la nevoie, primul ajutor prespitalicesc antepreșcolarilor, în limitele competențelor profesionale și dotărilor;
examinează, tratează și supraveghează medical antepreșcolarii cu afecțiuni acute până la preluarea lor de către familie/reprezentantul legal/serviciul de ambulanță;


Asistentul medical efectuează, zilnic, triajul epidemiologic al copiilor și consemnează triajul într-un registru special destinat; depistează și izolează orice suspiciune/boală infecto-contagioasă, informând medicul despre aceasta;

Programul creșelor și unităților de educație timpurie antepreșcolară

Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.

Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își
pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.

În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea unității de educație timpurie
antepreșcolară, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea
planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.

Informații de context – copiii vor fi înscriși pe grupe și la creșă

În ianuarie anul acesta, șeful statului a promulgat legea care permite o serie de modificări aduse creșelor, cum ar fi introducerea grupelor și la creșă sau modificarea numărului de copii care pot fi înscriși într-o grupă.

Hotărârea de Guvern a fost emisă în baza Legii nr. 17/2022 de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 100/2021, potrivit căreia, începând cu anul școlar 2021 – 2022, creșele devin parte a sistemului de educație.

Astfel, potrivit metodologiei, serviciile de educație timpurie antepreșcolară desemnează servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere oferite copiilor antepreșcolari, pe timpul zilei, în 4 tipuri de unități/instituții de educație timpurie antepreșcolară:

a) creșe arondate unei unități de învățământ preșcolar cu personalitate juridică, cu program prelungit (creșa este un serviciu public sau privat cu misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani).

b) creșe arondate unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care are în componență nivel preșcolar, inclusiv creșele confesionale care solicită arondarea prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;

c) creșe nearondate unei unități de învățământ pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și care devin unități de învățământ cu personalitate juridică și sunt coordonate metodologic de inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București;

d) centre de zi cu grupe de antepreșcolari (centrele de zi nu au statut de unități de învățământ, ci fac parte din categoria serviciilor sociale fără cazare oferite de furnizorii de servicii sociale acreditați, publici și privați, cu misiunea de a asigura menținerea, refacerea și dezvoltarea capacităților copilului și ale părinților săi).

Metodologia permite și introducerea grupelor la creșă, ca și în cazul grădiniței: Vor fi înscriși la:

a) grupa mică (copii de la 0 la 12 luni);

b) grupa mijlocie (copii de la 13 la 24 luni);

c) grupa mare (copii de la 25 la 36 luni).

Se modifică și numărul maxim de copii înscriși:

Potrivit art 10, numărul copiilor la grupa de antepreșcolari din unitățile prevăzute la art.1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) este:


a) în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9, la grupa mică;
b) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, la grupa mijlocie;
c) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, la grupa mare

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Credeam ca toate acestea sunt de bun simt. Se pare ca am avut pretentii acestea inaintea legii 🙁 De cate ori ceream ceva din cele de mai sus mi se recomanda cu ironie sa ma duc la privat. Atat la cresa cat si la gradinita.

  2. Ha, ha, ha. Unitatea in care predau are psiholog. Doar 10 la suta din parinti au fost de acord ca fiul sau fiica sa discute la nevoie cu el. Care e rostul atunci sa irosesti banii pe asa ceva??? In scoala fiului meu niciun copil nu a vrut sa discute cu psihologul. Unii nu aveau acordul parintelui(eu l-am dat), iar altii pur si simplu cand au fost intrebati de psiholog daca vrea cineva sa discute cu el, pur si simplu au raspuns parca terifiati ca nu. Imi spunea fi-meu: Mama, cand i-a intrebat domnul dadeau toti din cap speriati de parca nu stiu ce le-ar fi facut. La grupa mea de gradinita mi-au spus mamele ca nu semneaza, ca nu-si terorizeaza de mici copiii la psiholog. Aceleasi mame care nu au semnat acordul de testare Covid ca le “traumatizeza” copiii daca scuipa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Directorul poate cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru elevii cu afecțiuni, pentru una sau mai multe clase sau pentru toată școala, după ce posibilitatea legală a fost introdusă în ROFUIP – Regulamentul de funcționare a școlilor

Ministerul Educației a decis ca directorii să poată cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru unul sau mai mulți elevi, pentru una sau mai multe clase, sau chiar a școlii,…
Vezi articolul

Peste 100 de copii cu aviz psihosomatic favorabil să meargă la școală au fost respinși la înscrierea în clasa pregătitoare numai în București. Părinții acuză Ministerul că a schimbat regulile clasei pregătitoare fără să îi anunțe

În jur de 150 de copii care au primit aviz psihosomatic favorabil să meargă la școală au fost respinși de Inspectoratul București la înscrierea în clasa pregătitoare, pe motiv că…
Vezi articolul