Elevă în clasa a VII-a, către ministrul Educației: Ați spus că structura subiectelor de Evaluarea Națională se va schimba și că veți publica modele în luna mai. Cu noi cum rămâne?

24.772 de vizualizări
Foto: Freepik.com
O elevă care a terminat anul acesta clasa a VII-a și care anul viitor va susține Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a i-a scris un mesaj ministrului Educației, Monica Anisie. „I-am trimsi acest mesaj, dar nu am primit niciun răspuns, nici măcar nu l-a văzut, așa că vi-l trimit și vouă”, ne-a scris tânăra pe Facebook. În mesaj ea întreabă ce se întâmplă cu generația ei la Evaluarea Națională de anul viitor, având în vedere că Monica Anisie a declarat pe 15 ianuarie 2020 pentru Edupedu.ro că structura subiectelor va fi modificată și că în luna mai vor fi publicate noile modele.

În data de 13 iunie 2020 aceste modele nu sunt publicate.

Redăm mesajul transmis de elevă ministrului Educației pe data de 30 mai:

„Doamna Ministru,

Sunt eleva în clasa a șaptea. La anul voi fi clasa a opta, an decisiv pentru mine. Ați precizat că structura subiectelor pentru Evaluarea Națională se va schimba față de forma actuală și că veți publica modele în luna mai. Iată că luna mai a ajuns la final și nu a aparut niciun subiect.

Vă înțeleg preocuparea pentru actuala generație, dar cu noi cum rămâne? Am fost chinuiți încă din clasa pregătitoare.

Știți că nici până în acest moment noi nu avem toate manualele, iar domnii profesori au facut un efort supraomenesc să ne predea? Cu noi cum rămâne? Suntem ai nimănui.

Chiar nu există suficienți oameni în ministerul pe care îl conduceți să ducă la îndeplinire promisiunea de a avea un model de subiecte pentru anul viitor?

În speranța că îmi veți răspunde și vă veți apleca atenția și spre noi, generația sacrificată deja de 8 ani, vă mulțumesc!”

În programul de Guvernare al PNL, la capitolul Educație, la “priorități pe termen scurt”, liberalii anunță, în plus față de obiectivele existente:

  • Elaborarea și pilotarea structurii de subiecte pentru Evaluarea Națională din anul 2021, în acord cu reforma curriculară aflată în implementare;
Pe 12 ianuarie Monica Anisie declara pentru Edupedu.ro:

La clasa a VII-a vom da o simulare în luna mai, după ce publicăm noi modele de subiecte. Și nu va fi un singur model, ci 3 sau 5 modele. Le lăsăm timp profesorilor o lună-două să lucreze cu elevii aceste modele și după aceea pilotăm acele structuri de subiecte, ca să vedem dacă au fost concepute corect de membrii grupului de lucru de la Centrul Național de Evaluare și Examinare“, a declarat Monica Anisie pentru Edupedu.ro.

Ministrul Educației a precizat că a decis decalarea simulărilor la clasa a VII-a, față de cele susținute în martie de copiii aflați la final de gimnaziu, pentru că acești elevi au învățat de la clasa I și până acum după o programă școlară nouă, diferită de cea urmată de elevii din clasa a VIII-a.

Nu am vrut să îi supunem [pe elevii claselor a VII-a – n.red.] simulării atât de repede, fără să vadă un model de subiect înainte, având în vedere că simulările vor fi în concordanță cu noua programă. Deci nu putem să dăm același model de subiect ca la clasa a VIII-a“, a afirmat ministrul Educației, pentru Edupedu.ro.

Deci nu se renunță la simulări, ci vor da un pic mai târziu“, a subliniat oficialul.

În ceea ce privește modificările pe care le presupune noua structură a subiectelor pentru clasa a VII-a, Anisie a declarat pentru Edupedu.ro: “Nu am intervenit în grupul de lucru, colegii mei vin cu structura nouă a subiectelor“, în concordanță cu programa școlară. Simularea de la clasa a VII-a va fi susținută tot la Limba română, Matematică și Limba maternă, la fel ca la clasa a VIII-a, însă după un nou model de subiecte.

Ordinul care va detalia organizarea simulărilor la clasa a VII-a “va fi probabil după 1 februarie, când vor avea gata programa și modelele. Termenul pentru CNEE a fost 1 februarie“, a adăugat Anisie.

În luna februarie nu s-a întâmplat însă nimic, iar din martie școala a fost închisă, cursurile față în față au fost suspendate, la fel și simulările de examene.

Pe 20 martie au fost publicate în Monitorul Oficial noile programe pentru Evaluarea Națională din 2021.

Sunt câteva modificări fundamentale față de vechea programă, adoptată în 2014.

  • „Subiectele de limba și literatura română de la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a evaluează competențele de receptare a mesajului scris de diverse tipuri, în scopuri diverse, de exprimare scrisă și de utilizare corectă, adecvată și eficientă a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare cu scopuri diverse, precum și exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional.”
  • ”Etapele intermediare ale formării competențelor specifice pe care le conțin programa de valoare și detalierea conținuturilor sunt prezentate în programa școlară în vigoare.”
  • „Structura subiectului are în vedere o nouă viziune care valorifică procesele cognitive evaluate de testările PIRLS și PISA, vizează modelul dezvoltării personale în receptarea textului literar și caracterul funcțional al componentei lingvistice, în conformitate cu profilul de formare a absolventului de gimnaziu și cu programa școlară sus menționată.”
  • „În evaluarea competențelor și a conținuturilor se vor urmări permanent aspectele normative, ortoepice, ortografice, morfologice și de punctuație, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române (DOOM 2)Dicționarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare și îndreptare.”
  • Dispar compunerile, genurile și speciile literare sunt înlocuite de „tipuri de texte”, celebra cerință din toate comentariile care presupunea ”motivarea apartenenţei unui text studiat sau la prima vedere la o specie literară sau la un gen literar” devine istorie. Rămâne „caracterizarea personajului”.
  • „E mai multă materie” în noua programă de Matematică pentru Evaluarea Națională 2021, publicată deja în Monitorul Oficial, spune într-o analiză pentru Edupedu.ro profesorul de Matematică Sorin Borodi.

