Efectul Legii Bolojan. Scădere cu peste 44% a numărului de profesori suplinitori în anul școlar 2025-2026, comparativ cu 2023-2024

4.271 de vizualizări
Titularizarea
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com
Peste 24.600 de profesori suplinitori predau în școlile și grădinițele din România, în anul școlar 2025-2026, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării. Comparativ cu anul școlar 2023-2024, scăderea este de peste 44% în acest an școlar. La nivel național sunt 158.901 de profesori titulari, adică personal angajat pe perioadă nedeterminată.
  • Datele referitoare la numărul profesorilor din învățământ preuniversitar au fost transmise de Ministerul Educației în Parlament, în urma unei interpelări a unei deputate.
  • Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Alte măsuri se referă la mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor.

Concret, în anul școlar 2025-2026 sunt 24.673 de profesori angajați pe perioadă determinată (încadrați în norma de bază), conform Ministerului Educației și Cercetării. În noiembrie 2023 erau 44.574 de angajați pe perioadă determinată. Acest lucru înseamnă o scădere a numărului profesorilor suplinitori cu peste 44%.

În privința profesorilor titulari, în acest an școlar sunt 158.901 de angajați pe perioadă nedeterminată, după cum a transmis Ministerul Educației. Dintre aceștia, 2.600 sunt debutanți încadrați în norma de bază.

Iată datele transmise de Ministerul Educației și Cercetării:

Ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.

Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.

Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.

În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.

Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că „în acest moment, ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați”. Aceasta a spus că există suplinitori care „sunt mai buni decât unii titulari”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Recent, ministrul Educației și Cercetării a anunțat că se va organiza concursul de Titularizare din 2026. Precizăm că concursul de titularizare din 2026 este blocat de legea 141/2025 care suspendă ocuparea posturilor vacante în sectorul public pe tot parcursul anului viitor. Întrebat dacă va exista titularizare anul viitor în condițiile crizei fiscal-bugetare, ministrul Daniel David a răspuns că „da, trebuie să avem și vom avea”.

Iată numărul normelor didactice ocupate cu titulari, conform raportului privind starea învățământului preuniversitar pentru anul școlar 2023-2024:

  • an școlar 2019-2020: 173.366,95;
  • an școlar 2020-2021: 171.953,98
  • an școlar 2021-2022: 170.266,61;
  • an școlar 2022-2023: 170.432,62;
  • an școlar 2023-2024: 173.533,43;

Potrivit sursei menționate anterior, numărul normelor didactice ocupate cu personal angajat pe perioadă determinată (inclusiv personal didactic asociat și pensionat):

  • an școlar 2019-2020: 36.787,40;
  • an școlar 2020-2021: 38.245,53;
  • an școlar 2021-2022: 41.790,28;
  • an școlar 2022-2023: 43.280,59;
  • an școlar 2023-2024: 45.215,87;
Ce este Titularizarea

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Foto: © Photosvit | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministrul Daniel David: „Vom avea titularizare în 2026” / Concursul de titularizare este blocat de legea Bolojan
Profesoara Silvia Mușătoiu: Ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați. Există suplinitori care sunt mai buni decât unii titulari
martie 2024 – Cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România. Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024


2 comments
  1. și totuși câți foști profesori nu mai sunt profesori din cauza aplicării Legii 141/2025?

  2. 1. 20.000 profesori suplinitori x 18 ore = 360.000 ore care sunt ținute acum de titulari, dar cei mai multi calificați pe alta disciplina si necalificati pe ce predau pentru completarea normei sau suplimentar.

    2. 2600 de debutanți – nu va îmbătați cu apa rece, nu sunt profesori noi in sistem, ci profesori care nu au definitivatul. Sunt profesori care au si 10-15 ani vechime fara def!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Elevii calificați și profesorii însoțitori la concursuri, olimpiade și alte competiții primesc cazare la hotel și mese în valoare de 200 de lei pe zi, diurnă și asigurare medicală / Sumele pentru premiile la națională, nemajorate din 2022

Elevii calificați la olimpiade, concursuri sau alte competiții școlare și profesorii însoțitori primesc cazare la hotel de până la trei stele și mese în valoare de 200 de lei pe…
Vezi articolul
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

LISTĂ Cele 104 școli câștigătoare ale Concursului „Școala europeană” au fost anunțate de Ministerul Educației / Trei școli obțin pentru a șaptea oară certificatul, 20 nu s-au calificat – rezultatele finale

Rezultatele finale de la concursul național pentru obținerea certificatului „Școala Europeană” au fost publicate de Ministerul Educației vineri, 19 iulie. 104 școli sunt câștigătoare și 20 nu s-au calificat pentru…
Vezi articolul

Remus Pricopie, rector SNSPA: Ministrul Educației „se află într-un balet mediatic incoerent de la preluarea mandatului / Produce confuzie în sistemul pe care-l gestionează / Crearea unei așteptări privind redeschiderea școlilor, nesusținută de tabloul epidemiologic, este imorală”

Fostul ministru al Educației Remus Pricopie, rector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), spune despre actualul ministru Sorin Cîmpeanu că „se află într-un balet mediatic incoerent de…
Vezi articolul

Anchetă la Colegiul Național Şcoala Centrală din București, după ce o profesoară de Limba și literatura română i-ar fi amenințat pe elevii de clasa a V-a, iar un elev de liceu trimis de aceasta să-i liniștească i-ar fi agresat

O profesoară de la Colegiul Național „Școala Centrală” din București este anchetată după ce o înregistrare audio publicată de stirilekanald.ro o surprinde când le vorbește copiilor cu un limbaj jignitor…
Vezi articolul