Elevii folosesc în masă instrumentele de inteligență artificială, dar se tem de efectele acestora asupra competențelor, creativității și capacității lor de a rezolva probleme – studiu realizat în Marea Britanie de Oxford University Press

219 vizualizări
Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com
Un număr foarte mare de elevi cred că instrumentele de inteligență artificială le permit să găsească „prea ușor” răspunsuri, le slăbesc capacitatea de studiu, le limitează creativitatea sau îi împiedică să-și dezvolte noi competențe potrivit unei cercetări realizate în rândul elevilor din Marea Britanie, prezentate de The Guardian.

Cercetarea, comandată de Oxford University Press (OUP) și realizată în rândul elevilor cu vârste de 13-18 ani, arată că doar 2% dintre aceștia spun că nu au folosit instrumente IA pentru școală. În același timp, 80% au arătat că folosesc IA în mod regulat.

Cu toate acestea, majoritatea – 62% dintre participanți – apreciază că impactul IA asupra propriilor competențe și propriei dezvoltări este unul negativ. În ce fel?

Între altele, potrivit cercetării: 

  • un sfert dintre elevi afirmă că IA ușurează prea mult găsirea unor răspunsuri, înlocuind efortul elevilor
  • 12% afirmă că IA le limitează gândirea creativă
  • un procent similar spun că, din cauza IA, este mai puțin probabil să rezolve ei înșiși probleme sau să scrie creativ. 

Iar aproape jumătate dintre elevii participanți s-au declarat îngrijorați de faptul că IA este folosită „în mod secret” de către colegi, fără ca profesorii să poată identifica aceste practici. 

The Guardian o citează pe Alexandra Tomescu, specialistă în IA generativă și machine learning la Oxford University Press, potrivit căreia este „fascinant cât de sofisticate sunt răspunsurile elevilor”. „Dacă 60% dintre elevi se declară preocupați de faptul că instrumentele IA încurajează copiatul mai degrabă decât lucrul original, aceasta înseamnă o înțelegere foarte profundă a scopului activităților școlare, a capcanelor și a beneficiilor asociate acestei tehnologii”.

Raportul menționat (integral aici) oferă și o serie de recomandări adresate școlilor cu privire la folosirea IA la clasă. Printre acestea:

  • Să fie clar obiectivul folosirii acestor instrumente – în ce măsură pot ele să rezolve anumite probleme sau pot îmbunătăți rezultatele educaționale
  • Instrumentele IA să fie selectate astfel încât să nu afecteze autonomia profesorului atunci când acesta trebuie să ia decizii pedagogice, într-un context sau altul
  • Să fie clar că instrumentele IA sunt aliniate curriculumului și obiectivelor de evaluare a elevilor
  • Îmbunătățirea curriculumului să țină cont de folosirea IA și a utilității acestor instrumente
  • Să fie analizate posibilele consecințe neintenționate ale folosirii instrumentelor IA și cum pot fi acestea prevenite
  • Să fie clar că elevii, profesorii, părinții știu neajunsurile instrumentelor IA, inclusiv riscul ca acestea să producă erori
  • Utilizatorii – profesori și elevi – să fie descurajați să distribuie informații personale în sisteme IA.
Citește și:
Franța se pregătește să introducă instrumente de inteligență artificială în școli, care „să îi sprijine pe profesori în activitatea lor”, a anunțat ministra Educației, Élisabeth Borne
EXPERIMENT Exerciții cu noul mod de „meditator” al ChatGPT – despre „Amintiri din copilărie”, Facerea Lumii, orașe românești și o problemă din culegere la nivel de gimnaziu. Cât de eficiente și care sunt neajunsurile programelor de inteligență artificială dedicate învățării aprofundate?
Educația – prezentată ca pilon pentru dezvoltarea inițiativelor europene de inteligență artificială, în noul Plan de Acțiune pentru Continentul IA
Inteligența artificială poate consolida învățarea, dacă instrumentele folosite sunt croite să îi asiste pe elevi, nu să le ofere direct soluții – analiză bazată pe mai multe studii de specialitate

Foto: © Suriya Phosri | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. SI in universitar e la fel .
    studenții isi fac temele SI proiectele cu chat gpt pe care il intreaba inclusiv explicațiile solutiei pe care apoi le memorează.
    cand un profesor face evaluarea unei teme el vrea sa vanda daca s a atins obiectivul asociat temei SI afla ca studentul și a exersat memorarea solutiei făcute cu chatgpt.
    singura competență dezvoltata este impresia ca știe sa raspunda pe repede înainte. O falsa competenta , o uniformizare , nu mai sti care stie , ce stie și de unde și ce poate sa faca cu ce stie .
    AI este cantecul de lebada al educatiei . In spate sunt f multi bani investiti. se dorește cu orice preț sa se obțină o utilitate a acestui AI ca apoi sa fie vandut pe bani frumoși.
    cine a venit cu ai ul in educatie ? Microsoft. scandalul licențelor va spune ceva? „. Nimic nu e gratis.
    urmează generații de pseudo elevi , studenti și profesioniști. apoi va fi .. tăcere , Giganții Tech își vor fi vandut deja produsele și își vor fi luat caimacul. banii contribuabililor vor fi bagati in tot soiul de chatboti și robotei pupăcioși care se chinuie stangaci sa imite comportamentul uman..
    p.s. zilele trecute era prezentat la o conferința , robotul pepper , cu mare pompă , evident . Intr un mare centru universitar.
    roboti de genul nu se mai produc din 2021 , pt ca nu s au vandut , au excedent de stocuri . Asa ca vin in Ro , că aici e raiul afacerilor cu statul , aici poti sa vinzi orice. Organizezi un eveniment , prezinți dihania , te duci in biroul cui trebuie și gata bisnisul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate îmbunătățite la proba de limba română la BAC 2025 a absolvenților maghiari în județele Harghita și Covasna, în primul an în care subiectele au fost diferențiate / ISJ Harghita: Cred că acest alt tip de examen a avut un impact pozitiv asupra rezultatelor

Proba la limba și literatura română de la Bac 2025 cu subiecte diferențiate pentru elevii maghiari a îmbunătățit rezultatele elevilor, arată o analiză a publicației maghiare Transtelex. În articol, concluzia…
Vezi articolul

Elevii și profesorii pot participa în perioada 17 septembrie – 6 octombrie la prima ediție a concursului „Școala mea verde”, organizat de Teach for Romania / Cinci echipe vor câștiga între 2.000 și 2.500 de euro

Elevii și profesorii pot participa în perioada 17 septembrie – 6 octombrie la prima ediție a concursului „Școala mea verde”, organizat de Teach for Romania, potrivit unui comunicat primit pe…
Vezi articolul