Elevii care acum au terminat clasa a VII-a sunt primii care au învățat după un curriculum nou, implementat după intrarea în vigoare a Legii Educației nr 1/2011.

Aceștia ar fi trebuit să suțină Evaluarea Națională transdiciplinară, adică examenele să nu fie pe structura actuală, la Limba Română și Matematică, ci așa cum trebuiau predate. Pentru că predarea nu a fost una transdisciplinară, ministerul a luat decizia ca Evaluarea Națională să se susțină tot la două discipline distincte, la fel ca acum, iar Evaluarea transdisciplinară să fie dată abia când cei care intră acum clasa a V-a vor ajunge în clasa a VIII-a.

Foto: School photo created by freepik – www.freepik.com


10 comments
  1. Bună ziua!
    Copii sunt testați în fiecare an. De ce nu ar trebui testați și profesorii de matematica, istorie, romana… care au în completarea normei ore de informatica/TIC la aceste discipline? Fac cursuri postuniversitare, se știe cum se obțin diplomele, devin profesori si de TIC sau Informatica fără a da examen pentru aceste ore. Examenul pentru titularizare pentru aceasta disciplina este foarte greu, plus timpul foarte scurt pentru rezolvarea subiectelor. O alta problema lipsa unui ghid de metodica pentru disciplina informatica/tic.

  2. Fetita și mai ales părinții acesteia (este clar ca obsesia nu este a copilului, ci ii este transmisa de către părinți) ar trebui sa fie preocupați de ceea ce este mai important,nu de amănunte.
    Învață copila. Pentru un elev care cunoaște materia nu contează forma subiectelor. Poți afla forma lor și cu o luna înainte de examen, ca să exersezi și sa nu te uimească forma aflata pe loc la examen.
    Doamna ministru are treburi mai importante decât sa raspunda la scrisorile celor care au prea mult timp liber și chef de publicitate.

    1. Ce publicitate? Vorbești ca la partid! Ce are de făcut doamna ministru? Strategia e sarcina de serviciu…

    2. Chiar dacă o luați peste picior pe fetiță, copiii și părinții au foarte multe motive să fie îngrijorați. Dvs. știți cum vor susține acești copii EN în 2021? Dacă nu modifică legea va fi dezastru.

  3. Va rog sa o întrebați pe doamna si cum facem cu elevii care au rămas corigenți anul asta….si cu cei cu ssn…
    Ce facem?Ca nu se știe nimic…

  4. Are foarte mare dreptate, structura e importanta, acum cu un an înainte.
    Nu să învețe.
    Forma nu fondul.
    Chiar toată lumea trebuie sa isi dea cu parerea ?
    Poate face parte din asociată elevilor, sau este in programul propus de colonelul ce și-a dat demisia din minister.

  5. Toata generatia de dupa 1990 a fost sacrificata, si sacrificiile vor mai continua. Cat despre dna ministru, este total depasita, o intrece cu brio pe Abramburica, nu mai zic de Genuche.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluarea Națională 2022. Recomandările pentru elevii de clasa a VIII-a, la Limba română, de la instituția care face subiectele de examen: Nu sunt obligatorii conectorii de tipul „în primul rând”, „în al doilea rând” pentru textul de opinie. Nu vor fi punctate truismele și clișeele lingvistice

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, elevii de clasa a VIII-a pot răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat, potrivit…
Vezi articolul

Ping-pong cu elevii olimpici și profesorii. Secretarul de stat Lixandru anunță inspectoratele școlare cu jumătate de zi înainte că elevii înscriși la Olimpiada de Limba engleză, de sâmbătă, pot participa și la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață”, care are loc în aceeași zi / Profesorii susțin că listele cu participanții sunt finalizate de o săptămână – surse

Profesorii de limba română și engleză au fost anunțați cu jumătate de zi înainte că elevii care participă sâmbătă, 16 martie, la Olimpiada de limba engleză, pot participa și la…
Vezi articolul

Profesoara Florentina Pavăl, despre subiectele de la Evaluarea Națională 2022, la Matematică: S-a pus accentul pe abilități de calcul, pe creativitate, imaginație, probleme cu soluții multiple

“Au fost câteva probleme frumoase în al doilea subiect, probleme pe care, un elev cu imaginație, putea să le rezolve fără calcule doar privind figurile”, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara…
Vezi articolul

Radu Gologan, despre testele grilă la examene: A introduce grilele în mod simplist, așa cum este prevăzut, creează mari probleme

“Atragem atenția că a introduce grilele în mod simplist, așa cum este prevăzut, creează mari probleme, inclusiv posibilități de fraudă, plus puține componente de verificat în cunoștințele copiilor”, a declarat…
Vezi articolul