Elevi eliminați din clase “prin tragere la sorți”, pentru a respecta pragul de 29 de elevi la clasa a V-a, spune Sorin Cîmpeanu: “Sunt mai multe școli în care directorii au luat această decizie” / Soluții? Directorii să ia în calcul “cum se formează clasa 0 sau a IX-a”

5.686 de vizualizări
ID 77811728 © Gabriel Petrescu | Dreamstime.com
“Cred că sunt mai multe școli în care directorii au luat această decizie” a reducerii prin tragere la sorți a numărului de elevi la clasă, pentru elevii care trec în clasa a V-a, a spus duminică seară, într-un interviu la Digi 24, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Întrebat în legătură cu ce soluții sau recomandări ar avea pentru directorii de școli care trebuie să reducă numărul de elevi la trecerea din clasa a IV-a în clasa a V-a, conform unei legi de anul trecut, ministrul a spus, între altele, “cum se formează clasa 0 sau cum se formează a IX-a”, în sensul unei “modalități echilibrate de repartiție”. Dar a insistat, în general, pe faptul că directorii de școli sunt cei responsabili cu aceste măsuri și a afirmat că aceștia au avut la dispoziție un an pentru a decide ce să facă.

Ministrul a declarat că exista posibilitatea ca legea să fie prorogată prin ordonanță de urgență, “însă vocile au fost tot din partea părinților, foarte clare”, ca legea să fie aplicată de acum.

Întrebat în continuare de moderatoare în legătură cu sfaturi pentru directorii confruntați cu nevoia de a reduce clasele – situație despre care ministrul a admis că poate să traumatizeze elevii înlăturați din clasa în care au învățat în primară – Sorin Cîmpeanu a făcut trimitere la situația inspectorilor generali care, în ultima lună, au numit directori interimari de școli, proces despre care Edupedu.ro a scris că se află sub influența politicului.

  • El a susținut că a cerut unui număr de doar 42 de inspectori să “meargă pe continuitate” și chiar și așa “au fost județe în care ea (recomandarea – n. red.) nu a fost respectată într-o proporție foarte mare”.

“Într-un an, directorii au avut la dispoziție o lungă perioadă de timp pentru a discuta cu părinții elevilor de clasa a 4-a și a găsi de comun acord o soluție care să fie agreată de ambele părți și să nu fie traumatizați elevii. Asta înseamnă directori profesioniști. Directorul trebuie să fie un manager”, a declarat ministrul la Digi 24.

Numărul elevilor din clasele a V-a va fi redus până la 1 septembrie la maximum 29 de copii per clasă, așa cum prevede legea educației modificată de Parlament în urmă cu un an, după cum Edupedu.ro a semnalat luna trecută. Legea educației prevede acum că în învățământul școlar clasele pot avea maxim 22 de elevi, cele din gimnaziu – maxim 26, iar cele de liceu – maxim 30, efectivele putând fi suplimentate cu 3 elevi în situații excepționale.

  • Săptămâna trecută, ministrul Cîmpeanu vorbea despre “probleme mari la clasa a V-a, mai ales din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv”.
Secvența din interviul acordat de Sorin Cîmpeanu postului Digi24, integral:

Sorin Cîmpeanu: Legea 185 prevede un număr maxim de elevi în învățământul primar, în clasă, de 22+3, 25, în învățământul gimnazial 26+3 – 29, iar în învățământul liceal 30+3 – 33, cu excepția clasei a IX-a, unde am reglementat diminuarea la 26, respectiv 24 de elevi în clasă, în funcție de profil. Problema se pune cel mai acut la nivelul clasei a V-a. La clasa 0, oricum se constituie clase de la început, nu au avut colegi înainte. La clasa a IX-a oricum se constituie clase pe bază computerizată.

Problema este, într-adevăr, la formarea colectivelor la nivelul clasei a V-a. Legea este foarte clară, legea nu poate fi încălcată. Ministrul nu poate să dea o derogare de la respectarea legii și acest lucru este foarte clar. Ce poate să facă ministerul? Să acorde un număr suplimentar în clase și am făcut lucrul acesta ori de câte ori s-a cerut, să acorde posturi – pentru că am adoptat în ședința de guvern de acum 2 săptămâni suplimentarea numărului de posturi din învățământul preuniversitar cu 3.500. Avem posturi, avem clase, acordăm resurse financiare pentru plata acestor posturi. Ce nu poate să facă ministerul centralizat?

Nu poate să știe fiecare situație în parte. Atunci când sunt 2 clase avem o situație, atunci când sunt șase clase și apare a șaptea clasă, pe care ministerul trebuie să o pună la dispoziție pentru a se putea respecta legea e o altă situație. Diferența o poate face doar un director profesionist. Tocmai de aceea vom avea concursurile pentru ocuparea posturilor de director strict pe criterii de competență. Fiecare director trebuie să analizeze situația și să găsească soluții adaptate specificului fiecărei școli.

Moderator: Eu mă pun în pielea părinților și mă pun inclusiv în pielea copiilor. Cum este, domnule ministru, deodată să fi smuls dintre colegii tăi și să fii trimis într-o altă clasă…

Sorin Cîmpeanu: Dacă avem 30 de elevi într-o clasă, și unul singur trebuie să părăsească acea clasă. Acel elev va putea fi traumatizat.

Moderator: Nu este discriminatoriu pentru elevi să se întâmple asta? (…) Am aflat că există cazuri în care, într-o școală, de exemplu, s-a decis să fie trași la sorți elevii care sunt eliminați, practic, din clasa respectivă și trecuți în altă parte.

Sorin Cîmpeanu: Cred că sunt mai multe școli în care directorii au luat această decizie. 

Moderator: Cum vi se pare decizia asta, să fie trași la sorți copiii?

Sorin Cîmpeanu: Există și alte criterii, mai bine adaptate specificului educațional, prin care poți să faci repartiția în clasa a 5-a, chiar dacă acest lucru nu a fost anunțat din timp. De fapt, directorii ar fi trebuit să anunțe din timp că se va face acea repartiție, pentru că legea este din august 2020, de la începutul acestui an școlar. Se cunoștea legea….

Moderator: Să găsească altă metodă, dar care?

Sorin Cîmpeanu: Cum se formează clasa 0 sau cum se formează a IX-a. Ai, spre exemplu, un număr de 200 de elevi, șapte clase și găsești o modalitate echilibrată de repartiție între cele șapte clase, în așa fel încât să respecți legea. 

Cealaltă variantă pe care am avut-o la dispoziție a fost prorogarea acestei legi. Pentru că, într-adevăr, puteam să inițiem o ordonanță de urgență prin care să se proroge legea. Însă vocile au fost tot din partea părinților, foarte clare…

Moderator. Nu și-au mai dorit să fie clasele aglomerate.

Sorin Cîmpeanu: Exact. Îmi pare rău că trebuie să o spun, dar o spun. Deci vrem să fie clase cu un număr mic de elevi, până când e vorba despre propriul copil. Și o spun ca părinte, e o tendință naturală. Vrem să se verifice toate tezele de doctorat, dar nu a mea. Vrem la modul general un lucru, dar când vine vorba de noi vrem puțin altceva. E datoria noastră să găsim soluții. E, într-adevăr, un moment critic în care riscul este să fie afectați copiii și e într-adevăr cel mai rău.

Moderator: Foarte mulți părinți sunt afectați, sunt indignați cu privire la acest scenariu în care copilul lor este tras la sorți pentru a fi trimis într-o altă clasă și se îndreaptă dacă exista o altă soluție, de aceea și insistența mea. Ce altă soluție putea aplica directorii de școli?

Sorin Cîmpeanu: Directorii au avut la dispoziție un întreg an pentru a discuta cu părinții elevilor de clasa a 4-a. (…)

Într-un an, directorii au avut la dispoziție o lungă perioadă de timp pentru a discuta cu părinții elevilor de clasa a 4-a și a găsi de comun acord o soluție care să fie agreată de ambele părți și să nu fie traumatizați elevii. Asta înseamnă directori profesioniști. Directorul trebuie să fie un manager. 

Moderator: Știu că sunt mai multe petiții în acest sens.

Sorin Cîmpeanu: Da, sunt multe, sunt foarte multe.

Moderator: Dumneavoastră ați vorbit despre tabăra cealaltă, despre părinții care au cerut să fie pusă în aplicare această modificare a legii. Dar, pe de altă parte, există acești mulți părinți care au semnat petiții.

Sorin Cîmpeanu: De multe ori știți că coincid.

Moderator: Veți ține cont de ele?

Sorin Cîmpeanu: Cum? Nu am posibilitatea ca ministru să dau derogare de la respectarea legii. Nu pot să îndemn directorii să nu respecte legea, pentru că răspunderea e penală.

Moderator: Poate să le dați niște sfaturi directorilor, să încerce niște modalități. (…)

Sorin Cîmpeanu: Sunt 10.000 de directori, nu vor putea fi sfaturi care să fie valabile în orice situație, în orice școală. Am dat sfaturi unui număr de 42 de inspectori școlari generali, sfaturi să meargă pe continuitate. Vor fi organizate concursurile de directori în semestrul 1 al acestui an școlar. Legea spune că inspectorii școlari generali numesc directorii interimari până la organizarea concursului, nu mai mult de începerea anului școlar următor.

Am făcut această recomandare și au fost județe în care ea nu a fost respectată într-o proporție foarte mare. La fel se întâmplă și cu directorii de școli. Nu poți da o recomandare care să fie general valabilă. De asta e nevoie de directori profesioniști care să aibă capacitatea să ia decizii. Decizia e rolul unui manager. Acești directori trebuie să fie numiți strict pe criterii de competență, tocmai de aceea implicăm și mediul privat, mediul socio-economic în comisiile de interviu, pentru prima oară în selecția acestor directori.” (…)

Foto: 77811728 © Gabriel Petrescu | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comments
  1. Ce se întâmpla cu cei repetenți? Sunt incluși in cei 29? Am o situație la Scoala copilului in care la clasa a-V-A sunt 6 repetenți. Fostele clase de a 4 a au fost supra aglomerate. Mi s a transmis ca Repetenții intra peste acest nr de 29. E adevărat?

  2. 29 de elevi în clasă, foarte mulți. Bine tot este ceva de la 38-40 la 29. Cred că 24-25 erau arhi suficienți că să se poată lucra cu toți.

    1. Nu uitati ca vorbiti despre fiinte umane care in conformitate cu legea educatiei si cu normele societatii civilizate ar trebui sa fie in centrul atentiei si nu impartiti ca niste mielusi intre ciobani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Predarea și învățarea în vremuri dificile” – curs gratuit de formare pentru profesorii români și ucraineni care predau elevilor refugiați din Ucraina, organizat de British Council România. Înscrierile se fac până luni, 17 octombrie

Un curs intensiv de formare atât profesorii ucraineni, cât și pentru profesorilor români care predau elevilor ucraineni refugiați în România, indiferent de disciplină, este organizat de British Council Romania în perioada…
Vezi articolul

Premierul Ciolacu l-a numit consilier onorific pentru educație și cercetare pe Horia Iovu, profesor de la Politehnica București, care se afla la conducerea CNADTCU în momentul în care forul a încercat amnistierea plagiatorilor “vechi”

Premierul Marcel Ciolacu are un nou consilier onorific în domeniile educației și cercetării: Horia Iovu, profesor la Politehnica din București, potrivit unei decizii publicate joi în Monitorul Oficial. În urmă…
Vezi articolul